Bremser på Mazda 626
Fra : Martin / Fårevejle

Dato : 22-04-04 11:12

Hej jeg har en ældre stående som var begyndt at bruge af bremsevæsken - men
det gik da så længe man sørgede for at fylde efter. I dag ville jeg så ha
den startet op så jeg kunne smide den til mekkeren og få det lavet men nu
vil den slet ikke bremse.

Jeg har ellers fyldt beholderen op så den står ved MAX.

Pedalen går bare i bund uden bremse-effekt overhovedet....

Hva gør man så?

p.s. har prøvet at sidde og pumpe i pedalen - ingen effekt

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 22-04-04 11:28

"Martin / Fårevejle" <jadahva@hotmail.com> writes:

> [...]
>
> Hva gør man så?
>
> p.s. har prøvet at sidde og pumpe i pedalen - ingen effekt

Bremserørerne skal vel luftes ud, hvis beholderen har været helt tom,
så er der vel kommet luft i systemet, hvilket ikke har så heldige
egenskaber under tryk (det kan komprimeres modsat bremsevædske).

Så et eller andet med at skrue en lille nippel løs på bremsekaliberne
og pump indtil der kommer ren vædske ud (uden luft), mens der pumpes
strammes niplen (man skal helst være to), og der fortsættes til næste
hjul. Husk at sikre at der stadig er vædske nok i beholderen. Det er
også smartest at have en slange ned i en beholder til det vædske der
pumpes ud så det ikke sviner ud over det hele

/Thomas

--
/"\ | Human Knowledge Belongs To The World
\ / | -- Milo Hoffman in "AntiTrust"

Fra : Ukendt

Dato : 22-04-04 12:40

> [...]
> og pump indtil der kommer ren vædske ud (uden luft), mens der pumpes
> strammes niplen (man skal helst være to), og der fortsættes til næste

næsten rigtigt. Pedalen skal være nedtrådt når man løsner nipplen, hvis man
pumper når nipplen er åben så suger den luft ind og gør det bare værre.

-Man pumper 10 gange
- holder pedalen nede og beder en hjælper om at løsne nipplen
- Lader luften sive ud
- Spænder nipplen igen
- Først nu slippes pedalen og man kan begynde at pumpe igen.

Hold fast hvor jeg er glad for min trykluftsudlufter, hvor jeg kan gøre det
hele selv

--
Tom

Unofficial FORD site Denmark
http://members.tripod.com/FORD_DK

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 22-04-04 12:54

"Tom" <t.christensen(snabela)bigfoot.com> writes:

> næsten rigtigt. Pedalen skal være nedtrådt når man løsner nipplen, hvis man
> pumper når nipplen er åben så suger den luft ind og gør det bare værre.

Well, det var den anden metode vi anvendte i starten da jeg fik skiftet
bremserør på min golf 2, men overgik rigtig nok til din "vejledning"
da der begyndte at komme vædske ud af rørerne. Men hold fast hvor var
jeg træt i benene efter alle hjulene var udluftet.

> Hold fast hvor jeg er glad for min trykluftsudlufter, hvor jeg kan gøre det
> hele selv

Hvad er det for en dims? Og hvordan virker den?

/Thomas

Fra : Ukendt

Dato : 22-04-04 13:15

> Hvad er det for en dims? Og hvordan virker den?

Harald Tudeborg har den. Den ligner egentlig bare en malersprøjte hvor man
sætter trykluft ind og så aktiverer et håndtag. Den har så en slange til at
sætte på nipplen som suger vaccum og dermed kan suge bremsevæsken ud af
systemet.
Jeg gav godt nok 400 sv*n for den (er vist blevet meget billigere nu), men
det er en ren fornøjelse at udlufte eller skifte alt bremsevæske med den.
Det tog mig ca. 15 min. at udlufte alle 4 bremser og skifte alt væsken helt
alene.
Hvis man kan komme under bilen så behøver man ikke engang at pille hjulene
af.