/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
BMW - knapper til elruder?
Fra : Casper Bang


Dato : 25-04-04 17:10

Hej,

Jeg har for nylig købt en BMW 320 i fra 1984. Jeg skrev lidt om det her i
gruppen for et stykke tid siden.

Anyway, bilen har manuel nedrulning af ruder - men også nogle knapper som
ser ud til at være til at rulle ruderne ned med!? Der sker ikke noget når
jeg trykker på dem, men måske i kan fortælle mig hvad de laver der - hvorfor
placere knapper som ikke bliver brugt?
Jeg har taget et billede af det:
www.secretsofwar.net/hotcut/bimmerknapper.jpg
(undskyld størelse, men har ikke fået installeret et program til at
komprimere med)
Der sidder kun den type knapper i fører-siden.

Kan i hjælpe med at løse mysteriet? Jeg har overvejet at smide den forbi en
auto-elektriker, men vil lige høre om i har nogle forslag først, eventuelt
til hvordan knapperne sluttes til.

MVH
~Casper Bang

PS: Jeg har taget lidt flere billeder af bimmeren hvis det har interesse :)
www.secretsofwar.net/hotcut/bimmer1.jpg
www.secretsofwar.net/hotcut/bimmer2.jpg
www.secretsofwar.net/hotcut/bimmer3.jpg
www.secretsofwar.net/hotcut/bimmer4.jpg
www.secretsofwar.net/hotcut/bimmer5.jpg



 
 
Allan (25-04-2004)
Kommentar
Fra : Allan


Dato : 25-04-04 17:14

det er knapper til at indstille sidespejlene med
den ene vælger side - den anden retning

hilsen Allan


"Casper Bang" <webmaster_fjerndette@fjerndette_secretsofwar.net> skrev i en
meddelelse news:408be2d1$0$123$bc7fd3c@news.sonofon.dk...
> Hej,
>
> Jeg har for nylig købt en BMW 320 i fra 1984. Jeg skrev lidt om det her i
> gruppen for et stykke tid siden.
>
> Anyway, bilen har manuel nedrulning af ruder - men også nogle knapper som
> ser ud til at være til at rulle ruderne ned med!? Der sker ikke noget når
> jeg trykker på dem, men måske i kan fortælle mig hvad de laver der -
hvorfor
> placere knapper som ikke bliver brugt?
> Jeg har taget et billede af det:
> www.secretsofwar.net/hotcut/bimmerknapper.jpg
> (undskyld størelse, men har ikke fået installeret et program til at
> komprimere med)
> Der sidder kun den type knapper i fører-siden.
>
> Kan i hjælpe med at løse mysteriet? Jeg har overvejet at smide den forbi
en
> auto-elektriker, men vil lige høre om i har nogle forslag først, eventuelt
> til hvordan knapperne sluttes til.
>
> MVH
> ~Casper Bang
>
> PS: Jeg har taget lidt flere billeder af bimmeren hvis det har interesse
:)
> www.secretsofwar.net/hotcut/bimmer1.jpg
> www.secretsofwar.net/hotcut/bimmer2.jpg
> www.secretsofwar.net/hotcut/bimmer3.jpg
> www.secretsofwar.net/hotcut/bimmer4.jpg
> www.secretsofwar.net/hotcut/bimmer5.jpg
>
>



Mogens Knudsen (25-04-2004)
Kommentar
Fra : Mogens Knudsen


Dato : 25-04-04 17:16

On Sun, 25 Apr 2004 18:14:15 +0200, "Allan" <spam@spamhotmail.com>
wrote:

>det er knapper til at indstille sidespejlene med
>den ene vælger side - den anden retning

Nej - de sidder foroven i armlænet og er også vist på billedet.

/Mogens
Biler fra @lfa til Omeg@

Fly Christensen (25-04-2004)
Kommentar
Fra : Fly Christensen


Dato : 25-04-04 17:16

On Sun, 25 Apr 2004 18:14:15 +0200, "Allan" <spam@spamhotmail.com>
wrote:

>det er knapper til at indstille sidespejlene med
>den ene vælger side - den anden retning

Du har kigget på de forkerte knapper. Dem der er tale om sidder
nederst til højre i døren. Jeg skulle også ligge scrolle lidt omkring,
før jeg fandt dem.

Jeg tror ikke der er tale om kanpper til sideruderne. Dertil sidder de
for dårligt placeret. Jeg har dog ikke noget bud på, hvad de kunne være
til.

Fly.

PS: Gider du kigge forbi www.usenet.dk og kigge på citatteknik?

--
Kender du èn der har brug for en cand.merc.int? Send mig en mail.

Casper Bang (25-04-2004)
Kommentar
Fra : Casper Bang


Dato : 25-04-04 19:11

> Jeg tror ikke der er tale om kanpper til sideruderne. Dertil sidder de
> for dårligt placeret. Jeg har dog ikke noget bud på, hvad de kunne være
> til.

Ja, de sidder nemlig rigtigt dårligt hvis de var til det - men jeg kan ikke
rigtigt se hvad det ellers skulle være... jeg kan næsten regne ud at det
ikke er standardudstyr, så hvad kan man finde på at smide i en bil der skal
hæves og sænkes sådan?

tak :)



Rander (28-04-2004)
Kommentar
Fra : Rander


Dato : 28-04-04 18:46

Sun, 25 Apr 2004 20:11:26 +0200 brugte Casper Bang 12 linier på at fortælle
dette til dk.fritid.bil:

>> Jeg tror ikke der er tale om kanpper til sideruderne. Dertil sidder de
>> for dårligt placeret. Jeg har dog ikke noget bud på, hvad de kunne være
>> til.
>Ja, de sidder nemlig rigtigt dårligt hvis de var til det - men jeg kan ikke
>rigtigt se hvad det ellers skulle være... jeg kan næsten regne ud at det
>ikke er standardudstyr, så hvad kan man finde på at smide i en bil der skal
>hæves og sænkes sådan?

Måske lidt langt ude, men det kunne jo tænkes at de er til at hæve/sænke
undervognen!?

--
Lars Rander, www.rander.dk ICQ#: 987520 ** Pil ikke ved min adresse **
Sjathelt og beskytter af det svage køn (udnævnt af diktator SEJ 5/6-99)

Kvinder elsker os for vores fejl. Hvis vi har nok af dem, vil de
tilgive os alt, selv vores intelligens. (Oscar Wilde)


Casper Bang (28-04-2004)
Kommentar
Fra : Casper Bang


Dato : 28-04-04 19:59

> Måske lidt langt ude, men det kunne jo tænkes at de er til at hæve/sænke
> undervognen!?

Tvivler på det, med den forrige ejer taget i betraktning - men hvis det
havde været dét, burde jeg vel nemt kunne høre et eller andet hæve/sænke
den? Kan slet ikke høre noget når jeg trykker på knapperne :(



///JJ (29-04-2004)
Kommentar
Fra : ///JJ


Dato : 29-04-04 02:15

Casper Bang wrote:
>> Måske lidt langt ude, men det kunne jo tænkes at de er til at
>> hæve/sænke undervognen!?
>
> Tvivler på det, med den forrige ejer taget i betraktning - men hvis
> det havde været dét, burde jeg vel nemt kunne høre et eller andet
> hæve/sænke den? Kan slet ikke høre noget når jeg trykker på knapperne
> :(

Har du tænding på mens du prøver? Lidt afhængig af strømforbrug og montage
kan det jo være de kun virker mens der er tænding på.
--


Mvh
///JJ



Casper Bang (29-04-2004)
Kommentar
Fra : Casper Bang


Dato : 29-04-04 17:58

> Har du tænding på mens du prøver? Lidt afhængig af strømforbrug og montage
> kan det jo være de kun virker mens der er tænding på.

Ja, har prøvet både med og uden tænding. Kan ikke høre/mærke noget der
ændrer sig noget sted :s



Casper Bang (25-04-2004)
Kommentar
Fra : Casper Bang


Dato : 25-04-04 19:07

> det er knapper til at indstille sidespejlene med
> den ene vælger side - den anden retning

Min fejl. Det er ikke de knapper jeg taler om :) De sorte der sidder lidt
længere nede.
En fed feature by the way.



alexbo (25-04-2004)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 25-04-04 17:31


"Casper Bang" skrev

> Kan i hjælpe med at løse mysteriet? Jeg har overvejet at smide den forbi
en
> auto-elektriker, men vil lige høre om i har nogle forslag først, eventuelt
> til hvordan knapperne sluttes til.

Elruder der ikke virker, måske aldrig lavet færdig.
Hæve/sænke støddæmpere højre,venstre.

Pil kontakterne ud og se om der er nogen ledninger på.

mvh
Alex Christensen





Casper Bang (25-04-2004)
Kommentar
Fra : Casper Bang


Dato : 25-04-04 19:09

> Pil kontakterne ud og se om der er nogen ledninger på.

Jeg er ikke det store geni til at skille sådanne ting ad - hvordan vil du
umidelbart tro at knapperne skal pilles up? Så vidt jeg kan se er der ikke
skruer nogen steder, så vil i tro jeg skal lirke den forsigtigt ud med en
skruetrækker?
Vil jo helst ikke riskiere at ødelægge noget :p



alexbo (25-04-2004)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 25-04-04 19:56


"Casper Bang" skrev

> så vil i tro jeg skal lirke den forsigtigt ud med en skruetrækker?

Ja, kontakterne er trykket ind i rammen, og den er trykket ind i
beklædningen, hvis ikke montøren også har limet den.

mvh
Alex Christensen



Casper Bang (27-04-2004)
Kommentar
Fra : Casper Bang


Dato : 27-04-04 16:48

> Ja, kontakterne er trykket ind i rammen, og den er trykket ind i
> beklædningen, hvis ikke montøren også har limet den.

Jeg har prøvet med en skruetrækker at lirke knapperne af, men de giver sig
ikke rigtigt....
Vil i tro at hele beklædningen i så fald skal af? Har godt nok fået en god
forklaring på hvordan det skal gøres, men man er vel altid lidt nervøs for
at gøre mere skade end gavn :s



///JJ (27-04-2004)
Kommentar
Fra : ///JJ


Dato : 27-04-04 23:29

Casper Bang wrote:
>> Ja, kontakterne er trykket ind i rammen, og den er trykket ind i
>> beklædningen, hvis ikke montøren også har limet den.
>
> Jeg har prøvet med en skruetrækker at lirke knapperne af, men de
> giver sig ikke rigtigt....
> Vil i tro at hele beklædningen i så fald skal af? Har godt nok fået
> en god forklaring på hvordan det skal gøres, men man er vel altid
> lidt nervøs for at gøre mere skade end gavn :s


Smil. Hvis du vil til bunds i mysteriet, skal du nok have lidt beskidste
fingre ;)
Så kan du også samtidig checke dørens tilstand indvendigt - hehe - selvom
der sikkert ikk er noget at komme efter (din så jo flot og velholdt ud), kan
det være meget nyttigt at se efter. Min har lige haft lidt problemer langs
underkanten af døren!
--


Mvh
///JJ



Casper Bang (28-04-2004)
Kommentar
Fra : Casper Bang


Dato : 28-04-04 07:57

> Min har lige haft lidt problemer langs
> underkanten af døren!

Sjovt, det havde min faktisk også! Rust langs bunden af den ene dør, og lidt
højere oppe på den anden.
Sælgeren sørgede dog for at udbedre dette (slibe ned og omlakere den del)
før jeg overtog den.
Det færdige resultat af den operation var desværre ikke så køn igen, men
hvis man ikke lige kigger efter det, kan det ikke ses:
www.secretsofwar.net/hotcut/bimmer6.jpg
Den var lidt beskidt da det billede blev taget - det skal i ikke tage jer af
:p Har haft lidt for travlt til at gå i gang med en vask, så tror jeg giver
den en tur i vaskehal i stedet...


Og lige et tip.. parker aldrig jeres nye bil ud for Bilka i Næstved! Den
fejl gjorde jeg dagen efter jeg fik bilen:
www.secretsofwar.net/hotcut/bimmer7.jpg
Bulen er ikke tydelig, men den er der.... en eller anden synes hans dør
skulle åbnes op i min :(


Nå, men tak for hjælpen indtil videre :) Jeg håber at få tid til at pille
belædningen af døren her i weekenden, og skal nok vende tilbage med
resultatet!
~Casper



Mikael L (25-04-2004)
Kommentar
Fra : Mikael L


Dato : 25-04-04 17:44


"Casper Bang" <webmaster_fjerndette@fjerndette_secretsofwar.net> skrev i en
meddelelse news:408be2d1$0$123$bc7fd3c@news.sonofon.dk...
> Hej,
>
> Jeg har for nylig købt en BMW 320 i fra 1984. Jeg skrev lidt om det her i
> gruppen for et stykke tid siden.

Hvis den er fra 1984 er den godt nok bygget meget om. Den er fra 1988 eller
nyere

> Anyway, bilen har manuel nedrulning af ruder - men også nogle knapper som
> ser ud til at være til at rulle ruderne ned med!? Der sker ikke noget når
> jeg trykker på dem, men måske i kan fortælle mig hvad de laver der -
hvorfor
> placere knapper som ikke bliver brugt?
> Jeg har taget et billede af det:
> www.secretsofwar.net/hotcut/bimmerknapper.jpg
> (undskyld størelse, men har ikke fået installeret et program til at
> komprimere med)
> Der sidder kun den type knapper i fører-siden.

Det ser mærkeligt ud. Har dog ingen idé om hvad det skulle være

> PS: Jeg har taget lidt flere billeder af bimmeren hvis det har interesse
:)

Den ser jo ganske nydelig ud.

Mikael



Lars (25-04-2004)
Kommentar
Fra : Lars


Dato : 25-04-04 19:02


"Casper Bang" <webmaster_fjerndette@fjerndette_secretsofwar.net> skrev i en
meddelelse news:408be2d1$0$123$bc7fd3c@news.sonofon.dk...
> Hej,
>
> Jeg har for nylig købt en BMW 320 i fra 1984. Jeg skrev lidt om det her i
> gruppen for et stykke tid siden.

Hvis det der er en 84´ så er den bygget meget om (bagpanel og hele fronten)

De Kontakter ligner noget fra en VW Corado, der sidder elruderne nemlig også
lidt mærkeligt, de ligner ikke noget der er originalt monteret i en E30.

Ellers et flot eksemplar.

Mvh Lars

Toyota Carina E 2.0 GLI 95'
BMW 320I 83´
Honda CBR919RR Fireblade 96'



Casper Bang (25-04-2004)
Kommentar
Fra : Casper Bang


Dato : 25-04-04 21:52

> Hvis det der er en 84´ så er den bygget meget om (bagpanel og hele
fronten)

Nej, det er en 89'er



///JJ (25-04-2004)
Kommentar
Fra : ///JJ


Dato : 25-04-04 20:01

Casper Bang wrote:
> Hej,
>
> Jeg har for nylig købt en BMW 320 i fra 1984. Jeg skrev lidt om det
> her i gruppen for et stykke tid siden.
>
> Anyway, bilen har manuel nedrulning af ruder - men også nogle knapper
> som ser ud til at være til at rulle ruderne ned med!? Der sker ikke
> noget når jeg trykker på dem, men måske i kan fortælle mig hvad de
> laver der - hvorfor placere knapper som ikke bliver brugt?
> Jeg har taget et billede af det:
> www.secretsofwar.net/hotcut/bimmerknapper.jpg

Aner ikk hvad de knapper skulle være til, men originalt vindues-hejs er det
ikke. De knapper sidder nemlig på hver side af gear-stangen, og ser slet
ikke sådan ud.
For at finde ud af hvad de gør, så vil jeg da også anbefale dig at pille
kontakten ud. Den er sikkert lige til at pille ud af dørbeklædningen ved
brug af en skruetrækker. Du kan også tage dør-beklædningen af (ikke svært)
og kigge om der skulle være monteret motorer til vinduerne. Find ud af hvad
der er for nogle ledninger, og tag derefter beklædningen ved venstre fod (3
skruer inkl. motorhjelm-åbneren) og den under rattet af (sidder med en 3-4
plastic-skruer). Find ud af hvor ledningerne fra døren ender.

Da jeg købte min bil var der også en ekstra knap ved siden af håndbremsen,
men den var heller ikke koblet til noget.

Rigtig pæn bil, men som andre også siger, så er den vældig optimeret af en
'84er. Men kun til det positive altså!

mvh
///JJ
'89 320i



Casper Bang (25-04-2004)
Kommentar
Fra : Casper Bang


Dato : 25-04-04 21:55

> Aner ikk hvad de knapper skulle være til, men originalt vindues-hejs er
det
> ikke. De knapper sidder nemlig på hver side af gear-stangen, og ser slet
> ikke sådan ud.

Nej, regnede heller ikke med at det var originalt; det er vist sjældent at
der originalt i en bil er både manuelle og el-hejs på samme rude (jeg har i
hvert fald ikke set det før).

> For at finde ud af hvad de gør, så vil jeg da også anbefale dig at pille
> kontakten ud. Den er sikkert lige til at pille ud af dørbeklædningen ved
> brug af en skruetrækker.
> Du kan også tage dør-beklædningen af (ikke svært)
> og kigge om der skulle være monteret motorer til vinduerne. Find ud af
hvad
> der er for nogle ledninger, og tag derefter beklædningen ved venstre fod
(3
> skruer inkl. motorhjelm-åbneren) og den under rattet af (sidder med en 3-4
> plastic-skruer). Find ud af hvor ledningerne fra døren ender.

Det vil jeg så gøre... hvis det lykkes mig at få skilt den ad, vil jeg tage
nogle billeder, hvis jeg ikke selv kan se hvad det hele er :)

> Rigtig pæn bil, men som andre også siger, så er den vældig optimeret af en
> '84er. Men kun til det positive altså!

Jeg ved ikke hvor i had årstallet 84 fra... det er en 89'er :)
Men stadig i ret flot stand synes jeg; har kørt 150Kkm, så der burde være
mange år tilbage i den endnu.


Mange tak for hjælpen :) Jeg håber jeg kan få det her lille mysterium løst
:)



Fly Christensen (25-04-2004)
Kommentar
Fra : Fly Christensen


Dato : 25-04-04 22:00

On Sun, 25 Apr 2004 22:55:03 +0200, "Casper Bang"
<webmaster_fjerndette@fjerndette_secretsofwar.net> wrote:

[snip]
>Jeg ved ikke hvor i had årstallet 84 fra... det er en 89'er :)

Fra dig af:

"Hej,

Jeg har for nylig købt en BMW 320 i fra 1984. Jeg skrev lidt om det her
i gruppen for et stykke tid siden."

Fly

--
Kender du èn der har brug for en cand.merc.int? Send mig en mail.

Casper Bang (26-04-2004)
Kommentar
Fra : Casper Bang


Dato : 26-04-04 07:11

> Fra dig af:

Whoops :-/
Min fejl, 1989... sorry



///JJ (26-04-2004)
Kommentar
Fra : ///JJ


Dato : 26-04-04 08:00

>> Du kan også tage dør-beklædningen af (ikke svært)

Jeg bør måske beskrive hvordan alligevel....Hvis man ikk har prøvet det før,
kan det måske godt være en udfordring :)
Start med låse-palen - skal skrues af mod uret.
Dernæst rammen omkring (det indvendige) dør-håndtag - skal skubbes til siden
(vistnok venstre, hvis du er i førersiden)
Afmonter håndtaget til dit vindue
Armlænet sidder med 3 skruer, to under, og én bag ved kontakten til
sidespejlene.
Rummet under armlænet skal ikke afmonteres.
Start så nedefra i et hjørne og træk lidt forsigtigt dør-beklædningen ud-af.
Den er klipset fast en 5-8 steder langs kanten af døren.
Når alle "klips" er fri skal du blot løfte beklædningen lodret op, den
sidder nu kun fast langs vinduet.


mvh
///JJ




Casper Bang (26-04-2004)
Kommentar
Fra : Casper Bang


Dato : 26-04-04 16:51

[SNIP genial beskrivelse]

Mange tak for den beskrivelse! Den er god at have.
Det bliver desværre ikke i dag jeg får kigget på det; er først lige kommet
hjem og har meget at se til for tiden.
Jeg skriver så snart jeg har fået kigget nærmere på det :)

Thanks all!



///JJ (26-04-2004)
Kommentar
Fra : ///JJ


Dato : 26-04-04 19:57

Casper Bang wrote:
> [SNIP genial beskrivelse]
>
> Mange tak for den beskrivelse! Den er god at have.
> Det bliver desværre ikke i dag jeg får kigget på det; er først lige
> kommet hjem og har meget at se til for tiden.
> Jeg skriver så snart jeg har fået kigget nærmere på det :)

Det var så lidt. Jeg vil gerne hjælpe, hvis jeg kan, med andre ting der skal
skilles ad i din bil. Har selv været rundt omkring på min en del gange efter
hånden!
Ikke at det er påkrævet pga bilen - det er mere min nysgerrighed og sans for
detaljer!

Jeg kan i øvrigt anbefale Haynes' håndbog over E30. Billederne kan være lidt
små og er sort/hvide, men en ok bog. Der var engang den flød rundt i
PDF-form på nettet. Sikker stadig at finde, hvis man leder lidt.

Mvh
///JJ



Casper Bang (27-04-2004)
Kommentar
Fra : Casper Bang


Dato : 27-04-04 16:46

> Jeg kan i øvrigt anbefale Haynes' håndbog over E30. Billederne kan være
lidt
> små og er sort/hvide, men en ok bog. Der var engang den flød rundt i
> PDF-form på nettet. Sikker stadig at finde, hvis man leder lidt.

Ok, den vil jeg kigge nærmere på. Kan være sådan en vil være nyttig :)



Casper Bang (28-04-2004)
Kommentar
Fra : Casper Bang


Dato : 28-04-04 08:17

> Jeg kan i øvrigt anbefale Haynes' håndbog over E30. Billederne kan være
lidt
> små og er sort/hvide, men en ok bog. Der var engang den flød rundt i
> PDF-form på nettet. Sikker stadig at finde, hvis man leder lidt.

Jeg har kigget rundt omkring - hvor plejer i at købe jeres Haynes bøger? Kan
de eventuelt bestilles online, eller kan det ikke svare sig?

Jeg har snart fødselsdag, og kan ikke rigtigt finde ud af hvad jeg ønsker
mig - kan være at sådan en bog skal på listen :)

Tak!



Casper Bang (30-04-2004)
Kommentar
Fra : Casper Bang


Dato : 30-04-04 11:55

> >> Du kan også tage dør-beklædningen af (ikke svært)

[SNIP beskrivelse]

Jeg har nu fået fjærnet beklædningen ad, og kan se at knapperne ikke er
koblet til noget som helst.
De har sikkert været det en gang.
Jeg tog et billede af stikkene - det kan være i kan genkende dem, og
fortælle mig hvad de en gang blev brugt til!? Jeg er lidt nysgerrig for hvad
sådan et par knapper laver :)
www.secretsofwar.net/hotcut/bimmer8.jpg

Håber i kan hjælpe :)

~Casper



///JJ (02-05-2004)
Kommentar
Fra : ///JJ


Dato : 02-05-04 11:49

Casper Bang wrote:
>>>> Du kan også tage dør-beklædningen af (ikke svært)
>
> [SNIP beskrivelse]
>
> Jeg har nu fået fjærnet beklædningen ad, og kan se at knapperne ikke
> er koblet til noget som helst.
> De har sikkert været det en gang.
> Jeg tog et billede af stikkene - det kan være i kan genkende dem, og
> fortælle mig hvad de en gang blev brugt til!? Jeg er lidt nysgerrig
> for hvad sådan et par knapper laver :)
> www.secretsofwar.net/hotcut/bimmer8.jpg
>
> Håber i kan hjælpe :)

Jeg er hverken mekaniker eller ekspert, men jeg har været næsten overalt i
min E30 '89er, og det ligner intet jeg før har set. Umiddelbart vil jeg
gætte på at det kommer fra en helt anden bil....
Igen, kan jeg dog ikk sige hvad de har lavet
--


Mvh
///JJ



Casper Bang (26-04-2004)
Kommentar
Fra : Casper Bang


Dato : 26-04-04 07:11

> Jeg har for nylig købt en BMW 320 i fra 1984. Jeg skrev lidt om det her i
> gruppen for et stykke tid siden.

Ok, en tastefejl. Den er fra 1989. Sorry



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177522
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408670
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste