Pas på os! (og jer selv)
Fra : Ukendt

Dato : 16-04-04 14:01

Hey

Lige en besked fra jeres 2 hjulede brødre (MC'isterne) - Pas på os i
trafikken!! Der er i den forløbne uges tid blevet drabt 3 motorcykelister i
trafikken.

Det er efterhånden blevet godt vejr i DK og ikke alt med kun 1 lygte er en
scooter der kommer med 30 km/t. Vi kommer lige så hurtigt som jer biler
(sommetider lidt hurtigere) og vi har ikke 1 ton støbejern vi kan lukke
øjnene og gemme os i hvis noget skulle gå galt.

Så kig lige en ekstra gang om den 2-hjulede kommer på vejen eller inde
cykelstien. Hvis den kommer på vejen så forvent at den kører lidt hurtigere
end de 2-hjulede du er vant til at se i trafikken. Der kan siges mange andre
ting om hvad man som billist (og MC'ist) skal gøre for at undgå ulykke og
død, men det er nogle helt indlysende ting som burde være unødvendige at
kommer ind på. Bare vær opmærksom på at vi findes i trafikken - og vi nok
kommer hurtigere end du tror!!!

Det var alt - pas på os og jer selv. (Det er jo heller ikke fedt for jer at
få 190 kg skrot-metal og en død mand ind gennem sideruden fordi 5 sec var
for længe at vente på at dreje til venstre!)

/Stephan - DT125 og CBR600F3
http://www.dfmc.dk/?id=297

Fra : Ukendt

Dato : 16-04-04 14:12

> [...]
> (sommetider lidt hurtigere) og vi har ikke 1 ton støbejern vi kan lukke
> øjnene og gemme os i hvis noget skulle gå galt.

Ja desværre er der mange som lægger hovedet under armen i takt med at
temperaturen stiger.
Tror bare ikke det gavner ret meget at appelere til folk

--
Tom

Fra : KH

Dato : 16-04-04 14:19

"TheHobbit" <stephan[snabel-a]protek.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> få 190 kg skrot-metal og en død mand ind gennem sideruden fordi 5 sec var
> for længe at vente på at dreje til venstre!)

Hej MC´ist.

Tak for et godt indlæg.
Jeg er selv gammel MC´ist og skadet i et sammenstød med køretøj på 4 hjul.
Hvis det kunne lade sig gøre, ville jeg have alle billister ud en tur på MC,
så de kunne få fornemmelsen af at være "lille" i trafikken og ikke have de
samme sikre rammer, som billisterne selv.
Af samme årsag finder jeg mig selv værende en bedre bilist overfor de
2-hjulede, da jeg udemærket er klar over, hvad der tænkes bag hjelmen, når
en billist holder og venter ved et vejkryds. Mere behøver jeg vist ikke at
skrive om den sag.

Til sidst en tanke til alle de efterladte til de dræbte MC´ister.

Og til MC´isterne: Jeg ville ønske, at jeg stadig kunne køre MC, da det er
toppen af frihed.
Kom nu ud og nyd det flotte sommervejr på jeres fede MC´er.

Mvh. en tidligere MC´ist.

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 16-04-04 17:37

On Fri, 16 Apr 2004 15:19:23 +0200, "KH" <kjsdbvukvb@-lknb.com> wrote:

> [...]
>så de kunne få fornemmelsen af at være "lille" i trafikken og ikke have de
>samme sikre rammer, som billisterne selv.

Denne oplevelse får man også når at man kører Scooter, godtnok er
hastigheden noget lavere men stadigvæk, man har oplevelsen med sig. Og
uden at der sker det store hvis at der sker noget, da hastigheden er så
meget mindre.
Flemming Jacobsen

Fra : Babba-Papa

Dato : 17-04-04 10:36

Der var engang en bruger ved navn "Thunderbird [7100]"
<praetorian[NoSpam]@tnfs.dk> der skrev:

> [...]
>hastigheden noget lavere men stadigvæk, man har oplevelsen med sig. Og
>uden at der sker det store hvis at der sker noget, da hastigheden er så

Nemlig, og når man tænker på alle de gange det kunne være gået
grueligt galt, hvis ikke man havde hugget bremserne i, skiftet
placering på kørebanen eller andet pga. "sovende" bilister, så
burde 1 års skadefri kørsel på en 2-hjuler (såvel 45'er som MC)
give 3 års anciennitet.

Nu oplever jeg det ovenikøbet også på cykel, specielt i
rundkørsler og ved sideveje hvor bilister har vigepligten.

Det er som om at de fleste bilister er ramt af tanken
"Nåh-jamen-hvis-ikke-han-bremser-så-gør-det-ondt-på-ham-og-ikke-på-mig"

Bevares nu kører jeg også gerne 30-35 km/t på lige vej (i
vindstille vejr), men altid med et par fingre på håndbremsen og
blikket 2-5 sekunder fremme, det lærte jeg hurtigt som 45-kører.

Men hver lørdag inden lotto-trækningen, tænker jeg: "Hvis jeg
bliver millionær, køber jeg en pansret HumVee, og så er det
payback-time...." *GG*
- -
Babba-Papa

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 17-04-04 15:11

On Sat, 17 Apr 2004 11:35:33 +0200, Babba-Papa
<superpicadillysovseboevsFJERNDETTE@hotmail.com> wrote:

> [...]
>
>Men hver lørdag inden lotto-trækningen, tænker jeg: "Hvis jeg
>bliver millionær, køber jeg en pansret HumVee, og så er det

Utroligt så enig jeg er med dig i det der. Jeg holder pr standard mig
altid helt inderst til højre såfremt at vejens forløb ikke gør at jeg
skal kører i en anden bane.

Men stadigvæk så synes folk at det er sjovt bare at presse en. Som regel
ender det med at jeg bliver tvunget til at smide scooteren op på
cykelstien for at være i fred. Her bryder jeg så loven, men vil egt
hellere bryde loven en smule, men risikerer at ligge under en bil en
eller anden dag, fordi en eller anden padde mener at vi altså fint kan
være der når at han lukker af eller deslige.
Flemming Jacobsen

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 16-04-04 16:21

TheHobbit wrote:

> [...]
> kommer ind på. Bare vær opmærksom på at vi findes i trafikken - og vi nok

Uopmærksomhed i trafikken er et stort og generelt problem,
konsekvenserne for de tohjulede er blot værre end for de
firhjulede og derfor er det så synligt. Jeg synes det er fint med
et opråb til "madkassekørerne", men det bør efter min mening
akkompagneres af et tilsvarede til "raketpiloterne". Jeg har selv
haft et par mc'er og kender historien både set fra et rat og et
styr. Jeg ved derfor også fra mig selv at jeg kører mest
"forudsigeligt" når jeg sidder bag et rat - når jeg sidder på en
kværn er det alt for let, fedt og fristende at accelerere sig ud
af en situation. I bilen kræver en overhaling en del planlægning,
det går ikke så hurtigt og det er nemmere for bilisten jeg
overhaler at få øje på mine "dansetrin" og være forberedt på min
manøvre. Kører jeg derimod på mc, kan en overhaling være noget
temmeligt spontant, det ene øjeblik ligger jeg pænt bag en bil,
det næste sekund kommer jeg med fuld skrue udenom, det gør det
utroligt svært for billisten jeg overhaler at bevare overblikket
og aflæse mine hensigter..

Min opfordring til både bilister og mc'ister er: Kør forudsigeligt
og giv andre en chance for at aflæse din rytme.

> Det var alt - pas på os og jer selv.

Tak og i lige måde, gå nu en god og sikker sæson i møde og hav i
baghovedet at du selv bærer en del af ansvaret for at andre ikke
"fejlfortolker" dig..

--
Hygge..
Thomas

Fra : D@n Dethlefsen

Dato : 16-04-04 17:02

Thomas Strandtoft wrote:

> [...]
>
> Tak og i lige måde, gå nu en god og sikker sæson i møde og hav i
> baghovedet at du selv bærer en del af ansvaret for at andre ikke

Det er dog et af de bedste og mest korrekte indlæg fra en "billist" jeg har
læst længe, du har haft i den rigtige ende. Dog mener jeg at du glemmer en
ting, nemlig koncentrationen omkring sin kørsel, på en MC kan man ikke lavet
ret meget andet end at koncentere sig om kørsel da der på de fleste
motorcykler hverken er Radio, mobiltelefon, småbørn og aksebærger til
afbenyttelse under kørselen, alle disse ting er muligt i en bil og bliver
flittigt brugt af de fleste når der køres bil det har dog tit den ulempe at
koncentrationen fjernes fra selve kørselen. De gange jeg har oplevet at
blive "overset" af en billist har vedkommen været igang med at tale i mobil
(uden håndfri), skælde ungerne ud eller rodet med smøgerne eller radioen.
Det er oftes mobiltelefonen der er den store fredsforstyrrer, og min mening
er at chafføren af et køretøj ikke må have adgang til en tændt mobil under
kørselen.

Jeg kører både MC & bil (for 95% vedkommen i forbindelse med mit arbejde),
jeg kører hele året (har 2 mc`er) og synes at om vinteren tages der af de
fleste billister tages mindre hensyn til de få af os der kører på denne
årstid. Hvorfor kan jeg ikke forklare !!!, vintersøvn måske ?

God sæson til alle billister og mc`ister

--
Dan - DMCN#561
(Ducati 748 + Klappersaki KLR250 + MZ TS250/2)

Fra : Dennis Hellan Peders~

Dato : 16-04-04 20:41

Thomas Strandtoft wrote:

> Tak og i lige måde, gå nu en god og sikker sæson i møde og hav i
> baghovedet at du selv bærer en del af ansvaret for at andre ikke
> "fejlfortolker" dig..

Hej.

Godt "sagt" !, det er sq så nemt 'lige' at give lidt gas, men gør man det
med omtanke lever man forhåbentligt lidt ( meget ) længre

--
Hilsen
Dennis Pedersen

Fra : Anders Houmark

Dato : 16-04-04 16:57

TheHobbit wrote:

> Det var alt - pas på os og jer selv. (Det er jo heller ikke fedt for
> jer at få 190 kg skrot-metal og en død mand ind gennem sideruden
> fordi 5 sec var for længe at vente på at dreje til venstre!)

Jeg var ude og køre på vej for 2. gang i dag (tager motorcykel kørekort), og
der var der netop en dame som overså mig og lavede et venstresving direkte
ud foran mig! Heldigt jeg nåede at bremse...
Forstår virkelig ikke hvad der går galt for folk.. Og håber aldrig jeg selv
kommer til at lave "trikket" når jeg triller i bilen

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : .J.S...

Dato : 16-04-04 17:25

> [...]
>
> Lige en besked fra jeres 2 hjulede brødre (MC'isterne) - Pas på os i
> trafikken!! Der er i den forløbne uges tid blevet drabt 3 motorcykelister

Var selv meget tæt på at klippe en motorcyklist den anden dag.
Det er sikkert en klassisk situation :
Holder ved en sidevej og skal dreje til venstre.
Der kommer en række biler, den sidste skal dreje ind ad vejen jeg kommer
fra, og så kan jeg ikke se flere køretøjer, og begynder at køre ud.
Bag ved den sidste bil lå der en motorcykel, og det var ret tæt på jeg havde
ramt ham.

Ingen tvivl om det er min fejl, jeg kører over hajtænder ud foran
motorcyklen.

Havde det været en lastbil eller en stor kassevogn, så ville jeg aldrig
været kørt ud, men en personbil så glemmer man nemt at tænke over at der kan
gemme sig noget bagved.

Hvad kan eksemplet så bruges til ?
Ja selvfølgelig en opfordring til andre bilister om at tænke over hvor nemt
en motorcykel kan gemme sig, men også en opfordring til motorcyklister om at
lade være med at køre i skyggen af en bil, altså holde mere afstand så man
bliver mere synlig. Jeg er sikkert ikke den eneste der har glemt at
motorcykler findes her efter vinteren

mvh/JS