Fildeling mellem mac og windows v.h.a. Lin~
Fra : Henrik G. Jacobsen

Dato : 13-04-04 11:46

Jeg vil gerne lave mig en hjemme-fildelings server, den skal kunne bruges
dels som bindeled mellem mac og windowsmaskiner så man kan flytte en fil fra
en maskine til en anden ved at gøre filen tilgængelig på fildelings
serveren, men den skal også bruges lidt som en stor ekstern harddisk til
backup formål. Jeg forestiller mig noget med at mapper og filer skal kunne
ses af både mac'er og windowsmaskiner. Mac'erne kører højst OS 9.1. Det skal
kunne fungere gnidningsløst og direkte ved at man har adgang til en eller
flere fælles mapper, altså ikke noget med at uploade og downloade filer med
et ftp program. Man skal simpelthen bare kunne trække filerne hen til
mappen.

Jeg har snuset lidt rundt på internettet og det ser ud til at det nemmeste
(eller i hvert fald det billigste) er at sætte en gammel pc'er til at køre
Linux (en såkaldt Linux-"box"). Det er så vidt jeg kan forstå noget med at
Linux kan sættes til at forstå både AppleTalk og hvad det nu ellers hedder
på windows siden uden at man skal til at investere i tredjeparts software.
Der findes dog flere versioner af Linux og det kunne jo være at der var
nogen som havde prøvet at gøre det allerede.

Hvis der findes en Linux version som kan klare opgaven og som kan køre på en
macintosh maskine ville jeg egentlig foretrække det fremfor at det skulle
køre på en pc'er.

Gode råd modtages med tak.

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 13-04-04 12:00

Henrik G. Jacobsen wrote:

[cut]

> Hvis der findes en Linux version som kan klare opgaven og som kan køre på en
> macintosh maskine ville jeg egentlig foretrække det fremfor at det skulle
> køre på en pc'er.

linux findes skam til mac. YDL er nok den mest udbredte da denne er
lavet specielt til mac hardware, men flere af de andre fås også til mac.

JonB

Fra : Henrik G. Jacobsen

Dato : 14-04-04 07:14

"Jon Bendtsen" <noone@example.com> wrote in message
> Henrik G. Jacobsen wrote:

> linux findes skam til mac. YDL er nok den mest udbredte da denne er
> lavet specielt til mac hardware, men flere af de andre fås også til mac.

Tak for oplysningen, jeg vil begynde projektet med at kigge lidt nærmere på
Den Gule Hund.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 13-04-04 13:26

Henrik G. Jacobsen <nospam@brakmark.dk> wrote:

> Hvis der findes en Linux version som kan klare opgaven og som kan k?re p? en
> macintosh maskine ville jeg egentlig foretr?kke det fremfor at det skulle
> k?re p? en pc'er.

Jeg har tidligere brugt e-smith, http://www.e-smith.org som virkede
fint med både Windows og Mac. Det kræver dog en PC at køre på, men jeg
kørte det fint på en Pentium 133 Mhz.

--
Mvh.
René Frej Nielsen