Bokstuning - umærkelig..??
Fra : Ukendt

Dato : 26-04-04 11:29

Hejsa

Som jeg før har skrevet, har en af mine gode venner købt sig en Toledo TDi
130 - og fra forhandleren fået monteret en boks fra Landberg her fra
gruppen.

De første 3.000 kilometer blev bilen kørt nænsomt, og boksen var derfor også
slået fra, så motoren kørte på sit fabriksprogram.

Nu er boksen slået til "på næsthøjeste effekt-trin" - men min kammerat kan
ikke mærke nogen forskel..??

Jeg var af den opfattelse, at man tydeligt kunne mærke boksens effekt -
eller hvad...? Jeg tror sgu, der er noget galt med den.

(Folk med boks på en benzin-1,8T´er siger, det føles som om, bilen er blevet
350 kg lettere)

--
/ Jan W Nielsen

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 26-04-04 11:31

Jan W Nielsen wrote:
> Nu er boksen slået til "på næsthøjeste effekt-trin" - men min
> kammerat kan ikke mærke nogen forskel..??

Jeg aner ikke, hvad den skal give i dette trin, men han kan jo prøve at tage
tid på en 80-120 km/t i 5. gear. Både med boksen fra, og i trinet... Der
skulle han gerne kunne se en forskel på tiderne, såfremt den har fået bedre
moment.

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Peter G C

Dato : 26-04-04 11:47

meddelelse news:c6iods$ce6$1@sunsite.dk...

Det lyder ufatteligt. Har du selv prøvet den? Er der taget kontakt til
sælgeren - måske boxen er defekt?

Enig.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Ukendt

Dato : 26-04-04 12:45

> Det lyder ufatteligt. Har du selv prøvet den?

Jeps - ufatteligt. Jeg har ikke selv prøvet den.

> Er der taget kontakt til
> sælgeren - måske boxen er defekt?

Jeg har ringet til Landberg - men han har ikke ringet tilbage. Måske er han
på ferie.

Thomas Landberg taler om i hvrt fald 160 hk - og en effektstigning på 30 hk
og måske 80/90 Nm mener jeg nu nok, man kan mærke.

> bedre

Der er førsøgt tidtagning på accelerationer fra 120 til 160 km/t i femte
(næsthøjeste gear), og der har ikke kunne kostateres noget entydigt på
baggurnd af dette. Der er altid lidt forskel fra måling til måling, og det
er den usikkerhed, der er problemet.

Personligt tror jeg ikke boksen virker, men jeg har som sagt ikke selv
prøvet bilen.

--
/ Jan W Nielsen

Fra : Brizz

Dato : 26-04-04 12:20

> [...]
>
> Jeg var af den opfattelse, at man tydeligt kunne mærke boksens effekt -
> eller hvad...? Jeg tror sgu, der er noget galt med den.

Min "gamle" tdi'er med 110hk blev chippet hvilket skulle svare til det
samme. Den blev efter chippen målt til 144hk og det kunne dælme mærkes!! Så
jeg har den oplevelse at når der er modificeret skal man også kunne mærke
det.

Mvh Brian
---
www.gronaerten.dk

Fra : Ukendt

Dato : 26-04-04 12:47

> Min "gamle" tdi'er med 110hk blev chippet hvilket skulle svare til det
> samme. Den blev efter chippen målt til 144hk og det kunne dælme mærkes!!

Er du HELT sikker på, at du ville opdage det, hvis en person uden dit
vidende programmerede boksen tilbage til det normale program med 110 hk..??

Hvis du er det, må der være noget galt med den boks, som min kammerat har
fået - eller også er den tilsluttet forkert.

--
/ Jan W Nielsen

Fra : Peter G C

Dato : 26-04-04 15:21

"Jan W Nielsen" <Intet svar> skrev i en meddelelse

> Er du HELT sikker på, at du ville opdage det, hvis en person uden dit
> vidende programmerede boksen tilbage til det normale program med 110
hk..??

Jeg har i en kort periode kørt uden boxen - det kunne jeg meget nemt mærke.

Jeg har også justeret boxen lidt ned - det kunne også mærkes.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Brizz

Dato : 27-04-04 08:48

> Er du HELT sikker på, at du ville opdage det, hvis en person uden dit
> vidende programmerede boksen tilbage til det normale program med 110
hk..??

100% sikker.. for den har fået meget mere bundtræk. Så jeg er ikke et
øjeblik i tvivl hvis den blev fjernet.

Mvh Brian
---
www.gronaerten.dk

Fra : Ove Jakobsen

Dato : 26-04-04 12:47

> Jeg var af den opfattelse, at man tydeligt kunne mærke boksens effekt -
> eller hvad...? Jeg tror sgu, der er noget galt med den.

Hej Jan
Jeg har haft nøjagtigt samme oplevelse med min Yaris, har prøvet to bokse
fra Landberg hvor eneste efekt var lidt ekstra røg og motoren satte
pludselig ud. Ifølge Toyota meldte bilen om fejl ved dysserne, og det kunne
de ikke forstå/forklare-:)
Men alt ros til Landbergs service, da den første boks ikke virkede sendte
han bare en ny. Godtnok med samme resultat så jeg retunerede dem begge U/B.

MVH Ove

Fra : Landberg

Dato : 26-04-04 13:55

> [...]
> eller hvad...? Jeg tror sgu, der er noget galt med den.
>
> (Folk med boks på en benzin-1,8T´er siger, det føles som om, bilen er

Naturligvis skal boksens effekt kunne mærkes - tydeligt endda. Har netop en
dugfrisk måling fra FDM på en tilsvarende motor og den viser 165hk og
431.5nm. Andre tilsvarende er målt til over 170hk. Boksen er nok defekt og
skal ombyttes. Jeg har solgt mange bokse til 130hk TDi Toledo og Leon og har
aldrig hørt, at boksens effekt ikke skulle kunne mærkes. Har endda oplevet
en Passat der blev så vild, at boksen skulle sættes et tak ned. Det
smarteste var nok, at jeg mødtes med kunden og fik boksen skiftet ud.
Angående at jeg skulle være på ferie: Jeg er på telefon 40 84 66 27 og har
ikke fået nogen besked på telefonsvareren fra dig. Så havde jeg ringet
tilbage.

MVH

Thomas Landberg
www.bokstuning.dk

Fra : Ukendt

Dato : 26-04-04 14:14

> Jeg er på telefon 40 84 66 27 og har
> ikke fået nogen besked på telefonsvareren fra dig. Så havde jeg ringet
> tilbage.

Hej Thomas

Jeg må have ringet forkert - for det er også mit indtryk, at du altid yder
en meget fin service. Du får jo også altid rosende ord med på vejen fra folk
her i gruppen.

Jeg beder min kammerat, Claus, ringe til dig, så vi kan finde ud af, hvad
der er galt.

--
/ Jan W Nielsen

Fra : Landberg

Dato : 26-04-04 14:20

> [...]
> her i gruppen.
>
> Jeg beder min kammerat, Claus, ringe til dig, så vi kan finde ud af, hvad

Ok. Skal måske til Århus i morgen. Måske det var muligt at mødes et sted
dernede?

MVH

Thomas Landberg
www.bokstuning.dk

Fra : phk

Dato : 26-04-04 14:41

"Landberg" <thomaslandberg(fjern)@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
har
> aldrig hørt, at boksens effekt ikke skulle kunne mærkes.

Har du nogen erfaring med en 110HK Golf III TDI som har fået 325nM. Den
hugger i motorophænget. Er et nyt motorophæng nok til at få den til at holde
op? Den er som bekendt født med 235nM.

--
Per, Esbjerg

Fra : Ukendt

Dato : 28-05-04 19:20

> Har du nogen erfaring med en 110HK Golf III TDI som har fået 325nM. Den
> hugger i motorophænget. Er et nyt motorophæng nok til at få den til at
> [...]

Hej Per og andre dieseltosser

Jeg har osse 110hk TDi i passaten og er ved at undersøge hvilken for for
tuning jeg skal vælge...har fået fortalt at max ca 140-142hk og 300-310Nm
for at der ikke kommer "bivirkninger". Men hvilken og hvor kan anbefales?
evt frarådes ?

chiptuning eller bokstuning?

hvordan lyder det når den "hugger i motorophænget"?

/Henrik, Skovby v. silkeborg, Passat sedan, 110hk TDi, km240.000

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 28-05-04 19:21

On Fri, 28 May 2004 20:19:52 +0200, "HH"
<henrik_hougaard(A)hotmail.com> wrote:

> [...]
>evt frarådes ? - chiptuning eller bokstuning?
>hvordan lyder det når den "hugger i motorophænget"?

Du skal nok være mere nervøs for din kobling og gearkasse !

> km 240.000

Glem det, IMO

/Mogens

Fra : Ukendt

Dato : 14-06-04 19:18

> Du skal nok være mere nervøs for din kobling og gearkasse !

> Glem det, IMO
>
> /Mogens

"normal" er der 600.000km i den motor, så jeg kan ikke se at den skulle være
slidt op - langt fra eller hvad?

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 14-06-04 19:15

On Mon, 14 Jun 2004 20:18:24 +0200, "HH"
<henrik_hougaard(A)hotmail.com> wrote:

>"normal" er der 600.000km i den motor, så jeg kan ikke se at den skulle være
>slidt op - langt fra eller hvad?

Jeg har ikke hørt om een eneste, der har kørt dét antal km. Ikke at
det er en ringe motor - tværtimod. Men den kører ikke så mang km og
slet ikke, hvis du begynder at tune på den.

Jeg har jo haft en tunede biler, og alt andet lige udsættes
materiellet altså for nogle hårdere belastningerne efterfølgende en
tuning.

Desuden har VW jo haft problemer med det større moment i deres biler

/Mogens