høfligt til-Mac-bruger-svar fra DR
Fra : thomas t

Dato : 13-04-04 12:31

Havde spurgt DR om en løsning på, at jeg kun kan høre DR-netradio i
skodkvalitet (v.hj. af WMP).

Rimli høfligt svar:

Hej Thomas,

Jeg har lige fået et svar fra vores teknikere ang. dit problem med den lave
streaming, de svarer:

Vi er gået over på et nyt system: multibit stream - og macs WMP kan ikke
multibit stream

multibit stream = flere streams inde i samme stream

Da mac ikke kan dette tager den den laveste stream i streamen = 20kbps.

Vi vil snarest lave den laveste stream om fra 20 til 32.

Eller kan vi kun vente på microsoft opgradere deres wmp - så den kan
multibit stream

Vi beklager meget.

Med venlig hilsen
Susanne Bach Larsen
Assistent
DR Interaktiv
TV-byen
2860 Søborg
* * * * * * * * * * * * * * *
e-mail subl@dr.dk

Fra : Martin Ammentorp

Dato : 13-04-04 12:48

thomas t <spam.tomcat@pc.dk> wrote:

> Havde spurgt DR om en løsning på, at jeg kun kan høre DR-netradio i
> skodkvalitet (v.hj. af WMP).
>
> Rimli høfligt svar:

En parallel: Jeg har skrevet til et par kommuner om en
kortlæsningsfunktion som findes (fra Geodætisk institut). Fik fra
Helsinge kommune dette (imine øjne) fantastiske svar:

flot ik'?

venlig hilsen

Martin

-- and don't forget to boogie

Fra : thomas t

Dato : 13-04-04 15:18

Martin Ammentorp at martin@xyzammentorp.org:

> flot ik'?

Jo. Han har i det mindste forstået problemet.

Fra : Martin Agersted Jarl

Dato : 13-04-04 13:29

thomas t wrote:
> [...]
>
> Vi vil snarest lave den laveste stream om fra 20 til 32.
>
> Eller kan vi kun vente på microsoft opgradere deres wmp - så den kan

Ja, man kan altid beklage. Hvorfor bruger DR ikke mp3-streaming i
stedet? Det har altid undret mig. Så kunne man bruge iTunes, xmms,
winamp og alle mulige andre afspillere fremfor den noget kiksede wmp.

--Martin

Fra : thomas t

Dato : 13-04-04 15:19

Martin Agersted Jarl at martin@sletmigjarl.dk:

> Hvorfor bruger DR ikke mp3-streaming i stedet? Det har altid undret mig. Så
> kunne man bruge iTunes, xmms, winamp og alle mulige andre afspillere fremfor
> den noget kiksede wmp.

Er det rigtigt? jeg sender den lige videre til hende fra DR. Kan ik skade.

Fra : Tom

Dato : 13-04-04 15:58

Rettigheder venner !
Der er nemlig visse strømme ( plus det dyrt indkøbte server hardware og
software) der "ikke" kan stjæles !!
Tom

PS
Passer selvsagt ikke.. Men den strøm DR bruger I øjeblikket er formodentligt
den "mest sikre"!

Fra : Martin Agersted Jarl

Dato : 13-04-04 17:52

Tom wrote:

> Rettigheder venner !
> Der er nemlig visse strømme ( plus det dyrt indkøbte server hardware og
> software) der "ikke" kan stjæles !!
> Tom

De betaler vel også penge for at bruge Microsofts streaming-format.

> PS
> Passer selvsagt ikke.. Men den strøm DR bruger I øjeblikket er formodentligt
> den "mest sikre"!

Sikre? Hvad mener du med sikkert streaming format?

PS: Du må gerne svarer under det, du svarer på. Hvis du citerer
efterfølgende, bliver man rimelig f***ed up af at læse det.

--Martin

Fra : Morten

Dato : 13-04-04 19:04

Martin Agersted Jarl <martin@sletmigjarl.dk> wrote:

> De betaler vel også penge for at bruge Microsofts streaming-format.

Såvidt jeg ved betaler de mindre end hvad de skulle betale for Real
som de tidligere anvendte. dvs selv om de kunne have fået serveren
kunne de have fået serveren som åbensovs i form af QuickTime Streaming
Server (Apple og Real har slået pjalterne sammen om), var det stadig
dyerere idet Reals encoder koster stadig flere penge end MS's (så
længe det varer)

--
Morten Reippuert Knudsen

PowerMac G5: 1.6GHz, 1.25GB RAM, 80GB Disk, 8x DVD+/-RW, Bluetooth
mus + tastatur, FX5200 Ultra, iSight & Lacie Photon18Vision (TFT).

Fra : Franz Berliner

Dato : 14-04-04 10:04

Morten wrote:

> [...]
> Server (Apple og Real har slået pjalterne sammen om), var det stadig
> dyerere idet Reals encoder koster stadig flere penge end MS's (så

Hos Real betaler man serverlicens efter hvor mange samtidige brugere man
ønsker at kunne sende til. Det er ret dyrt at købe real licenser til
rigtig mange brugere. Real har nogle fordele idet det indtil for nyligt
(og delvist stadigt) er det eneste format der kan sende fornuftig
multibit streams uden for mange problemer med Firewalls mv. I dag findes
dog en opensource version af Real server der er gratis og kan streame
MP3 og Real format uden afregning af antallet af brugere. Der findes
såvel gratis som betalings encoder til real.

Ved Microsoft betaler man et engangsbeløb for serveren uanset antallet
af brugere. Man har derudover den fordel at afspilleren er den mest
udbredte afspiller i verden, så man ikke behøver at tvinge et flertal af
brugerne til at hente noget nyt ned (noget der som regel betyder at
brugeren slet ikke tager servicen i brug). iflg. nogle af mit firmas
(Arkena.com) undersøgelser på et antal af vores kunders websites på
omtrent 170.000 brugere havde ca. 96% af brugerne en Windows Media
player installeret. Det tal varierer selvfølgelig alt efter hvilken type
sites der er tale om. Disse tal er primært fra corporate miljøer, samt
offentlige sites. Encoderen og en helt masse udviklingsværktøjer er
gratis til Windows Media.

Hvis man streamer MP3 med Frauenhofer codec skal man betale en
procentdel af de penge man evt. måtte tjene på det til rettighedshaverne
af codec'et. Det er dog ikke noget der håndhæves specielt hårdt.

Hvis man streamer i fx ogg vorbis kan man gøre præcis som det passer én
og sende til en helt masse afspillere uden at skulle betale noget til
nogen eller investere i dyre serverlicenser. Ogg Vorbis er under BSD
licens, så man har også mulighed til at ændre ting og sager uden
nødvendigvis at skulle levere det tilbage).

--
Mvh. Franz - http://www.berliner.dk

Fra : Nicolai Brandt

Dato : 16-04-04 23:28

Franz Berliner <stuff@NOSPAMkampp.dk> wrote:

[klip]

> [...]
> MP3 og Real format uden afregning af antallet af brugere. Der findes
> såvel gratis som betalings encoder til real.

Måske du havde lyst til at gi nogle links til hvor man finder den
opensource real server...

Konkret drejer det sig om at jeg skal ha' sat en streaming server op.
Jeg har ikke lagt mig fast på formatet endnu, men har taget udgangspunkt
i mp3 da det er det mest kendte format. Måske Ogg Vorbis er mulighed...
Har du nogen erfaring med streaming?

--
Mvh Nicolai Brandt

http://www.robra.dk/

Fra : Morten

Dato : 13-04-04 18:58

> [...]

> stedet? Det har altid undret mig. Så kunne man bruge iTunes, xmms,
> winamp og alle mulige andre afspillere fremfor den noget kiksede wmp.

mon ikke det er fordi MP3 ikke byder på DRM?

Fra : thomas t

Dato : 13-04-04 19:56

Morten at spam@reippuert.dk:

> mon ikke det er fordi MP3 ikke byder på DRM?

Ikke at jeg ved, hvad den fork. betyder, men:

Vil det sige, at det ikke kan la' sig gi' sig?
Øv, jeg /har/ sendt forslaget til damen, ellers.

Fra : Morten

Dato : 13-04-04 22:58

Digital Rights Management. Noget som er meget oppe i tiden og RIAA
ønsker at alle hardwareproducenter fremover skal implementere i deres
produkter - eks i CPU, hardiske, brændere osv.

> Vil det sige, at det ikke kan la' sig gi' sig?
> Øv, jeg /har/ sendt forslaget til damen, ellers.

pt er der ikke DRM i MP3 formatet, men jeg mener at det kommer.

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 14-04-04 10:04

Morten wrote:

> Digital Rights Management. Noget som er meget oppe i tiden og RIAA
> ønsker at alle hardwareproducenter fremover skal implementere i deres
> produkter - eks i CPU, hardiske, brændere osv.

på trods af at det ikke vil virke :/ Og at det tit træder på de
rettigheder vi har som forbrugere, fx. tids og steds ændring.
Hvis et menneske kan se eller høre noget, er det muligt at kopiere det.

> pt er der ikke DRM i MP3 formatet, men jeg mener at det kommer.

Ja og nej. Teknisk set er MP3 bare et codec, en opskrift (algoritme) på
hvordan man komprimerer lyd. Samt en opskrift på hvordan man gemmer
disse data i en fil.
Indførelsen af DRM i MP3, vil formodentlig koncentrere sig om hvordan
man gemmer data i en fil, og også hvordan man tilgår data.

Et eksempel der allerede existerer, og som er brudt er de PDF'er som er
beskyttede imod udprintning, hvor det med de rette værktøjer er muligt
at printe alligevel.

Endnu et eksempel er regions kodning af DVD'ere. Den bryder folk tit og
meget let. Og skulle vi ikke måtte det? bare fordi vi har købt eller
fået en DVD fra USA, hvorfor skulle vi så ikke måtte afspille den?

JonB

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 17-04-04 19:44

https://helixcommunity.org/