Ny fabia trækker skævt
Fra : Mads-Ole Bak

Dato : 27-04-04 22:27

Hej.

Jeg skal på værksted med min forholdsvis nye Fabia (fra nov. 03) fordi jeg
har haft problemer med den trak til venstre. Jeg prøvede alle mulige steder
og uanset vejens hældning trak den til venstre. Nu har jeg i mellemtiden
fået sommerhjul på den og nu trækker den konsekvent til højre. Det er så
meget, at efter ca 5 sek. uden jeg holder ved rattet kører den af vejen.
Samtidig sidder rattet lidt skævt - forstået på den måde, at når jeg kører
ligeud står rettet drejet ca. 1 cm til venstre.

Det skal siges, at jeg i december havde en større frontal påkørsel, hvor
bilen blev repareret for 30.000 men allerede dengang sagde mekanikeren (den
samme som jeg skal ned til nu) at den ikke havde betydning for styretøjet,
men at de alligevel havde haft den til sporing. Jeg er ikke 100% sikker på
om problemet var der inden uheldet, men det har i hvert fald været der lige
siden.

Hvor meget skal man finde sig i at bilen trækker til siden? Og kan det være
rigtigt at rattet skal sidde skævt? Er dette tegn på at der er noget galt?

Kan jeg ikke med rimelighed forlange, at mekanikeren skal tage fejlen ind
under enten garanti for bilen eller garanti for skaden?

Håber på et hurtigt svar - i aften - da jeg skal afsted med den i morgen
tidligt.

Mvh.

Mads-Ole

Fra : Martin Sand.

Dato : 27-04-04 22:36

> [...]
> holder ved rattet kører den af vejen. Samtidig sidder rattet lidt
> skævt - forstået på den måde, at når jeg kører ligeud står rettet

Jeg ville ikke finde mig i at en bil trækker skævt - og da især ikke når den
er så ny! Du står jo også dårligt hvis du vil sæge den fx. privat. Og du vil
da få et enormt dækslid når du skal styre kontra hele tiden. For ikke at
tale om en ringe køreoplevelse med sådan et styretøj. Så kunne du jo ligeså
godt have købt en 15 år gammel ledeløs bil.
Jeg ved ikke hvad der er galt med styretøjet eller hjulene, men jeg ville
henvende mig for at få det udbedret u/b.

MVH Martin

Fra : phk

Dato : 27-04-04 22:38

"Mads-Ole Bak @mail.dk>" <mobak<FJERN_DETTE> skrev i en meddelelse

> Hvor meget skal man finde sig i at bilen trækker til siden? Og kan det
være
> rigtigt at rattet skal sidde skævt? Er dette tegn på at der er noget galt?

Jeg fik min 3G justeret i styretøjet på et tidspunkt. Mekanikeren var på et
tidspunkt inde i bilen for at sørge for at rattet var i ligeudstilling når
hjulene også styrede ligeud.

Så jeg vil sige det er helt klart en fejl fra mekanikerens side.

Hvordan med dækslid?

--
Per, Esbjerg

Fra : Mads-Ole Bak

Dato : 27-04-04 23:05

Hej Per,

Som sagt har jeg lige fået nye sommerdæk på, derfor er jeg også interesseret
i, at de ikke slides forkert eller for meget. Vinterdækkene, som har kørt
ca. 15000 er opbevaret hos dækfirmaet, og jeg tænkte desværre ikke lige på
at checke, om de var slidt unormalt.

Mads-Ole

Fra : Ukendt

Dato : 28-04-04 07:29

> [...]

> fået sommerhjul på den og nu trækker den konsekvent til højre. Det er så
> meget, at efter ca 5 sek. uden jeg holder ved rattet kører den af vejen.

Jeg har prøvet noget lign., der var det skæve dæk. Jeg køber aldrig
Firestone igen, MAGEN til §!%#! skal man lede efter.

Fra : EjS

Dato : 28-04-04 07:47

"Mads-Ole Bak" skrev i en meddelelse
"Ny fabia trækker skævt"

> [...]
> under enten garanti for bilen eller garanti for skaden?
>
> Håber på et hurtigt svar - i aften - da jeg skal afsted med den i morgen

Hej Mads-Ole

For en del år siden væltede min mor i en Golf I uden synlig skade. Derefter
begyndte bilen at slide dæk. Efter diverse reparationer og mindst 5 sporinger med
yderst tilfredsstillende tolerancer fortsatte bilen ufortrødent med at slide dæk i
et bekymrende dyrt tempo. Det endte med at mine forældre solgte bilen.

Du skal sørge for at få bilen sporet og repareret efter alle kunstens regler. Men
forbered dig på at bilen måske aldrig bliver den samme igen hvis bilens bærende
dele ved dit uheld blev vredet en smule.

Hvis ikke problemet forsvinder 100% ville jeg sælge bilen til en forhandler og
købe en anden.

MVH EjS

-- Sendt via http://www.autoatlas.dk - din bilguide (Fra IP:80.164.149.130)

Fra : Fam. Olsen

Dato : 28-04-04 16:15

> [...]

> men at de alligevel havde haft den til sporing. Jeg er ikke 100% sikker på
> om problemet var der inden uheldet, men det har i hvert fald været der

Det er højst sandsynligt her den går galt. Mekanikeren har sikkert stillet
lige meget på begge styrestænger i den mening at de skal stå ens. Det holder
jo så bare ikke hvis det kun er den ene side der er skæv. Nogle
sporingsapparater måler kun den samlede sporing. Man kan sagtens opleve at
det ene hjul spreder for meget og det andet hjul spidser for meget, men den
samlede sporing er inden for den tilladte værdi. Derfor er man nødt til,
hvis det skal gøres ordentligt, at bruge et apparat der kan måle det enkelte
hjuls sporing. Det er som regel optiske apparater der kan måle de andre
styretøjsvinkler også. De nyeste udgaver kan endda lave firehjulsudmålinger.

Jeg ville få hele styretøjet udmålt, og kunne jeg ikke få mekanikeren til at
gøre det som en "om igen rep." ville jeg køre til en anden mekaniker og så
betale selv. Bare for at få det gjort hurtigst muligt. Jeg ville
selvfølgelig også glemme den første mekaniker, når der i fremtiden var brug
for sådan en.

MVH Niels
Alfa forever

Fra : Mads-Ole Bak

Dato : 28-04-04 21:29

"Fam. Olsen" <dono@newmail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> betale selv. Bare for at få det gjort hurtigst muligt. Jeg ville
> selvfølgelig også glemme den første mekaniker, når der i fremtiden var

Tak for den fine respons. Dette indslag svarer sammen med EjS's lidt på mit
næste spørgsmål, men hvis nogen kan uddybe må de meget gerne.

Jeg har nemlig nu haft bilen på værksted og mekanikeren var heldigvis meget
imødekommende og tog bilen uden den mindste tøven. Han prøvede bilen og var
enig i at den trak. De sporede den og rapporten fra denne sporing viste nu
noget andet end den, de lavede efter ulykken. Det rette de efter eget udsagn
op på.

Efter at have fået bilen tilbage kan jeg konstatere at den stadig trækker
ca. lige meget til højre, men rattets position ved kørsel ligeud er nu en
anden, nemlig en lille anelse til højre.

Mit spørgsmål er nu: Er det svært at aflæse rapporterne fra disse sporinger
og er der subjektive vurderinger i det, således at mekanikeren kan være god
eller dårlig til at justere styretøjet efter det? Det huer mig ikke helt, at
der efter EjS's udsagn er tilfælde som ikke kan rettes op. Måske har de ikke
forsøgt med den uafhængige opmåling som Niels taler om?

Jeg har spurgt efter rapporterne, som de vil sende til mig. Jeg aner ikke
hvordan der ser ud eller om jeg kan bruge dem til noget, men om ikke andet
har jeg da dokumentation for, at de har forsøgt forgæves flere gange.

I morgen ringer jeg tilbage til mekanikeren og meddeler at det stadig ikke
er i orden. Så håber jeg bare hans tålmodighed varer ved lidt endnu.

MVH

Mads-Ole

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 28-04-04 21:37

On Wed, 28 Apr 2004 22:28:38 +0200, "Mads-Ole Bak"
<mobak<FJERN_DETTE>@mail.dk> wrote:

>I morgen ringer jeg tilbage til mekanikeren og meddeler, at det stadig ikke
>er i orden. Så håber jeg bare hans tålmodighed varer ved lidt endnu.

Jeg har haft et dæk, der lavede dét fænomen, du beskriver.
Jeg flyttede dækket om på baghjulene og keine Probleme.
Tilbage på forhjulet, og bilen trak igen til siden...

/Mogens
Biler fra @lfa til Omeg@

Fra : Fam. Olsen

Dato : 28-04-04 22:21

> Jeg har haft et dæk, der lavede dét fænomen, du beskriver.
> Jeg flyttede dækket om på baghjulene og keine Probleme.
> Tilbage på forhjulet, og bilen trak igen til siden...

Det kunne være et forsøg værd, hvis sporingen passer på sine mål.

MVH Niels
Alfa forever

Fra : Fam. Olsen

Dato : 28-04-04 22:35

> [...]
mit
> næste spørgsmål, men hvis nogen kan uddybe må de meget gerne.

Velbekomme

> [...]
> enig i at den trak. De sporede den og rapporten fra denne sporing viste nu
> noget andet end den, de lavede efter ulykken. Det rette de efter eget

Det troede de at de gjorde. Havde de prøvekørt bilen havde de nok opdaget
noget andet. Jeg synes det lyder lidt a'la sjusk

> Efter at have fået bilen tilbage kan jeg konstatere at den stadig trækker
> ca. lige meget til højre, men rattets position ved kørsel ligeud er nu en
> anden, nemlig en lille anelse til højre.

Det lyder som om de bare har skruet lidt ud i den ene side og lidt ind i den
anden

> [...]
god
> eller dårlig til at justere styretøjet efter det?

Nej det er ikke svært. Det handler nok mere om omhyggelighed og kvaliteten
af det måleudstyr der bruges.

Det huer mig ikke helt, at
> der efter EjS's udsagn er tilfælde som ikke kan rettes op.

I så fald er bilen skæv. Kontrolleres ved at krydsmåle bilen.

Måske har de ikke
> forsøgt med den uafhængige opmåling som Niels taler om?

Når der ligefrem udskrives rapporter tyder noget på at det er et elektronisk
apparat der laver firhjulsudmålinger. Disse kan måle sporingen på hvert
enkelt hjul. Om mekanikeren så bruger det eller bare nøjes med den samlede
værdi skal jeg ikke kunne sige.

> Jeg har spurgt efter rapporterne, som de vil sende til mig. Jeg aner ikke
> hvordan der ser ud eller om jeg kan bruge dem til noget, men om ikke andet
> har jeg da dokumentation for, at de har forsøgt forgæves flere gange.

Du kan jo se hvilke værdier dit styretøj har. Dem kan du så sammenligne med
fabriksdataene for at se om det er ok.

> I morgen ringer jeg tilbage til mekanikeren og meddeler at det stadig ikke
> er i orden. Så håber jeg bare hans tålmodighed varer ved lidt endnu.

Så bed ham om at prøvekøre bilen inden han melder den færdig.

Hvad med din egen tålmodighed? Den tager jeg hatten af for.

MVH Niels
Alfa forever

Fra : Mads-Ole Bak

Dato : 29-04-04 05:49

"Fam. Olsen" <dono@newmail.dk> skrev i en meddelelse

> Det troede de at de gjorde. Havde de prøvekørt bilen havde de nok opdaget
> noget andet. Jeg synes det lyder lidt a'la sjusk

Han sagde inden jeg hentede bilne at han havde prøvet den og at den nu var i
orden. Lidt underligt, at han ikke er mere kritisk, men det lærer han vel,
når jeg har været der nok gange.

> [...]
> enkelt hjul. Om mekanikeren så bruger det eller bare nøjes med den samlede

Det må jeg prøve at spørge om.

> Så bed ham om at prøvekøre bilen inden han melder den færdig.
>
> Hvad med din egen tålmodighed? Den tager jeg hatten af for.

Jeg er en tålmodig person, som indtil videre har vurderet jeg får mest ud af
at samarbejde

MVH.

Mads-Ole

Fra : Fam. Olsen

Dato : 29-04-04 13:24

> [...]

> orden. Lidt underligt, at han ikke er mere kritisk, men det lærer han vel,

Ja han virker ikke specielt seriøs i mine øjne. Det havde sgu ikke gået der
hvor jeg stod lære.

> Det må jeg prøve at spørge om.

Ja det kunne måske lære ham et eller andet.

> Jeg er en tålmodig person, som indtil videre har vurderet jeg får mest ud
af
> at samarbejde

Det gør man da normalt også. Jeg ville nok bare have mistet tålmodigheden
for længe siden.

MVH Niels
Alfa forever