Nogle som har handlet på EBAY.DE
Fra : Kim

Dato : 25-04-04 20:44

Jeg har lige kigget på www.ebay.de og har set nogle interessante ting jeg
kunne tænke mig at byde på , men jeg skal oprette mig som bruger og opgive
visakort numre Er der noget farligt i det ?? Er det til at handle der, som
Dansker, med kun meget lidt Tysk kundskaber?? men ellers synes jeg der er
mange ting som bliver solgt til bilig penge.

Mvh. Kim

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 25-04-04 20:54

"Kim" <kim014@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Dansker, med kun meget lidt Tysk kundskaber?? men ellers synes jeg der er
> mange ting som bliver solgt til bilig penge.

Det er naturligvis en fordel at kunne læse og forstå tysk...

Jeg har selv handlet der og endte med at købe af en hollænder.

Absolut ingen problemer.

Jeg skrev også lidt frem og tilbage med sælgerne af de ting, jeg var
interesseret i.

Fik løbende fine svar under auktionsperioden.

Jeg endte op med at handle et ur og ville også have købt et ekstra link til
remmen, men en dansker kom med et godt tilbud, så dette blev ikke via E-Bay.

Kig evt. på sælgers renomé og etabler en kontakt, så du kan få ro i sjælen
inden du kaster dine sparepenge i grams.

Jeg betalte i øvrigt ikke via E-Bay/VISA, men direkte til sælgers bankkonto.

Hr. Bjørn

Fra : Ukendt

Dato : 25-04-04 21:08

> Jeg betalte i øvrigt ikke via E-Bay/VISA, men direkte til sælgers
bankkonto.

Lige det er noget p*s med tyskerne fordi de er så glade for deres
"uberweisung", men i UK, USA og Hongkong kan man bruge PayPal hvor man også
er forsikret mod svindel, så der har jeg det bedre.

--
Tom

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 25-04-04 21:11

KLIP

> [...]
også
> er forsikret mod svindel, så der har jeg det bedre.

Jeg snakkede med min bank og sikrede mig således mest muligt inden jeg via
PC (Sydbank´s profi Online Banking) smed pengene afsted.

Modtagers udsagn omkring mig lød efterfølgende:

*Vorsicht !!! Bezahlt schneller als die Polizei erlaubt !!! Super Ebay
Partner !!*

Herligt...

Hr. Bjørn

Fra : Ukendt

Dato : 26-04-04 06:45

> [...]
også
> er forsikret mod svindel, så der har jeg det bedre.

Er der ikke noget med at ebay har det samme system "treuhand" ?

Jeg har iøvrigt også handlet bilstumper der en 4-5 gange har aldrig haft
problmer, men kig på sælgerens bewertungen, hvis det ser godt = kun positve
eller neutrale er man godt på vej.

Claus Peteresen

http://vwfanatic.dk

=== Døden overhaler de hurtige ===

Fra : Ukendt

Dato : 26-04-04 18:04

> [...]
>
> Jeg har iøvrigt også handlet bilstumper der en 4-5 gange har aldrig haft
> problmer, men kig på sælgerens bewertungen, hvis det ser godt = kun

Jeg ville prøve Treuhand her sidst jeg købte for 2.000 Kr. Tror du så ikke
at treuhand kun accepterer tyske adresser. De er da for langt ude

--
Tom

Fra : Fly Christensen

Dato : 26-04-04 19:02

On Mon, 26 Apr 2004 19:03:32 +0200, "Tom"
<t.christensen(snabela)bigfoot.com> wrote:

>Jeg ville prøve Treuhand her sidst jeg købte for 2.000 Kr. Tror du så ikke
>at treuhand kun accepterer tyske adresser. De er da for langt ude

Typisk tysk! Kun acceptere deres egen ting, ikke noget fremmedt her!

Fly

--
Kender du èn der har brug for en cand.merc.int? Send mig en mail.

Fra : Ukendt

Dato : 26-04-04 19:44

> Typisk tysk! Kun acceptere deres egen ting, ikke noget fremmedt her!

Næh, jeg fatter ikke helt meningen med EU, Åbne grænser, varenes fri
bevægelighed osv osv osv.
Mange tyskere vil ikke sende deres varer til danmark, selv om det ingen
forskel gør når man står på posthuset og sender pakken.
Heldigvis kan man se at flere på ebay laaaaangsomt er ved også at tilbyde
Paypal, ......så mangler vi bare resten

--
Tom

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 27-04-04 16:27

Tom wrote:

> Mange tyskere vil ikke sende deres varer til danmark, selv om det ingen
> forskel gør når man står på posthuset og sender pakken.

Det tager jeg helt afslappet når jeg byder, selv om de skriver
"nur Deutschland" så byder jeg på tingene hvis de er interessante.
Vinder jeg auktionen må sælger så vælge om han vil have solgt sin
vare eller om han vil fastholde at det er for svært at sætte et
ekstra frimærke på.

--
Hygge..
Thomas

Fra : Ukendt

Dato : 27-04-04 16:34

> [...]
> Vinder jeg auktionen må sælger så vælge om han vil have solgt sin
> vare eller om han vil fastholde at det er for svært at sætte et

Hey det var da en god idé, det vil jeg også gøre fremover med mindre at jeg
skal købe et dobbelt udstødning så kan et ekstra frimærke nok ikke gøre det

--
Tom

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 27-04-04 17:20

Tom wrote:

> Hey det var da en god idé, det vil jeg også gøre fremover med mindre at jeg
> skal købe et dobbelt udstødning så kan et ekstra frimærke nok ikke gøre det

Jeg betaler naturligvis portodifferencen, så vedkommende skal være
usandsynligt stivnakket for at nægte..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Fly Christensen

Dato : 25-04-04 20:56

On Sun, 25 Apr 2004 21:44:21 +0200, "Kim" <kim014@mail.dk> wrote:

>Jeg har lige kigget på www.ebay.de og har set nogle interessante ting jeg
>kunne tænke mig at byde på , men jeg skal oprette mig som bruger og opgive
>visakort numre Er der noget farligt i det ??

Intet. Det er til din egen sikekrhed, at de skal bruge dette. Det er et
af midlerne for at undgå snyd. Samtidig kan eBay opkræve eventuelle
gebyrer, hvis du vil sælge, via dit Visa-kort. Der bliver ikke trukket
noget før end du har solgt et eller andet!

>Er det til at handle der, som
>Dansker, med kun meget lidt Tysk kundskaber??

Indtil nu er der da en del herinde fra, der har handlet via eBay.de. Kan
du ikke få det sendt til DK, men har mulighed for et hente i Flensborg,
eller villig til at betale postens porto fra Padborg hjem til dig, er
der også hjælp at hente. Du skal bare sige til.

>men ellers synes jeg der er
>mange ting som bliver solgt til bilig penge.

Nu har jeg ikke selv handlet bilting, men indenfor EDB byder de som
sindssyge. Optil 90% eller mere af nyprisen, så tjek lige hvormeget
nyprisen er i Tyskland inden du byder.

Fly

--
Kender du èn der har brug for en cand.merc.int? Send mig en mail.

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 25-04-04 21:02

KLIP

> Nu har jeg ikke selv handlet bilting, men indenfor EDB byder de som
> sindssyge. Optil 90% eller mere af nyprisen, så tjek lige hvormeget
> nyprisen er i Tyskland inden du byder.

Ha ... jeg sparede 33% på mit ur ved at handle via E-Bay i forhold til dansk
vejledende udsalgspris.

Var også i kontakt med en gut fra Köln.

Meget professionel og hjælpsom hele vejen.

Hr. Bjørn

Fra : Ukendt

Dato : 25-04-04 21:10

> Nu har jeg ikke selv handlet bilting, men indenfor EDB byder de som
> sindssyge. Optil 90% eller mere af nyprisen, så tjek lige hvormeget
> nyprisen er i Tyskland inden du byder.

Det er desværre ikke kun inden for EDB.
Både fotoudstyr, RC-udstyr o.m.a. bliver også handlet ALT for dyrt. Man
giver da ikke nypris for brugte ting

--
Tom

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 25-04-04 21:13

KLIP

> Man
> giver da ikke nypris for brugte ting

Nope .... så kan man jo handle alle steder...

Hr. Bjørn

Fra : Ukendt

Dato : 25-04-04 21:17

> Nope .... så kan man jo handle alle steder...

Fruen har også grinet mange gange og fortalt at det "kun er mænd" som kan
finde på at blive så grebet af en auktion at de ender med at betale mere end
nypris.
(Jeg tror hun har ret) )

--
Tom

Fra : Ukendt

Dato : 25-04-04 21:01

> [...]
> Dansker, med kun meget lidt Tysk kundskaber?? men ellers synes jeg der er
> mange ting som bliver solgt til bilig penge.

Det går meget smertefrit.
Har købt en del dyre ting der med stor succes.
Lige nu går jeg og venter på en helikopter og en kondesator til bilen som
jeg har købt.

Visa dækker dig automatisk men hvis man ellers læser godt i de kommentarer
som sælgerne har, så kan man godt danne sig et billede af hvem man kan stole
på,

--
Tom

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 25-04-04 21:06

KLIP

> Visa dækker dig automatisk men hvis man ellers læser godt i de kommentarer
> som sælgerne har, så kan man godt danne sig et billede af hvem man kan
stole
> på,

Til alm. info:

E-Bay har for nyligt købt 'www.mobile.de', så nu kan vi også handle biler
med VISA- kort...

Hr. Bjørn

Fra : Soren Kuula

Dato : 25-04-04 21:41

Kim wrote:

> Jeg har lige kigget på www.ebay.de og har set nogle interessante ting jeg
> kunne tænke mig at byde på , men jeg skal oprette mig som bruger og opgive
> visakort numre Er der noget farligt i det ??

Som mange andre her, tror jeg det er OK.

Jeg ville bare advare dig / jer mod en falsk mail som nogen spammer, der
siger - e eBays navn - at man skal genindtaste sine kreditoplysninger på
et vellignende link i mailen.

Mailen er svindel !

MVH
Soren

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 25-04-04 23:07

"Soren Kuula" <dongfangREMOVE@bitplanet.net> skrev i en meddelelse

KLIP

> Som mange andre her, tror jeg det er OK.

PRO7 har i dette sekund lige afsluttet et indslag om tyske internetautioner.

Der kan være stor forskel på de priser, fra auktionssted til auktionssted,
sælgere får for nøjagtig den samme vare.

E-Bay ligger i den høje ende.

Hr. Bjørn

Fra : Henry

Dato : 25-04-04 21:45

> [...]
> Dansker, med kun meget lidt Tysk kundskaber?? men ellers synes jeg der er
> mange ting som bliver solgt til bilig penge.

No problem, men du skal trods alt kunne forstå alt hvad de skriver om
artiklerne inden du byder!!!

Og så lige en advarsel, HVIS du nogensinde modtager en mail fra "eBay" hvor
de beder dig om at logge ind og gøre et eller andet som f.eks. at angive dit
kreditkort nummer så PAS PÅ - det er en falsk mail! Slet den eller forward
den til eBay og spørg om de vil bekræfte indholdet, men vær altid meget
forsigtig med den slags mails!

mvh
Henry
PS: nej jeg er ikke blevet narret men jeg har modtaget mails som ovennævnte.

Fra : Ukendt

Dato : 25-04-04 21:49

> [...]
forward
> den til eBay og spørg om de vil bekræfte indholdet, men vær altid meget

Der er slet ingen grund til at spørge om de kender noget til den.
Ebay og PayPal spørger ALDRIG om konto nr og lign via mail. De spørger kun
EN gang om det og det er når man opretter sig selv.

--
Tom

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 26-04-04 14:34

Kim wrote:

> [...]
> Dansker, med kun meget lidt Tysk kundskaber?? men ellers synes jeg der er
> mange ting som bliver solgt til bilig penge.

Inden du kaster dig ud i køb på ebay.de, så check hvor meget din
bank tager for at overføre penge til en tysk bankkonto. Hos Den
Danske Bank koster det 160 kroner at overføre til en tysk konto
via homebanking, et absolut horribelt gebyr efter min mening.
Paypal tilbyder at lave gratis overførsler, men det kræver at
modtageren også har en Paypal konto, og det er det de færreste
tyskere der har. Jeg har lavet 3-4 handler i 10-15 euro
størrelsen, den første kostede mig de 160 kroner i overførsel, de
efterfølgende er foregået ved at jeg sendte et par eurosedler med
postvæsnet - at sende kontanter med posten giver i sagens natur
ikke nogen form for sikkerhed, men hellere satse 10-15 euro på at
sælger er en ærlig sjæl end smide 160 kroner i bankens sorte hul,
penge jeg med garanti ikke får en skid for..

Derudover, check sælgers "historie" inden du handler, der er
selvfølgelig ingen garantier, men en sælger der har solgt en masse
ting og kun fået positive anmeldelser er nok mindre tilbøjelig til
at ødelægge sit gode ry ved at tage røven på dig. Grunden til at
ebay spørger efter visanummer er netop for at folk ikke uden
videre kan oprette nye brugernavne efterhånden som de gamle bliver
blacklistede..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Kim

Dato : 26-04-04 15:12

Jeg siger tak for svarene, nu er jeg mere klar over hvordan det foregår.

Mvh. Kim

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 26-04-04 15:16

"Thomas Strandtoft" <thomas@carftp.com> skrev i en meddelelse

KLIP

*160,- Kr.* for en bankoverførsel.

Det lyder helt ude i hampen.

Hr. Bjørn

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 26-04-04 18:39

"Bjørn Jørvad" wrote:

> *160,- Kr.* for en bankoverførsel.
>
> Det lyder helt ude i hampen.

Det er delt i to, jeg mener det er 100 kr. for afsenderen og 60
kroner for modtageren. Når man køber noget til en 10-15r euro, så
hopper sælger næppe på at æde de 60 kroner for at modtage
anvisningen, dvs. 160 i gebyr til mig..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 26-04-04 18:48

"Thomas Strandtoft" <thomas@carftp.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
> kroner for modtageren. Når man køber noget til en 10-15r euro, så
> hopper sælger næppe på at æde de 60 kroner for at modtage

Jeg har aldrig (i den nuværende bank) betalt mere en samlet 60 kr., hvis jeg
skulle betale hele gildet.

Hr. Bjørn

Fra : Ukendt

Dato : 26-04-04 18:11

> [...]
> bank tager for at overføre penge til en tysk bankkonto. Hos Den
> Danske Bank koster det 160 kroner at overføre til en tysk konto

Nja, jeg bliver bonget små 200 Kr hver gang jeg vil lave en "uberweisung"
fra Den Dansk Bank, såfremt jeg ikke er i besiddelse af IBAN og SWIFT nr på
den tyske konto.
Jeg kan så "nøjes" med 100 Kr hvis jeg har disse numre.

Det er f..... det værste svineri DDB tillader sig. Jeg nægter ganske
simpelthen at tro at banken har SÅ store omkostninger forbundet med at sende
nogle elektroniske informationer fra danmark til tyskland. Egentlig havde
man mest lyst til at oprette sin egen konto i en tysk bank og så bare
indbetale en sum penge når man er dernede.

--
Tom

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 26-04-04 18:32

KLIP

> Nja, jeg bliver bonget små 200 Kr hver gang jeg vil lave en "uberweisung"
> fra Den Dansk Bank, såfremt jeg ikke er i besiddelse af IBAN og SWIFT nr

> den tyske konto.

Det koster mig 15 kroner.

> Jeg kan så "nøjes" med 100 Kr hvis jeg har disse numre.

Min bank tager det samme med eller uden.

Det andet ganske simplet røveri ved højlys dag.

Hr. Bjørn

Fra : Ukendt

Dato : 26-04-04 18:38

> Min bank tager det samme med eller uden.
>
> Det andet ganske simplet røveri ved højlys dag.

Ja det er både røveri og voltægt af min konto :o/

--
Tom

Fra : Ukendt

Dato : 26-04-04 18:39

> Ja det er både røveri og voltægt af min konto :o/

Hold fast hvor det staveri bare kører

--
Tom

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 26-04-04 18:51

KLIP

> Hold fast hvor det staveri bare kører

Ha .. jeg skulle naturligvis prøve det seneste skud på Logitech´s mus og
tastaturstamme.

Jeg kan ikke rigtig klare det nymodens flade halløj og rammer helt ved siden
af og trykker ikke hårdt nok nogen gange.

Men det ser pisse godt ud på skrivebordet med adskildt tastatur og
"regnemaskine"...

Hr. Bjørn

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 26-04-04 18:44

Tom wrote:

> Det er f..... det værste svineri DDB tillader sig. Jeg nægter ganske
> simpelthen at tro at banken har SÅ store omkostninger forbundet med at sende
> nogle elektroniske informationer fra danmark til tyskland.

Den tror jeg heller ikke på, specielt ikke når man selv ordner det
via homebanking og uden at involvere bankens ansatte..

> Egentlig havde
> man mest lyst til at oprette sin egen konto i en tysk bank og så bare
> indbetale en sum penge når man er dernede.

Jeg har overvejet det samme, men de konti jeg kunne finde i de
tyske banker koster en 3-4 euro om måneden og så tit handler jeg
ikke "på tysk". Hvis du får dig en konto i en tysk bank, så kan du
bruge paypal til at overføre penge til den, det koster såhudt jeg
visker ikke noget..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Ukendt

Dato : 26-04-04 18:52

> [...]
> ikke "på tysk". Hvis du får dig en konto i en tysk bank, så kan du
> bruge paypal til at overføre penge til den, det koster såhudt jeg

Det vil jeg seriøst undersøge næste gang jeg er i Flensborg. Det er
fuldstændig vanvittigt at man ikke kan købe noget på ebay til 1 Euro uden at
skulle betale 200 Kr i gebyr og 70 kr i porto

--
Tom

Fra : Fly Christensen

Dato : 26-04-04 19:03

On Mon, 26 Apr 2004 19:10:36 +0200, "Tom"

Grænsekonto hos Sydbank!

Fly

--
Kender du èn der har brug for en cand.merc.int? Send mig en mail.

Fra : anders majland

Dato : 27-04-04 17:58

> Grænsekonto hos Sydbank!

Hvilke krav stiller de til en kontohaver ?
Hvad med netbank ?

Jeg er i forvejen sydbank kunde i DK (bobæl i DK) og deres
udlandsoverførsler koster kun 15dkr - Men kunne jeg spare lidt ved at
overføre større beløb ad gangen til D og så et mindre gebyr dernede
ville det ikke være dumt

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid

Fra : Fly Christensen

Dato : 27-04-04 18:59

On Tue, 27 Apr 2004 18:58:22 +0200, "anders majland"
<anders.majland-see.signature@address.invalid> wrote:

>Hvilke krav stiller de til en kontohaver ?

At kontoen er din lønkonto, dvs din hovedkonto.
>Hvad med netbank ?

Fino, via din browser i DK. Til den tyske skal du have programmet
PC-Bank. Det får du i din afdeling.

> [...]
>udlandsoverførsler koster kun 15dkr - Men kunne jeg spare lidt ved at
>overføre større beløb ad gangen til D og så et mindre gebyr dernede

Problemet er, at du ikke kan overføre penge selv fra DK til D eller
omvendt uden at det koster, da det opfattes som en udenlandsoverførsel.
Det du gør er simpelthen at overtrække din tyske konto, hvorefter
Sydbank automatisk trækker beløbet på din dankse konto for at få den i
0. Alternativt ringer du til dem og beder om at få overført penge fra
din DK til D konto. Det er gratis.

Fly

--
Kender du èn der har brug for en cand.merc.int? Send mig en mail.

Fra : anders majland

Dato : 27-04-04 19:32

> At kontoen er din lønkonto, dvs din hovedkonto.

Går nok ikke - ikke sikker på min arbejdsgiver vil være tilfreds med
udgiften til at selnde min løn ud af landet.

> Fino, via din browser i DK. Til den tyske skal du have programmet
> PC-Bank. Det får du i din afdeling.

Så der er stadig liv i den gamle pc-bank. Jeg troede at de havd eaflivet
det for flere år siden. Det fungerede ellers rigtigt godt - specielt
intergrationen med budget/regnskab var alletiders. Jeg har ikke fået
ført et bare halvt ædrueligt siden ...

> [...]
> konto for at få den i
> 0. Alternativt ringer du til dem og beder om at få overført penge fra

Det er da service og så endda gratis (det ord er ved at forsvinde
helt ud af bankverdenen.)

Fra : Fly Christensen

Dato : 27-04-04 20:14

On Tue, 27 Apr 2004 20:32:09 +0200, "anders majland"

>Går nok ikke - ikke sikker på min arbejdsgiver vil være tilfreds med
>udgiften til at selnde min løn ud af landet.

Næh,næh, du har jo både en dansk og en tysk konto. Du skal bare bruge
den danske som lønkonto.

[snip]
>Det er da service og så endda gratis (det ord er ved at forsvinde
>helt ud af bankverdenen.)

Det er de nødt til, da du ikke selv kan foretage overførselen uden at
det koster.'

Fly

--
Kender du èn der har brug for en cand.merc.int? Send mig en mail.

Fra : Cosworth POWER

Dato : 26-04-04 18:56

> Paypal tilbyder at lave gratis overførsler, men det kræver at
> modtageren også har en Paypal konto, og det er det de færreste

Forkert!! Der betales et gebyr på 3% af beløbet til Paypal! Når der bliver
foretaget større transaktioner er sælger derfor ikke altid villig til at du
overfører penge til ham via PayPal med mindre du betaler gebyret.

Gebyret for udenlandske overførsler i NORDEA er iøvrigt 85 kr.

> [...]
> ting og kun fået positive anmeldelser er nok mindre tilbøjelig til
> at ødelægge sit gode ry ved at tage røven på dig.

Helt enig! Det er normalt også meget smart at ringe/maile til sælger for at
se hvorvidt han er til at komme i kontakt med ;)

--
Thomas Krath
http://tkrath.dk/bilimport/ - importguide