God bog til Mac-begynder?
Fra : Rasmus Nielsen

Dato : 10-04-04 12:46

Hej,

Hvad kan i anbefale af læsestof, hvis man som Windows-bruger gerne vil sætte
sig grundlæggende ind i at bruge OS X 10.3? Helst på dansk.

Venlig hilsen, Rasmus Nielsen.

Fra : Jesper

Dato : 10-04-04 14:33

Rasmus Nielsen <postmaster@rasmusn.dk> wrote:

> Hej,
>
> Hvad kan i anbefale af læsestof, hvis man som Windows-bruger gerne vil sætte
> sig grundlæggende ind i at bruge OS X 10.3? Helst på dansk.
>
> Venlig hilsen, Rasmus Nielsen.

David Pogue: The Missing Manual, Mac OS X
global village idiots. - Paul Ginsparg.

Fra : Hanne Hertzog

Dato : 10-04-04 16:58

pletfjerner@kaffefilter.invalid (jesper) writes:

>sætte

>David Pogue: The Missing Manual, Mac OS X
>--
>The trouble with the global village are all the
>global village idiots. - Paul Ginsparg.

Du kan få et billigt dansk hæfte her:http://www.aktivdata.dk/

hilsen Hanne

Fra : Henrik Münster

Dato : 13-04-04 00:24

Hanne Hertzog <hanne@enterpol.dk> wrote:

> Du kan få et billigt dansk hæfte her: http://www.aktivdata.dk/

Jeg har desværre haft lidt blandede erfaringer med Aktiv Data. Jeg vil
forfærdelig nødig sige noget negativt om nogen, der arbejder for at
fremme Mac-miljøet, og jeg kunne nok også selv have gjort mere for sagen
i stedet for at være afventende i et forsøg på at være flink
Noget før jul bestilte jeg tre hæfter på Aktiv Datas hjemmeside.
Det ene var et begynderhæfte, som min mor nok kunne bruge. Jeg selv
kunne så måske lære et par tricks af de to andre. Strengt tager klarer
jeg mig nok uden, men jeg ville gerne støtte den gode sag. Jeg sendte
derfor kr. 319,- (tre gange 98,- plus kr. 25,- i porto) til den angivne
konto via netbank. Mit håb var at kunne give begynderhæftet "Godt igang
med OS X 10.3 Panther" som en ekstra julegave til min mor.
Der kom ikke nogen hæfter. Efter en måneds tid engang i januar
sendte jeg en e-mail og spurgte efter hæfterne. Jeg fik at vide, at der
havde været bøvl med computeren eller banken eller sådan noget. De havde
slet ikke registreret min ordre. Desuden havde han været syg. Det er jo
helt i orden. Det kan ske for enhver. På det tidspunkt havde jeg vist
selv glemt, at det var tre hæfter, jeg havde bestilt, og spurgte kun
efter to. Det ene hæfte var på lager, men det andet var på vej fra
trykkeriet. Jeg fik tilbudt at få det ene med det samme, men jeg var
flink og sagde, at det ikke hastede. Han kunne bare sende dem samlet,
når de var på lager.
Efter yderligere nogen tid, kiggede jeg tilbage i min netbank og
opdagede, at jeg havde sendt kr. 319,- svarende til tre hæfter. Jeg
opdagede samtidig, at kontonummeret, jeg havde sendt pengene til, var et
andet end det, der nu stod på Aktiv Datas hjemmeside. I en ny e-mail
spurgte jeg efter hæfterne og skrev, at kontonummeret var et andet. Jeg
ville jo gerne vide, om jeg havde sendt pengene et forkert sted hen,
eller om Aktiv Data havde fået ny bankkonto. Det blev ikke kommenteret.
På et tidspunkt blev jeg endda ringet op af Aktiv Data. Han beklagede
forsinkelsen, men han havde desværre været syg. Igen var det helt i
orden. Vi andre bliver jo også syge en gang imellem. Det var stadig kun
det ene hæfte, der var på lager. Han tilbød at sende det, men jeg var
atter flink og sagde, at han bare kunne vente og sende dem alle sammen.
Noget senere modtog jeg så et enkelt hæfte: "Godt igang etc."
Jeg kan ikke huske det, men det var vist sidst i februar eller først i
marts. Kuverten havde været underfrankeret kunne jeg se. Jeg har givet
hæftet til min mor, og jeg har kun kigget kortvarigt i det. Jeg må
desværre sige, at det bestemt ikke er mit indtryk, at det egner sig til
en begynder som min mor, der blot er ren slutbruger. Hun skal vide,
hvordan hun henter e-mail, skriver et dokument etc. Ikke hvordan hun
installerer OS X, sætter Mail op etc. Teksten er meget kortfattet, og
der er mange skærmbilleder, og et temmelig uroligt layout. Måske er
hæftet godt til en begynder, der agter at sætte sig ind i tingene og
siden blive mere avanceret. Eller måske en lidt erfaren Windowsbruger,
der blot skal vide, hvor tingene ligger på det her styresystem. Men en
ældre kvinde som min mor, der blot skal kunne tingene på brugerniveau,
har brug for mere pædagogik og mindre teknik. Yderligere er hæftet i ret
dårlig kvalitet, men det afspejles jo i den lave pris.
Jeg er som sagt ked af at skulle lyde så negativ. Det er jo
pragtfuldt, at nogen gider gøre noget for Mac-samfundet her i Danmark.
Jeg har jo også af samme grund købt hæfterne for at støtte den gode sag
mere end af egentligt behov. At jeg så ikke har fået ret meget for mine
penge og alle parter er utilfredse er jo ulykkeligt. Som jeg har
forstået det, har Aktiv Data ikke registreret min bestilling og måske
heller ikke min indbetaling. Om det skyldes problemer med deres bank
eller edb, eller om jeg har sendt pengene til en forkert konto, har jeg
ikke fået opklaret. Da fejlen derfor lige så godt kan være min, har jeg
efterhånden opgivet at gøre mere ved det. Jeg kunne også godt have været
mere aktiv i stedet for blot at lade ugerne gå, før jeg reagerede. Det
er jo ved at være en gammel sag, som er gået i glemmebogen.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 10-04-04 20:36

Rasmus Nielsen <postmaster@rasmusn.dk> wrote:

> Hej,
>
> Hvad kan i anbefale af læsestof, hvis man som Windows-bruger gerne vil sætte
> sig grundlæggende ind i at bruge OS X 10.3? Helst på dansk.

Ærlig talt. Hvis du er vant til at bruge en PC'er, så behøver du ingen
bog.

--
med venlig hilsen
Jesper Haaber Gylling