Meditation og åndedrætsøvelser
Fra : Mango Frugt

Dato : 29-04-01 11:13

Hej

Jeg vil gerne høre om, der er nogle af jer, der har kender noget til de
øvelser, som bevægelsen Falun Gong står for?

Er disse øvelser brugbare?

hilsen
Mango

Fra : /arcana

Dato : 01-05-01 17:01

"Mango Frugt" <mangofrugt@sol.dk> wrote in message

Nam, nam - min yndlingsfrugt!

> Jeg vil gerne høre om, der er nogle af jer, der har kender noget til de
øvelser, som bevægelsen Falun Gong står for?

Rimeligt almindelige chikung-øvelser. Men bevægelsens leder tror, at han er
Vorherre...

> Er disse øvelser brugbare?

Det er en form for chikung, så mon ikke?

/arcana

Fra : /arcana

Dato : 01-05-01 17:10

PS: Du kan jo læse mere på http://www.falundafa.org/

--
/arcana

Fra : S. Mikkelsen

Dato : 03-05-01 00:00

Man skal passe meget på åndedrætsøvelser...

Fra : /arcana

Dato : 05-05-01 23:27

"S. Mikkelsen" <ssm@io.dk> wrote in message news:3AF09178.C5034409@io.dk...

> Man skal passe meget på åndedrætsøvelser...

Hvorfor? Fortæl, fortæl... Vi venter spændt.

/arcana

Fra : S. Mikkelsen

Dato : 06-05-01 00:44

Det kan forkert udført føre til indre permanenet komplikationer

Fra : /arcana

Dato : 06-05-01 10:55

"S. Mikkelsen" <ssm@io.dk> wrote in message news:3AF4903E.597ECF64@io.dk...

> Det kan forkert udført føre til indre permanenet komplikationer

Som f. eks.?

--
/arcana

Fra : S. Mikkelsen

Dato : 07-05-01 20:19

Bare vær forsigtig..

Fra : zzenn

Dato : 08-05-01 19:54

Det er vist en and vi har fat i.

Åndedrætsøvelser kan næppe gøre større skade end almindeligt åndedræt,
der for de fleste er for svagt og overfladisk alligevel.

Der findes utallige kombinationer der finder anvendelse i forbindelse
med diverse okkulte og newage øvelser.

Det er sandt de kan forsage både skade og gavn, men jeg tvivler
oprigtigt på, at det er flertallet af mennesker der ubevidst kan
fokusere både tilstrækkeligt energi og præcist nok til at det forsager
skade.

Derimod kan man opleve forskellige bevidsthedsstadier, alt afhængigt
af hvor vedholdende man er OG hvordan ens øvrige (mentale/spirituelle)
indstilling er.

Bottom line, i alt den tid jeg har beskæftiget mig med det okkulte og
healing er jeg ikke stødt på at det skulle kunne skade at lære sin
krop bedre at kende. Tværtimod.

On Mon, 07 May 2001 21:19:02 +0200, "S. Mikkelsen" <ssm@io.dk> wrote:

>Bare vær forsigtig..

Remove "SPAMFREE" from address to write me.

Fra : /arcana

Dato : 09-05-01 19:45

"zzenn" <artizt@SPAMFREElazy.dk> wrote in message

> Der findes utallige kombinationer der finder anvendelse i forbindelse
> med diverse okkulte og newage øvelser.

- og diverse former for kampsport og selvforsvar, ikke at forglemme...

> Bottom line, i alt den tid jeg har beskæftiget mig med det okkulte og
> healing er jeg ikke stødt på at det skulle kunne skade at lære sin
> krop bedre at kende. Tværtimod.

Jeg har hørt om folk der har fået lidt for meget "blæs" på deres puja'er.

Men der har blandt mine bekendte som regel været nogen, som kunne hive dem
ned på jorden igen.

--
/arcana

Fra : S. Mikkelsen

Dato : 11-05-01 20:16

Ok....værsgo...foretag bare åndedrætsøvelser på eget ansvar.
Gurdjieff nævner i Meetings with remarkable Men at man behøver
en sand lærer under opsyn hvis man vil lære det rigtigt. Og den der gør det
eksperimentelt roder i blinde og der kan gøres indre kronisk skade hvis man
gør det intensivt. Men enhver er sin egen herre, og det kan da selvfølgelig
også være at der ikke sker noget ved det hvis du er heldig. Jeg er ikke
åndedrætslærer men lytter bare til andre med måske bedre erfaring.

Fra : /arcana

Dato : 13-05-01 12:37

"S. Mikkelsen" <ssm@io.dk> wrote in message news:3AFC3A52.6EEEB96A@io.dk...

> Ok....værsgo...foretag bare åndedrætsøvelser på eget ansvar.

Min dybfølte tak for tilladelsen...

> Gurdjieff nævner i Meetings with remarkable Men at man behøver
> en sand lærer under opsyn hvis man vil lære det rigtigt. Og den der gør
det

Og hvordan finder man en "sand" lærer? Er det mon yogalærerinden på
FOF-holdet eller Guru Banana fra Indien?

> eksperimentelt roder i blinde og der kan gøres indre kronisk skade hvis
man
> gør det intensivt. Men enhver er sin egen herre, og det kan da
selvfølgelig

HVILKE kroniske skader? Det har jeg vist spurgt om et par gange, og du ser
jo ud til at vide det, eller?

> også være at der ikke sker noget ved det hvis du er heldig. Jeg er ikke
> åndedrætslærer men lytter bare til andre med måske bedre erfaring.

Har du nogen som helst erfaring selv, eller citerer du bare Gurdjieff?

/arcana

Fra : S. Mikkelsen

Dato : 11-05-01 20:15

Fra : /arcana

Dato : 20-05-01 03:11

"S. Mikkelsen" <ssm@io.dk> wrote in message news:3AFC3A20.1123D919@io.dk...

> Ok....værsgo...foretag bare åndedrætsøvelser på eget ansvar.
> Gurdjieff nævner i Meetings with remarkable Men at man behøver

Den bog læste jeg for tyve år siden. Der er løbet meget vand i stranden
siden den blev skrevet...

> [...]
> at der ikke sker noget ved det hvis du er heldig. Jeg er ikke
åndedrætslærer men
> lytter bare til andre med måske bedre erfaring.

Hvis du laver Kundalini-yoga er det vigtigt at have en lærer, som ved hvad
det handler om. Men øvelser som bevidsthed om åndedrættet (f. eks. Vipasana)
kan laves uden risiko. Hvis du derimod laver den slags øvelser, hvor du
trækker vejret 100 gange på en time (eller mindre, f. eks. Ajapa Japa) er
det en helt anden sag.

Der er jo ingen grund til at opbygge en frygt for at arbejde med sig selv,
vel?

/arcana

Fra : /arcana

Dato : 08-05-01 14:45

"S. Mikkelsen" <ssm@io.dk> wrote in message news:3AF6F526.F608EEBA@io.dk...

> Bare vær forsigtig..

Du aner altså med andre ord ikke hvad du snakker om?

--
/arcana

Fra : poan

Dato : 31-10-01 10:22

http://www.kandu.dk/

Fra : poan

Dato : 31-10-01 10:33

> [...]
de
> øvelser, som bevægelsen Falun Gong står for?

poan skrev den 31 OKT 2001 onsdag følgende indlæg:

Der er Falun Gong (QiGong) træning i Kongens have (indgang ved
lyskrydset ved filmshuset i Gothersgade) hver lørdag, søndag og
helligdag kl. 10. Der gives gratis instruktion i øvelserne. Øvelserne
omfatter ikke åndedrætsøvelser. Øvelserne er gode for krop og sjæl og
kultiverer til universets højeste egenskaber: sandfærdighed,
godhjertethed, tålsomhed. Ifølge en kinesisk undersøgelse foretaget før
forbuddet fik 98 % forbedret deres helbred. 65 % slap enda helt af med
deres skavanker.

Hilsen poan

http://www.kandu.dk/