GPS på bærbar og Ford Capri
Fra : Patrick Blom

Dato : 19-04-04 18:13

Hej NG...

2 ting:

1:

Jeg har netop fået en ford capri fra '73 i utrolig flot stand og nysynet.
Den er helt original og motoren har kun gået 50.000 km.

Hvad kan en sådan fætter indbringe?

2:

Jeg kører dagligt mange km rundt i det kanske danske land (godschauffør) og
det vil til tider være en stor og god hjælp at have navigation. Jeg har jo
rigelig plads til pc'en i lastbilen, og har derfor fået lov at spendere lidt
på en GPS antenne (usb).

Nogen der har erfaring(er) med denne konfiguration og hvilke mærker der
duer, samt hvilke kort der er rigtig gode?

Specielt mangler jeg et godt GPS kort med tale, samt brohøjder!

Håber på hurtigt svar!

På forhånd tak,

med venlig hilsen
Patrick Blom

Fra : jan@stevns.net

Dato : 19-04-04 19:59

"Patrick Blom" <patrick@kaffekrogen.dk> skrev :

>Jeg har netop fået en ford capri fra '73 i utrolig flot stand og nysynet.
>Den er helt original og motoren har kun gået 50.000 km.

>Hvad kan en sådan fætter indbringe?

En Capri fra 73' kan være alt muligt lige fra en sølle 1600, til en 3
liter Ghia model.

Det er rent liebhaveri !

Fra : Patrick Blom

Dato : 20-04-04 17:08

> En Capri fra 73' kan være alt muligt lige fra en sølle 1600, til en 3
> liter Ghia model.

1,6...

/Patrick

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 20-04-04 00:43

Patrick Blom wrote:

> Specielt mangler jeg et godt GPS kort med tale, samt brohøjder!

Mine erfaringer er at navigation på pc er noget bras. En pda gør det
faktisk meget bedre. Man kan endda få et modul med en gsm telefon
som giver navigationsprogrammet oplysninger om f.eks. vejarbejde.
Ellers ved de meget mere om emnet i news:dk.teknikstellit.navigation

mvh
Henning

Fra : Soren Pedersen

Dato : 20-04-04 08:45

> Man kan endda få et modul med en gsm telefon
> som giver navigationsprogrammet oplysninger om f.eks. vejarbejde.

Kan du ikke give et link eller 2 som uddyber dette ? - Er det TMC, eller
noget andet ?

Mvh
Søren

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 21-04-04 00:23

Soren Pedersen wrote:
> Kan du ikke give et link eller 2 som uddyber dette ? - Er det TMC,
> eller noget andet ?

Jeg har det fra DK4's udsendelse Dimser der Dur nr10.
http://www.dk4.dk/?p=plug-side-item;id=975;PSID=b8206d0bcb44d3a8c7626e666b42b8a7

mvh
Henning

Fra : Soren Pedersen

Dato : 23-04-04 09:21

Hmmm....Jeg kan nu ikke se noget omkring TMC til PDA navi.
Som jeg læser artiklen er det den kendte løsning med TMC signaler fra
bilradioen, men svjv er det kun de "rigtige" navigationssystemer der
understøtter den funktionalitet.

Mvh
Søren

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 23-04-04 16:47

On Fri, 23 Apr 2004 10:21:02 +0200, "Soren Pedersen" <smp@munchweb.dk>
wrote:

> [...]
>Som jeg læser artiklen er det den kendte løsning med TMC signaler fra
>bilradioen, men svjv er det kun de "rigtige" navigationssystemer der

www.klingtech.dk/produkter/tomtom-navigator-3.php
-- TomTom Traffic modul
En ny ting er også TomTom Traffic, der er et tillægsmodul til TT3. Med
dette fås realtime informationer omkring uheld, vejarbejde osv på den
planlagte rute. Informationerne kan bruges til automatisk at
rekalkulere/omlægge ruten eller i forbindelse med planlægning
hjemmefra. I første omgang er TomTom Traffic add-on kun brugbar i
Storbritanien, Tyskland, Frankrig og Holland. For at kunne bruge
trafik-modulet kræves en PDA med internet-adgang via GPRS. Brug af
modulet, udover en 3-måneders prøvetid, kan ske ved betaling i form af
abonnement.

/Mogens
Biler fra @lfa til Omeg@

Fra : C. Petersen

Dato : 20-04-04 08:19

Jeg har GPS til pc'en jeg syntes nu egentlig det fungere overraskende godt.
Planlægning af ruter over sigter ovs. alt det som alm gps nu har... det jeg
syntes er lækkert ved gps på pc er at du har et normalt keyboard og mus
istede for menuer hvor man skal indtaste et bokstav af gangen ovs.

Da jeg lige har total sakdet min bil har jeg en gps antenne jeg ikke bruger
til noget... hvis du er intrasseret kan du jo smide mig en mail...

Fra : dosser

Dato : 20-04-04 08:26

> [...]
>
> Nogen der har erfaring(er) med denne konfiguration og hvilke mærker der
> duer, samt hvilke kort der er rigtig gode?

Jeg bruger GPS på en bærbar, det virke rigtig godt, dog skal man slå pause
funktionen fra i PCen, det er rigtig godt med den store skærm i forhold til
de indbyggede og pda muligheden, da men ikke skal bruge tiden på at kigge på
skærmen alt for meget for at se hvad der sker længere fremme af sving og
byer m.m.giver et hurtigt overblik.
Kort er en videnskab med priser fra nogle hundrede til 3-4000kr.

Min er fra www.g-sat.dk til ca.1300kr så kommer prisen på et ordentligt kort
oveni, der følger et udemærket med, med dansk tale.

Jan

Fra : Morten Hansen, IVAO

Dato : 20-04-04 17:33

> [...]
>
> Jeg har netop fået en ford capri fra '73 i utrolig flot stand og nysynet.
> Den er helt original og motoren har kun gået 50.000 km.

Vurdering vil jeg lade være op til en af de andre

> [...]
> duer, samt hvilke kort der er rigtig gode?
>
> Specielt mangler jeg et godt GPS kort med tale, samt brohøjder!

Du vil nog få bedst respons på dette i dk.teknik.satellit.navigation
Men - Ja jeg bruger selv PC med USB GPS til navigation......
Jeg har ikke i det daglige brug for navigation, så ville jeg nok
i stedet bruge en PDA pga. størrelse og udseende.........
Da jeg havde den bærbare i forvejen (og nem adgang til software)
spiller prisen selvfølgelig også ind.......
Jeg har derimod stor brug for navigation på f.eks. ferieture.
Og her er der derimod ingen tvivl om at jeg hellere vil bruge en bærbar !

Vi skal f.eks. til sommer til Holland. Ruten er allerede nu planlagt - i ro
og mag hjemme på "pinden" hvor det er behageligere at sidde og "lege" med
ruten.
Der er to stop undervejs, det sidste med tankning på Shell efter 562km.
Fra 400 til 700Km hjemmefra var der omkring 10 Shell
på rastepladserne langs motorvejen. Der er i øvrigt heller ikke hverken
McDonnal eller Burger King på nogle af pause stederne (Vi har en med der
på kur) Vi skulle være fremme ved 14:30 tiden (såfremt der ikke er kø) og
der er ½ times pause første gang - 45 minutter anden Vi starter de 845,4km
kl 05:59..
Så har jeg selvfølgelig brændstofforbruget og prisen med.....
Ved mødet vi havde forleden ang. ferien blev vi enige om at den første
pause skulle lægges en time tidligere........
Zoom langt ind og følge ruten baglæns til en god rasteplads.......

Ja jeg ville altså ikke sidde og lave den ruteplanlægning på en PDA !
Kan man i øvrigt lave samme detaljeret planlægning på en sådan ??

Nå ja - det havde jeg nær glemt - Jeg bruger MapPoint med AGPS.
http://www.techgt.com/AGPS/
Og en 220V, 100W converter til cigarettænderen. Så er der også
strøm til at ungerne kan se DVD på den anden bærbare

--
Morten Hansen
BMW 735i

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 20-04-04 17:39

On Tue, 20 Apr 2004 18:32:54 +0200, "Morten Hansen, IVAO"
<Morten.Hansen@ivao.org> wrote:

>Du vil nog få bedst respons på dette i dk.teknik.satellit.navigation

Måske

> [...]
>pause skulle lægges en time tidligere........
>Zoom langt ind og følge ruten baglæns til en god rasteplads.......

Een ting er teori - noget ganske andet er praksis !
Ovenstående holder næppe i ferietiden - vær sikker på dét.

>Ja jeg ville altså ikke sidde og lave den ruteplanlægning på en PDA !

Det er ikke noget problem

>Kan man i øvrigt lave samme detaljeret planlægning på en sådan ??

Man kan lave en udemærket planlægning på en PDA - ingen problem.
POI (point of interest) hjælper dig med alt muligt såsom P-pladser,
serværdigheder, tankstationer osv. Der er et hav af faciliteter, der
kan anvendes (har jeg netop gjort i Tyskland i min Påskeferie)

/Mogens
Biler fra @lfa til Omeg@

Fra : Morten Hansen, IVAO

Dato : 20-04-04 19:02

"Mogens Knudsen" <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> wrote in message

> Måske

> Een ting er teori - noget ganske andet er praksis !
> Ovenstående holder næppe i ferietiden - vær sikker på dét.

Det komme vel an på hvilken hastighed jeg har sat den til på motorvejen.
Ved at hæve hastigheden med 20km/t på motorvejen nedsættes køretiden
med 1 time - vi vil jo så nok være kommet et stykke ned inden det opdages
så reelt kan der vel hentes en ½ time der.
Så er pauserne rigeligt lange til også at kunne kortes med ½ time. (15min /
30min)
Jo - det skal nok gå
Vi kan ikke få båden før kl. 15 alligevel, så alt ialt er der 1½ time at
løbe på.
Hvad tid ville du da selv køre ??
(Nu bliver vi vist lidt OT.....)

> Det er ikke noget problem

Nej ikke hvis man har en lup

> [...]
> serværdigheder, tankstationer osv. Der er et hav af faciliteter, der
> kan anvendes (har jeg netop gjort i Tyskland i min Påskeferie)

OK - jeg har som sagt ikke en PDA af ovenstående grunde, men jeg
synes altså det er en lidt lille skærm at sidde og planlægge sådan noget på
!
Måske den dag TT kommer med programmet til PC, hvor man så bagefter
kan overføre til PDA'en........
Hvor mange stop kan den i øvrigt lave undervejs ?
(Det er jo en af "ulemperne" ved de fabriksmonterede, der er (i dem jeg
kender)
kun mulighed for et enkelt stop på ruten ;-( )

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 20-04-04 19:44

On Tue, 20 Apr 2004 20:02:11 +0200, "Morten Hansen, IVAO"
<Morten.Hansen@ivao.org> wrote:

>Det komme vel an på hvilken hastighed jeg har sat den til på motorvejen.

Og hvad har du sat den til?
100 km/t?

>Ved at hæve hastigheden med 20km/t på motorvejen nedsættes køretiden
>med 1 time

Kan umuligt passe, hvis man skal lytte til hylekoret herinde. De siger
jo, at man INTET vinder ved at hæve hastigheden...

>Hvad tid ville du da selv køre ??

Jamen jeg er jo af og til i sydøst Holland og sidst tog det en 11 - 12
timer (lørdag). Bumker af kø på motorvejen...

>Hvor mange stop kan den i øvrigt lave undervejs ?

Jeg kender ikke antallet i TT3, som jeg nu opgraderer til for ingen
peng' - en 7 stykker, mener jeg:
www.pocketgps.co.uk/tomtomnavigator3.php

/Mogens
Biler fra @lfa til Omeg@

Fra : Peter Weis

Dato : 20-04-04 19:51

"Mogens Knudsen" <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> wrote:

> Kan umuligt passe, hvis man skal lytte til hylekoret herinde. De siger
> jo, at man INTET vinder ved at hæve hastigheden...

Skal vi ikke retfærdigvis være enige om at hylekoret ikke skriver "intet"
med store bogstaver.
I almindelighed vinder man, i følge hylekoret, meget lidt ved at køre
hurtigere ... ofte kun en halv snes positioner i næste kø.

mvh
Peter

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 20-04-04 20:08

On Tue, 20 Apr 2004 20:51:07 +0200, "Peter Weis"

>Skal vi ikke retfærdigvis være enige om at hylekoret ikke skriver "intet"
>med store bogstaver.

Jow, jow...

>I almindelighed vinder man, i følge hylekoret, meget lidt ved at køre
>hurtigere ... ofte kun en halv snes positioner i næste kø.

På tværs af DK vinder man mere end dét

/Mogens
Biler fra @lfa til Omeg@

Fra : Morten Hansen, IVAO

Dato : 20-04-04 20:19

"Peter Weis" <p.weis@email.dk.slet> wrote in message

> [...]
> I almindelighed vinder man, i følge hylekoret, meget lidt ved at køre
> hurtigere ... ofte kun en halv snes positioner i næste kø.

Altså på omtalte rute (Nordsjælland til nord/øst Holland, 845,4km)
regner mappoint med:
7:16 i køretid ved et gennemsnit på 120 på motorvej og
8:37 i køretid ved et gennemsnit på 100 på motorvej
intet andet end gennemsnits hastigheden på motorvejen er ændret....

Fra : Peter Weis

Dato : 20-04-04 21:30

"Morten Hansen, IVAO" <Morten.Hansen@ivao.org> wrote:

> intet andet end gennemsnits hastigheden på motorvejen er ændret....

Du misser hylekorets pointe: du skal køre afsindigt hurtigt for at holde et
gennemsnit på 120.
Man tilbringer så megen tid i kø, i myldretidstrafik og i fartbegrænsede
områder (ned til 80 km/t på de tyske motorveje på omfartsvejene om Hamborg)
at 120 er meget svært henover en dag.

mvh
Peter

Fra : Peter G C

Dato : 20-04-04 21:41

"Peter Weis" <p.weis@email.dk.slet> skrev i en meddelelse

[klip]

> Du misser hylekorets pointe: du skal køre afsindigt hurtigt for at holde
et
> gennemsnit på 120.

Dét er jeg enig i.

> Man tilbringer så megen tid i kø, i myldretidstrafik og i fartbegrænsede
> områder (ned til 80 km/t på de tyske motorveje på omfartsvejene om
Hamborg)
> at 120 er meget svært henover en dag.

Enig. Min tur til Paris nåede vi vist et snit på ca 110 km/t -
udgangspunktet var 160 km/t når det var muligt og så ellers bare følge
trafikken.

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : Morten Hansen, IVAO

Dato : 20-04-04 22:01

> [...]
> Man tilbringer så megen tid i kø, i myldretidstrafik og i fartbegrænsede
> områder (ned til 80 km/t på de tyske motorveje på omfartsvejene om

Nej jeg misser ikke pointen - ryger hastigheden på et stykke
under gennemsnittet, skal den selvfølgelig det samme over, på
et tilsvarende stykke - ellers er det jo ikke et gennemsnit !
Men det er da klart at jo længere, og jo længere tid
hastigheden er under gennemsnittet, jo sværere bliver det at
"hente det igen"

90Km/t i snit på motorvejen - 9:32
100km/t i snit på motorvejen - 8:37 (-55min)
110km/t i snit på motorvejen - 7:52(-45min)
120km/t i snit på motorvejen - 7:16 (-36min)
130km/t i snit på motorvejen - 6:44 (-32min)

Her - på 845km motorvej - er der altså ca 45min pr 10km/t
at "spare". Jo højere vi kommer op i fart jo mindre er der at spare.

Fra : Verner Johnsen

Dato : 20-04-04 22:32

On Tue, 20 Apr 2004 23:00:58 +0200, "Morten Hansen, IVAO"
> [...]

>under gennemsnittet, skal den selvfølgelig det samme over, på
>et tilsvarende stykke - ellers er det jo ikke et gennemsnit !

Ikke på tilsvarende stykke, men på tilsvarende tid.

--
Venlig hilsen Verner
1986 VW Transporter Syncro 2,1 l (Autocamper)

Fra : Peter Weis

Dato : 21-04-04 16:20

> [...]

> Men det er da klart at jo længere, og jo længere tid
> hastigheden er under gennemsnittet, jo sværere bliver det at

Det bliver under visse omstændigheder umuligt. Forestil dig fx at du har
kørt den halve distance med halv hastighed. Så skal der, mildt sagt, køres
igennem hvis den skal hentes hjem igen.

> [...]
>
> Her - på 845km motorvej - er der altså ca 45min pr 10km/t
> at "spare". Jo højere vi kommer op i fart jo mindre er der at spare.

For mig ser det altså ud som om du stadig misser hylekorets pointe:
Gennemsnitshastigheder på 120 km/t på en køretur gennem Tyskland vil ofte
være umulig, og din beregning derfor kun af teoretisk interesse. Over nogle
timer kan man holde en højere gennemsnitsfart, uden optankninger, uden anden
ferie- og myldretidstrafik, men sjældent over en hel dag.
Og jeg vil give hylekoret så meget ret, at det ikke er lykkedes mig selv al
holde højere dagsgennemsnit end ca. 110, med target hastigheder i retning af
170 - 180. For det var ganske få steder jeg nåede min targethastighed på
grund af anden trafik. Og 1 time i bilkø omkring Hamborg, plus et par
vejarbejder på 10 - 20 kms længede hvor hastigheden ligger på ca 100 er
temmeligt ødelæggende for gennemsnitshastigheden.

mvh
Peter

Fra : Morten Hansen, IVAO

Dato : 21-04-04 18:28

> Det bliver under visse omstændigheder umuligt.

Det er jeg helt enig med dig i !
Også at en kø på 1 time ikke kan hentes.
(Hvilket der ofte er i Tyskland)
Men jeg plejer nu at ramme meget godt mht. tiden.......
(Jeg lægger normalt rimeligt lange pauser ind, så der her kan spares lidt)
Nu er det dog en kritisk tid jeg skal køre på denne gang, og ikke
om natten som jeg ellers foretrækker. Trafikmæssigt har jeg ikke indtryk
af at det er den værste rute jeg skal køre.
Men jeg må jo følge med i trafik- og vejmeldinger når tiden nærmer sig,
og så kan det da godt være at jeg er nødt til at rykke afgangen lidt.
Jeg mener stadig (under normale forhold) at 9 timer skulle være OK til
de 845 km.

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 21-04-04 18:38

On Wed, 21 Apr 2004 19:27:41 +0200, "Morten Hansen, IVAO"

Det handler lidt om, hvilken bil man kører i - jeg har flere gange
haft gennemsnitsfarter på en ferietur på 140 km/t

>Det er jeg helt enig med dig i !

Nu kører du jo ellers i en 735i, men måske den anden del kører Lupo 3L

/Mogens
Biler fra @lfa til Omeg@

Fra : Morten Hansen, IVAO

Dato : 21-04-04 18:48

> Det handler lidt om, hvilken bil man kører i - jeg har flere gange
> haft gennemsnitsfarter på en ferietur på 140 km/t

Det kan da godt være det er det, der gør det

> Nu kører du jo ellers i en 735i, men måske den anden del kører Lupo 3L

Peter skrev: under visse omstændigheder......

Denne gang er vi som sagt 3 biler, så det kan sg* godt være jeg
skal sætte lidt ekstra af - jeg er bare ikke god til at komme så
tidligt op

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 21-04-04 19:02

On Wed, 21 Apr 2004 19:47:37 +0200, "Morten Hansen, IVAO"
<Morten.Hansen@ivao.org> wrote:

>Det kan da godt være det er det, der gør det

Jeg vil tro, at det er nemmere at holde en høj gennemsnitsfart i din
og min vogn, hvor en mindre kan blive uudholdelig i længden. 200 km/t
er jo cruisingspeed i en 735i

>Peter skrev: under visse omstændigheder......

Yes, yes

>Denne gang er vi som sagt 3 biler, så det kan sg* godt være jeg
>skal sætte lidt ekstra af

At følges ad 2 biler kan være vanskeligt, hvis ikke chaufførerne er
rutinerede. Jég duer ikke til, hvorfor vi altid aftaler
mødetidspunkter i stedet for at følges.

Med 3 biler må det være meget vanskelig at følges ad - vil nok udmønte
sig i en særlig lav gennemsnitshastighed, IMO !

/Mogens
Biler fra @lfa til Omeg@

Fra : Morten Hansen, IVAO

Dato : 21-04-04 19:22

> Jeg vil tro, at det er nemmere at holde en høj gennemsnitsfart i din
> og min vogn, hvor en mindre kan blive uudholdelig i længden. 200 km/t
> er jo cruisingspeed i en 735i

Alene - ja....

> [...]
>
> Med 3 biler må det være meget vanskelig at følges ad - vil nok udmønte
> sig i en særlig lav gennemsnitshastighed, IMO !

Det trækker hastigheden ned - uden tvivl !
Vi har dog prøvet at følges ad nogle gange før, men ikke
så langt. Kommunikation klares over mobilen.....

--
Morten

Fra : phk

Dato : 01-05-04 10:45

"Morten Hansen, IVAO" <Morten.Hansen@ivao.org> skrev i en meddelelse

> Vi har dog prøvet at følges ad nogle gange før, men ikke
> så langt. Kommunikation klares over mobilen.....

Har I overvejet de nye walkie talkier?

--
Per, Esbjerg

Fra : Morten Hansen, IVAO

Dato : 01-05-04 12:14

"phk" <phk_stopspam@esenet.dk> wrote in message

> "Morten Hansen, IVAO" <Morten.Hansen@ivao.org> skrev i en meddelelse

> Har I overvejet de nye walkie talkier?

nej...... jeg tror vi holder os til mobilen....

Fra : Peter Weis

Dato : 21-04-04 19:45

"Mogens Knudsen" <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> wrote:

> Nu kører du jo ellers i en 735i, men måske den anden del kører Lupo 3L

Var vi ellers ikke enige om at 3L (=3000ccm) er en temmeligt stor motor til
en Lupo?

mvh
Peter

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 21-04-04 20:43

On Wed, 21 Apr 2004 20:44:48 +0200, "Peter Weis"

>Var vi ellers ikke enige om at 3L (=3000ccm) er en temmeligt stor motor til
>en Lupo?

Ah Peter, sådan er det jo ikke. 3L betyder i fagsproget: 3 liter
brændstof pr. 100 km. Meeen det ved du jo godt

/Mogens
Biler fra @lfa til Omeg@

Fra : Peter Weis

Dato : 22-04-04 21:26

"Mogens Knudsen" <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> wrote:

> Ah Peter, sådan er det jo ikke. 3L betyder i fagsproget: 3 liter
> brændstof pr. 100 km. Meeen det ved du jo godt

Du er da også mand for at ødelægge en dårlig vits

mvh
Peter

Fra : Peter G C

Dato : 23-04-04 09:54

"Peter Weis" <p.weis@email.dk.slet> skrev i en meddelelse

[klip]

> Du er da også mand for at ødelægge en dårlig vits

Mogens er bare helt uden humor. Møller ville sikker tilkende ham
invalidepension

/Peter

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 23-04-04 16:16

On Fri, 23 Apr 2004 10:54:06 +0200, "Peter G C"
<pgc@FJERNDETTEnospam.dk> wrote:

>Mogens er bare helt uden humor.

Dét er sgu løgn!

>Møller ville sikker tilkende ham invalidepension

Møller og min bare ...

/Mogens
Biler fra @lfa til Omeg@

Fra : phk

Dato : 01-05-04 10:43

> Nej jeg misser ikke pointen - ryger hastigheden på et stykke
> under gennemsnittet, skal den selvfølgelig det samme over, på
> et tilsvarende stykke - ellers er det jo ikke et gennemsnit !

Det er rent faktisk ikke helt rigtigt :)

F.eks.: Du ønsker at holde 120 km/t på en 120 km´s tur.

Du kører halvdelen af turen med et snit på 60 km/timen. Hvor hurtigt skal du
køre på resten af turen for at holde 120 km/timen som snit?

--
Per, Esbjerg

Fra : Morten Hansen, IVAO

Dato : 01-05-04 12:14

> [...]
>
> F.eks.: Du ønsker at holde 120 km/t på en 120 km´s tur.
>
> Du kører halvdelen af turen med et snit på 60 km/timen.

Lidt urealistiskt med 60km motorvej hvor gennemsnittet kun er 60 !
det har godt nok været en lang kø - og så kan intet selvfølgelig
lade sig gøre.

> Hvor hurtigt skal du
> køre på resten af turen for at holde 120 km/timen som snit?

Sådan ca. 300.000 km/sek.......

Fra : phk

Dato : 03-05-04 09:02

> Lidt urealistiskt med 60km motorvej hvor gennemsnittet kun er 60 !
> det har godt nok været en lang kø - og så kan intet selvfølgelig
> lade sig gøre.

Du påstår altså at din påstand kun gælder for motorveje? ;)

Jeg kører iøvrigt normalt 100 km/t på de tyske motorveje og når ned den
anden ende med en gennemsnitshastighed på 90.

--
Per, Esbjerg

Fra : Morten Hansen, IVAO

Dato : 04-05-04 20:40

> Du påstår altså at din påstand kun gælder for motorveje? ;)

Ja - hvor vil du ellers forsøge at holde et snit på 120km/t ??
Den strækning der indledte det hele var jo også 845km ren motorvej.

Fra : Morten Hansen, IVAO

Dato : 20-04-04 20:13

> On Tue, 20 Apr 2004 20:02:11 +0200, "Morten Hansen, IVAO"
> <Morten.Hansen@ivao.org> wrote:

> Og hvad har du sat den til?
> 100 km/t?
Så skal vi afsted 04:45
120.....(dvs. reelt 140 da der jo helt sikkert vil blive kørt nogle km med
mindre) .....det plejer det faktiske ankomst tidspunkt at passe meget godt
med det kalkulerede med. Men vist først der er kø og vi holder stille
så ryger jo der noget tid....

> [...]

> Jamen jeg er jo af og til i sydøst Holland og sidst tog det en 11 - 12
> timer (lørdag). Bumker af kø på motorvejen...

Humm - jeg har sat 9 af, men nu er det jo ikke syd/øst,
men nord/øst Ijlst ligger, og så har du jo længere til Holland
MapPoint regner med 7:16 i køretid + pauser. ved snit på 120
Men nu sker der jo ikke noget ved at vi ankommer lidt senere,
vi får så bare ikke sejlet så langt den første dag.
Men mit ego vil selvfølgelig have det bedre jo tættere på 15:00
vi ankommer

> Jeg kender ikke antallet i TT3, som jeg nu opgraderer til for ingen
> peng' - en 7 stykker, mener jeg:

OK

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 20-04-04 20:35

On Tue, 20 Apr 2004 21:12:38 +0200, "Morten Hansen, IVAO"
> [...]

>mindre) .....det plejer det faktiske ankomst tidspunkt at passe meget godt
>med det kalkulerede med. Men vist først der er kø og vi holder stille

Min står til 125 km/t på motorvej...

>Humm - jeg har sat 9 af, men nu er det jo ikke syd/øst,
>men nord/øst Ijlst ligger, og så har du jo længere til Holland

Jeg har altså 830 km...
Og du har iflg. Map24 730 km. Desuden er "din vej" betydelig
langsommere end min, der er motorvejskørsel fra start til slut på nær
3 km i starten og 5 km i slutningen.

>MapPoint regner med 7:16 i køretid + pauser. ved snit på 120
>Men nu sker der jo ikke noget ved at vi ankommer lidt senere,
>vi får så bare ikke sejlet så langt den første dag.

Du skal da ha' max ud af det

>Men mit ego vil selvfølgelig have det bedre jo tættere på 15:00
>vi ankommer

He, he...

/Mogens
Biler fra @lfa til Omeg@

Fra : Morten Hansen, IVAO

Dato : 20-04-04 21:15

> On Tue, 20 Apr 2004 21:12:38 +0200, "Morten Hansen, IVAO"

> Min står til 125 km/t på motorvej...
Jo jo - min står fint på 120 så - familien er med....3 biler

> Jeg har altså 830 km...
Det var nu også de 19km ned til mig, jeg talte om

> Og du har iflg. Map24 730 km. Desuden er "din vej" betydelig
> langsommere end min,

??

> der er motorvejskørsel fra start til slut på nær
> 3 km i starten og 5 km i slutningen.

Det samme her !
Motorvej på nær de første 900m og sidste 5km.
Der er vist også 4Km lokal vej i Bremen fra den ene ab til den anden
MapPoint siger så at der er 845.....over Fyn, Hamborg og Bremen,
Gronningen og Sneek.
Over Rødby er der "kun" 692 - hvad vej kører du siden du kan få
det til 730 ?

Det er helt sikkert !
Jeg drømmer om det hver nat

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 20-04-04 22:44

On Tue, 20 Apr 2004 22:14:50 +0200, "Morten Hansen, IVAO"
<Morten.Hansen@ivao.org> wrote:

>Det var nu også de 19km ned til mig, jeg talte om

He, he...

>??

Jeg mener, at du skal køre mere hovedvej end jeg skal

>Det samme her !
>Motorvej på nær de første 900m og sidste 5km.
>Der er vist også 4Km lokal vej i Bremen fra den ene ab til den anden

Hmm - tror jeg næppe, men hvis det er sådan såh....

Over Rødby, via Bremen...

/Mogens
Biler fra @lfa til Omeg@

Fra : Morten Hansen, IVAO

Dato : 20-04-04 23:05

> Hmm - tror jeg næppe, men hvis det er sådan såh....

Den er god nok !
Over Fyn ad A7 til Hamborg - A1 til Bremen, de 4km lokal vej for at
komme på A28/31 til Leer - A7 til Sneek