Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Nikon 4500 vs Canon S50
Fra : GJ

Dato : 26-03-04 19:31

Hej igen

Jeg har idag været nede ved en fotomand fordi jeg gerne ville have set
4500 real life, det havde han desværre ikke hjemme, men han anbefalede
mig at købbe Canon Powershot S50 istedet som han anså til at være et
bedre kamera i prisklassen 4000.

Jeg har som tidligre navnt disse krav

Mine krav:
-Må ikke være for stort og klodset
-Skal kunne tage både macro-billeder og billeder på afstand
-Der skal være reduktion af røde øjne
-Man skal kunne indstille til nat-billeder og "landskabsbilleder"
-Der skal være mindst 4 mp da jeg også vil kunne printe forstørrede
billeder ud
-Der skal være min 3x optisk zoom

Jeg har tidligere læst her i gruppen at der har været nogle pixel
problemer i canon kameraerne.... gælder dette også S50?

Hvad ville I anbefale?

Mvh Gitte

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 26-03-04 21:58

In article <ibt860th9rj9qn80289iutt028cpmp12sp@4ax.com>, GJ wrote:
> [...]
> 4500 real life, det havde han desværre ikke hjemme, men han anbefalede
> mig at købbe Canon Powershot S50 istedet som han anså til at være et

Har haft et Nikon CP 4500, solgte det og købte et større
Canon EOS 300D og et mindre CP 2500.

> Jeg har som tidligre navnt disse krav
>
> Mine krav:
> -Må ikke være for stort og klodset

Det synes jeg 4500 var. Liiige et nummer for stort.
Kender ikke S50.

> -Skal kunne tage både macro-billeder og billeder på afstand

CP4500 er klassens førende når det gælder macro.

> -Der skal være reduktion af røde øjne

Har de begge, CP4500 har dog langt fra objektiv til blitz,
så færre røde øjne.

> -Man skal kunne indstille til nat-billeder og "landskabsbilleder"

CP4500 og S50 har begge fuld manuel kontrol.
CP4500 kan køre 30 sekunder eller bulb mode (ekstern lukker)

> -Der skal være mindst 4 mp da jeg også vil kunne printe forstørrede
> billeder ud
> -Der skal være min 3x optisk zoom

CP4500 har 4x

> Jeg har tidligere læst her i gruppen at der har været nogle pixel
> problemer i canon kameraerne.... gælder dette også S50?
>
> Hvad ville I anbefale?

Hvis du kan leve med størrelsen, så er CP4500 godt. Dog ikke
verdens hurtigste. Og du kan "hacke" det til at tage billeder
i RAW hvis TIFF ikke er godt nok.

Fra : GJ

Dato : 27-03-04 15:36

>Det synes jeg 4500 var. Liiige et nummer for stort.
>Kender ikke S50.

Ok... jeg "frygtede" det også lidt derfor jeg lige ville have set det
real life men det kunne jo så desværre ikke lade sig gøre hos min
fotomand. Men jeg kan selvfølgelig bestille den over nettet og
returnere den inden de 14 dage hvis det er, men det andet ville jo
være lidt nemmere.

>CP4500 er klassens førende når det gælder macro.

>Har de begge, CP4500 har dog langt fra objektiv til blitz,
>så færre røde øjne.

Det lyder godt ... jeg har læst mig til på nettet at canon "generelt"
har mange problemer med deres anti rød øjne funktion... så det er da
et plus til 4500.

>CP4500 og S50 har begge fuld manuel kontrol.
>CP4500 kan køre 30 sekunder eller bulb mode (ekstern lukker)

Øhm... nu tabte du mig lige ...jeg er ret meget nybegynder må man sige
og jeg ved ikke lige hvad det der bulb mode betyder?

>Hvis du kan leve med størrelsen, så er CP4500 godt. Dog ikke
>verdens hurtigste. Og du kan "hacke" det til at tage billeder
>i RAW hvis TIFF ikke er godt nok.

Ok... det tror jeg så jeg holder mig fra at "hacke" noget som helst så
teknisk er jeg ikke hehe... men mange tak for dit svar *s*

Mvh Gitte

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 27-03-04 16:24

In article <724b60tr2fp6p9323npkei72mbnvpj20tf@4ax.com>, GJ wrote:

> [...]
> fotomand. Men jeg kan selvfølgelig bestille den over nettet og
> returnere den inden de 14 dage hvis det er, men det andet ville jo

Det passer i en stor lomme, men det er det.
der er vel mål på diverse sites..

> Øhm... nu tabte du mig lige ...jeg er ret meget nybegynder må man sige
> og jeg ved ikke lige hvad det der bulb mode betyder?

bulb mode betyder, at du med en fjernudløser kan tage billeder
med meget lang lukketid (mener 1 eller 2 timer).

> Ok... det tror jeg så jeg holder mig fra at "hacke" noget som helst så
> teknisk er jeg ikke hehe... men mange tak for dit svar *s*

Det er bare en russisk upgrade til kameraet, der sætter det i
debug mode. Kører med russisk hack på min EOS 300D, og har adgang til
en del flere funktioner i menuerne. Det er normalt trivielt at lave
en sådan opgradering.

Brugsanvisning er her: http://e2500.narod.ru/index_e.htm

Fra : GJ

Dato : 27-03-04 18:18

>Det passer i en stor lomme, men det er det.
>der er vel mål på diverse sites..

Ja det er der .. og jeg har også siddet og målet med linial.... begge
veje... men det er alligevel ikke helt det samme som hvor kameraet
FØLES i hånden....

>bulb mode betyder, at du med en fjernudløser kan tage billeder
>med meget lang lukketid (mener 1 eller 2 timer).

Ok... smart men det får jeg nu nok ikke lige brug for .... tak for
info så lærte jeg også lidt igen idag....

> [...]
>debug mode. Kører med russisk hack på min EOS 300D, og har adgang til
>en del flere funktioner i menuerne. Det er normalt trivielt at lave

Mange tak for det ... jeg har gemt linket så må jeg lige se på det
hvis det bliver 4500.... *s*

Endnu engang tak

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 26-03-04 22:09

"GJ" <nospamming@zwallet.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg har tidligere læst her i gruppen at der har været nogle pixel
> problemer i canon kameraerne.... gælder dette også S50?

- Lad os lige starte med det grundlæggende: "mindst 4 mp da jeg også vil
kunne printe forstørrede billeder ud".
Hvilken størrelse ønsker du ?
Iflg. mig er en forstørrelse, der kræver megapixel i seriøs grad, noget der
starter ved 70x100.
Hvis du regner A4 for forstørrelse så bliv roligt ved 2 Mpix

--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Mvh

Fra : GJ

Dato : 27-03-04 15:37

> [...]
>starter ved 70x100.
>Hvis du regner A4 for forstørrelse så bliv roligt ved 2 Mpix

Jeg regner med A3 og A4 støørelser.... jeg fandt en tabel ting på
nettet (en der gav et link herinde) hvor der stod at man mindst skulle
op i 4 mp hvis man skulle printe mere en standard srørrelsen?

Fra : GJ

Dato : 28-03-04 20:20

Nu kan jeg snart ikke overskue de digi cam mere .....

Har spurgt omkring og alle foreslår noget forskelligt ... det er jo
ikke til at finde ud af

Nogle der kender til Sony DSC-P10 Cyber-shot
er der nogle kendte problemer med det???

Mvh Gitte

Fra : GJ

Dato : 28-03-04 21:02

CANON POWERSHOT S50
NIKON COOLPIX 4500
OLYMPUS CAMEDIA C 750 ULTRA ZOOM
SONY CYBER-SHOT DSC P12

???? der må da være NOGLE der har et af disse og kan komme med lidt
plus minus på disse???

Mvh Gitte

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 28-03-04 21:19

In article <5nbe60tdlbeieit6a94dunf0uh5u3bjcfq@4ax.com>, GJ wrote:
> [...]
> OLYMPUS CAMEDIA C 750 ULTRA ZOOM
> SONY CYBER-SHOT DSC P12
>
> ???? der må da være NOGLE der har et af disse og kan komme med lidt

C740 / C750 har haft en del fokusproblemer. Har været fremme
bl.a. her i gruppen. Så jeg ville nok vælge en af de andre UZ.
Eksempelvis Canons nye.

Så vidt jeg ved er der ingen manuelle indstillinger på P12.
Så hvis du vil lege med lys/blænde så er den nok død.

CP4500 var jeg glad for, men for stort. Så jeg købte et
endnu større Canon EOS 300D :) Købte også et Nikon Cookpix 2500
som backup, så Nikon har ikke skræmt mig.

Fra : GJ

Dato : 28-03-04 21:35

>C740 / C750 har haft en del fokusproblemer. Har været fremme
>bl.a. her i gruppen. Så jeg ville nok vælge en af de andre UZ.
>Eksempelvis Canons nye.

Mange tak for det ... det vil jeg i hvrt fald huske .... hvor ved du
bare meget uanset hvad jeg spørger om *s* dejligt ..... Jeg har lige
været inde på canons hjemmeside men den virker ikke... hvad er det for
et der er canons nye??? Det koster vel lidt mere end de 4000 jeg har
til rådighed? *s*

>Så vidt jeg ved er der ingen manuelle indstillinger på P12.
>Så hvis du vil lege med lys/blænde så er den nok død.

Det må jeg lige undersøge nærmere tak fordi du lige pegede min
opmærksomhed på det ....

Fra : GJ

Dato : 29-03-04 16:53

> [...]
>endnu større Canon EOS 300D :) Købte også et Nikon Cookpix 2500
>som backup, så Nikon har ikke skræmt mig.

Nu har jeg simpelthen besluttet mig for Nikon... talte også lige med
em kollega idag der har en del forstand på digi cam... dog i en noget
højere prisklasse

Så nu skal jeg bare lige ind og bestille, men mange tak for din hjælp
*s*

Mvh Gitte