Html e-post med bilder - uten vedlegg?
Fra : Einar Fløystad

Dato : 13-04-04 14:35

Jeg vet at mange anser html i e-post som terror, et onde som bør
bekjempes med alle midler, og jeg er delvis enig. Likevel spør jeg:

Det hender det er nyttig å sende ut e-post med bilder synlige i
meldingen, og for oversiktens skyld kan disse kanskje ta seg pent ut i
en tabell. Da kan man bruke f.eks. Mozilla. MEN jeg synes - ja nettopp i
likhet med rentekst-puristene - at det er utidig å sende med en masse
tyngende bildevedlegg.

Jeg forsøker dermed å lage en html-medling med bilder som kan hentet ned
fra mine hjemmesider. Mao. bildene skal ligge på mitt hjemmeomåde og
IKKE som vedlegg til e-posten. Dermed: når jeg i Mozilla velger å sette
inn bilder, limer jeg inn den fulle http:// adressen i dialogruten. Da
skulle ikke bildene måtte bli vedlagt, og kildekoden skulle kunne se ut
som noe slikt:

<src="http://homepage.mac.com/gurkfrid..Pictures/image1.jpg" border="0"
height="150" width="200"></a>

En slik melding tar minimalt md plass: 8 bilder - 4 kb, i forhold til
ca. 1 Mb om bildene sendes som vedlegg.

Men uansett hva jeg gjør skal Mozilla på død og liv vedlegge bildene:

<src="cid:part1.08010806.02000807@mac.com" border="0" height="150"
width="200"></a>

og en helsikes lang image/jpg -del hengende på lengre nede.

Jeg mener å erindre at det ikke var slik med gamle Netscape i gamle Mac
OS 8 - 9.

Det jeg idag måtte gjøre var skrekkelig tungvint: Jeg sendte
Mozilla-meldingen med vedleggene til meg selv. Så åpnet jeg den med
Entourage. Dernest trakk jeg meldingen ut på skrivebordet. Så åpnet jeg
den med Tex-Edit Plus og redigerte html-teksten (src="http:// osv.,
samt riktig adressat), og lagret dette. Deretter dro jeg filen inn igjen
i Inboxen i Entourage. Der åpnet jeg den, for så å omdirigere (redirect)
den til rette adressat. -- Da ble den fin - og tok altså nå 4 kb plass
istedenfor 1 Mb. (Og den tok seg godt ut i Mail.app, som jeg bruker til
vanlig).

En enklere løsning?

Einar F.

Fra : Tom

Dato : 13-04-04 16:01

Mener uden at være alt for klog at du skal sende uden "Nogle bestemte"
koder..
SLås selv med det..
Hvis du kan finde en måde at sende fra en browser, tror jeg at det virker..
Prøv evt..
Skriv noget html..
Kopier source/kilde
Paste ind I en web browser/ webmail og send til dig selv..
Alternativt tror jeg faktisk at du kan sende en mail fra word ( føj føj..)
Men det virker også ind imellem.. Selv om at du sender 500kb kode med fra
word, der er ligemeget.. !(?!)
Tom