100 watt pærer?
Fra : Daniel Alstrup

Dato : 27-04-04 23:26

Davs.

Jeg var inde på en tankstation, hvor jeg gik og kiggede på forlygtepærere...
Der var en H4, hvor der stod 55 /100 w i stedet for de normale 55/65 w. Så
vil det vel sige, at det lange lys så er på 100 w? I så fald må det jo give
et væsentlig skarpere/bedre lys.... Kan man så bare smide disse pærer i en
normal lygte, hvor der normalt bruges 55/65?

--
Hygge...
Daniel

Fra : Keld

Dato : 27-04-04 23:34

Snip
> normal lygte, hvor der normalt bruges 55/65?

På en 55/100 er kun det lange lys der bliver kraftigere man kan også få
80/100

De kan umiddelbart monteres men de er ikke lovlige, de trækker mere strøm så
man kan risikere at ens ledningsnet ect. bliver overbelastet og de udvikler
mere varme så specielt biler med plasticlygter kan opleve en nedsmeltning.

Keld

Fra : Boel

Dato : 28-04-04 06:17

> [...]

udvikler
> mere varme så specielt biler med plasticlygter kan opleve en nedsmeltning.

Ledningsnettet kan vidst ikke blive overbelastet. hint: Sikringer.

Mvh

Boel

Fra : Roberto Saldo

Dato : 28-04-04 07:10

Boel wrote:

> så

> udvikler

> Ledningsnettet kan vidst ikke blive overbelastet. hint: Sikringer.

Selvf kan det da det!

Hvis der afsættes varme et forkert sted er der et eller andet der
brænder bilen lystigt når man mindst venter det.

--
Roberto Saldo

Fra : Boel

Dato : 28-04-04 07:29

> Hvis der afsættes varme et forkert sted er der et eller andet der
> brænder bilen lystigt når man mindst venter det.

At strømmen bliver brugt til at producere varme med, er ikke nødvendigvis en
overbelastning. at det så bliver afsat et "forkert" sted, er vist mere en
fejl 40 (f.eks forkerte lyskilder i plastparaboler)

MVH

Boel

Fra : Brian

Dato : 28-04-04 19:47

Hejsa

Boel skrev:

> Ledningsnettet kan vidst ikke blive overbelastet. hint: Sikringer.

Sludder...

Træk istedet lidt nye kabler, og få et relæ koblet ind på det
eksisterende ledningsnet, så skulle den være i vinkel.

/Brian

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 28-04-04 20:00

"Brian" <Nejtak@til.spam> skrev i en meddelelse

KLIP

> Træk istedet lidt nye kabler, og få et relæ koblet ind på det
> eksisterende ledningsnet, så skulle den være i vinkel.

Hvad med paraboler og evt. plastic"glas"..?

Det er altså ikke alle lygtehuse, der kan tåle den ekstra varme.

Hr. Bjørn

Fra : Brian

Dato : 28-04-04 20:03

Hejsa

Bjørn Jørvad skrev:

> Hvad med paraboler og evt. plastic"glas"..?

Jaa.... det smelter måske, sammen med ledningerne

> Det er altså ikke alle lygtehuse, der kan tåle den ekstra varme.

Nope, min kommentar var også mere rettet imod løsningen med
at smide en sikring på ledningen. Der er et relæ trods alt, en bedre
løsning....

/Brian

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 28-04-04 20:06

"Brian" <Nejtak@til.spam> skrev i en meddelelse

KLIP

> Nope, min kommentar var også mere rettet imod løsningen med
> at smide en sikring på ledningen. Der er et relæ trods alt, en bedre
> løsning....

O.k. .. og ja.

Noget helt andet, der vist er nævnt tidligere, det er ikke lovligt at køre
med de dersens superpærer.

(Mellem du og jeg, så ingen andre hører det... så har jeg selv i mine unge
dage kørt med disse pære...)

Hr. Bjørn

Fra : Brian

Dato : 28-04-04 20:17

Hejsa

Bjørn Jørvad skrev:

> Noget helt andet, der vist er nævnt tidligere, det er ikke lovligt at
> køre med de dersens superpærer.
>
> (Mellem du og jeg, så ingen andre hører det... så har jeg selv i mine
> unge dage kørt med disse pære...)

Hehe... i en alder af 23, må jeg jo være i mine unge dage lidt endnu....
Måske det var tid at smide sådan et par grisebasser i Vectra'en

Parabolerne trænger alligevel til en udskiftning... ellers kommer de nok
hurtigt til det

/Brian

Fra : Torben Scheel

Dato : 29-04-04 09:46

"Brian" <Nejtak@til.spam> wrote in message news:c6ovu6$g7m$1@sunsite.dk...
> Hejsa

> Hehe... i en alder af 23, må jeg jo være i mine unge dage lidt endnu....
> Måske det var tid at smide sådan et par grisebasser i Vectra'en

Vent hellere til synet begynder at falme - ellers løber du tør for
muligheder, når du sidder med de multifokale briller

vh
Torben

Fra : Brian

Dato : 30-04-04 05:35

Hejsa

Torben Scheel skrev:

> Vent hellere til synet begynder at falme - ellers løber du tør for
> muligheder, når du sidder med de multifokale briller

Jesus Christian, jeg ved ikke engang hvad "multifokale" briller er!
Mons ikke jeg opdager det når tid er... 100W lamper er hermed
udsat et årti eller to

/Brian - som beklager mailen til Torben

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 30-04-04 16:13

On Fri, 30 Apr 2004 06:35:06 +0200, "Brian" <Nejtak@til.spam> wrote:

>Jesus Christian, jeg ved ikke engang hvad "multifokale" briller er!

Flydende overgang i brilleglas
(flere styrker i eet glas)

/Mogens
Biler fra @lfa til Omeg@
www.alfa-gt.de

Fra : Fam. Olsen

Dato : 30-04-04 19:09

> www.alfa-gt.de

Ja nu er jeg endu mere overbevist om min signatur er rigtig. )

MVH Niels
Alfa forever

Fra : Coach [4130]

Dato : 28-04-04 07:24

"Daniel Alstrup" <4junk@FJERNc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> et væsentlig skarpere/bedre lys.... Kan man så bare smide disse pærer i en
> normal lygte, hvor der normalt bruges 55/65?

På nogle biler er ledningerne så underdimensionerede at ledningerne vil
smelte sammen på et tidspunkt.
Sikringerne stopper ikke denne proces, da der jo ikke sker en kortslutning i
første omgang.
Når sikringerne reagerer på det, er det som regel alt for sent.

Jeg arb. i autobranchen, og har set adskillige tilfælde.
Brændte ledningsnet, brændte lyskontakter, smeltede kombikontakter, brændte
biler, smeltede plasticlygter.

Brug de stærke pærer med omtanke.
Det er for iøvrigt også ulovligt. (men det er der jo så meget der er....)

mvh
Bri@n

Fra : Daniel Alstrup

Dato : 28-04-04 15:23

Coach [4130] griflede i
> Jeg arb. i autobranchen, og har set adskillige tilfælde.
> Brændte ledningsnet, brændte lyskontakter, smeltede kombikontakter,
> brændte biler, smeltede plasticlygter.
> Det er for iøvrigt også ulovligt.
[klip]

Ok, tak for svarene, jeg lader være med at rode med det... Men det er da
underligt at en normal tankstation sælger dem, hvis de ikke er lovlige? Jeg
ku' forstå hvis det var hos et eller andet skummelt sted

--
Hygge...
Daniel

Fra : ///JJ

Dato : 29-04-04 02:18

Daniel Alstrup wrote:
> [...]
> det er da underligt at en normal tankstation sælger dem, hvis de ikke
> er lovlige? Jeg ku' forstå hvis det var hos et eller andet skummelt

Hehe - i så fald har T-hansen faktisk næsten ikke noget forretningsgrundlag,
idet rigtig meget af deres sortiment ikke må bruges på landevejen :)
Heldigvis er de da nu begyndt at mærke produkterne hvis de er ulovlige på
vejen!

///JJ

Fra : anders majland

Dato : 28-04-04 16:35

> På nogle biler er ledningerne så underdimensionerede at ledningerne
> vil smelte sammen på et tidspunkt.
> Sikringerne stopper ikke denne proces, da der jo ikke sker en
> kortslutning i første omgang.

Hmm er det nogle bestemte mærker der ofte viser det problem eller det
mere generelt ?

Et er hvis bilisten skifter en sikring til en for stor - men det virker
fuldstændigt hul i hovedet ikke ledningsnettet ikke er kraftigt nok til
den rigtigt sikringsstørrelse.

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid

Fra : phk

Dato : 29-04-04 09:47

meddelelse news:c6olf5$7ve$1@sunsite.dk...

> Et er hvis bilisten skifter en sikring til en for stor - men det virker
> fuldstændigt hul i hovedet ikke ledningsnettet ikke er kraftigt nok til
> den rigtigt sikringsstørrelse.

Problemerne ligger oftest i forbindelserne - altså kontakterne. Tænd/sluk,
høj/lav og sikringsboksen. I forvejen er der nogle biler der har nogle svage
sikringsbokse, såhhhh ...

Ledningsnettet klarer det nok :)

--
Per, Esbjerg