/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Sænkningsfjedre,
Fra : Mark Nyqvist Hjardin~


Dato : 27-04-04 14:31

Jeg har købt en Opel Monza og vil gerne have den sænket lidt. Det har
dog været grænsende til umuligt at finde nogle til sådan en. Dem jeg
har fundet er på en tysk side.
http://kortlink.dk/mantzel/4d3

Som det kan ses er sættet TÜV godkendt så langt så godt. Nu siger min
lillebror at man maks må sænke bilen med 40mm her i landet. Er det
rigtigt? For så er jeg jo nødt til at forsætte min jagt på er sæt
sænkningsfjedre da disse sænker med 45mm..

Mvh.
Mark

 
 
Ukendt (27-04-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 27-04-04 14:46


"Mark Nyqvist Hjarding" <spam@hjarding.dk> wrote in message
news:87hdv5v98g.fsf@hjarding.dk...
> Jeg har købt en Opel Monza og vil gerne have den sænket lidt. Det har
> dog været grænsende til umuligt at finde nogle til sådan en. Dem jeg
> har fundet er på en tysk side.
> http://kortlink.dk/mantzel/4d3
>
> Som det kan ses er sættet TÜV godkendt så langt så godt. Nu siger min
> lillebror at man maks må sænke bilen med 40mm her i landet. Er det
> rigtigt? For så er jeg jo nødt til at forsætte min jagt på er sæt
> sænkningsfjedre da disse sænker med 45mm..
>
> Mvh.
> Mark
http://makeashorterlink.com/?J48122428

http://makeashorterlink.com/?V25352756

Det er en betingelse, at den af bil- eller fjederfabrikanten oplyste
sænkning

i forhold til den originale bil højst er 40 mm, og at bilens tilladte

totalvægt ikke skal nedsættes. Fjedrene skal sidde spilfrit i deres
fjederskåle

- også ved fuld udfjedring af hjulene.
--
Møller



Christian Hansen (27-04-2004)
Kommentar
Fra : Christian Hansen


Dato : 27-04-04 18:04


> http://makeashorterlink.com/?J48122428
>
> http://makeashorterlink.com/?V25352756
>
> Det er en betingelse, at den af bil- eller fjederfabrikanten oplyste
> sænkning
>
> i forhold til den originale bil højst er 40 mm, og at bilens tilladte
>
> totalvægt ikke skal nedsættes. Fjedrene skal sidde spilfrit i deres
> fjederskåle

Første punkt vil jeg ikke give dig ret i.. jeg fik min Astra godkendt med 60
mm sænkningssæt uden problemer. Så det kommer helt an på hvor emsig
synsmanden er (og hvordan han tolker reglementet) - derudover er der jo lige
et par lygtemål der skal overholdes (25 cm op til tågelygte og 50 cm op til
alm lygte).

Det sidste punkt er jeg dog enig med dig i :)
--
Med venlig hilsen
Christian Hansen
http://www.nmweb.dk
http://www.taabelig-turbo-klub.dk




Ukendt (27-04-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 27-04-04 20:28


"Christian Hansen" <celeron_oc@hotmail.com> wrote in message
news:408e927a$0$487$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>
> > http://makeashorterlink.com/?J48122428
> >
> > http://makeashorterlink.com/?V25352756
> >
> > Det er en betingelse, at den af bil- eller fjederfabrikanten oplyste
> > sænkning
> >
> > i forhold til den originale bil højst er 40 mm, og at bilens tilladte
> >
> > totalvægt ikke skal nedsættes. Fjedrene skal sidde spilfrit i deres
> > fjederskåle
>
> Første punkt vil jeg ikke give dig ret i.. jeg fik min Astra godkendt med
60
> mm sænkningssæt uden problemer. Så det kommer helt an på hvor emsig
> synsmanden er (og hvordan han tolker reglementet) - derudover er der jo
lige
> et par lygtemål der skal overholdes (25 cm op til tågelygte og 50 cm op
til
> alm lygte).
>

Jeg ber dig ikke om at være enig i noget som helst. Men hvis du lige gider
åbne de to link, så får du svar på dine kommentarer.
Det der står, er det gældende reglement fra færdselsstyrelsen, hvilket du
ville havde kunne se, hvis du har læst mailen ordentlig, jeg udtaler mig
overhovedet om det er rigtigt eller forkert, men det der en direkte kopi. og
den er altså gældende, det er ikke et spørgsmål om emsighed, det er fakta,
og kan som sådan ikke fortolkes. Jeg kan kun henvise til hvad er der
gældende. Du risikerer, at du skal ændre dit køretøj næste gang du blive
stoppet.
Enten er man gravid eller ikke, man kan ikke være 10 % gravid.

Det ser nu også så skægt ud, når en sænket Manta med Brian ved rattet, river
hele udstødningen af på en grusvej det lo vi meget af den sommer


--
Møller




Christian Hansen (27-04-2004)
Kommentar
Fra : Christian Hansen


Dato : 27-04-04 22:42

> Jeg ber dig ikke om at være enig i noget som helst. Men hvis du lige gider
> åbne de to link, så får du svar på dine kommentarer.

Gjorde jeg skam også - og fandt intet der kunne forurolige mig.

> Det der står, er det gældende reglement fra færdselsstyrelsen, hvilket du
> ville havde kunne se, hvis du har læst mailen ordentlig, jeg udtaler mig
> overhovedet om det er rigtigt eller forkert, men det der en direkte kopi.
og
> den er altså gældende, det er ikke et spørgsmål om emsighed, det er
fakta,
> og kan som sådan ikke fortolkes. Jeg kan kun henvise til hvad er der
> gældende. Du risikerer, at du skal ændre dit køretøj næste gang du blive
> stoppet.

Sidste gang jeg blev stoppet er over 3 år siden (i forbindelse med
spritkontrol)... og desuden er min bil godkendt med konstruktive ændringer
(sænkningen), så kom igen ;)
Desuden kan de intet sige så længe alting er i orden (40 mm eller ej).
Det med de 40 mm går på at de ikke nødvendigvis behøver se papirer på om
sættet er godtkendt til bilen (utroligt mange 30-40 mm sæt sælges uden tüv
godkendelser) - men derover SKAL du ahve papirer på sættet og skal ikke give
problemer så længe fjederen ikke kan flyttes når bilen er hejst op, samt
lygtemål overholdes. Og jeg ved det for da min blev synet sidst gik han
undervognen grundigt efter og læste papirerne indtil flere gange.

> Enten er man gravid eller ikke, man kan ikke være 10 % gravid.
Prøv en anden synshal.

>
> Det ser nu også så skægt ud, når en sænket Manta med Brian ved rattet,
river
> hele udstødningen af på en grusvej det lo vi meget af den sommer

Ingen kommentarer.

--
Med venlig hilsen
Christian Hansen
http://www.nmweb.dk
http://www.taabelig-turbo-klub.dk



Hans Paulin (28-04-2004)
Kommentar
Fra : Hans Paulin


Dato : 28-04-04 00:03

Christian Hansen skrev:

> Desuden kan de intet sige så længe alting er i orden (40 mm eller ej).

....ka du overholde de 50 cm. op til lygternes underkant med 60 mm.
foran?
--
Med venlig hilsen
Hans
http://www.dkfritidbil.dk/whois/hans_paulin/hans_paulin.htm



Brian A. (28-04-2004)
Kommentar
Fra : Brian A.


Dato : 28-04-04 08:15

"Hans Paulin" <me@privacy.net> skrev i en meddelelse
news:c6morl$dklqq$1@ID-232565.news.uni-berlin.de...
> Christian Hansen skrev:
>
> > Desuden kan de intet sige så længe alting er i orden (40 mm eller ej).
>
> ...ka du overholde de 50 cm. op til lygternes underkant med 60 mm.
> foran?

Har en kammerat med en Opel Kadett 1.6S 89', den måler 56cm fra vej til
underkant af forlygte, så der skulle vel ikke være nogen problemer?


Hans Paulin (28-04-2004)
Kommentar
Fra : Hans Paulin


Dato : 28-04-04 08:42

Brian A. skrev:

> Har en kammerat med en Opel Kadett 1.6S 89', den måler 56cm fra vej
> til underkant af forlygte, så der skulle vel ikke være nogen
> problemer?

....jeg havde ikke 50 cm. op til lygtens underkant med det sænkningssæt
der sad på min bil da jeg købte den, så dét solgte jeg ;-(

....ku godt tænke mig at sænke den igen, men har ikke lyst til at blive
knaldet på grund af et par mm., hvis man nu køber et sæt der ikke holder
hvad det lover...
--
Med venlig hilsen
Hans
http://www.dkfritidbil.dk/whois/hans_paulin/hans_paulin.htm





Christian Hansen (28-04-2004)
Kommentar
Fra : Christian Hansen


Dato : 28-04-04 17:57


"Hans Paulin" <me@privacy.net> wrote in message
news:c6morl$dklqq$1@ID-232565.news.uni-berlin.de...
> Christian Hansen skrev:
>
> > Desuden kan de intet sige så længe alting er i orden (40 mm eller ej).
>
> ...ka du overholde de 50 cm. op til lygternes underkant med 60 mm.
> foran?

Intet problem - Jeg har 53-54 cm op til underkanten og lidt over 30 op til
tågelygterne - så øsen ryger formentlig lidt længere ned til sommer ;)
Du kan evt lige tage et kig på min side af hvor langt ned en std Astra F-CC
kommer med 60 mm (og tilpassede dæmpere)
--
Med venlig hilsen
Christian Hansen
http://www.nmweb.dk
http://www.taabelig-turbo-klub.dk



Hans Paulin (30-04-2004)
Kommentar
Fra : Hans Paulin


Dato : 30-04-04 11:03

Christian Hansen skrev:

> Intet problem - Jeg har 53-54 cm op til underkanten og lidt over 30
> op til tågelygterne - så øsen ryger formentlig lidt længere ned til
> sommer ;)
> Du kan evt lige tage et kig på min side af hvor langt ned en std
> Astra F-CC kommer med 60 mm (og tilpassede dæmpere)

....I will!

Tak for tippet!
--
Med venlig hilsen
Hans
http://www.dkfritidbil.dk/whois/hans_paulin/hans_paulin.htm





Tommy Eriksen (27-04-2004)
Kommentar
Fra : Tommy Eriksen


Dato : 27-04-04 22:57

On Tue, 27 Apr 2004 21:28:17 +0200, "Møller" <eam_at_privat_dot_dk>
wrote:

[snip - max 40mm sænkning]

>Jeg ber dig ikke om at være enig i noget som helst. Men hvis du lige gider
>åbne de to link, så får du svar på dine kommentarer.
>Det der står, er det gældende reglement fra færdselsstyrelsen, hvilket du
>ville havde kunne se, hvis du har læst mailen ordentlig, jeg udtaler mig
>overhovedet om det er rigtigt eller forkert, men det der en direkte kopi. og
>den er altså gældende, det er ikke et spørgsmål om emsighed, det er fakta,
>og kan som sådan ikke fortolkes. Jeg kan kun henvise til hvad er der
>gældende. Du risikerer, at du skal ændre dit køretøj næste gang du blive
>stoppet.

Men, i den ene af de skriv du linkede til står der (copy/paste fra
dokumentet):
2. Ændringer, der kræver syn.
2.1 Montering af fjedre, der sænker mere end 40 mm eller andre fjedre
(f.eks. supplerende bagfjedre), anses som konstruktive ændringer,
der skal registreres efter forudgående godkendelse hos
Bilinspektionen,
hvor det vil blive angivet, at der er »konstruktive ændringer« på
bilen. Dette vil komme til at fremgå af bilens registreringsattest.
Fjedrene
skal sidde spilfrit i deres fjederskåle – også ved fuld udfjedring
af hjulene.
2.2 Ved synet skal foreligge
enten
- accept fra køretøjsfabrikanten. Dette kan f.eks. være i form af
køretøjsoplysninger
i instruktionsbog, datablad eller lignende - af køretøjsfabrikanten
udgivet - teknisk materiale.
eller
- prøvningsrapport fra et anerkendt prøvningslaboratorium (f.eks.
TÜV), hvoraf det fremgår, at bilens køreegenskaber ikke er forringet.

Ovenstående læser jeg som om at du ikke helt har ret i dit udsagn om
at alt over 40mm sænkning pr definition er forbudt - blot, at bilen
skal synes med det?

>Det ser nu også så skægt ud, når en sænket Manta med Brian ved rattet, river
>hele udstødningen af på en grusvej det lo vi meget af den sommer

Åh ja, dén er en sikker vinder :)

/Tommy
--
http://www.the-coffeeshop.dk/
1985 Saab 9000 Turbo - http://fotoarkiv.com/gallery/saab
Et par små accelerations-klip:
http://fotoarkiv.com/gallery/nordtyskland

Ukendt (28-04-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 28-04-04 13:30


"Tommy Eriksen" <tommy@the-coffeeshop.dk> wrote in message
news:7mlt805fmi2trdsb4kkb3sq690vfvsmsb9@4ax.com...
>
> Men, i den ene af de skriv du linkede til står der (copy/paste fra
> dokumentet):
> 2. Ændringer, der kræver syn.
> 2.1 Montering af fjedre, der sænker mere end 40 mm eller andre fjedre
> (f.eks. supplerende bagfjedre), anses som konstruktive ændringer,
> der skal registreres efter forudgående godkendelse hos
> Bilinspektionen,
> hvor det vil blive angivet, at der er »konstruktive ændringer« på
> bilen. Dette vil komme til at fremgå af bilens registreringsattest.
> Fjedrene
> skal sidde spilfrit i deres fjederskåle - også ved fuld udfjedring
> af hjulene.
> 2.2 Ved synet skal foreligge
> enten
> - accept fra køretøjsfabrikanten. Dette kan f.eks. være i form af
> køretøjsoplysninger
> i instruktionsbog, datablad eller lignende - af køretøjsfabrikanten
> udgivet - teknisk materiale.
> eller
> - prøvningsrapport fra et anerkendt prøvningslaboratorium (f.eks.
> TÜV), hvoraf det fremgår, at bilens køreegenskaber ikke er forringet.
>
> Ovenstående læser jeg som om at du ikke helt har ret i dit udsagn om
> at alt over 40mm sænkning pr definition er forbudt - blot, at bilen
> skal synes med det?

Jeg skriver ikke at det er forbudt. kun at det kan give problemer, hvis der
sænkes mere end 40 mm,

- accept fra køretøjsfabrikanten. Dette kan f.eks. være i form af
> køretøjsoplysninger
> i instruktionsbog, datablad eller lignende - af køretøjsfabrikanten
> udgivet - teknisk materiale.
> eller
> - prøvningsrapport fra et anerkendt prøvningslaboratorium (f.eks.
> TÜV), hvoraf det fremgår, at bilens køreegenskaber ikke er forringet.

Disse kan være svære at få fat i, det er så men alt,
Kender du nogen der er i besiddelse af nævnte papirer.?

For min skyld må du sænke alt det du vil, jeg har blot henledt
opmærksomheden op hvor der står hvad man i følge færdselsstyrelsen skal
kunne dokumentere, jeg udsteder ikke forbud, eller udtaler mig om hvad der
er forbudt, det er op til den enkelte selv at vurdere ud fra regelteksten.
Tolkning og udlægninger må advokater og dommere, i tvivlstilfælde, tage sig
af, i det daglige er det statens bilsyn der skal forholde sig til reglerne
og det enkelte køretøj.
Så du får ikke mig til at udtale mig om det er lovligt eller forbudt, højest
hvad jeg synes er hensigtsmæssigt hhv. uhensigtsmæssigt ud fra min erfaring,
og i dette tilfælde har jeg ikke udtalt mig for eller imod sænkning, da det
vil være meget individuelt fra køretøj til køretøj, da der er mange faktorer
i en bils undervogn der spiller ind på køreegenskaberne, og det er dem der
ikke må forringes. (prøvningsrapport fra et anerkendt prøvningslaboratorium
(f.eks. TÜV), hvoraf det fremgår, at bilens køreegenskaber ikke er
forringet.)

Jeg håber, at det nu står klart som bukket i neon

--
Møller






Christian Hansen (28-04-2004)
Kommentar
Fra : Christian Hansen


Dato : 28-04-04 17:59

> > - prøvningsrapport fra et anerkendt prøvningslaboratorium (f.eks.
> > TÜV), hvoraf det fremgår, at bilens køreegenskaber ikke er forringet.
> >
> > Ovenstående læser jeg som om at du ikke helt har ret i dit udsagn om
> > at alt over 40mm sænkning pr definition er forbudt - blot, at bilen
> > skal synes med det?
>
> Jeg skriver ikke at det er forbudt. kun at det kan give problemer, hvis
der
> sænkes mere end 40 mm,

Det burde det ikke gøre så længe du overholder lygtehøjde osv.

> > - prøvningsrapport fra et anerkendt prøvningslaboratorium (f.eks.
> > TÜV), hvoraf det fremgår, at bilens køreegenskaber ikke er forringet.
>
> Disse kan være svære at få fat i, det er så men alt,
> Kender du nogen der er i besiddelse af nævnte papirer.?

De følger med sænkningssættet.
--
Med venlig hilsen
Christian Hansen
http://www.nmweb.dk
http://www.taabelig-turbo-klub.dk



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177522
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408670
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste