Hvordan laver man et sikkert PDF dok.?
Fra : Lone Schmidt

Dato : 23-04-04 06:01

Hej i Gruppen

Da jeg ønsker at sende mine tilbud via mail, er det vigtigt at
dokumentet er så "sikkert" som muligt.
Har prøvet at lave et alm. PDF dok. ved : print/ arkiver som PDF.

Men hvilke muligheder har man for at "manipulere" med rettigheder? Og
hvor/hvordan?

mener jeg selv oplevede eet, hvor jeg end ikke kunne tage Screenshot,
kan det passe?
--
Venlige hilsner
og grumme go´hygge

Fra : Christian Bech

Dato : 23-04-04 07:51

Lone Schmidt <mailloneFJERN@netscape.net> wrote:

> [...]
> Har prøvet at lave et alm. PDF dok. ved : print/ arkiver som PDF.
>
> Men hvilke muligheder har man for at "manipulere" med rettigheder? Og

Man kan lave nogen, der kun kan læses på skærmen og ikke printes, men
det kræver sandsynligvis Acrobat.

--
Christian

Fra : Michael Petersen

Dato : 23-04-04 09:20

Christian Bech <nospam@ebbesen.mail.dk> wrote:

> [...]

Hvis man laver en pdf fra eks. InDesign kan man fjerne muligheden for at
printe dokumentet, for at rette i formularer eller tilføje noget og man
kan endda fjerne muligheden for at markere og kopiere teksten. Et
screendump kan du tilgengæld altid lave, men det kan vel næppe bruges
til snyd alligevel?

Du kan lave de samme sikkerhedsindstillinger med Acrobat og sikkert også
med andre dtp-programmer der kan eksportere til pdf.

Mvh, Michael Petersen

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 23-04-04 09:28

Christian Bech wrote:

> Man kan lave nogen, der kun kan læses på skærmen og ikke printes, men
> det kræver sandsynligvis Acrobat.

Ja med Acrobat kan der låses, så PDF'en ikke kan redigeres i teksten
og eller så der ikke printes, og der lægges et skjult password i
dokumentet.

Men det er ikke 100% sikkert, for der findes programmer som PitStop,
med dem kan redigere i et hvilket som helst PDF og PostScript dokument.

Og man kan også "printe" en PostScript fil af PDF-dokumentet, og med
den kan man så lave en ny PDF-fil i Destiller, og den er ikke låst.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 23-04-04 10:12

Christian Bech wrote:

> Man kan lave nogen, der kun kan læses på skærmen og ikke printes, men
> det kræver sandsynligvis Acrobat.

Det passer ikke. Der findes værktøjer som sagtens kan printe den slags
data. Mange af open source pdf. viewerne er lige glade med at du har
"låst" dokumentet.

JonB

Fra : Christian Bech

Dato : 24-04-04 14:24

Jon Bendtsen <noone@example.com> wrote:

> Det passer ikke. Der findes værktøjer som sagtens kan printe den slags
> data. Mange af open source pdf. viewerne er lige glade med at du har
> "låst" dokumentet.

Jeg læste engang de vise ord, at alt der kan ses på en skærm, kan
kopieres og det er naturligvis klogt at holde sig for øje, men mit svar
forudsatte, at Lones kunder ikke er uærllige, men blot at hun ønskede at
affærdige den mest åbenlyse brug. Imidlertid ser det ud til, at det ikke
er det hun er ude efter, så denne del at tråden er nok lidt futil.

--
Christian

Fra : Lone Schmidt

Dato : 25-04-04 06:33

> [...]

> affærdige den mest åbenlyse brug. Imidlertid ser det ud til, at det ikke
> er det hun er ude efter, så denne del at tråden er nok lidt futil.

Tak for jeres svar

De var fine og fyldestgørende.
--
Venlige hilsner
og grumme go´hygge

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 23-04-04 10:14

Lone Schmidt wrote:

> Hej i Gruppen
>
> Da jeg ønsker at sende mine tilbud via mail, er det vigtigt at
> dokumentet er så "sikkert" som muligt.

Signer din email, eller tilbudet, så kan der stoles på det.

JonB

Fra : Lone Schmidt

Dato : 23-04-04 20:02

Jon Bendtsen <noone@example.com> wrote:

> Signer din email, eller tilbudet, så kan der stoles på det.

> JonB

Ok, Jon og Niels mener at det er nemt "omgængelligt", det skaL dertil
siges at det skal sendes til en PC:-/

Men hvad er der så ar gøre i min siuation?
Jon nævner signering, men hvordan foregår dette, og hvordan er
sikkerheden vedr. signering?

Mit dokument skal være total kopibeskyttet

Venter spændt på at høre fra Jer
--
Venlige hilsner
og grumme go´hygge

Fra : Jens

Dato : 23-04-04 20:12

Lone Schmidt <mailloneFJERN@netscape.net> wrote:

> Mit dokument skal være total kopibeskyttet

Lidt firkantet sagt: Kan det læses, så kan det også kopieres.

Hvad er det for en sikkerhed du søger at opnå?

/ Jens
--
A: Maybe because some people are too annoyed by top-posting.
Q: Why do I not get an answer to my question(s)?

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 23-04-04 20:35

Lone Schmidt wrote:

> Mit dokument skal være total kopibeskyttet

Jeg tror du formulerer dig forkert, for din hensigt er nok ikke, at
forhindre at dine kunne kunder laver en kopi/print af dit tilbud.

Jeg tror du ønsker at sikre, at dine kunder ikke kan rette/ændre
priser og vilkår i de tilbud du sender til dem, og som sagt, så kan
du ikke lave et elektronisk dokument, som ikke kan ændres, der
findes nørder som cracker hvad det skal være.

Men du kan lave en PGP-signering, og det er ret sikkert, prøv at se
i gruppen news.dk.admin - der har Svend Erik Jensen netop annonceret
en ny gruppe, og hans indlæg er PGP-signeret.

Problemet er bare, at dine kunder næppe vil forstå hvorfor du
PGP-signerer din e-mail med tilbudet.

PS: Gør li'som jeg har gjort, jeg har smidt alle de kunder ud, der
ikke er så hæderlige, at vi kan skrive vores aftaler i en balje vand.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 24-04-04 14:45

Lone Schmidt wrote:

> [...]
> siges at det skal sendes til en PC:-/
>
> Men hvad er der så ar gøre i min siuation?
> Jon nævner signering, men hvordan foregår dette, og hvordan er

Sikkerheden er kryptering. Signering er en del af PGP,
PrettyGoodPrivacy, et program der har sat standarten.
Du har en offentlig og en privat nøgle, og der bruges
RSA kryptering.
Signering kan kun bevise hvad det var du sendte, og
at du sendte det. Således at folk ikke opnår noget
ved at ændre i dokumentet.

> Mit dokument skal være total kopibeskyttet

Det kan du godt glemme, det kan _IKKE_ lade sig gøre.
Hvorfor er det at det skal være kopi beskyttet?

JonB

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 24-04-04 16:01

> [...]
> Har prøvet at lave et alm. PDF dok. ved : print/ arkiver som PDF.
> Men hvilke muligheder har man for at "manipulere" med rettigheder? Og

Inden tråden udvikler sig til panoide tilstande, vil jeg lige pointere,
at en PDF med manglende rettigheder til ændringer, må anses at være nok
til formålet.
Omgåelse af en sådan beskyttelse svarer vel til gammeldags
klippe/klistre dokumentfalsk!

Adobe Acrobat er standardprogrammet til at fremstille og ændre PDF'er.
Det indeholder også funktioner til redigering af rettigheder. F.eks.
visning, ændring, print etc.

> mener jeg selv oplevede eet, hvor jeg end ikke kunne tage Screenshot,
> kan det passe?

Har vel ikke nogen relevans i dit tilfælde.
En PDF uden redigeringsret må være rigeligt og er meget anvendt.

/Preben
--
http://www.ravnekrogen.dk/gallery/salg

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 24-04-04 17:14

Preben Bødker Nielsen wrote:

> [...]
> til formålet.
> Omgåelse af en sådan beskyttelse svarer vel til gammeldags

Uanset metoden du anvender til at lave dokumentfalsk, er stadig
dokumentfalsk. Det er lige gyldigt om kunden modtager en pdf, en
låst pdf, eller et andet format, fx. html. Det er stadig dokumentfalsk.

JonB

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 24-04-04 17:47

> [...]

> dokumentfalsk. Det er lige gyldigt om kunden modtager en pdf, en
> låst pdf, eller et andet format, fx. html. Det er stadig dokumentfalsk.

I relation til trådens emne, en overflødig kommentar.
Når man sikrer en PDF med password, er det vel for at undgå "jeg kom
bare til at klippe på" scenarier.

/Preben
--
http://www.ravnekrogen.dk/gallery/salg