En prøvetur i Zafira
Fra : Ukendt

Dato : 16-04-04 08:00

Hej gruppe

Jeg har liiiige noget at berette om....

I går fik jeg muligheden for at prøve en Opel Zafira :) Det i sig selv er
ikke noget; men denne var udstyret med store dæk og lavere undervogn... og
ja, en trimmet Z20LET kværn, det vil sige at den Zafira jeg har prøvet rent
faktisk er en OPC.

Standard specs på den siger 8,2 til 100 og 220 km/t på toppen. 192hk og
250nm. Sidste rullefeltsudskrift på den er ca. 1 måned gammel... Den
beretter om 220hk og 350nm...

Der er ikke foretaget målinger på hverken 0-100 eller top siden trimningen,
så jeg havde kun mine egne std specs at sammenligne med -> 7,8 og 233 km/t.
Så jeg regnede egentlig ikke Zafira'en for at være "noget" - men jeg blev
slemt overrasket.

Zafira'en er meget let at køre, den virker ikke som noget _stort_ skrummel.
Rimelig rap ved almindelig bykørsel. På motorvejen var den komfortabel ved
lovlige hastigheder.. Der over var der en smule rumlen - hvilket højt
sandsynligt har noget med at køre at vejstøjen fra baghjulene tydeligt høres
fra varerummet. Da maskineriet var varmet op, kørte jeg af motorvejen, og
vendte om... På afkørslen igen, i 2. ved 20 km/t.. og så klampen i kælderen.
Der går lige et splitsekund før der er tryk på, men fååååååååååårk den
sparker, 2. gear er hurtigt væk, 3. gear er voldsomt og i 4. gear trækker
den som en polsk havneluder. Efter et skift til 5. mister den noget kun
trækkraften, hvilket nok kan tilskydes hastigheden... På hovedvej, kan 5.
gear sagtens bruges til overhalinger... Bruger man i stedet 3. flyver man
simpelthen. Kører man frisk til den er Zafiraen alt andet end
brændstoføkonomisk. Jvf boardcomputeren bruger den mellem 15 og 20 liter pr
100km ved en marchfart et godt stykke over 110. Ved roligkørsel ved 110 går
den 11-13km/l.

Jeg må sige at jeg er imponeret over den. Med det ekstra udstyr denne havde
var den til at erhverve sig for under 300.000 kr - på gule plader :) Jeg vil
sige et ekstremt fund til de penge :)

Desværre er gearingen voldsomt anderledes end i min egen Vectra, så jeg kan
ikke rigtigt sammenligne med hvad der er hurtigst. I mellem acc. vinder
Zafiraen stort... Fra 150-160 km/t og op vinder Vectraen - stort. Men
derunder er Zafira'en godt nok hurtig :) 1. gear i Zafira'en kan kun bruges
til at teste om antispin'en virker. Det spark, man får når den tændes af i
2. og 3. er næsten ubeskriveligt... og i 4. flyver speedometer nålen stadig
lystigt afsted.

--
Mvh Bjørn,
Opel Vectra A CDX '94

Fra : Roberto Saldo

Dato : 16-04-04 08:12

Bjørn wrote:
> [...]
> 2. og 3. er næsten ubeskriveligt... og i 4. flyver speedometer nålen stadig

Bilen til den store travle familie :)
Hvad bliver det, 500Kkr på rigtige plader?

--
Roberto Saldo

Fra : Ukendt

Dato : 16-04-04 08:33

"Roberto Saldo" <rs@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> Bilen til den store travle familie :)
> Hvad bliver det, 500Kkr på rigtige plader?

Jeg fik at vide at det var mellem 600.000 og 700.000 med det udstyr denne
havde... :)

For 300.000 får du en fed varevogn simpelthen... Jeg ville ikke give så
meget mere for en på hvide plader, der må kunne findes et bedre alternativ
for under 600.000. - En Astra Coupé Turbo måske? :)

--
Mvh Bjørn,
Opel Vectra A CDX '94

Fra : Roberto Saldo

Dato : 16-04-04 09:02

Bjørn wrote:
> [...]
> meget mere for en på hvide plader, der må kunne findes et bedre alternativ
> for under 600.000. - En Astra Coupé Turbo måske? :)

Den er der ikke 7 sæder i til alle de mange børn.
Coupé-en er til panikalderen når de er flyttet.

--
Roberto Saldo

Fra : Ukendt

Dato : 16-04-04 09:08

> Den er der ikke 7 sæder i til alle de mange børn.
> Coupé-en er til panikalderen når de er flyttet.

Hvis jeg skynder mig, kan det være at jeg kan nå det inden de flytter ind :)

--
Mvh Bjørn,
Opel Vectra A CDX '94

Fra : Landberg

Dato : 16-04-04 11:20

> alternativ

> Hvis jeg skynder mig, kan det være at jeg kan nå det inden de flytter ind
:)

Det skulle vel ikke tilfældigvis være en dyrlæge i Nørresundby der ejer
bilen?

I så fald burde det være mig der fik turen efter det beløb jeg lagde hos ham
en søndag hvor min køter blev syg...

MVH

Thomas Landberg
www.bokstuning.dk

Fra : Ukendt

Dato : 16-04-04 11:37

"Landberg" <thomaslandberg(fjern)@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Det skulle vel ikke tilfældigvis være en dyrlæge i Nørresundby der ejer
> bilen?

Nej, bilen er ikke bosiddende i Nørresundby

> I så fald burde det være mig der fik turen efter det beløb jeg lagde hos
ham
> en søndag hvor min køter blev syg...

Du kan da bare spørge ham :)

--
Mvh Bjørn,
Opel Vectra A CDX '94

Fra : Ukendt

Dato : 16-04-04 11:51

> Du kan da bare spørge ham :)

Men dyrlægens har jo ikke været en tur forbi RH Motorsport..

--
/ Jan W Nielsen

Fra : Landberg

Dato : 16-04-04 12:31

> Men dyrlægens har jo ikke været en tur forbi RH Motorsport..

Se det aner jeg så ikke noget om. Jeg var sq nok for rystet over regning til
at snakke bil den søndag aften. Ja nærmest helt paf.

MVH

Thomas Landberg
www.bokstuning.dk

Fra : Roberto Saldo

Dato : 16-04-04 12:31

Landberg wrote:

> Se det aner jeg så ikke noget om. Jeg var sq nok for rystet over regning til
> at snakke bil den søndag aften. Ja nærmest helt paf.

Nåh ja, men hvis kræet er sygt og det ikke kan vente til mandag koster
det jo lidt.

--
Roberto Saldo

Fra : Henrik B.

Dato : 16-04-04 17:23

Bjørn wrote:
:: og i 4. gear trækker den som en polsk havneluder.

*ROFL*

M.v.h.

Fra : EjS

Dato : 18-04-04 14:27

"Henrik B." <saab@tdcadsl_nospam_.dk> wrote in message
> Bjørn wrote:
> :: og i 4. gear trækker den som en polsk havneluder.
>
> *ROFL*

De trækker sgu ikke særlig godt ifølge en pålidelig og fortrolig kilde. Og
iøvrigt har de fået alt det lort som man også får her i vesten. Næ, nu skal
man helt om på den anden side af Kaukasus... ;)

MVH EjS