Bus vs. Campingbus?
Fra : Neser

Dato : 13-04-04 12:29

Davs NG.

Kom til at diskutere med en bekendt omkring vægtafgift på busser (til B
kørekort) vs. campingbusser.

Han mener, at en alm. bus til B kørekort er underlagt samme regler som for
alm. personbiler, hvor cambingbusser derimod er underlagt reglerne for
busser (til D kørekort).

Jeg mener begge dele hører under reglerne for alm. personbil.

Nogen der kan be- eller afkræfte nogen af påstandene?

- P. Bruun

Fra : Jesper Sørensen

Dato : 13-04-04 13:04

"Neser" <Neser@neser.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg mener begge dele hører under reglerne for alm. personbil.
>
> Nogen der kan be- eller afkræfte nogen af påstandene?

Efter som at en alminelig autocamper (går ud fra at det er det du mener) må
køres med et B kørekort, så må man gå ud fra at reglerne er dem der gælder
for personbiler.

Mvh. Jesper

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 13-04-04 17:02

> [...]
>
> Jeg mener begge dele hører under reglerne for alm. personbil.
>
> Nogen der kan be- eller afkræfte nogen af påstandene?

Så længe "bussen" kun har 9 sæder er den at regne som almindelig personbil
(M1) og må derfor føres på det almindelige kørekort, ligeledes med
campingbus.

Er bussen med over 9 siddepladser inkl. føreren hedder det en M2 til "privat
buskørsel", hvis dit kørekort er fra før 1996 må du køre den på
lastvognskort, efter 1996 skal du nu have buskort.

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : Neser

Dato : 13-04-04 20:33

> [...]
> buskørsel", hvis dit kørekort er fra før 1996 må du køre den på
> lastvognskort, efter 1996 skal du nu have buskort.

Det er jeg klar over.

Han mente bare at campingbusser gik ind under samme regler som M2, men
stadig måtte køres med et B kørekort.
Jeg mente at campingbusser gik ind under M1, da de må køres med B kørekort.

- P. Bruun (Som ville ønske at hans C kørekort var fra før '96 )

Fra : anders majland

Dato : 14-04-04 21:49

> Er bussen med over 9 siddepladser inkl. føreren hedder det en M2 til
> "privat buskørsel", hvis dit kørekort er fra før 1996 må du køre den
> på lastvognskort, efter 1996 skal du nu have buskort.

Og her er det så man skal være opmærksom på hvad der skal til af
kvalifikationsbeviser for også at tage passagerer med ... Jeg var ved at
kigge på at leje en bus og fandt ud af det ville koste mig tæt på
10000kr for at få de nødvendige kvalifikationsbeviser til at køre mere
end 50km væk fra bussens hjemsted - Og nærmeste udlejer er længere væk

Anders dot Majland at jyde dot dk Med A, B C, D, BE, CE, DE stemplet
på pappet
email address in header is not valid

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 15-04-04 07:23

meddelelse news:c5k8gs$civ$1@sunsite.dk...

> [...]
> 10000kr for at få de nødvendige kvalifikationsbeviser til at køre mere
> end 50km væk fra bussens hjemsted - Og nærmeste udlejer er længere væk

I Aarhus han kvalifikationsbeviser (blåt & Hvidt) kan erhverves for 6500 kr.
i Aarhus.

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : anders majland

Dato : 15-04-04 07:52

> I Aarhus han kvalifikationsbeviser (blåt & Hvidt) kan erhverves for
> 6500 kr. i Aarhus.

Stadig en pris der virker hæmmende på en en privats lyst til
lejlighedsvis at leje en bus.

Til "rent privat kørsel" med op til 16 passagerer er der ikke nogen krav
om kvalifikationsbeviser - men det udelukker jo så en udflugt med
vennerne.

Jeg har indimellem kunnet have stor glæde af en mellemting mellem intet
krav og så det blå/hvide bevis for at bruge en lille bus. Istedet er det
så blevet til flere proppede personbiler.