/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Skørt dækslid
Fra : Steen Andersen


Dato : 24-04-04 22:55

Hejs

Jeg konstaterede i dag at begge fordæk var slidt rigtig meget på de inderste
"skuldre". Samtidig opdagede jeg at den ene bærekugle var meget slidt. Nu er
spørgsmålet så om én bærekugle kan forårsage at begge dæk bliver slidt skævt
eller jeg skal kigge efter noget andet?

Der var ikke umiddelbart andre ting at se (slør, mærkelige lyde osv. fra
fortøjet.

-mvh Steen



 
 
K (25-04-2004)
Kommentar
Fra : K


Dato : 25-04-04 01:28


"Steen Andersen" <duebjerg@ingenspammail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg konstaterede i dag at begge fordæk var slidt rigtig meget på de
inderste
> "skuldre". Samtidig opdagede jeg at den ene bærekugle var meget slidt. Nu
er
> spørgsmålet så om én bærekugle kan forårsage at begge dæk bliver slidt
skævt
> eller jeg skal kigge efter noget andet?

Det lyder usansynligt at det er bærekuglen der er skyld i det forkerte slid
på dækkene, du skal få foretaget en udskiftning af det/de styretøjsdele der
er slør i, få derefter foretaget en sporing af din bil, det er formodentligt
toe in/out det er galt med, lad evt. et hjulcenter eller alternativt et
autoværksted lave arbejdet, de har udstyret til den slags.

OBS : få også dine dæk vurderet ...om de er lovlige nok efter det skæve slid
!

K



ERLO (25-04-2004)
Kommentar
Fra : ERLO


Dato : 25-04-04 13:35

Hej
Ja, en bærekugle kan sagtens forårsage det slid du taler om.
Når kuglen slides "skrider målet imellem de to ( h+ v) bærekugler -
afstanden bliver større.
Da dit styretøj styres af tandstangen har du også to faste punkter her , det
er afstanden imellem de to styrekugler. Disse styrekugler slides næsten
ikke - det medfører at denne afstand er konstant.
Resultat , alt efter om styrekuglerne sidder foran eller bag bærekuglerne,
er et lige stort slid på begge dæk som du taler om.
På din bil sidder styrekuglerne bag bærekuglernes - Dette medfører spredning
på hjulspidsningen.
Du må også have konstateret at rategerne er drejet en smule i forhold til
tidligere.
Bare skift bærekuglen.
Hvis du så vil teste om der kræves sporingsudmåling bagefter kan du
kontrollere det ved at mærke på dækfladerne efter 20 km´s ligeudkørsel. Er
hele fladen lige varm er det OK. Er der varmest på den inderste del spreder
hjulene stadig for meget - og omvendt er der varmest på den yderste del af
dækfladen så spidser hjulene for meget.
Med venlig hilsen
Ernst Løgstrup

*** STØDDÆMPERE ***
til alle biler
HAVES
www.logst.dk
"Steen Andersen" <duebjerg@ingenspammail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
news:408ae2bc$0$11563$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> Hejs
>
> Jeg konstaterede i dag at begge fordæk var slidt rigtig meget på de
inderste
> "skuldre". Samtidig opdagede jeg at den ene bærekugle var meget slidt. Nu
er
> spørgsmålet så om én bærekugle kan forårsage at begge dæk bliver slidt
skævt
> eller jeg skal kigge efter noget andet?
>
> Der var ikke umiddelbart andre ting at se (slør, mærkelige lyde osv. fra
> fortøjet.
>
> -mvh Steen
>
>



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177522
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408670
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste