1 GB PC Ram I Powerbook
Fra : Esben rasmussen

Dato : 20-04-04 17:49

Hej er det en meget dårlig ide at købe "ikke Apple" ram til en powerbook.
Jeg tænker på at købe en 1GB klods til min 12" for omkring 1600 kr. Fra
edbpriser.

Er der nogen der har nogle gode links til sider der forklarer hvad man skal
kigge efter ?

Jeg går ud fra at det er for omfattende at forklare I en newsgroup ...

Mange tak på forhånd

Esben

Fra : Martin Agersted Jarl

Dato : 20-04-04 18:28

Esben rasmussen wrote:
> [...]
> kigge efter ?
>
> Jeg går ud fra at det er for omfattende at forklare I en newsgroup ...

Personligt ville jeg gå efter ram-producenter som er almindelig
anerkendte. Og hvilke er så det? Mine to bud er: Crucial og Kingston.
Men der er flere producenter.

Crucial har på deres hjemmeside, <www.crucial.com>, en multiple choice
indgang som viser den rette vej i ram-junglen.

--Martin

Fra : Kaj Christiansen

Dato : 20-04-04 18:34

Esben rasmussen <esbenr@tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
> kigge efter ?
>
> Jeg går ud fra at det er for omfattende at forklare I en newsgroup ...

Standardrådet er normalt at købe "kvalitetsram" a la Kingston.
Jeg har selv gode erfaringer med både Kingston og Crucial.

Problemerne er som regel, at mange "ikke Apple" ram ikke kan køre med
jaguar, og pantheren er endnu mere kræsen

<http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=60839>

Det bedste råd, er at høre her om erfaringer med ram, og så sikre dig,
at du kan bytte, hvis din ram-kods ikke dur.

mvh.
Kaj.

--
Never Mind the Dog...
BEWARE OF OWNER !

Fra : Martin Agersted Jarl

Dato : 20-04-04 19:08

Kaj Christiansen wrote:

[snip]

> Problemerne er som regel, at mange "ikke Apple" ram ikke kan køre med
> jaguar, og pantheren er endnu mere kræsen
>
> <http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=60839>

Men det omfatter jo ikke nyere powerbook-modeller. Det håber jeg ikke i
hvertfald. Så lugter det sgu for meget af monopol-tilstande fra Apples side.

--Martin

Fra : Kaj Christiansen

Dato : 20-04-04 21:19

Martin Agersted Jarl <martin@sletmigjarl.dk> wrote:

> [...]
> hvertfald. Så lugter det sgu for meget af monopol-tilstande fra Apples side.

Dokumentet er skrevet før de nye modeller kom, og tro mig: det er ikke
blevet bedre siden; Panteren er meget kritisk med ram, symptomerne er
kernel-panic, eller du kan slet ikke installere 10.3, hvis du starter
fra bunden med ren disk. Jeg har prøvet på en G4 iBook, men heldigvis
var Crucial hurtige i vendingen med en replacement: Dag til dag levering
fra UK, ekspres med UPS, det er hurtigere end det danske postvæsen
normalt leverer.

mvh.
Kaj.

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 21-04-04 16:15

Esben rasmussen wrote:
> Hej er det en meget dårlig ide at købe "ikke Apple" ram til en powerbook.
> Jeg tænker på at købe en 1GB klods til min 12" for omkring 1600 kr. Fra
> edbpriser.

er du sikker på at det er so-dimm ram?
Jeg tror du har taget prisen for en almindelig DDR SDRAM klods, den
virker ikke i en bærbar.

JonB

Fra : Esben rasmussen

Dato : 22-04-04 23:03

Sorry ... Det var det ikke. So-dimm koster 2295. Kingston koster 3367 - det
er 1200 mindre end apple.com tager for samme model ... Bare for
nysgerrighedens skyld, hvordan tjekker man om ram overholder "JEDEC"
standarden ?!?

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 23-04-04 09:38

> [...]

> kigge efter ?
>
> Jeg går ud fra at det er for omfattende at forklare I en newsgroup ...

Nu er det jo dejlig nemt at købe RAM til en bærbar.

Tag den med hen i PC biksen. Sæt RAM klodsen i og se om OS X vil
acceptere den.

Betal.

Alle er glade.

--