Et spørgsmål om forsikring...
Fra : Rander

Dato : 28-04-04 17:56

Burde måske være postet i jura-gruppen, men nu prøver jeg lige her først:

Min nabo overvejer at købe en bil (brugt), men sådan en skal jo
ansvarsforsikres. De har så opdaget at hvis jeg bliver registreret som
bruger af bilen i stedet for "manden i huset", så kan de (alt efter hvad de
beslutter sig for at købe) spare helt op til 14.000 kr. om året på
ansvarsforsikring alene - ihvertfald ifølge beregningerne på
forsikringsselskabernes hjemmeside.

Men det giver så nogle spørgsmål:

På beregningssiderne skal man taste ind hvor længe man har kørt skadefrit.
Tjah, jeg fik mit kørekort da jeg blev 18, og har aldrig haft en skade -
det er altså knapt 11 år. Men har det betydning at jeg aldrig selv har ejet
en bil, men altid kørt andres?

Iøvrigt, hvis naboen laver en skade, kan det så påvirke min forsikring når
jeg engang selv vil anskaffe bil?

--
Lars Rander, www.rander.dk ICQ#: 987520 ** Pil ikke ved min adresse **
Sjathelt og beskytter af det svage køn (udnævnt af diktator SEJ 5/6-99)

Fodgængeren anede tilsyneladende ikke hvor han ville hen,
så jeg kørte ham over. (Skadesanmeldelse)

Fra : Lasse P.

Dato : 28-04-04 18:39

> [...]
> Tjah, jeg fik mit kørekort da jeg blev 18, og har aldrig haft en skade -
> det er altså knapt 11 år. Men har det betydning at jeg aldrig selv har

Så skal du starte som nybegynder... Forsikringerne godskrive kun år, hvor
man har været ejer eller stået som bruger af en bil.

> Iøvrigt, hvis naboen laver en skade, kan det så påvirke min forsikring når
> jeg engang selv vil anskaffe bil?

Ja, - dog ikke hvis det er en fastpris-forsikring.

Lasse

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 28-04-04 19:51

Rander wrote:
> Men det giver så nogle spørgsmål:

Og en konstatering...

Det er PISSE ulovligt.

> [...]
> haft en skade - det er altså knapt 11 år. Men har det betydning at
> jeg aldrig selv har ejet en bil, men altid kørt andres?

Ja, du er nybilist.

> Iøvrigt, hvis naboen laver en skade, kan det så påvirke min
> forsikring når jeg engang selv vil anskaffe bil?

Ja.

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : jan@stevns.net

Dato : 28-04-04 19:56

Rander <lrNOSPAM@rander.dk> skrev :

> [...]
>beslutter sig for at købe) spare helt op til 14.000 kr. om året på
>ansvarsforsikring alene - ihvertfald ifølge beregningerne på

kreativ nabo hva ?

et råd herfra - lad dig ikke indblande i hans forsøg på
forsikringssvindel

Fra : Rander

Dato : 28-04-04 20:18

Wed, 28 Apr 2004 20:55:46 +0200 brugte jan@stevns.net 19 linier på at
fortælle dette til dk.fritid.bil:

>kreativ nabo hva ?
>et råd herfra - lad dig ikke indblande i hans forsøg på
>forsikringssvindel

Nu er du nummer to der siger det - og med fare for at lyde dybt uvidende:
Siden hvornår har det været ulovligt? Kender nogen der på grund af
finansieringen fik brugeren tila t stå som ejer, og sig selv som bruger,
men det er åbenbart ulovligt omvendt?

--
Lars Rander, www.rander.dk ICQ#: 987520 ** Pil ikke ved min adresse **
Sjathelt og beskytter af det svage køn (udnævnt af diktator SEJ 5/6-99)

Forskellen på et kæledyr og en kæreste er,
at et kæledyr kan ikke sladre. (Barbara, 8 år)

Fra : Rander

Dato : 28-04-04 20:32

Wed, 28 Apr 2004 21:17:49 +0200 brugte Rander 25 linier på at fortælle
dette til dk.fritid.bil:

>Nu er du nummer to der siger det - og med fare for at lyde dybt uvidende:
>Siden hvornår har det været ulovligt? Kender nogen der på grund af
>finansieringen fik brugeren tila t stå som ejer, og sig selv som bruger,

Flot! Der skulle altså have stået "fik broderen til at stå som ejer"...

--
Lars Rander, www.rander.dk ICQ#: 987520 ** Pil ikke ved min adresse **
Sjathelt og beskytter af det svage køn (udnævnt af diktator SEJ 5/6-99)

Penge er ikke alt, men mange penge er da altid noget. (George Bernard Shaw)

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 28-04-04 20:41

Rander wrote:
> Flot! Der skulle altså have stået "fik broderen til at stå som
> ejer"...

Det er noget helt andet.

Grunden til at det er ulovligt, er at det er bilen bruger, der skal stå som
bruger. Og du er jo ikke bilens bruger, men derimod er det din nabo, der er
bilens bruger, og derfor din nabo, der skal tegne forsikringen efter de
priser, som denne nu kan tegne forsikringen til. Ellers kender alle unge
mennersker vel en elitebilist, som de så bare kunne få til at tegne deres
forsikring...

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 28-04-04 20:42

Rander wrote:

> Nu er du nummer to der siger det - og med fare for at lyde dybt
> uvidende: Siden hvornår har det været ulovligt?

Det har altid været ulovligt, det er jo at tegne forsikringen på falske
forudsætninger.

Per
www.perbeer.ninja.dk

Fra : Ukendt

Dato : 29-04-04 08:58

> Det har altid været ulovligt, det er jo at tegne forsikringen på falske
> forudsætninger.

Ja, men ikke desto mindre er der mange der stadig praktisere det. Jeg kender
ikke ret mange unge, der rent faktisk køre i egen forsikring.

Og en anden ting er, at hvor skal man trække grænsen. Efter en diskussion i
familien, kontaktede jeg et par forsikringselskaber, og spurgte til netop
dette:

Svar - Jeg må ikke tegne en forsikring, og så lade en anden være fast bruger
på bilen. Men jeg må gerne tegne en forsikring, og så låne bilen ud, også
over længere perioder !

Så det kan lade sig gøre at omgå det !

Mvh
Jan Rysz

Fra : jan@stevns.net

Dato : 28-04-04 22:15

> [...]

>Siden hvornår har det været ulovligt? Kender nogen der på grund af
>finansieringen fik brugeren tila t stå som ejer, og sig selv som bruger,

Jeg mener det er forsikringssvindel, fordi der efter hvad du skriver
foregøgles forsikringsselskabet noget - netop at du ifølge de
oplysninger selskabet får, vil være brugeren af køretøjet, og det er
jo ikke korrekt vel ?

jeres "aftale" bliver udelukkende indgået, for at snøre selskabet for
den korrekte præmie.

*det* er forsikringssvindel , og er så vidt jeg husker strafbart.

(så kan man mene om deres præmier, hvad man vil)

Fra : Rander

Dato : 29-04-04 03:47

Wed, 28 Apr 2004 23:14:42 +0200 brugte jan@stevns.net 23 linier på at
> [...]

>*det* er forsikringssvindel , og er så vidt jeg husker strafbart.
>(så kan man mene om deres præmier, hvad man vil)

Fair nok, det var faktisk noget hen ad den samme tanke jeg fik mens jeg
skrev det - så gav det du sagde pludselig noget mere mening...

Så næste punkt bliver nok at spørge om der et universal-svar på spørgsmålet
"Hvilken bil er billigst at ansvarsforsikre for en nybegynder?"

--
Lars Rander, www.rander.dk ICQ#: 987520 ** Pil ikke ved min adresse **
Sjathelt og beskytter af det svage køn (udnævnt af diktator SEJ 5/6-99)

Prins Edward, der selv deltog i Falklandskrigen som andenpilot på en britisk kamphelikopter,
har i sit program for besøget indlagt, at han skal nedlægge en kran ved mindesmærket. (Lollan-Flasters Folketidende)