Så er C3'en én uge gammel :) - Lang...
Fra : Kasper Hansen [8270]

Dato : 23-04-04 17:51

Sidste fredag fik jeg omsider min C3 1,4HDi Elegance SensoDrive. Det holdt
ellers hårdt - ventede ca. 9-10 uger, så vidt jeg lige kan regne ud.
Så her kommer en lille "anmeldelse" af den (måske) første HDi SensoDrive i
DK.
Bilen har vist ca. kørt 900 km nu, og dét er sgu en ren fornøjelse. For dem
som ikke husker det, købte (leasede) jeg bilen over telefonen, uden at have
prøvet SensoDrive gearkassen før. Og jeg må indrømme at som leveringsdatoen
kom nærmere og nærmere, begyndte jeg lidt at frygte for hvor sløv bilen
egentligt ville være i optrækket. Den er opgivet til 0-100 på 15,4 sek.
Grunden til at jeg ikke prøvede bilen først, var at der simpelthen ikke var
sendt nogen (i HDi SensoDrive udgaven) til Danmark på daværende tidspunkt.
Heldigvis var min frygt helt ubegrundet. Det er ganske vidst ikke nogen
racerbil, men den føles heller ikke specielt sløv. I månederne op til
leveringen kørte jeg i en 206 1,4 HDi, og jeg synes ikke at der er nogen
nævneværdig forskel på ydelsen. Derimod kører C3'en ca. 3 km længere på
literen, og det er endda med AirCon slået til (20km/l i snit, ifølge
kørecomputeren) - og jeg kører absolut ikke specielt økonomisk .
Sæderne er kan justeres i højde, dybde og hældning og giver en ganske
fornuftig lændestøtte. Desuden er der armlæn i begge forsæder. Man sidder
desuden noget højere end i 206'eren, hvis man justerer den til højeste
position - og jeg rammer ikke loftet (jeg er 1,8 m høj).
Resten af interiøret virker ganske almideligt fransk - lidt plasticagtigt.
Modsat 206'eren er det dog holdt i lyse og grå nuancer, hvilket gør at bilen
føles noget mere rummelig. Desuden føles B og C stolperne ikke så generende
for udsynet som 206'eren.
Motorstøjen synes også mere dæmpet end på 206'eren, når man sidder inde i
kabinen - men det er jeg ikke helt sikker på.
Gearkassen, som nok er det mest specielle ved bilen er en kombination af
manuel og automatgearkasse. Som jeg har forstået det er det vist en manuel
gearkasse med automatisk kobling (ingen pedal), og så mulighed for
automatisk eller manuelt gearvalg.
Til det manuelle gearvalg kan man bruge flapperne bag rattet eller
gearstangen - men kun til gear op / gear ned funktion. Der er altså ikke
mulighed for at gå direkte fra 3 til 5 gear.
Desuden skifter gearkassen automatisk gear nedad, når man bremser - men
først i sidste øjeblik.
I automat indstillingen (vælges med en knap), skifter gearkassen ganske som
en konventionel aut. gearkasse. Dog er skiftene knap så bløde - men ikke
slemme (efter min mening). Man kan dog til enhver tid tvinge den til at
skifte gear, ved at bruge gearvælgeren, hvorefter aut. indstilligen slås
fra.
En note til gearskifterne på rattet er, at de kun kan bruges fra 1. til 5.
gear - man kan altså hverken gå i fri- eller bakgear med dem. Ligeledes kan
man heller ikke gå fra bakgear til 1. gear vha. disse.
Gearstangens layout er som følger:

+
|--- N
- |

I modsætning til en aut. gearkasse kører bilen ikke når den står i 1. gear,
og bremsen slippes - der skal trykkes på speederen før der sker noget. Det
samme gælder for bakgearet.
Gearkassen er "intelligent" og tilpasser sig chaufførens kørestil - og den
kan være ret så aggressiv, hvis man vil have det.
Som eksempel kan det nævnes at når jeg kører den har den, har den for vane
at skifte fra 1-2. gear ved. 30 km/t, og 2-3 ved ca. 65 kmt/t, 3-4 ved 110,
og 4-5 ved 130-40 (men så hurtigt kører jeg aldrig :).
Når min kæreste kører skifter den gerne til 5. gear omkring 70-75 km/t.
Det kan selvfølgelig godt lige tage den et par minutter at opfatte er der nu
er en anden chauffør bag rettet, men jeg synes nu egentligt at det går meget
hurtigt.
Speedometeret er digitalt, hvilket jeg egentligt er meget imod. Dog er der
en analog omdr. tæller, hvilket hjælper lidt på det. En positiv ting ved det
digitale speedo. er at det synes næmmere at overholde en given
hastighedsgrænse. Muligvis fordi éns fart synes noget mere håndfast når der
står 53 km/t end når viseren står imellem 50 og 60 km/t.

Tja, det var vist lige hvad jeg ville skrive om den - hvis der er stadig er
nogen der læser med her, så håber jeg at det kunne være til lidt gavn.
Spørgsmål og/eller kommentarer er velkomne.

/Kasper Hansen

Fra : Peter G C

Dato : 25-04-04 12:09

"Kasper Hansen [8270]" <kasper@FJERNDETTEh-hansen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ellers hårdt - ventede ca. 9-10 uger, så vidt jeg lige kan regne ud.
> Så her kommer en lille "anmeldelse" af den (måske) første HDi SensoDrive i

Tak for anmeldelsen.

Husk du kan få en box til din HDi, hvis du synes den mangler lidt af det
sjove. Se f.eks. www.fgamotorsport.dk

/Peter

--
http://www.grauslund.com/