Hvorledes kan man tvinge Finder til at gen~
Fra : Per Dalum Jensen

Dato : 14-04-04 17:03

Hej med jer.

Jeg er ved at gå lidt væk fra iPhoto, da den er lidt for tung at danse
med (på min 500 MHz iBook) og istedet benytte Finderen. Jeg har dog brug
for at kunne tvinge Finderen til at opdatere preview ikonerne i en
folder. F.eks. når jeg har roteret et billede, går det jo ikke at ikonen
viser et billede som vender forkert.

Jeg har tænkt mig at skrive nogle AppleScripts som via ImageMagick og
ScriptMenu kan give samme funktionalitet som inde i iPhoto. Har I hørt
om det før?

På forhånd tak for hjælpen.

..per.

Fra : Søren Theilgaard

Dato : 15-04-04 07:58

Det første jeg vil sige er, at du nok hellere skulle overveje at rotere
dine billeder med GraphicConverter. GC har en browser-funktion, hvor
den lader dig rotere billeder UDEN tab af kvalitet. Den kan altså
rotere en jpeg uden at den bliver dekomprimeret-roteret-komprimeret,
men derimod bliver de individuelle celler, som jpeg'en er opbygget af,
roteret direkte i filen, uden dekompression. (GC kan endvidere aflæse
EXIF-information om hvilken retning dit digitale kamera vendte, og
rotere billederne tilsvarende automatisk).

Det er rigtigt at Finder ikke er så god til at opdatere ikonerne før
end du log'er af og på igen, så meget desto mere taler for at bruge GC.

Hvis du har Photoshop, så har den også en god browser funktion (se i
Window-menuen), den kan dog ikke rotere jpegs som GC, men man kan
aktivere en roteringsfunktion, som så bliver udført når billedet åbnes.

Hilsen
Søren

--
Søren Theilgaard
IT Consultant, M.Sc.Eng.

Theilgaard Consult
http://www.theilgaard.dk

(Remove "NOSPAM" from e-mail address if replying directly to me.)

Fra : Søren Theilgaard

Dato : 15-04-04 08:00

Jeg glemte at spørge om du HAR forsøgt med den nye version af iPhoto
(version 4), som jo er væsentlig hurtigere til at håndtere mange
billeder?

(Jeg er lidt i tvivl om hvordan det vil køre på en G3, så det kunne
være interessant at vide om du har prøvet).

Fra : Per Dalum Jensen

Dato : 15-04-04 08:38

Først tak for rådet om GC. Jeg ville dog helst finde en lidt billigere
metode end at købe GC. Jeg har lige brugt 1200,- på Panther Da jeg
kommer fra Linux verdenen er jeg vandt til at bruge Open Source programmer.

Jeg vil også mene at PhotoShop er lidt for stor til daglig
billedbehandling til web stuff. Jeg har dog the Gimp (www.gimp.org), men
den har ikke en god browser.

Søren Theilgaard wrote:

> Jeg glemte at spørge om du HAR forsøgt med den nye version af iPhoto
> (version 4), som jo er væsentlig hurtigere til at håndtere mange
> billeder?
Nej, jeg har ikke prøvet iPhoto 4. Blev egentlig lidt skuffet over at
den ikke var med Panther Og det er bare yderligere nogle hundrede
kroner og jeg kan ikke engang installere GarageBand