At få en Mac på nettet.... ??
Fra : Bjørn S

Dato : 28-04-04 22:05

Hejsa,
jeg er så heldig at vi har fået fælles internet i beboelsen, og i den
forbindelse bliver jeg misbrugt som udskræmt medbeboer og hjælper lidt til
at sette maskinerne op. Det går da også fint, men nu har jeg og flere andre
stødt panden mod muren, min underbo har en MAC............

Hvordan i hule får man hul igennem.... Linien er tjecket med min egen PC,
den er god nok, der er hul igennem på kabelet.
Jeg glæmte at tage data på maskinen, men OS er 8.1.
Den ligner en IMac.
Jeg har forsøgt at bruge de informationer jeg kan finde, bl. a hos Tiscali
på bredbånd plus, og hos Cybercity. Nu angiver jeg jo ikke DNS, IP og andet
her, da det burde klares af DHCP-serveren i vores router

Under TCP/IP vælger jeg: Forbind via Ethernet
Konfigurer: Bruger DHCP-server
- og så, efter arkiver og genstart, da skulle vel IP-adresse, DNS m.m. komme
op automatisk, ikke ? Det sker bare ikke

Er netværkskortet (indebygget) standard som skulle fungere på nettet ?
Er der fler stik der bag som ligner ? (F.eks. Firewire el.l. ? )
Jeg har ikke selv fysisk tjecket stikket, da 3 andre siger "den er god nok"
..

Nogle tips, eller links til en god faq nogen?

--
/Bjørn

Fra : Bjørn S

Dato : 28-04-04 22:16

"Bjørn S" <bjosko@REmoVEyahoo.com> skrev i en meddelelse
> [...]
komme
> op automatisk, ikke ? Det sker bare ikke

Skal lige tillægge at den var på via modem tidligere, og dette kunne jeg
også genskabe.

--
/Bjørn

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 28-04-04 22:38

Bjørn S <bjosko@REmoVEyahoo.com> wrote:

> "Bjørn S" <bjosko@REmoVEyahoo.com> skrev i en meddelelse
> komme
> >
> Skal lige tillægge at den var på via modem tidligere, og dette kunne jeg
> også genskabe.

Ring i morgen.

med venlig hilsen
Jesper Haaber Gylling
http://www.gylling.net/

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 28-04-04 22:45

Hej Bjørn

Bjørn S wrote:
> [...]
> - og så, efter arkiver og genstart, da skulle vel IP-adresse, DNS m.m. komme
> op automatisk, ikke ? Det sker bare ikke

I systemmappen skal der ligge en fil, der hedder 'MacTCP DNR', gør der
ikke det, kan man ikke gå på net via TCP/IP. Ligger filen der ikke, bør
systemet geninstalleres. Hvis der evt. er en mappe med 'Kontrolpaneler
(slået fra)', kan 'MacTCP DNR' måske være lagt dér, eller den kan også
være lagt i selve mappen 'Kontrolpaneler'. Den skal dog ligge i selve
systemmappen.

Men ellers gør du da det rigtige... Prøv lige at åbne kontrolpanelet
'TCP/IP' og check i feltet nederst til højre, om der står navnet på
udbyder, - fx. hvis det er TeliaStofa, skal der stå 'Stofanet.dk, - hvis
det er Tiscali, skal der stå 'Tiscali.dk' osv..

Der skal ikke skrives noget i det øverste felt 'Bruger ID. Luk
kontrolpanelet og arkiver ændringer. Genstart fra 'Speciel' menuen.

> Er netværkskortet (indebygget) standard som skulle fungere på nettet ?

Ja, det er et 10baseT kort med ganske alm. RJ-45 stik.

> Er der fler stik der bag som ligner ? (F.eks. Firewire el.l. ? )

Nej, der er ikke andre stik, der ligner.

> Jeg har ikke selv fysisk tjecket stikket, da 3 andre siger "den er god nok"

Du kan også prøve at nulstille routeren, hvis der er en knap til det.
Ellers nulstilles den ved at tage ethernetkablet ud af router og tage
strømkablet fra og lad den stå i 10 min., så er den nulstillet.

> Nogle tips, eller links til en god faq nogen?

Prøv lige at slette filen 'TCP/IP indstillinger', før du laver ændringer
i kontrolpanelet, - genstart, så den er helt 'ren'. Check også lige
kontrolpanelet 'AppleTalk', at den ikke står til 'Ethernet', gør den
det, så sæt den til 'Modemport' eller 'Kun Remote'. Det kan muligvis
være dér, problemet ligger.

mvh. Erik Richard

<KMLDenmark"NO"@netscape.net>

Fra : Bjørn S

Dato : 28-04-04 23:16

"Erik Richard Sørensen" <NOSPAM@NOSPAM.dk> skrev i en meddelelse

Hej Erik
Tak for et par gode tips !

[...]

Ja, så må der vel findes en søgefunktion et sted, ellers må jeg bladre lidt
rundt og lete i mapperne. Den fil har jeg ikke umiddelbart fået øje på.
Desværre er ejeren en som ikke har noget forstand på maskinen, den kører
bare... eller så gør den ikke, jeg er bange for at orginal-CD'er bliver
svært, og det var det jeg i værste fald frygtet :-/
Den kan forøvrig fint connecte via modemet, men denne adgang sat jeg op via
Remote Access... d.v.s. hun havde glemt sin adgangskode, så den disconnectet
med denne begrundelse :-/

[...]
Nåh... jeg mener det står tomt, du mener under Søge-domaine navne ?

<Du kan også prøve at nulstille routeren, hvis der er en knap til det.
<Ellers nulstilles den ved at tage ethernetkablet ud af router og tage
<strømkablet fra og lad den stå i 10 min., så er den nulstillet.
Jo, men det er en stor netværksrouter på fellesnæt, den fungerer oppe hos
mig, og vi kører via den samme switch, og videre til Gatewayen/routeren.
Denne har jeg desværre ikke adgang til, men mener så den skal være ok når
jeg har "hul" .

<Prøv lige at slette filen 'TCP/IP indstillinger', før du laver ændringer
<i kontrolpanelet, - genstart, så den er helt 'ren'.
Vil man så manuelt oprette en ny ? ... det var lige det at jeg nok ikke har
orginalcd'erne tilgængelig

<Check også lige
<kontrolpanelet 'AppleTalk', at den ikke står til 'Ethernet', gør den
<det, så sæt den til 'Modemport' eller 'Kun Remote'. Det kan muligvis
<være dér, problemet ligger.
Det kan måske være en mulighed, den var oppe og drille da vi skulle
genetablere modemforbindelsen.
Nu har jeg da en hel del at lege videre med ved næste anledning.

Mange tak så langt !

--
/Bjørn

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 29-04-04 00:42

Hej Bjørn

Bjørn S wrote:
> [...]
> <systemmappen.
>
> Ja, så må der vel findes en søgefunktion et sted,

Søgefunktionen på Mac er COM+F = æbletasten+F

> [...]
> Remote Access... d.v.s. hun havde glemt sin adgangskode, så den disconnectet

Det kan sagtens lade sig gøre med modem, da det ikke bruger TCP/IP. Man
kan også resette modemindstillingerne ved at slette alle Apple remote
Access indstillingerne fra indstillingsmappen og så genopsætte den med
de orig. medleverede adgangskoder fra udbyderen.

> [...]
> <det er Tiscali, skal der stå 'Tiscali.dk' osv..
> Nåh... jeg mener det står tomt, du mener under Søge-domaine navne?

Ja.

> [...]
> Denne har jeg desværre ikke adgang til, men mener så den skal være ok når

Det tror jeg også, men det kunne jo have været dér, men når du har 'hul'
igennem, så bør den være OK.

> <Prøv lige at slette filen 'TCP/IP indstillinger', før du laver ændringer
> <i kontrolpanelet, - genstart, så den er helt 'ren'.
>
> Vil man så manuelt oprette en ny ?

Ja, TCP/IP kontrolpanelet laver så en hel frisk indstillingsfil, og du
åbner så bare kontrolpanelet og vælger igen 'forbind via ethernet' og
'DHCP server, - Og husk at indtaste domainenavnet og gem ændringer.
Genstart. Ved at åbne kontrolpanelet TCP/IP skulle du så gerne kunne se,
at maskinen har fået en flydende IP adresse.

> ... det var lige det at jeg nok ikke har
> orginalcd'erne tilgængelig

Skulle det blive nødvendig, så har jeg alle de forskellige system CD'er
- også de ældre. Det kunne endda være en idé at opgradere til MacOS
8.5.x eller 8.6, da den er mere stabil end 8.1. Skulle det blive
aktuelt, så kontakt mig på <KMLDenmark"NO"@netscape.net> (fjern "NO" for
aktivering, så finder vi nok ud af noget dér.

> [...]
> <være dér, problemet ligger.
>
> Det kan måske være en mulighed, den var oppe og drille da vi skulle

AppleTalk er en af 'problembørnene' i OS 8.x, den er ikke helt stabil og
kan godt finde på at skifte port uden videre.

> Nu har jeg da en hel del at lege videre med ved næste anledning.
>
> Mange tak så langt !

Og som sagt, får du brug for system CD'er, så sig bare til.

mvh. Erik Richard

<KMLDenmark"NO"@netscape.net>

Fra : Morten

Dato : 28-04-04 23:16

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@nospam.dk> wrote:

> I systemmappen skal der ligge en fil, der hedder 'MacTCP DNR', gør der
> ikke det, kan man ikke gå på net via TCP/IP.

Jo man kan, filen er der udelukkende for kompatibilitet med ældere
programmer.

> Ja, det er et 10baseT kort med ganske alm. RJ-45 stik.

nej det er 100base-TX (men et har ikke ingen betydning)

> Check også lige
> kontrolpanelet 'AppleTalk', at den ikke står til 'Ethernet', gør den
> det, så sæt den til 'Modemport' eller 'Kun Remote'. Det kan muligvis
> være dér, problemet ligger.

Nej appletalk aktivitet eller ej har ingen beydning for TCP/IP

--
Morten Reippuert Knudsen

PowerMac G5: 1.6GHz, 1.25GB RAM, 80GB Disk, 8x DVD+/-RW, Bluetooth
mus + tastatur, FX5200 Ultra, iSight & Lacie Photon18Vision (TFT).