Printer på netværk 10.3.3
Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 15-04-04 15:54

Hej!

Jeg har opgraderet min PowerBook's OS fra 10.2.8 til 10.3.3
Jeg har hele tiden nemt kunne printe fra min PowerBook via min iMac hvor
printeren er installeret.
Jeg har aldrig skulle indstille noget for at printe, den dukkede simpelt
hen op i menuen når jeg ville printe.
Nu har jeg som sagt så installeret 10.3.3 på min PowerBook, men det ser
ikke ud til at den kan finde den tilgængelige printer på netværket.
Jeg har kørt Print Center og derfor også Printer Setup Utillity, men det
hjælper heller ikke, min printer dukker ikke op. Jeg har naturligvis
delt printeren på min iMac (det har den jo været hele tiden).
Er der noget specielt som der skal indstilles for at Panther kan finde
tilgængelige printere på netværket ?
Umiddelbart ser det ud som et stort tilbageskridt..... ?

Venligst
Henry Lerche Madsen

Fra : Martin Ammentorp

Dato : 15-04-04 16:03

Henry Lerche Madsen <lercheSKRIDSPAM@aarstidenSKRIDSPAM.dk> wrote:

> Umiddelbart ser det ud som et stort tilbageskridt..... ?

Jeg kan give dig ret - men:
Jeg er helt ny i netvæker: Tændte min iBook m Airport - ml. iMac og adsl
er indsat en linksys router (wow, kunne selv sætte den op med hjælp
herfra): Satte imac'en til at acceptere printerdeling - og vupti, det
virker. På iBook'en er min printer på listen. Jeg tror ikke det er
10.3.3/10.2.8 der kan være problemet, idet: iMac 10.2.8, iBook 10.3.3

venlig hilsen

Martin

-- and don't forget to boogie

Fra : Morten

Dato : 15-04-04 21:23

> [...]

> tilgængelige printere på netværket ?
> Umiddelbart ser det ud som et stort tilbageskridt..... ?

Hvis det er en ævlesnask printer skal du lige slå det til på dit
aktive netkort for at den kan snakke ævlesnask - derefter skal du i
"Bibliotekls indstilling" og sørge for at din PB osse kigger efter
andre ævlesnask enheder på netværket.

--
Morten Reippuert Knudsen

PowerMac G5: 1.6GHz, 1.25GB RAM, 80GB Disk, 8x DVD+/-RW, Bluetooth
mus + tastatur, FX5200 Ultra, iSight & Lacie Photon18Vision (TFT).

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 15-04-04 23:01

Morten wrote:

> [...]
> aktive netkort for at den kan snakke ævlesnask - derefter skal du i
> "Bibliotekls indstilling" og sørge for at din PB osse kigger efter

hmm hvor finder jeg de to steder hvor det skal sættes, jeg syntes ikke
lige det ligner 10.2.8

Jeg ved ikke om det er en "ævlesnask printer" Det er en Brother HL-1430
som er tilsluttet min iMac og installeret der.

Hvis Ævlesnask = Appletalk så mener jeg da ikke at jeg plejer at skulle
slå noget noget til under 10.2.8 jeg har blot sat flueben ved deling af
printere under netværk på iMac'en og så har PB selv fundet printeren.

Var Appletalk sat til som default i 10.2.7 / 10.2.8 ???

Fra : Morten

Dato : 16-04-04 11:58

Henry Lerche Madsen <lercheSKRIDSPAM@aarstidenskridspam.dk> wrote:

> Jeg ved ikke om det er en "ævlesnask printer" Det er en Brother HL-1430
> som er tilsluttet min iMac og installeret der.

Hvis den er tilsluttet via USB, er det ikke en Appletalk printer.

> Hvis Ævlesnask = Appletalk så mener jeg da ikke at jeg plejer at skulle
> slå noget noget til under 10.2.8 jeg har blot sat flueben ved deling af
> printere under netværk på iMac'en og så har PB selv fundet printeren.

Har du sat din PB til at lede efter delte printere? er rendevous
slået til på begge computere? (går ud fra at iMac'en kører OSX osse).
Er de på samme subnet? er du aktiveret en firewall?

> Var Appletalk sat til som default i 10.2.7 / 10.2.8 ???

Ja

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 16-04-04 12:21

Henry Lerche Madsen wrote:

> Var Appletalk sat til som default i 10.2.7 / 10.2.8 ???

En ren Jaguar finder printere delt via Appletalk so det må den være...

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 16-04-04 12:22

Dooh........

Ja så må jeg lige i skammekrogen en tur

Ok Jaguar med printer installeret og appletalk aktiv vil automatisk
dukke op hvis en anden Jaguar kommer på netværket. Jaguar finder
åbenbart printere delt via appletalk automatisk.

Nu kommer der så en Panther på netværket og den har nedprioteret
appletalk en del så derfor finder den ikke printeren.
Jeg var helt sikker på at jeg havde sat printerdeling til på den maskine
hvor printeren er tilsluttet, men det var altså ikke tilfældet. Den har
altså brugt appletalk.
Dooh det er sgu da for flovt bare fordi man ikke gider lette sin fede
røv og kikke efter...
Beklager men den må jeg altså selv æde....
Alt virker som det skal nu.

Venligst
Henry Lerche Madsen

Fra : Kaj Christiansen

Dato : 16-04-04 13:09

> [...]

> Jeg var helt sikker på at jeg havde sat printerdeling til på den maskine
> hvor printeren er tilsluttet, men det var altså ikke tilfældet. Den har

Som en sidebemærkning kan jeg lige nævne, at når jeg har installeret
opdateringer via softwareopdateringen, så er printerdeling ofte om ikke
hver gang, blevet slået fra. Det har frembragt flere ugengivelige gloser
herfra.

mvh.
Kaj.

--
Never Mind the Dog...
BEWARE OF OWNER !

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 16-04-04 22:48

Kaj Christiansen wrote:

> [...]
> opdateringer via softwareopdateringen, så er printerdeling ofte om ikke
> hver gang, blevet slået fra. Det har frembragt flere ugengivelige gloser

Hmm så er det måske det der er sket med printerdelingen i Jaguar, jeg
har jo holdt den opdateret men har jo ikke set efter om den stadig var
sat til deling.