Hastighedskode på dæk
Fra : Johnny Hove

Dato : 14-04-04 15:58

Hej
Har lige fået ny bil og derfor nysgerrig for at vide lidt om de dæk
der er monteret.

Hvilken hastighed er de anbefalet til?

Det er
Bridgestone Turanza ER30
og der står: 205/55R66 91V
det første er vel bredden og højden
Men havd bestyder de andre tal og bogstaver?

/Johnny

Fra : Torben \(Tilst\)

Dato : 14-04-04 16:12

"Johnny Hove" <johnny.hove@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
> Har lige fået ny bil og derfor nysgerrig for at vide lidt om de dæk
> [...]
205 mm bredden 55% af det i højden, R står for Radial jeg regner med at 66
skulle være 16 = fælgens diameter i tommer
V er hastighedskoden forl 240 Km/t

--
Mvh.
Torben Fejr

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 14-04-04 16:17

On Wed, 14 Apr 2004 17:11:41 +0200, "Torben \(Tilst\)"
<t_fejr@stofanet.invalid> wrote:

> [...]
>205 mm bredden 55% af det i højden, R står for Radial jeg regner med at 66
>skulle være 16 = fælgens diameter i tommer

Det er rigtigt alt sammen, undtagen det der med de 66.

Det er belastningskoden.

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Ukendt

Dato : 14-04-04 16:20

> Det er rigtigt alt sammen, undtagen det der med de 66.
>
> Det er belastningskoden.

Det er vel 91 der er det, jeg vil da også mene at 66 er en trykfejl, der må
skulle have stået 16.

/Claus

Fra : Johnny Hove

Dato : 14-04-04 16:27

> Det er vel 91 der er det, jeg vil da også mene at 66 er en trykfejl, der

> skulle have stået 16.
>
> /Claus

Takker
Der skulle selvfølgelig have stået 16 istedet for 66

/johnny

Fra : Fly Christensen

Dato : 14-04-04 16:25

Næ, det er de 91 i 91V

Fly

--
Kender du èn der har brug for en cand.merc.int? Send mig en mail.

Fra : Ukendt

Dato : 14-04-04 16:27

> 205 mm bredden 55% af det i højden, R står for Radial jeg regner med at
66
> skulle være 16 = fælgens diameter i tommer
> V er hastighedskoden forl 240 Km/t

Og 91 er et belastningsindeks, der betyder, at det ene dæk er godkendt til
at bære 615 kg.

Har bilen fire dæk, og det har de fleste jo, ja så kan dækkene i alt bære
kørsel med et køretøj, der vejer 2460 kg.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Ukendt

Dato : 14-04-04 20:22

"Jan W. Nielsen" <intetsvar> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Har bilen fire dæk, og det har de fleste jo, ja så kan dækkene i alt bære
> kørsel med et køretøj, der vejer 2460 kg.

Så fremt ifalde at vægten er ligeligt fordelt.
Det fleste forhjulstrækker med motoren foran har ca. 65 pct af vægten på
forhjulene.

Mange af de store varveogne (f.eks Transporter) med store aluruller kører
faktisk ofte med dæk der ikke modstår totalvægten.
Og dermed er ulovlige.

Claus Peteresen

http://vwfanatic.dk

=== Døden overhaler de hurtige ===

Fra : Per O. Madsen

Dato : 15-04-04 19:03

> [...]
>
> /Johnny
>
>Bare af nysgerrighed. Hvilken bil taler vi om ? Der er ikke så mange som
kan køre over 210 ?

Per O.

Fra : Johnny Hove

Dato : 15-04-04 22:20

> kan køre over 210 ?
>
> Per O.

Det er en Mazda6 2.0 og den kører kun 208 på toppen.
Det var derfor jeg begyndte at interessere mig for dækkene,
da jeg underede mig over en ven sagde at de var overdimensionerede.

Hellere for meget end for lidt

Nu kører jeg jo ikke så stærkt, så gad vide om de pga. af stærkere
gummiblanding
holder længere en dæk mærket til 210 ??

/johnny