HD udskiftning: anbefaling søges
Fra : Per Andersen

Dato : 18-04-04 17:15

I min iMac DV 400 har jeg en 10 GB HD som jeg gerne vil skifte du med en
80 GB. Jeg ved ikke så meget om kvalitetsforskellene på de forskellige
mærker. Hvem kan anbefale mig en god HD?
Tak!
Hilsen
Per

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 18-04-04 18:23

Hej Per

Vælg en Seagate Barracuda 7200.7 eller 7200.9, så får du en 'stilfærdig'
disk i høj kvalitet til en rimelig pris - ca. 500kr. (www.edbpriser.dk).
Begge ver. af disken kan fås med hhv. 2mb eller 8mb buffercache. Giv den
50'er mere og få en disk med 8mb buffer. Det giver en hurtig disk til
både OS X og OS 9.x.

mvh. Erik Richard

<KMLDenmark"NO"@netscape.net>

Fra : Per Andersen

Dato : 18-04-04 19:50

Hej Erik Richard,

hvad står .7-tallet og .9-tallet for (7200.7, 7200.9)?

Er der denne her den samme som du mener: Seagate ST3120022A 120GB 9ms
U/DMA100 72

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 18-04-04 23:28

Hej Per

Per Andersen wrote:
> hvad står .7-tallet og .9-tallet for (7200.7, 7200.9)?

Seagate har lagt deres seriestruktur om, så alle nye ATA diske fx.
hedder noget med 5400.7 / 9 og 7200.7 / 9. Førhen hed diskene fx.
Barracuda III, IV, V - altså med romertal.

> Er der denne her den samme som du mener: Seagate ST3120022A 120GB 9ms
> U/DMA100 72

Svjv. ja, så er det en Barracuda 7200.7 eller 7200.7Plus. Det er en
rigtig god disk, - jeg har selv overvejet at købe en til den her G3/900
for at få lidt mere plads end de 50gb - 20+30, - jeg har nu. Billigste
pris på edbpriser er lige nu. Men prøv at kigge her
<http://www.edbpriser.dk/Listproducts.asp?ID=16&Parent=&Producent=0&Max=&Soegeord=barracuda&Submit.x=0&Submit.y=0&Direction24=2&Sorted24=&Direction25=0&Sorted25=&Direction28=2&Sorted28=&Direction27=2&Sorted27=&Direction26=2&Sorted26=&Equal920=&Equal193=&Equal22=>.
Her er alle Barracuda modeller, du kan få herhjemme.... 7200.7/120gb kan
fås ned fra 713kr. nu. - Og alle er stadig med Silent Mechanism og Fluid
technology, så de er på det nræmeste lydløse.

Jeg har prøvet at sammenligne priserne hos mit indkøbsfirma i USA. - De
er faktisk lidt dyrere i deres nettopriser, og så kommer der moms og
porto, så dét kan ikke betale sig at købe diske derovre....

Og jeg vil give Kaj K. ret, prisforskellen mellem en 80gb og en 120gb er
nu så lille, at det vil være lidt dumt ikke at ofre den sidste 'hund' på
40gb ekstra...

mvh. Erik Richard

<KMLDenmark"NO"@netscape.net>

Fra : Peter Kiil

Dato : 19-04-04 00:56

Erik Richard Sørensen - NOSPAM@NOSPAM.dk on 19/04/04 0:27 wrote:

> Seagate har lagt deres seriestruktur om, så alle nye ATA diske fx.
> hedder noget med 5400.7 / 9 og 7200.7 / 9. Førhen hed diskene fx.
> Barracuda III, IV, V - altså med romertal

Hvor finder du nogen der hedder 7200.9?

--
/peter

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 20-04-04 21:34

> [...]
>
> Og jeg vil give Kaj K. ret, prisforskellen mellem en 80gb og en 120gb er
> nu så lille, at det vil være lidt dumt ikke at ofre den sidste 'hund' på

Der er ikke nogen der hedder 7200.9

--
med venlig hilsen Jesper Haaber Gylling http://www.gylling.net/

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 25-04-04 00:41

Erik Richard Sørensen wrote:

> så de er på det nræmeste lydløse.

deet kommer så sanlig an på hvilken computer de sidderi, i en G5 kan
segate 7200.7 SATA disken med 8mb cacjhe være ret støjende.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen <http://blog.reippuert.dk>

@ Shuttle SN41G2(nforce2IGP+MCP), AMD Barton XP2500+ 333FSB,
256MB dual DDR-ram & oldstyle IBM keybord from 1984!

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 25-04-04 10:08

> deet kommer så sanlig an på hvilken computer de sidderi, i en G5 kan
> segate 7200.7 SATA disken med 8mb cacjhe være ret støjende.

Af hvilken årsag?

--
Mvh Martin

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 25-04-04 13:10

Martin Bredthauer wrote:

> Af hvilken årsag?

hovederne støjer når der skrives og læses... Når det kan høres er det
sikkert fordi lyden mildt sagt højtryks spules ud af kabinettet. Det
betyder sikkert osse noget at G5'eren iøvrigt ikke siger noget videre i
netop det frekvensområde hvor støjen fra læse og skrivehovederne
befinder sig.

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 26-04-04 13:45

> Når det kan høres er det
> sikkert fordi lyden mildt sagt højtryks spules ud af kabinettet.

Aha, nu forstår jeg bedre den fantastiske reklame som Apple lavede da
G5'eren kom frem. Det var altså ventilatorene der var skyld i at gutten
blev skudt ud gennem huset og op af det træ

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 26-04-04 23:29

Martin Bredthauer wrote:

> Aha, nu forstår jeg bedre den fantastiske reklame som Apple lavede da
> G5'eren kom frem. Det var altså ventilatorene der var skyld i at gutten
> blev skudt ud gennem huset og op af det træ

såfremt termostaterne er deaktiveret er det bestemt muligt....

Fra : Sebastian

Dato : 21-04-04 12:44

> Hej Per
>
> Vælg en Seagate Barracuda 7200.7 eller 7200.9, så får du en 'stilfærdig'
> disk i høj kvalitet til en rimelig pris

Jeg er lige færdig med opgradering af en iMac DV+ med en Seagate
Baraccuda 7 (ST380011A). Silend Mechanism er ok og ja disken larmer ikke
så meget som den gamle Maxtor.
Næste gang ville jeg dog købe Maxtor, da Maxtor understøtter Acoustic
Management. Med en lille softwaretool er det muligt at skrue ned for
diskens lyd (MEGET) og hastighed (kun lidt).

Seagate tilbyder ikke Mac tools til Silend Mechanism, kun Linux og Win.

Disken behøver ikke at være den hurtigste, medmindre du bruger din iMac
som fileserver eller laver videoredigering. Med de nye diske vil de
gamle systembusser virker som flaskehals.

hilsen
--
Sebastian Loeck
Frederiksberg - Denmark

Fra : Per Andersen

Dato : 21-04-04 21:30

Sebastian <thorfinn@ofir.dk> wrote:

> Med de nye diske vil de
> gamle systembusser virker som flaskehals.

Det sidste her forstår jeg ikke - kan du forklare det lidt nærmere?
Hilsen
Per

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 22-04-04 00:31

Hej Per

Det, jeg tror Sebastian prøver at sige, er, at din maskines system BUS
vil være for langsom til at kunne udnytte de nye diskes langt højere
nominelle overførselshastigheder. Det har han også delvis ret i, men til
gengæld vil du kunne udnytte maskines BUS fuldt ud, så du vil alligevel
mærke en væsentlig forbedring.

Det var ihvertfald noget, jeg mærkede, da jeg satte 2x Barracuda IV 7200
UDMA ATA-100 diske i min gl. Beige G3. For dit vedkommende vil der gælde
det samme, at du vil kunne udnytte maskinens kapacitet fuldt ud.

mvh. Erik Richard

Fra : Kaj Christiansen

Dato : 18-04-04 18:44

Per Andersen <peraREMOVEndersen@gmx.net> wrote:

> I min iMac DV 400 har jeg en 10 GB HD som jeg gerne vil skifte du med en
> 80 GB. Jeg ved ikke så meget om kvalitetsforskellene på de forskellige
> mærker. Hvem kan anbefale mig en god HD?

Hvorfor stoppe ved 80 GB ? Du får mere for pengene ved at købe en 120 GB
disk, de koster næsten det samme.
Jeg har selv her i efteråret sat en Seagate Baracuda 7200 i en
tilsvarende iMac (DV SE). Den køre som en drøm. Som en sidegevinst opnår
du at din mac bliver næsten lydløs.

mvh.
Kaj.

--
Never Mind the Dog...
BEWARE OF OWNER !

Fra : Per Andersen

Dato : 18-04-04 19:50

> [...]
> Jeg har selv her i efteråret sat en Seagate Baracuda 7200 i en
> tilsvarende iMac (DV SE). Den køre som en drøm. Som en sidegevinst opnår

Det lyder jo godt; det kan være jeg skal se på en 120´er. Hvis prisen er
nogenlunde det samme er det ok! Du har altså erfaring med udskiftning:
kan jeg sporge dig til råde, hvis jeg får problemer?
Hilsen
Per

Fra : Kaj Christiansen

Dato : 18-04-04 21:11

> Det lyder jo godt; det kan være jeg skal se på en 120´er. Hvis prisen er
> nogenlunde det samme er det ok! Du har altså erfaring med udskiftning:
> kan jeg sporge dig til råde, hvis jeg får problemer?

Spørg bare, så må vi håbe at jeg kan huske hvad det var jeg gjorde; Det
var meget letteret end jeg havde ventet. Arbejdstiden var på 10 - 15
min.- og jeg plejer ikke at skille computere ad til daglig.
Jeg har fået fingre i en service source-manual, der viser hvordan man
gør. Den er i pdf-format og på 14 MB. Jeg kan maile den hvis du er
interesseret. (For at finde min brugbare mailadr: Se signaturen)

mvh.
Kaj.

Fra : Per Andersen

Dato : 19-04-04 20:53

Hej Kaj

> [...]
> gør. Den er i pdf-format og på 14 MB. Jeg kan maile den hvis du er
> interesseret. (For at finde min brugbare mailadr: Se signaturen)

ja, jeg er meget interesseret i service source-manuallen. Er den virklig
på 14MB - det må jo være flere hundrede sider! Har du en hurtig internet
forbindelse? Jeg få en i næste uge, så hvis jeg må maile dig når den er
klar, så tage jeg meget gerne imod manuallen!

Med tak og hilsen
Per

Fra : Kaj Christiansen

Dato : 20-04-04 13:51

> [...]

> forbindelse? Jeg få en i næste uge, så hvis jeg må maile dig når den er
> klar, så tage jeg meget gerne imod manuallen!

415 sider i ca. halv skærmstørrelse. Og ja min forbindelse er hurtig,
hvis jeg bruger den på de rigtige tidspunkter er det noget med 2-4
Mbits, til andre tider minder den om et 56k-modem, det afhænger af om
der er en eller anden fildelingshaj i området der stjæler al båndbredden
(er den "officielle" forklaring fra kabelnettet)
Men det er ikke noget problem at sende den. Mail mig, når du har fået
din forbindelse op.

mvh.
Kaj.

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 19-04-04 21:31

Kaj Christiansen <kajc@ofir.dk> wrote:

> [...]
> gør. Den er i pdf-format og på 14 MB. Jeg kan maile den hvis du er
> interesseret. (For at finde min brugbare mailadr: Se signaturen)

Jeg kan bekræfte Kajs ord: det var lettere end forventet. Blot er der
lige noget med nogle pastiktapper man skal være lidt
forsigtig/omhyggelig med. Og så skal man sørge for at holde godt på
skruerne, når maskinen står med bunden i vejret De _vil_ gerne rasle
ned i kabinettet.
Men ellers kan Per da sagtens finde ud af det, skulle jeg mene.

Der var engang en URL xxx.nl, der havde alle disse vejledninger, men jeg
ved ikke om den stadigvæk eksisterer. Vejledningerne var utroligt
veludformede. Lige til at gå til. Smed selv Barracuda IV (?) i flere
iMacs for nogle år siden. De er med fluid-lejer og aldeles lysløse.

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 20-04-04 23:37

Mich. Ottosen <MichspostIKKE@puttekasse.invalid> wrote:

> Jeg kan bekræfte Kajs ord: det var lettere end forventet. Blot er der
> lige noget med nogle pastiktapper man skal være lidt
> forsigtig/omhyggelig med.

Jeg kan så bekræfte dine ord: Jeg brækkede en af plastiktapperne i min
tidl. iMac DV i.f.m. HD skift (også en barracuda 4 - fantastisk disk.
Næsten lydløs.) Det havde ikke nogen praktisk betydning, men alene det
at vide, at ens computer var i stykker.. uha!

Og så er det altså også vigtigt at passe på billedrøret som jo kan
indholde dødbringende mængder el.

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 20-04-04 21:35

> [...]

> 80 GB. Jeg ved ikke så meget om kvalitetsforskellene på de forskellige
> mærker. Hvem kan anbefale mig en god HD?

Sæt en 120 GB HD fra Seagate i. Du skal vælge en 7200.7 disk med 8 MB
cache - den fåes til ca. 800,-

Den er nem at sætte i og husk at max. er 120 GB - det nytter ikke at
købe en større.

--
med venlig hilsen
Jesper Haaber Gylling

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 21-04-04 16:43

> Den er nem at sætte i og husk at max. er 120 GB - det nytter ikke at
> købe en større.

Hvor er det lige man kan se det?

--
Stig Leerbeck
www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 21-04-04 18:41

Stig Leerbeck <wannabee@post5.tele.dk> wrote:

> Hvor er det lige man kan se det?

Det er vist ATA dimsen som kun kan se 128 GB

--
med venlig hilsen
Jesper Haaber Gylling

Fra : Kaj Christiansen

Dato : 21-04-04 19:41

> Det er vist ATA dimsen som kun kan se 128 GB

Der står lidt om det her:

<http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=86178&sessionID=anonymou
s|56716523&kbhost=kbase.info.apple.com%3a80%2f#bootrom>

mvh.
Kaj.

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 22-04-04 13:42

Kaj Christiansen <kajc@ofir.dk> wrote:

> http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=86178&sessionID=anonymou
> s|56716523&kbhost=kbase.info.apple.com%3a80%2f#bootrom

Betyder det at alle Mac'er før Mirrored Drive Dors modellen har denne
begrænsning!?

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 22-04-04 16:42

Stig Leerbeck <wannabee@post5.tele.dk> wrote:

> Betyder det at alle Mac'er før Mirrored Drive Dors modellen har denne
> begrænsning!?

Ja det gælder også en iMac 400 mhz med slotloading (Kihei)

--
med venlig hilsen
Jesper Haaber Gylling

Fra : Per Madsen

Dato : 21-04-04 20:20

> [...]

> 80 GB. Jeg ved ikke så meget om kvalitetsforskellene på de forskellige
> mærker. Hvem kan anbefale mig en god HD?

Jeg satte selv en 80 gb Seagate barracuda i min iMac DV SE, og det var
ikke særligt svært. Det eneste der drillede var, at jeg havde store
problemer med efterfølgende at starte op fra min OS X systemcd. Jeg
måtte finde en gammel OS 9 cd frem, boote fra den og herefter formatere
hd'en. Hvorfor det forholdt sig således ved jeg ikke,- men det er jo
ikke sikkert du kommer ud for det samme.
HD'en er forresten fænomenal! Meget meget lydløs
--
Mhv. Per Madsen
http://madsenblog.tk mac, news, whatever....

Fra : Per Andersen

Dato : 21-04-04 21:30

> [...]
> ikke sikkert du kommer ud for det samme.
> HD'en er forresten fænomenal! Meget meget lydløs

Jeg havde tænkt mig at bruge den gamle disk i et eksternt "hus" som
backup disk. Hvordan er det med filerne på den gamle disk (i et eksternt
"hus"), kan jeg få fat i dem eller går de tabt fordi disken skal
formateres på ny? (jeg laver selvfølgelig backup på det vigtigste, men
det ville nu være rat hvis jeg ikke behøvede at lave backup på det
hele!!).
Hilsen
Per

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 22-04-04 13:40

> [...]
> formateres på ny? (jeg laver selvfølgelig backup på det vigtigste, men
> det ville nu være rat hvis jeg ikke behøvede at lave backup på det

Hvad er et eksternt hus ?

--
med venlig hilsen
Jesper Haaber Gylling

Fra : Per Andersen

Dato : 22-04-04 17:02

> Hvad er et eksternt hus ?

Sorry, jeg bo i Udlandet og det mit lider mit danske desværre under. Af
og til mangller jeg et fagudtryk. Det jeg mmener er en HD uden for
Mac´en i en egen indretning sor er for bundet med Mac´en f.ex. gennem
firewire. Du wed sikert hvad jeg mmener,, mmen i øjeblikket aner jeg
ikke hvad det hedder!!
Hilsen
Per

Fra : Henrik Lindskou

Dato : 22-04-04 17:52

Per Andersen wrote:

> [...]
> Mac´en i en egen indretning sor er for bundet med Mac´en f.ex. gennem
> firewire. Du wed sikert hvad jeg mmener,, mmen i øjeblikket aner jeg

Extern harddisk, Firewire eller USB.

Mvh.

Henrik Lindskou

PS. se på: "dk.marked.privat.edb.mac" der er en der har tre externe
firewire diske til salg 2x80 Gb + 1x20Gb

Fra : Jens

Dato : 22-04-04 18:30

Jeg forstod dig udmærket - også fordi jeg selv har købt et eksternt
kabinet til en disk (Argosy 3,5" med både USB og FireWire).

Jeg satte blot den gamle disk i det nye kabinet / hus og koblede til.
Disken "mounter" og viser sig på skrivebordet. Og det er så det.

/ Jens
--
A: Maybe because some people are too annoyed by top-posting.
Q: Why do I not get an answer to my question(s)?

Fra : Per Andersen

Dato : 23-04-04 12:35

Jens <spam@finds.dk> wrote:

> [...]
>
> Jeg satte blot den gamle disk i det nye kabinet / hus og koblede til.
> Disken "mounter" og viser sig på skrivebordet. Og det er så det.

Tak for den information. Det lyder godt!
Mvh
Per