eMac og PCI-kort?
Fra : Thomas (8260)

Dato : 13-04-04 18:26

Hej i nyhedsgruppen.

Jeg leder forgæves på apples side, så derfor:

Kan man overhovedet sætte så meget som ét pci-kort i en eMac?

Mvh

Thomas

Fra : Morten

Dato : 13-04-04 18:47

"Thomas (8260)" <neumann@studjur.dk> wrote:

> Kan man overhovedet sætte så meget som ét pci-kort i en eMac?

nej, men mnage af de ting der ikke er onboard kan fås på firewire
eller usb.

--
Morten Reippuert Knudsen

PowerMac G5: 1.6GHz, 1.25GB RAM, 80GB Disk, 8x DVD+/-RW, Bluetooth
mus + tastatur, FX5200 Ultra, iSight & Lacie Photon18Vision (TFT).

Fra : Thomas (8260)

Dato : 13-04-04 19:58

> nej, men mnage af de ting der ikke er onboard kan fås på firewire
> eller usb.

Enig, men et internt tv-kort koster mindre end det halve end en ekstern
firewire-tv-box.

Thomas

Fra : Morten

Dato : 13-04-04 20:28

"Thomas (8260)" <neumann@studjur.dk> wrote:

> Enig, men et internt tv-kort koster mindre end det halve end en ekstern
> firewire-tv-box.

hvis du sammenligner med eks eyeTV200 får du slet ikke det samme i et
PCI kort. eyeTV USB koster stort set det samme som miglias kort og
byder på tilsvarende features.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 13-04-04 22:34

Morten <spam@reippuert.dk> wrote:

> hvis du sammenligner med eks eyeTV200 får du slet ikke det samme i et
> PCI kort. eyeTV USB koster stort set det samme som miglias kort og
> byder på tilsvarende features.

Softwaremæssigt er EyeTV USB sikkert fin nok, men kvaliteten er jo
noget juks med 320x240 og MPEG1 kvalitet. I praksis er det jo ikke
brugbart, hvis man har tænkt sig at gemme materialet.

Jeg ville IKKE vælge den USB løsning, men derimod vente og spare op
til EyeTV 200, som er meget lækker. Mit eget AlchemyTV må dog være nok
indtil videre.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Thomas (8260)

Dato : 14-04-04 13:37

> [...]
>
> Jeg ville IKKE vælge den USB løsning, men derimod vente og spare op
> til EyeTV 200, som er meget lækker. Mit eget AlchemyTV må dog være nok

Ja - USB-tv giver en ringe kvalitet. EyeTV til firewire koster 3k hvor
AlchemyTV kan erhverves for ca 1k ikke? Så er det jo også tosse-meget
billigere med PCI-løsning frem for ekstern løsning

Er du i øvrigt tilfreds med dit tv-kort?
Optager du med det? Fungerer det tilfredsstillende?

Jeg har hele min kære james bond-samling på vhs, som jeg skal have
spillet over på noget mere moderne en dag.

Thomas

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 14-04-04 14:23

> [...]

> AlchemyTV kan erhverves for ca 1k ikke? Så er det jo også tosse-meget
> billigere med PCI-løsning frem for ekstern løsning

Ja, prisforskellen er sto.

> Er du i øvrigt tilfreds med dit tv-kort?
> Optager du med det? Fungerer det tilfredsstillende?
>
> Jeg har hele min kære james bond-samling på vhs, som jeg skal have
> spillet over på noget mere moderne en dag.

Det fungere glimrende og de er ved at lave en ny software i
øjeblikket, hvilket var tiltrængt for den gamle var noget gammeldags
og langsom. Det er dog stadig ikke så elegant som EyeTV 200 softwaren.

EyeTV 200 har den fordel, at det er boksen der står for
MPEG2-komprimeringen og man optager derfor altid, så der er en valgfri
størrelse buffer. Dvs. at du kan pause en live udsendelse og fortsætte
når du har lyst, sålænge at bufferen ikke er fyldt op. Det er vældigt
smart og optagelse tager ikke mange resourcer på maskinen, da den bare
skal gemme data på harddisken. Det er også en fordel at have
materialet i MPEG2, hvis man allligvel skal gemme det ned på DVD.

Fordelen ved AlchemyTV er, at man selv vælger hvilken codec der skal
bruges, så man kan f.eks. gemme live i MJPEG, MPEG4, Sorencsen, DivX
osv. sålænge computeren kan følge med. Det er smart når optagelserne
skal gemmes på computer, men ikke så smart hvis det skal gemmes på
DVD. Hvis man har en hurtig G4'er, >1 Ghz, kan man optage i fuldskærm
i MPEG4, men min Dual 867 Mhz har desværre svært ved det. Jeg optager
derfor i MJPEGA, som fylder lidt mere, men er meget nemmere for
computeren.

Mit råd vil derfor være, at hvis man køber en TV/video-ting for at
gemme på DVD, så skal man købe EyeTV 200, men hvis man blot skal have
TV-kigning og alm. optagelser, som sjældent skal på DVD, så er
AlchemyTV er godt køb.

Fra : Thomas (8260)

Dato : 14-04-04 18:10

Tak for info om dine erfaringer.

Hvad er mon snart bedst..

At købe en G4 tower-model med AlchemyTV til 12k (11+1) eller en eMac med
EyeTV til 10k (7+3)?

Jeg må se tiden an - vil helst købe en Tower G4 brugt.

Thomas

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 14-04-04 18:49

"Thomas (8260)" <neumann@studjur.dk> wrote:

> At købe en G4 tower-model med AlchemyTV til 12k (11+1) eller en eMac med
> EyeTV til 10k (7+3)?
>
> Jeg må se tiden an - vil helst købe en Tower G4 brugt.

Det kommer jo helt an på dit behov. Jeg ville personligt ikke have en
computer med indbygget CRT-skærm, endda af tvivlsom kvalitet. eMac'en
støjer også, og den kan jo ikke stilles under bordet, så jeg kan
dårligt anbefale den.

Man får meget ydelse for pengene, men jeg ville også gå efter et
tower, men ville dog ikke udelukke EyeTV af den grund.

Fra : KC

Dato : 22-04-04 19:32

René Frej Nielsen <spam@rfn.dk> wrote:

> Jeg ville personligt ikke have en
> computer med indbygget CRT-skærm, endda af tvivlsom kvalitet. eMac'en
> støjer også, og den kan jo ikke stilles under bordet, så jeg kan
> dårligt anbefale den.

Hej

Familien påtænker at give en eMac som konfirmationsgave til en ægte
Mac-fan. Sikkert den nye 1.25 hvis den fremkommer i tide.

Hvor galt er det med støjen - er der blæser eller er det disken?
Er der stadig skærmproblemer? Troede det var løst forlængst.

mvh Kell Christensen

Fra : Jens Rasmussen

Dato : 22-04-04 20:13

KC <4200slet@c.dk> wrote:

> Hvor galt er det med støjen - er der blæser eller er det disken?
> Er der stadig skærmproblemer? Troede det var løst forlængst.
Jeg har en 700 MHz med 384 MB RAM, som jeg synes kører ok, men blæseren
støjer sq for meget til at den er rar at have i stuen. Skærmen fejler
intet.

Fra : Peter Kiil

Dato : 22-04-04 22:32

Jens Rasmussen - info@fimano.dk on 22/04/04 21:13 wrote:

> Jeg har en 700 MHz med 384 MB RAM, som jeg synes kører ok, men blæseren
> støjer sq for meget til at den er rar at have i stuen. Skærmen fejler
> intet.

Er der nogen der har prøvet at skifte blæseren?

--
/peter

Fra : Michel Christensen

Dato : 23-04-04 08:42

On 22/04/04 20:31, in article 1gcnum6.jhbm815y9084N%4200slet@c.dk, "KC"
<4200slet@c.dk> wrote:

> [...]
>
> Hvor galt er det med støjen - er der blæser eller er det disken?
> Er der stadig skærmproblemer? Troede det var løst forlængst.

Jeg har ingen problemer med min skærm, udover at hvis lyden bliver skruet
for højt op, giver det udslag I streger på skærmen (pga. At skærm og
højtalere er placeret temmelig tæt på hinanden).

Hvad angår blæseren så larmer den mere end andre macs, men I forhold til de
to pc'ere vi også har stående, er det slet ikke slemt, så den står skam I
stuen med de andre.

--
Michel Christensen
www.loop-back.org

Fra : Henrik Münster

Dato : 13-04-04 19:03

Thomas (8260) <neumann@studjur.dk> wrote:

> Jeg leder forgæves på apples side, så derfor:
> Kan man overhovedet sætte så meget som ét pci-kort i en eMac?

Nej. Men det er jo en del af konceptet. Det er jo heller ikke muligt at
sætte en barnestol bagi en Ferrari. En eMac kan faktisk alt det, som 95
% af brugerne har brug for. Det er i almindelighed kun folk med
specialbehov, der har brug for at sætte kort i maskinen.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thomas (8260)

Dato : 13-04-04 20:00

> [...]
> % af brugerne har brug for. Det er i almindelighed kun folk med
> specialbehov, der har brug for at sætte kort i maskinen.

Helt enig med dig. Jeg må så være en af de sidste 5%. Jeg havde i
tankerne at sætte et tv-kort i maskinen. Det er noget billigere internt
i forhold til eksternt.

Men tak for svar.

Thomas

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 13-04-04 20:28

> Det er jo heller ikke muligt at
> sætte en barnestol bagi en Ferrari.

Er du nu helt sikker på det, Henrik? Har du prøvet?

Desuden rimer det slet ikke med teksten på de "bumperstickers" jeg har
set: "Rigtige mænd får tvillinger".

Men det er måske sådan her: 1) først har man(d) en Ferrari 2) så scorer
man(d), 3) så undlader man(d) at tænke på sikkerheden (backup - bare for
at være lidt ON), 4) der bliver dobbeltgevinst og så ender det hele med
5) en Skoda med 2 barnesæder.

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen
"Rigtige kvinder/mænd tager backup"

Fra : Henrik Münster

Dato : 13-04-04 20:44

Mich. Ottosen <MichspostIKKE@puttekasse.invalid> wrote:

> Er du nu helt sikker på det, Henrik? Har du prøvet?

Jeg må tilstå, at jeg ikke har siddet i en sportsvogn siden Jaguar
E-type var fremme. Det var dengang, der var en Jaguar-forhandler i
Borgergade i København.

> Desuden rimer det slet ikke med teksten på de "bumperstickers" jeg har
> set: "Rigtige mænd får tvillinger".

Nu til dags er mænd med tvillinger ofte dem med lav sædkvalitet, som har
fået foretaget IVF. Hvis jeg havde tvillinger, skulle jeg nok holde lav
profil med det

> [...]
> man(d), 3) så undlader man(d) at tænke på sikkerheden (backup - bare for
> at være lidt ON), 4) der bliver dobbeltgevinst og så ender det hele med

Eller som Harry Motor engang sagde: Når en mand endelig får råd til en
sportsvogn, kan han som regel ikke komme ned i den mere.
--
Henrik Münster
Esbjerg