Airport base...
Fra : Jacob Johansen

Dato : 22-04-04 23:01

Hej,

Kan en Airport Extreme Base bruges som en slags ADSL router hvis man sætter
en swith i LAN-porten og ADSL forbindelsen i WAN, sådan at flere Mac/PC'ere
kan komme på nettet samtidigt via Airport basen?

Altså så både maskiner med ethernet-forbindelse og maskiner med trådløs
kører gennem Airport basen...

Jacob

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 22-04-04 23:30

Jacob Johansen <Jacob.Johansen@stofanet.dk> wrote:

> [...]
> kan komme på nettet samtidigt via Airport basen?
>
> Altså så både maskiner med ethernet-forbindelse og maskiner med trådløs

Det kan i hvert fald lade sig gøre, at sætte det op sådan:

ADSL router --> Switch --> Airport

Sæt dine ekstra computere i switchen.

/Preben
--
http://www.ravnekrogen.dk/gallery/salg

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 23-04-04 07:10

> Det kan i hvert fald lade sig gøre, at sætte det op sådan:
>
> ADSL router --> Switch --> Airport

Jeg kører ADSL router --> Airport --> Switch - Mac
| \
PowerBook PC

Dvs alle mine maskiner er på samme lan eller indersiden af Airportbasen.
--
Michael Tysk-Andersen
iChat://mta@mac.com

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 23-04-04 07:19

> Jeg kører ADSL router --> Airport --> Switch - Mac | \
> PowerBook PC
>
> Dvs alle mine maskiner er på samme lan eller indersiden af Airportbasen.

Nemlig.

-- med venlig hilsen Jesper Haaber Gylling http://www.gylling.net/

Fra : Morten

Dato : 26-04-04 22:53

> Jeg kører ADSL router --> Airport --> Switch - Mac
> PowerBook PC

> Dvs alle mine maskiner er på samme lan eller indersiden af Airportbasen.

Det er ikke den fysiske kabling der afgør om en given maskine er på
inder elle rydersidden af LAN, men derimod routing tabellerne.

--
Morten Reippuert Knudsen

PowerMac G5: 1.6GHz, 1.25GB RAM, 80GB Disk, 8x DVD+/-RW, Bluetooth
mus + tastatur, FX5200 Ultra, iSight & Lacie Photon18Vision (TFT).

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 27-04-04 21:49

Morten <spam@reippuert.dk> wrote:

> Det er ikke den fysiske kabling der afgør om en given maskine er på
> inder elle rydersidden af LAN, men derimod routing tabellerne.

Takker, jeg prøver at forstå. Må hellere anskaffe mig noget lekture om
emnet.
--
Michael Tysk-Andersen
iChat://mta@mac.com

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 23-04-04 07:18

> Det kan i hvert fald lade sig gøre, at sætte det op sådan:
>
> ADSL router --> Switch --> Airport
>
> Sæt dine ekstra computere i switchen.

Modsat:

telefonstik -> spiltter -> modem -> AirPort base -> switch

--
med venlig hilsen
Jesper Haaber Gylling

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 23-04-04 10:22

> Modsat:
>
> telefonstik -> spiltter -> modem -> AirPort base -> switch

Hvordan skal din kommentar forståes?

At min opstilling _er_ som du skriver?
Det _er_ den altså ikke.

At du har en anden opstilling?
Fint nok.

At din virker bedre?
Wrong!

/Preben
--
http://www.ravnekrogen.dk/gallery/salg

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 23-04-04 11:38

> Hvordan skal din kommentar forståes?

> [...]

Hvad fanden er der galt med dig ?

Da en Apple AirPort base ikke indeholder en switch, så skal en switch
naturligvis placeres efter basen, sådan som jeg også har skrevet.

--
med venlig hilsen
Jesper Haaber Gylling

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 23-04-04 14:21

> Hvad fanden er der galt med dig ?

Er der ligefrem noget galt!

Jeg prøver at understrege, at der ikke er nogen grund til at smide
maskinerne _efter_ Airporten.

> Da en Apple AirPort base ikke indeholder en switch, så skal en switch
> naturligvis placeres efter basen, sådan som jeg også har skrevet.

Jeg kan virkelig ikke se nødvendigheden af den rækkefølge.
Andet end dækning eller fysiske krav.

Om kabeltilsluttede maskiner sættes på før eller efter Airporten, ændrer
intet. Det er ADSL routeren, der står routing til internettet.

/Preben
--
http://www.ravnekrogen.dk/gallery/salg

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 23-04-04 14:52

> [...]
>
> Om kabeltilsluttede maskiner sættes på før eller efter Airporten, ændrer
> intet. Det er ADSL routeren, der står routing til internettet.

Ja hvis du lader den første router styre LAN, så er det rigtigt nok. Men
er det jo rent overkill at købe en Apple base.

En almindelig trådløs klient kan jo løse opgaven til en fjerdedel af
prisen.

Selvfølgelig kan man så ikke printe via USB i Apples base.

--
med venlig hilsen
Jesper Haaber Gylling

Fra : Jacob Johansen

Dato : 23-04-04 22:53

in article 1gcpd9z.t49gst1wjkl8nN%jesper@gylling.net, Jesper Haaber Gylling
at jesper@gylling.net wrote on 23/04/04 15:52:

> [...]
> prisen.
>
> Selvfølgelig kan man så ikke printe via USB i Apples base.

Da jeg nu har Stofanet og dermed ikke en router men et kabel modem, kan jeg
så sætte det op sådan her uden router?

Kabel modem - APBase - switch

Ellers ville det jo være nemmest med en billigere trådløs router hvis jeg
alligevel skal bruge en router mellem modem og APBasen...

Jacob

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 24-04-04 11:09

Jacob Johansen <Jacob.Johansen@stofanet.dk> wrote:
> Da jeg nu har Stofanet og dermed ikke en router men et kabel modem, kan jeg
> så sætte det op sådan her uden router?
> Kabel modem - APBase - switch

Ja

> Ellers ville det jo være nemmest med en billigere trådløs router hvis jeg
> alligevel skal bruge en router mellem modem og APBasen...

En ikke-Airport er under alle omstændigheder billigst.

/Preben
--
http://www.ravnekrogen.dk/gallery/salg

Fra : Morten

Dato : 26-04-04 22:51

Jacob Johansen <Jacob.Johansen@stofanet.dk> wrote:

> Kabel modem - APBase - switch

ja men det kan godt komme til at drille hvis du skal logge på for at
kunne tilgå stofanets netværk.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 24-04-04 11:47

Jesper Haaber Gylling wrote:

> Da en Apple AirPort base ikke indeholder en switch, så skal en switch
> naturligvis placeres efter basen, sådan som jeg også har skrevet.

Ikke nødvendigvis. Jeg bruger denne løsning:

             -> Henriks trådløse iBog (DHCP#2)
             -> Magdas trådløse PC(DHCP#2)
modem -> switch   -> Airport (DHCP#1) -> trådløse gæster(DHCP#2)
      -> min G5 (DHCP#3)
      -> min PC (DHCP#3)
      -> iBog Server (FAST IP)
      -> printer (DHCP#3)
      -> kablede gæster (DHCP#3)

Der er følgende DHCP servere på netværket: TDC DHCP-server#1
                Airport DHCP-server#2
                iBog DHCP-server#3

Når jeg anvender en ekstra seperat DHCP server til de kablede maskiner,
er det fordi Airportens DHCP server ikke kan konfigureres til at
distribuere informationer som netinfo, wins, ldap og netboot. Den kan
den software basserede løsning som kører på iBog serveren. Ingen af de
soho løsninger jeg er stødt på fra Apple, Linksys, Cisco, Dlink eller
Zyxel er i stand til at distribuere andre DHCP oplysninger end IP
adresse, router adresse, gateway og DNS.

Det centrale er at det er min airport som søger for natd (router).

Eneste ulempe ved løsningen er at Aiporten som indeholder natd
routeren, skal på netværket først, da en af de andre maskiner ellers får
fat i TDC's DHCP og dermed tager den éne lease jeg har tilrådighed (jeg
har fast ip adresse) - tilgængæld slipper jeg for de skod routere som
internet leverandøren stiller til rådighed.

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 25-04-04 10:55

> [...]
> har fast ip adresse) - tilgængæld slipper jeg for de skod routere som
> internet leverandøren stiller til rådighed.

Jeg er ikke hel stiv i netværksopsætning og jeg forstår heller ikke helt
din opsætning. Din switch står på wan siden og du deler lan netværket ud
på denne via din iBogs DHCP server samt Airportens ditto. Kan det ikke
skabe problemer for andre tdc kunder?
--
Michael Tysk-Andersen
iChat://mta@mac.com

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 25-04-04 12:06

Michael Tysk-Andersen wrote:

> [...]
> din opsætning. Din switch står på wan siden og du deler lan netværket ud
> på denne via din iBogs DHCP server samt Airportens ditto. Kan det ikke

Nej.

En (mini)switch er en dÅm dims, så den er hverken på LAN eller WAN.

Min airport er gennem switchen forbundet direkte til WAN - den router
videre til alle maskinerne på LAN.

DHCP serverne kan kun nås på LAN, da deres IP adresser er henhioldsvis
10.0.1.1 og 10.0.1.200 (faste) og distribuerer henholdsvis 10.0.1.2 til
10.0.1.100 og 10.0.1.201 til 10.0.1.254 (evt. maskiner med fast IP
kommer på mellem 10.0.1.101 og 10.01.200)- Dermed kommer alle mine
maskiner på samme subnet, således at netværks ting som wins og zeroconf
(rendevous) der ikke duer på tværs af subnet, stadig virker.

Begge mine DHCP servere deler Airport'ens router adresse ud. TDC's deler
selvfølgelig TDC's router adresse ud.

Såfrem en anden maskine endn min airport får fat i TDC's DHCP lease på
min WAN adresse (jeg har kun én lease), er det kun den der kan tilgå(s)
internettet. (det er grunden til at jeg skal huske at koble airporten på
først)

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen <http://blog.reippuert.dk>

@ Shuttle SN41G2(nforce2IGP+MCP), AMD Barton XP2500+ 333FSB,
256MB dual DDR-ram & oldstyle IBM keybord from 1984!

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 25-04-04 12:26

> [...]
> min WAN adresse (jeg har kun én lease), er det kun den der kan tilgå(s)
> internettet. (det er grunden til at jeg skal huske at koble airporten på

Storm P. har ikke levet forgæves

--
med venlig hilsen
Jesper Haaber Gylling

Fra : Morten

Dato : 26-04-04 22:53

> Storm P. har ikke levet forgæves

Der er såmænd intet storm P i det.

Fra : Peter Kiil

Dato : 25-04-04 12:26

Morten Reippuert Knudsen - spam@reippuert.dk on 25/04/04 13:05 wrote:

> @ Shuttle SN41G2(nforce2IGP+MCP), AMD Barton XP2500+ 333FSB,
> 256MB dual DDR-ram & oldstyle IBM keybord from 1984!

Hva er nu det? Sådan en har jeg haft, men det var en kort fornøjelse da den
støjede en del. Har du ikke problemer med det?

--
/peter

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 25-04-04 12:51

Peter Kiil wrote:

> Hva er nu det? Sådan en har jeg haft, men det var en kort fornøjelse da den
> støjede en del. Har du ikke problemer med det?

Mjo, den er lidt skinger men ikke nær så slem som en beige G3.

Nyeste BIOS tillader, at man kan skrue så langt ned for CPU blæseren at
den er til at holde ud (envidere kan kan for få penge udskifte den med
en pabst). Lige da jeg samlede den opdagede jeg ikke at der fulgte
kølepaste med, det hjalp svært meget.

However, strømforsyningen er fæl, de sælger en "silent 250W" udgave som
ekstra udstyr som jeg muligvis anskaffer - dagen efter jeg købte den,
fik de daske forhandlere V3 udgaven hvor den stille strømforsyning er
inkluderet

Men det 20 år gamle IBM keytbord er en fornøjelse

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 25-04-04 16:21

> [...]
> min WAN adresse (jeg har kun én lease), er det kun den der kan tilgå(s)
> internettet. (det er grunden til at jeg skal huske at koble airporten på

Ok dette forstår jeg. Det er altså ikke hardwaren der afgrænser nettet
og subnettet, da din switch jo betjener begge net i din opsætning. Hvad
forhinderer dit lan i at kunne ses på den anden side af modemet?
--
Michael Tysk-Andersen
iChat://mta@mac.com

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 25-04-04 18:08

> Ok dette forstår jeg. Det er altså ikke hardwaren der afgrænser nettet
> og subnettet, da din switch jo betjener begge net i din opsætning. Hvad
> forhinderer dit lan i at kunne ses på den anden side af modemet?

Nat routeren (hos mig i min airport), der binder de to netværk sammen -
samt at jeg kun har mulighed for at have én maskine på internettet af
gangen (én DHCP lease).

Envidere, hvis jeg havde mere end én lease og ikke havde en nat router,
ville adresserne da de ligger i 10.0.x.x segmentet ikke kunne ses på
internettet, da dette segment er forbeholdt lokal netværk (lige som eks
192.169.x.x segmentet)

Jeg ved ikke om det gør min forklaring mere forstålig.

Fra : Peter Kiil

Dato : 22-04-04 23:51

Jacob Johansen - Jacob.Johansen@stofanet.dk on 23/04/04 0:01 wrote:

> [...]
> kan komme på nettet samtidigt via Airport basen?
>
> Altså så både maskiner med ethernet-forbindelse og maskiner med trådløs

Ja det kan det godt.

--
/peter