Migræne og ingefær
Fra : Dorthe Andersen

Dato : 29-04-01 03:50

Hej

Jeg vil bare høre om der er nogle som har erfaringer med ingefærs virkninger
på migræneanfald. Jeg har ladet mig fortælle, at denne rod skulle have en
effekt, men har endnu ikke selv oplevet det.
Er der ellers nogle som har gode erfaringer med migrænebehandling af anden
art?

Venlig hilsen
Dorthe, Vanløse

Fra : Jan Langholm

Dato : 29-04-01 12:22

"Dorthe Andersen" <Salehian@post6.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> effekt, men har endnu ikke selv oplevet det.
> Er der ellers nogle som har gode erfaringer med migrænebehandling af anden

Hej Dorthe!

Ingefær kender jeg ikke noget til i forbindelse med migræne, men du spørger
også til migrænebehandling af anden art, så derfor vil jeg bringe min
erfaring som samtaleterapeut.

Det er min erfaring at de fleste sygdomme har sin dybeste årsag indefra, i
den måde man tænker,handler og føler på og som følge deraf også skal fjernes
af denne vej. Migræne er en af de sygdomme der er meget tydelige, værende
psykologisk betinget.

Men det er ikke nemt at arbejde med psyken, hvis man har ondt i hovedet, så
derfor er det selvfølgelig en god ide at finde et eller flere præperater der
kan mildne eller midlertidig fjerne migrænen, så der kan blive overskud til
det egentlige, til det afgørende, nemlig at blive migrænen kvit en gang for
alle for det kan du aldrig hverken med ingefær, morfin eller anden præperat
om det så er aldrig så naturlig.

Det er dog sådan at har man en psykologisk profil der giver migræne, så er
muligheden for at den kommer igen senere da også til stede, men sådan er det
med alle sygdomme. Her er det bare så vigtigt at man i så fald ved hvad der
skal gøres og hurtiger kan tage den i opløbet og helt undgå anfald. Den
eneste måde man 100% helt kan undgå migræne på er ved at lave en total
ændring af den måde man tænker, handler og føler på (på nogle bestemte
områder af livet som jeg skal komme ind på senere) og det er for de fleste
svært, med så forholdsvis "ufarlig" lidelse som migræne. Det er straks
lettere når det er lidelser som arterieforkalkning (blodpropper), brystkræft
og lignende lidelser, for da ved man at det er alvor og at der SKAL gøres
noget.

Men hvis du vil af med migrænen (hvis det da er dig der har den) vil jeg
anbefale dig at spekulere over hvad der er i dit liv der passer på den
psykologiske profil af lidelsen "migræne"

Den psykologiske profil af migræne:
Overordnet:
Migræne opstår når et menneske VIL noget andet end det han/hun GØR.
Det er altså en form for indestængt vilje/handlekraft der er ved at sprænge
hovedet.

Der er noget som vedkommende gerne vil, men af en eller anden grund ikke får
gjort. Og det er altså ikke småting jeg taler om, men nogle ting der
virkelig betyder noget. Hvor betydningsfuldt det er kan man næsten aflæse
direkte i hvor slem migrænen er. Jo værre migræne, des større ønske om
forandrin.

Det kan være at man er hjemmegående husmor og bare ikke gider det, men vil
ud på arbejdsmarkedet, men gør det ikke fordi ægtefællen har et firma og der
er så mange ting derhjemme der skal passes.

Det kan være at man vil ud af sit ægtskab, det det bare ikke er sagen mere,
men gør det ikke på grund af børnene eller på grund af religion.

Det kan være at man vil flytte til Bornholm, men gør det ikke da hele ens
bekendskabskreds bor i nærheden.

Men andre ord, så skal der kikkes på hvad det er for nogle tanker du gør dig
om dig selv og din fremtid. Der er et eller andet som du er meget, meget,
meget træt af, men ikke gør noget ved af en eller anden grund.

Piller, urter, theer o.s.v..er udmærkede nødhjælpsremedier, men der skal
gøres noget ved hverdagen for at slippe af med en migræne og det gælder
forøvrigt også for alle andre sygdomme.

Jeg håber du kan bruge det. Det kan under alle omstændigheder ikke kommes
nærmere uden personlige samtaler.

Samtaleterapeut
Jan Langholm
www.all4you.dk (dansk og engelsk freeware)
"De bedste ting i livet, er gratis"

Fra : "gdhkgdhk"

Dato : 08-05-01 12:57

Pas på med ingefær!!!

Hilsen
Akupunktøren

Fra : /arcana

Dato : 29-04-01 23:45

"Dorthe Andersen" <Salehian@post6.tele.dk> wrote in message

> Er der ellers nogle som har gode erfaringer med migrænebehandling af anden
> art?

Du kan prøve matrem. Her er lidt fakta:

---
Matrem´s virkning mod migræne har været genstand for megen forskning, og det
er klart bevist, at den nedsætter anfaldenes hyppighed og intensitet.
Virkningen skyldes sesquiterpenlactonerne, som i "reagensglasforsøg" (in
vitro) hæmmer blodpladernes og leukocytternes sekretion af bestemte stoffer,
f. eks. serotonin, som netop udskilles af disse celler under migræneanfald.
Man ved dog ikke med 100%'s sikkerhed om det er denne egenskab ved planten,
som giver virkningen. Virkningsmekanismen minder om acetylsalicylsyrens
(tilbageholdelse af prostaglandindannelsen), og Matrem er blevet kaldt
"middelalderens Aspirin".
Planten virker ikke på alle migrænepatienter, men Simon Mills, fysiolog og
forskningsleder ved National Institute of Medical Herbalists, giver en
tommelfingerregel: Nogle menneskers migræne bliver bedre af kolde omslag,
andres af varme. De mennesker, som hjælpes af varme, vil have gavn af
planten. De mennesker, som hjælpes af kulde, bør undgå den. Der er en
rationel forklaring på dette: Kolde omslag får de små blodkar på hovedets
yderside til at trække sig sammen, og varme får dem til at udvide sig.
Matrem har en karudvidende effekt på disse blodkar. Simon Mills anbefaler
desuden Matrem mod gigt i akut betændelsesstadium .

I sjældne tilfælde kan planten give hudirritationer eller eksem ved kontakt,
men der er ikke bivirkninger af betydning ved indvortes brug . Der kan
forekomme gener som sår i munden ved længere tids indtagelse. En
undersøgelse foretaget af E.S.Johnson viste dog, at 82% af deltagerne ikke
havde gener, 12% bemærkede en vis ømhed i munden, og 7% havde alvorligere
problemer i form af sår. Komplikationerne skyldtes en allergisk reaktion
fremkaldt af sesquiterpenlactonerne, men forsvandt hurtigt ved ophør med
brug af planten. 40% af deltagerne i forsøget berettede ligefrem om
behagelige bivirkninger som lettelse af gigtsymptomer og en beroligende
virkning .

ANVENDELSE:
Der findes udmærkede tabletpræparater på markedet, for eksempel Matremin
(Biona). Hver tablet indeholder en dosis svarende til to mellemstore blade.
Man kan i stedet for tage ét frisk, frosset eller frysetørret blad 1-3 gange
daglig. Matrem skal bruges over længere tid, da virkningen er forebyggende,
og migræne er en kronisk tilbagevendende sygdom. Det er altså ikke nok at
tage en dosis ved akutte smerter.

Anvendt udvortes som omslag har planten en betændelseshæmmende effekt, og de
knuste blade anbragt i munden som skrå har været brugt mod tandpine.

Da parthenolid er giftigt for insekter, bruges Matrem og andre
parthenolidholdige planter (f.ex. Rejnfan, Tanacetum vulgare) til udvinding
af ingredienser til insektmidler , ligesom den har været benyttet som
ormemiddel i form af klyster. Rejnfan er også blevet udtrukket med sprit og
brugt som lusemiddel.

Ifølge mine oplysninger ligger Jarlen af Bothwell, som sad som livsfange på
Dragsholm Slot, begravet på et leje af Matrem, hvilket skulle være en af
grundene til, at hans lig er så velbevaret. Hans lig kunne engang ses i
Fårevejle Kirke i det nordvestlige Sjælland, men det er nu blevet skærmet
for nysgerrige blikke, dels på grund af at det skal beskyttes mod tidens
tand, men sandsynligvis også af respekt for den gamle herres gravfred.

Fra "Urter og Urtemedicin", G. Borchorst

/arcana; noemail@nospam.com
Denne meddelelse er IKKE skrevet på sundhedsforum.dk, så hvis den
dukker op dér, er den sakset fra news:dk.helbred.behandling.alternativ.

Fra : Joyce Cupit

Dato : 02-05-01 15:11

Hej Dorthe,

Min mor fik én behandling med kranio-sakral terapi og så forsvandt hendes
migræne i over tre måneder. Ellers havde hun haft flere anfald om ugen. De
kom efter at hun havde spist visse ting, som f.eks. ost, hvidkål og
chokolade, men med tiden var der flere og flere ting, hun ikke kunne tåle.

mvh
Joyce

Fra : Margit & Sv. Aa. Jen~

Dato : 04-05-01 17:23

Hej Joyce
Hvad er kranio-sakral terapi?
Hilsen Margit

Joyce Cupit <JCupit@post.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9cp48j$5m2$1@news.inet.tele.dk...

Fra : Ida Maria Sluyterman

Dato : 05-05-01 01:23

Margit" <saaj@esenet.dk> skrev i en meddelelse
> Hej Joyce
> Hvad er kranio-sakral terapi?
> Hilsen Margit

Hej Margit.

Prøv at kigge på http://www.kranio-sakral.dk/. Der står i hvert fald lidt om
det.
Hvis du kan lidt engelsk kan du også prøve at kigge på
http://www.upledger.com/. Mener det var ham, der ud fra en anden guts
erfaringer grundlagde dette institut.

Prøv at kigge på siderne eller ganske simpelt søg på 'kranio sakral' på
søgemaskinerne.

Ida Maria Sluyterman
www.vammencamping.dk

Fra : /arcana

Dato : 05-05-01 15:48

"Ida Maria Sluyterman" <atter@jyde.dk> wrote in message

> Prøv at kigge på http://www.kranio-sakral.dk/. Der står i hvert fald lidt
om
> det.

Ellers er der jo Stanley Rosenbergs side. Han er nok den bedste KST'er i
Danmark - og han har uddannet de fleste andre.

http://www.stanleyrosenberg.com/

/arcana

Fra : Ida Maria Sluyterman

Dato : 05-05-01 01:32

Joyce Cupit <JCupit@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> kom efter at hun havde spist visse ting, som f.eks. ost, hvidkål og
> chokolade, men med tiden var der flere og flere ting, hun ikke kunne tåle.

Jeg har haft migræne og flere andre former for hovedpine altid. Fra jeg
lærte at tale, kunne jeg sætte ord på det og fortælle min mor det. Jeg har
flere gange været på sygehuset, men de har aldrig kunnet finde grunden til
det eller et præparat, som kunne lindre mine smerter. MEN, for ca. 5 år
siden fik en fysioterapeut den geniale ide at sende mig til kranio
sakral-behandling. I starten kom jeg en gang om ugen, så en gang hver anden
uge. Og nu kommer jeg der med mellem 4 og 6 ugers mellemrum. Jeg har stadig
af og til hovedpine, men ikke ret meget i forhold til, hvad jeg hár haft. Og
mange gange, når jeg så får hovedpine, så er det "bare" hovedpine og ikke
migræne. Med hovedpine mener jeg, at jeg kan se, hvad der har medført
hovedpinen. Det er som oftest for lidt sammenhængende søvn, for lidt væske
eller stærke lugte, som jeg desværre bliver mere og mere 'overfølsom' for.
En grim migræne bare sådan får jeg kun ganske få gange om året nu. Det er
virkelig dejligt!

Jeg kan helt klart anbefale denne behandling!

Man skal lige et smut til lægen og have en henvisning, men det burde ikke
være noget problem. Jeg plejer bare at ringe, og så sender han den til min
behandler. (Jeg får 10 behandlinger per henvisning).

Ida Maria Sluyterman
www.vammencamping.dk

Fra : Joyce Cupit

Dato : 06-05-01 18:25

"Ida Maria Sluyterman" <atter@jyde.dk> skrev i en meddelelse
news:9cvhkl$em5> Jeg har haft migræne og flere andre former for hovedpine
> [...]
> være noget problem. Jeg plejer bare at ringe, og så sender han den til min
> behandler. (Jeg får 10 behandlinger per henvisning).

Jeg har aldrig før hørt, at man kan få en henvisning fra lægen til en sådan
behandling, jeg troede, den var "alternativ". Hvor i Danmark kan det lade
sig gøre og kan du få "offentlig støtte" til det? Min mor fik behandlingen
hos en kinesiolog, der også kunne kranio-sakral terapi.

Godt at høre, at det også har hjulpet dig så meget.

mvh
Joyce

Fra : Ida Maria Sluyterman

Dato : 07-05-01 01:18

> [...]
> sig gøre og kan du få "offentlig støtte" til det? Min mor fik behandlingen
> hos en kinesiolog, der også kunne kranio-sakral terapi.

Jeg fik henvisningen af min læge (Nord for Viborg) og får behandlingen i
Silkeborg. Så kan jeg nemlig lige besøge min gamle mormor ved samme
lejlighed.
Jeg ved ikke, hvorfor jeg skal have en henvisning, for det offentlige
betaler ikke noget af regningen, men jeg får da lidt refunderet af
Sygesikringen danmark.

Ida Maria Sluyterman
www.vammencamping.dk

Fra : flemming

Dato : 21-05-01 22:59

Urmoor 10 min og det er væk.....( 8 udaf 10)

--
Best regards
F.Rossen

Mit tip til dig:
WWW.job4u2.dk
din vej til billige produkter.

Fra : Ida Maria Sluyterman

Dato : 22-05-01 21:38

flemming <hamselv@t-online.de> skrev i en meddelelse
> Urmoor 10 min og det er væk.....( 8 udaf 10)

Øeh....?

Ida Maria Sluyterman
www.kiefer.dk

Fra : Sild

Dato : 15-06-01 22:11

"Joyce Cupit" <JCupit@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Hej Dorthe,

Jeg får også kranio-sakral terapi, men må dog havde det gentaget ca. hver 3.
måned.
Det holder migrænen ned for mig, men jeg er ikke helt fri for anfasld.
MVH Jannie