Hjælp ønskes til at importere .imapmbox-ma~
Fra : Jonas Voss

Dato : 19-04-04 22:49

En gut på mit arbejde slettede forleden en IMAP-konto fra Mail.app som
han ikke længere brugte. Han kører 10.2.8.

Han havde dog ikke forestillet sig, at alle de mapper der tilhørte
kontoen ville forsvinde, men det gjorde de (de lå jo på serveren), men
altså kun inde fra Mails postbakke-skuffe.

I ~/Library/Mail ligger mappen og hygger sig, med alle de undermapper
han havde lavet. Han havde sat den op til at cache alle beskeder og
vedhæftede filer, så der ligger en tro kopi af hans hedengangne
IMAP-konto på hans maskine. Den indeholder 5 års mails, og er således
lidt vigtige at redde.

Nemt nok tænkte jeg, jeg importerer dem da bare med Mails
importfunktion, men det skulle ikke være så nemt. Mail importerer kun
..mbox-filer, og de filer der ligger i mappen hedder .imapmbox til
efternavn.

Jeg forsøgte så at oprette hans konto igen, for på den måde at få den
til at vise al indhold af den igen. Men det kunne jeg ikke, da det var
en duplikat af den konto der allerede fandtes, og som Mail altså godt
vidste fandtes. Det måtte jeg ikke.

Så prøvede jeg at lave en dummy-imap-konto, og kopierede alle mapperne
fra den nedlagte konto ind i den nye mappe. Herefter startede jeg
Mail, hvor jeg fint havde adgang til INBOXen, altså topniveauet, men
ikke til nogle af undermapperne, som der er rigtig mange af.

Jeg prøvede dernæst at dobbeltklikke på .imapmbox-filerne, for at se
om de ikke reagerede som .mbox-filer når man klikker på dem.
..mbox-filer åbnes i Mail, lige til at kigge i, hvis man dobeltklikker
på dem, men disse blev blot vedhæftet en ny email når man
dobbeltklikkede på dem.

Har lige siddet og dimset lidt videre med problemet og rodet i mine
egne .imapmbox-filer, og kan se at man kan åbne pakken (som det
egentlig er), og derved få adgang til alle beskederne som rå
tekstfiler. Sidder nu og spekulerer på om der er noget smart man kan
gøre ved det dem. Man burde jo egentlig kunne sætte dem sammen i en
fil, og så kalde den .mbox, er vi så ikke henne i noget der
forestiller en mbox-fil?

Afbryd mig endelig hvis der er en herinde der ved bedre (:

Til slut ledte jeg på MacOSX Hints efter et tip, men der var kun tips
til import af mbox-filer.

Er der nogen herinde der ved, om man kan konvertere .imapmbox-filerne
til .mbox-format, eller på anden måde redde hans mails? De ligger jo
lige for næsen af mig, så det er lidt irriterende det ikke bare
spiller.

   "The trouble with the Internet is that it's replacing
   masturbation as a leisure activity." -- Patrick Murray.

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 20-04-04 06:58

Jonas Voss <voss@null.dk> wrote:

> [...]
> til .mbox-format, eller på anden måde redde hans mails? De ligger jo
> lige for næsen af mig, så det er lidt irriterende det ikke bare

..imapmbox dokumenter er cachede udgaver af dem som ligger på serveren.
Har gutten du nok så hjælpsomt hjælper fået slettet dem på serveren? Log
evt ind via et webfjæs eller andet imap kapabelt program (mozilla) og
check.
--
Michael Tysk-Andersen
iChat://mta@mac.com

Fra : Jonas Voss

Dato : 21-04-04 00:16

In dk.edb.mac, mta@mac.com wrote:

> .imapmbox dokumenter er cachede udgaver af dem som ligger på serveren.

Ok, det var også det jeg forestillede mig. Det forklarer også hvorfor de
ikke lige er sådan et importere.

> Har gutten du nok så hjælpsomt hjælper fået slettet dem på serveren? Log
> evt ind via et webfjæs eller andet imap kapabelt program (mozilla) og
> check.

Han slettede kontoen i Mail, og ikke andre steder. Med mindre det sted
han havde IMAP-kontoen har slettet hans ting ligger de stadig på den
server. Jeg vil foreslå ham at kontakte dem i morgen, og se om de kan
hjælpe ham.

Problemet er, at han ikke ved noget om forskellen på POP og IMAP, selvom
jeg har forsøgt at forklare ham det, med pen og papir. Da han slettede
den pågældende IMAP-konto fra Mail, troede han at alle mapperne og
beskederne stadig ville være tilgængelig. Men det er de jo ikke.

Lidt har det dog hjulpet at snakke med ham om det, da han i starten
troede han skulle skifte sin computer ud, hvis han ville have en ny
emailadresse.

--
| Jonas @ 55.68 , 12.57 | <http://blog.verture.net/> |

BOFH-excuse: Someone else stole your IP address,
call the Internet detectives!