Com port
Fra : Rambo

Dato : 29-04-01 14:20

Jeg har nu prøvet mig lidt frem med MScomm, med input går det fint da
man bare sender en spænding ind på et ben, også i on_comm kan man aflæse
hvliket d.v.s flere forskellige inputs.
Men i output kan jeg kun få den til at sende et signal, hvis jeg sender
tilfældig data ud, kommer det en spænding på 10 V på et af benende, men
hvordan kan jeg lave mere end et output?

Thomas

Fra : Mads Andreasen

Dato : 30-04-01 12:22

"Rambo" <cfs4636@vip.cybercity.dk> wrote in message
> [...]
> tilfældig data ud, kommer det en spænding på 10 V på et af benende, men
> hvordan kan jeg lave mere end et output?

Hej Thomas

De andre pinne på seriel porten styres bla. med handshake signalerne. De 10V
du måler er dine data i seriel bit strøm. Hvis du kigger på den med et scop
vil det se meget anderledes ud.

Jeg har på fornemmelsen at det du prøver at bruger seriel porten til ikke er
det den er beregnet til, dermed ikke sagt at du ikke kan bruge den til det.
Seriel porten bruges, som navnet antyder, til seriel kommunikation mellem 2
terminaler. Hvis du vil styre/måle noget elektronik bør du overveje at bruge
parrallelporten, den har en række ind og udgange og du kan nemt sætte/cleare
en pin, samt kigge på indgangene om de er sat eler ej.

--
-Mads
---------------------------------------

Fra : Rambo

Dato : 30-04-01 18:50

Paralel porten er det printeporten?

Fra : Mads Andreasen

Dato : 30-04-01 22:45

> Paralel porten er det printeporten?

Yep

Fra : Tomas Christiansen

Dato : 30-04-01 23:04

Rambo skrev:
> Paralel porten er det printeporten?

Hvis du har en printer med parallelt interface, og den er tilsluttet din PC,
ja, så kan man vel godt sige at parallelporten er printerporten. Men har man
en printer med serielt interface, og som dermed er tilsluttet en seriel port
på PC'en, så må man sige at det er denne serielle port, som er
printerporten.

Med andre ord: Det skaber forvirring at benævne en port efter det udstyr,
som man selv tilfældigvis i det selv samme øjeblik måtte have siddende på
den.

En PC har typisk 1 eller 2 serielle porte
Serielle porte tildeles i software et af navnene COM1, COM2, COM3 osv.
En seriel port kommunikerer via 1 ledning til at sende og 1 ledning til at
modtage på. Derudover er der nogle ekstra ledninger til at signalere at der
bliver ringet op til et modem, at man er klar til at sende og at man er klar
til at modtage m.m.

En PC har desuden typisk 1 parallel port.
Parellelle porte tildeles i software et af navnene LPT1, LPT2, LPT3 osv.
En parellel port kommunikerer via 8 ledninger til at sende på. Derudover er
der nogle ekstra ledninger til at signalere clock-frekevens m.m.

En seriel port er altså beregnet til to-vejs kommunikation, men kun via 2
ledninger (én hver vej) - dog kan visse at de øvrige ledninger "misbruges"
til yderligere kommunikation.

En parallel port er altså (oprindelig) beregnet til én-vejs kommunikation
fra PC'en til "noget andet" - dog kan visse af de øvrige ledninger
"misbruges" til yderligere kommunikation. Da mange fandt ud af, at det jo
kunne være ret smart, hvis man også kunne modtage via den parallelle port,
blev der efterhånden i alle PC'er indbygget hardware support for dette.
Desuden er hastigheden på parallelporten blevet øget betragteligt via
diverse standarder, hvoraf visse kræver specielle kabler. Hvilken standard
porten skal følge, indstilles typisk via BIOS-setup programmet.

-------
Tomas

Fra : Rambo

Dato : 01-05-01 20:03

Tak for svarende, men ved i så hvordan man styrer LPT1?

VH Rambo

Fra : Mads Andreasen

Dato : 02-05-01 12:26

> Tak for svarende, men ved i så hvordan man styrer LPT1?
>
> VH Rambo

http://hjem.get2net.dk/villy/vje_vbio.htm kan du finde nogle gode links
til parrallel ports programmering med VB.

-Mads

Fra : Rambo

Dato : 01-05-01 20:09

> Jeg har på fornemmelsen at det du prøver at bruger seriel porten til ikke
er
> det den er beregnet til, dermed ikke sagt at du ikke kan bruge den til
det.

Det tror jeg også du har ret i, jeg havde også fundet ud af at signalet ikke
var en normal jævnspænding, men den kan godt bruges. Det smarte i det kan
være at man ikke nær så tit har en ledig LPT port, com porte plejer man at
have nok af! Også har jeg tilfældigvis et comport stik...

Fra : Mads Andreasen

Dato : 02-05-01 12:19

> [...]
> være at man ikke nær så tit har en ledig LPT port, com porte plejer man at
> have nok af! Også har jeg tilfældigvis et comport stik...

Du kunne investere i en ekstra parrallel port, de kan snildt fås til under
200 kr.

-Mads

Fra : Rambo

Dato : 02-05-01 17:01

> Du kunne investere i en ekstra parrallel port, de kan snildt fås til under
> 200 kr.

Jeg tror jeg benytter COM porten eller hiver printeren ud tak!

VH