Hvorfor gik Apple væk fra titanium?
Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 09-04-04 02:45

Nogne her der husker Apples forklaring på, hvorfor man droppede titanium
til fordel for aluminium på PowerBook´ene?

Vi sidder og undrer os over det her:

http://a51.janus.dk/archives/2004/04/09/000779.html

-j

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 09-04-04 09:19

Janus Sandsgaard wrote:
> Nogne her der husker Apples forklaring på, hvorfor man droppede titanium
> til fordel for aluminium på PowerBook´ene?
>
> Vi sidder og undrer os over det her:
>
> http://a51.janus.dk/archives/2004/04/09/000779.html

Måske fordi Titanium er et dyrt og besværligt materiale?
Eller måske fordi aluminium er stærkere end Titanium i forhold
til vægten?

JonB

Fra : Martin Agersted Jarl

Dato : 09-04-04 15:20

Jon Bendtsen wrote:

> Måske fordi Titanium er et dyrt og besværligt materiale?
> Eller måske fordi aluminium er stærkere end Titanium i forhold
> til vægten?

Det sidste er ikke tilfældet. Men titanium er vold meget dyrt og sikkert
også en del sværere at valse ud eftersom det er et meget hårdt og stift
metal.

Men i virkeligheden er det vel et spørgsmål om design. Apple foretrækker
aluminiumets varmere glød kontra titaniums (efter min mening flottere)
køligere og mere ubestemmelige glød.

--Martin

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 10-04-04 10:23

Martin Agersted Jarl wrote:

> Det sidste er ikke tilfældet. Men titanium er vold meget dyrt og sikkert
> også en del sværere at valse ud eftersom det er et meget hårdt og stift
> metal.

ikke? det er ellers det jeg har læst, men okay, jeg er heller ikke
hverken fysiker eller ingeniør

JonB

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 10-04-04 11:54

Jon Bendtsen wrote:
> [...]

Lige et par kommentarer til dette først. Titanium i sig selv, - altså
_ren_ Titanium er ikke så hårdt et materiale. Først når det blandes fx.
med en smle stål (18/10 eller 27/10) bliver det usandsynlig hårdt.

Titanium er et smidigt materiale men meget bestandig i ren form. Det kan
give sig en del. - Hvis man fx. tager en TiBook og 'vrikker' lidt med
den i begge sider, vil man opdage, at den giver sig en del. Den ramme,
der sidder inden i dels selve CPU delen og dels i skærmdelen er lavet i
aluminium i det, man kalder for 'støbt' aluminium, - altså hvor der er
hældt flydende aluminium i en form. Dette giver et meget let materiale,
men ikke særlig 'vridstabil'. Og et af TiBook'ens problemer er netop
vridstabiliteten.

> ikke? det er ellers det jeg har læst, men okay, jeg er heller ikke
> hverken fysiker eller ingeniør

Udover 'vridstabiliteten', så er det ganske korrekt, som du mener, - et
prisspørgsmål. Titanium _er_ et hamrende dyrt materiale at bruge i ren
form. - Jeg vil tro - ud fra markedspriserne på metallet, - at det
koster ca. 2500-2800kr. blot at fremstille selve kabinettet i titanium.

Det nye aluminiuymsmateriale, der nu bruges er et helt andet produkt, og
faktisk lige så stærkt som titanium. Man bruger nu det, man kalder for
'dye cast' aluminium.. - meget tynde aluminiumslag - ca. 0,2mm tykke.
Her lægger man så op til 16 lag oven på hinanden, varmer det op og
presser under tryk på ca. 18g, hvorved man opnår en meget stabilt
materiale, der samtidig har styrke som titaniumstål, men kun vejer en
brøkdel. - Det er på samme måde, man laver fly-aluminium.... Ulempen ved
dye cast aluminium er, at det _kan_ revne ved et forkert stød, men det
er sjælden, det sker, når man er over 12 lag før presningen. Og svjv.
bruger Apple en 16-lags presning,- samme type som i LearJet flyet.

Og ved at aluminium er så meget billigere og forekommer i langt større
mængder end titanium, så er det langt lettere og billigere at få fat i.
Til sammenligning koster 'dye cast' aluminium ca. 300kr. pr kvm., hvor
titanium vil koste ca. 26.000kr. pr kvm.. Laver man så en anodisering af
overfladen, så vil den samtidig forblive med den samme lidt mørke glans,
som mange anodisererede alu-materialer har. - Et lille kuriosum her er,
at Porsche i 1976 lavede en specialbil - 956EX, - hvor karosseriet var
lavet i anodiseret dye cast aluminium. - Bilen var ikke malet, men kun
anodiseret... I anodiseringen kan man komme lidt farvestof i, så den får
en mørkeresølvgrå, - næsten metallisk udseende.

Og så er der også en anden grund til, at Apple gik bort fra Titanium.
Tager du en Sony Vaio og en TiBook og stiller ved siden af hinanden, så
man ikke kan se logoerne, kan man ved et hurtigt blik, og hvis man ikke
kender maskinerne, - meget let tage fejl.

mvh. Erik Roichard

<KMLDenmark"NO"@netscape.net>

Fra : Martin Agersted Jarl

Dato : 10-04-04 18:53

Erik Richard Sørensen wrote:

> [...]
> man ikke kan se logoerne, kan man ved et hurtigt blik, og hvis man ikke
> kender maskinerne, - meget let tage fejl.

Længere forklaring og ganske fin. Titanium bruges i øvrigt meget i
ortopædkirurgien (hofteproteser mm). Men det må så være en
titanium-legering for at opnå stivheden.

--Martin

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 10-04-04 19:42

> Og et af TiBook'ens problemer er netop
> vridstabiliteten.

Min TiBook er meget vridningsstabil. (Har du overhovedet set/rørt en
tibook... det virker ikke sådan.)

> [...]
> form. - Jeg vil tro - ud fra markedspriserne på metallet, - at det
> koster ca. 2500-2800kr. blot at fremstille selve kabinettet i titanium.

Hvor har du disse markedspriser fra?

> Det nye aluminiuymsmateriale, der nu bruges er et helt andet produkt, og
> faktisk lige så stærkt som titanium. Man bruger nu det, man kalder for
> 'dye cast' aluminium..

"dye cast" eller "die cast" aluminium er vist betegnelsen for støbt alu.

> [...]
> man ikke kan se logoerne, kan man ved et hurtigt blik, og hvis man ikke
> kender maskinerne, - meget let tage fejl.

Dokumentation!? (Vaio gav faktisk Apple inspiration til at lave TiBook.)

--
Mvh Martin
| mailto://mb(snabel-a)talent.dk | AIM://mbredthauer |

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 10-04-04 21:53

Hej Martin

Martin Bredthauer wrote:

> Min TiBook er meget vridningsstabil.

Ja, men ikke i forhold til mange af de ældre med trykstøbt alu-rammer, -
og heller ikke nær så vridstabil som fx. en iBook Original.

> (Har du overhovedet set/rørt en tibook... det virker ikke sådan.)

Det har jeg skam, - også så meget, at jeg var ved at købe én. - Jeg tror
endda, det var en af de allerførste i landet. - Det var i forb. med
præsentationen af 'dyret'... Grunden til, at jeg ikke købte, er den alt
for lille skærm til mig og mit dårlige syn.

I øvrigt stod den linet op sammen med en lille Canon scanner og en Canon
bærbar printer i samme design og farve, så man kunne købe et
fuldstændigt matchende sæt.... - Om ikke andet, så har jeg fortrudt, jeg
ikke bare købte scanneren til de 1995kr., den kostede, - især nu, hvor
jeg har meget lidt plads. - Scanneren var ca. 3mm størr3 end en A4 side
på begge led, og kun 3,5cm tyk...

> Hvor har du disse markedspriser fra?

Dem har jeg fra en ingeniør, der arbejder med stabilitetskonstruktioner
til netop data-kabinetter m.v..

> "dye cast" eller "die cast" aluminium er vist betegnelsen for støbt alu.

Tja, det er det også, men udtrykket bruges i flæng, så derfor valgte jeg
at forklare, hvordan man gjorde det og ikke bare skrive 'dye cast'.

Der er faktisk en forskel i selve vægtfylden... Den 'pressede' alu har
samme vægtfylde som alm. aluminium, mens det, der er støbt under meget
højt tryk, er tungere.

> Dokumentation!? (Vaio gav faktisk Apple inspiration til at lave TiBook.)

Det er nu ikke korrekt. Sony og Apple udviklede 'de hvide', - som de
også kaldes, - sideløbende og de blev faktisk præsenteret på den samme
store computermesse i Tokyo. Det er rigtigt, at Vaio fandtes før TiBook,
men da havde den en helt anden udseende - lidt mere i retning af en
klassisk form som fx. Lombard, dog et par toner lysere i farven.

Det var de to modeller, der i 1998 måtte dele førsteprisen for
designmessen "The Golden pencil Award", - samme messe, hvor iMac'en løb
med førsteprisen for stationære elektriske artikler - i øvrigt foran
B&O's 28"fjernsym med Beolink 2000 systemkobling.

Det er i øvrigt hidtil eneste gang, hvor computere overhovedet har fået
"The Golden Pencil Award"!

mvh. Erik Richard
<KMLDenmark"NO"@netscape.net>

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 10-04-04 23:36

> Ja, men ikke i forhold til mange af de ældre med trykstøbt alu-rammer, -
> og heller ikke nær så vridstabil som fx. en iBook Original.

Jeg gentager: Min TiBook er meget vridningsstabil! Jeg sammenligner den
ikke med andre bærbare - den vrides bare ikke let - så simpelt er det.

> [...]
> præsentationen af 'dyret'... Grunden til, at jeg ikke købte, er den alt
> for lille skærm til mig og mit dårlige syn.

Lille skærm! Da den kom frem var den den eneste bærbar med en 15"
bredformat skærm.

> Dem har jeg fra en ingeniør, der arbejder med stabilitetskonstruktioner
> til netop data-kabinetter m.v..

Hvad Apple giver pr. kabinet er nok næppe noget andre end Apple ved så
meget om.

> [...]
>
> Der er faktisk en forskel i selve vægtfylden... Den 'pressede' alu har
> samme vægtfylde som alm. aluminium, mens det, der er støbt under meget

Men den arbejdsbeskrivelse du kom med var da ikke nogen støbning!? Jeg
tror ikke man laver die cast computerkabinetter.

> Det er nu ikke korrekt. Sony og Apple udviklede 'de hvide', - som de
> også kaldes, - sideløbende og de blev faktisk præsenteret på den samme
> store computermesse i Tokyo.

Hvad taler du om???? TiBook'en blev præsenteret på MacWorld Expo San
Francisco 2001 og Steve Jobs nævnte faktisk Vaio som beviset for at
Apple havde mistet positionen som verdens bedste producent af bærbar
computere.

http://www.arstechnica.com/reviews/01q1/macwldsf/mwsf-9.html

"Jobs began his most dramatic announcement of MWSF by admitting that
Apple has lost its position as the computer maker with the "sexiest'
laptop computer. Adequate performance and a full feature set are not
enough, he claimed. Sure, the black PowerBook G3s that shipped in 2000
were stylish and reasonably thin, but ultra-sleek portables like the
Sony Vaio line have out-classed it in the sex department. Enter the
PowerBook G4"

http://www.macworld.co.uk/news/main_news.cfm?NewsID=2323

"The G4 PowerBook's display is 52 per cent larger than that of the Sony
Vaio subnotebook that Apple is clearly targeting as its closest rival.
It is also 15 per cent slimmer than the 650MHz Pentium III Windows PC
acclaimed for its skinniness."

http://www.nytimes.com/2001/01/11/technology/11STAT.html?ex=1081742400&e
n=6c4fd166a70725b7&ei=5070

"On the other hand, a comparison with the reigning sex symbol of the
Windows world, the Sony Vaio Z505, may be more tempting. At 5.3 pounds,
Apple's new model sounds downright hefty compared with the 3.5-pound
Sony."

.... og hvis man så lige vil se den omtalte vaio så er den her

http://www.dynamism.com/z505/index.shtml

> Det er rigtigt, at Vaio fandtes før TiBook,
> men da havde den en helt anden udseende - lidt mere i retning af en
> klassisk form som fx. Lombard, dog et par toner lysere i farven.

Har du et billede?

> [...]
> med førsteprisen for stationære elektriske artikler - i øvrigt foran
> B&O's 28"fjernsym med Beolink 2000 systemkobling.

Hvilke to modeller taler du om? TiBook og vaio?? TiBook kom som sagt
først i 2001.

> Det er i øvrigt hidtil eneste gang, hvor computere overhovedet har fået
> "The Golden Pencil Award"!

The Golden Pencil Award?! Det er ikke noget Apple skilter med på deres
website eller for den sags skyld noget Google kender noget til.

Erik, du ved godt 1. april er overstået ik'?

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 11-04-04 01:19

Hej Martin

Martin Bredthauer wrote:

> Jeg gentager: Min TiBook er meget vridningsstabil! Jeg sammenligner den
> ikke med andre bærbare - den vrides bare ikke let - så simpelt er det.

Det er muligt, du synes det, men den er ikke så vridstabil som andre -
ikke engang som iBook!

Og hvis jeg som tester skal anbefale noget af den slags til fx.
handicappede, så _skal_ det bare være helt i orden, - ellers vil jeg
ikke anbefale det. Du må jo også lige tænke på, at nogen fysisk
handicappede ikke er helt så sikre hverken på hænder eller ben, så det
skal være noget, der kan holde til lidt af hvert.

> Lille skærm! Da den kom frem var den den eneste bærbar med en 15"
> bredformat skærm.

Ja! - En 15" TFT skærm svarer ca. til en 16,2" CRT. - Og når jeg - og
mange andre svagtseende - er vant til at køre med minimum 17" eller som
jeg selv med hhv. 19" og 21", så _er_ en 15" skærm lille!

> Hvad Apple giver pr. kabinet er nok næppe noget andre end Apple ved så
> meget om.

Tja, - det kunne jo være, at opl. fra den pågældende ingeniør var en
Apple ansat ingeniør...

> Men den arbejdsbeskrivelse du kom med var da ikke nogen støbning!? Jeg
> tror ikke man laver die cast computerkabinetter.

Jo, det gør man faktisk. Kabinettet til den nye 17" PB er lavet med
netop den teknik, jeg beskriver.

> [...]
> Sony."
>
> ... og hvis man så lige vil se den omtalte vaio så er den her

Det er alt sammen meget godt, men jeg har tilfældigvis set prototypen på
både den nye Vaio og på TiBook'en, _før_ de blev offentlig præsenteret,
- og det skete som sagt på en messe i Tokyo!

> [...]
> website eller for den sags skyld noget Google kender noget til.
>
> Erik, du ved godt 1. april er overstået ik'?

Det er dog fantastisk, du ikke engang kender noget til 'design
awards'.. - Jeg har rent faktisk _samtlige_ artikler desangående
liggende på en anden computer!

Og så er Google altså heller ikke alvidende!

Og så er jeg godt og grundig træt af, at både du og andre hele tiden og
så igen gør alt for at mistænkeliggøre, stort set alt det, jeg skriver.
Jeg véd faktisk, hvad jeg taler om her, da jeg selv var med i
lanceringen af bl.a. iMac'en her i landet, og en hel del mere i de næste
par år omkring forskellige andre produkter.

Og hvis det er på den måde, du vil diskutere, så gider jeg ikke være
med. Tag dog at indse, at der faktisk er andre end dig, der véd noget
bl.a. om de ting her, som du ikke véd!

mvh. Erik Richard

<KMLDenmark"NO"@netscape.net>

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 11-04-04 02:15

> [...]
> handicappede ikke er helt så sikre hverken på hænder eller ben, så det
> skal være noget, der kan holde til lidt af hvert.

Du kan roligt anbefale en brugt tibook. Den kan snildt tåle at blive
mishandlet. Da TiBook'en kom frem... Hrrm... det var vist i 2001... var
der et website der viste billeder af én, som var blevet kørt over af en
bil/truck. Kun skærmen tog skade. (Men det er selvfølgelig jo også lidt
surt på en bærbar.) Det siger dog noget om selve chassiset... altså
computerens. TiBooken er en drøn stærk... og fik jeg sagt
vridningsstabil bærbar.

> Ja! - En 15" TFT skærm svarer ca. til en 16,2" CRT. - Og når jeg - og
> mange andre svagtseende - er vant til at køre med minimum 17" eller som
> jeg selv med hhv. 19" og 21", så _er_ en 15" skærm lille!

Det der så undre mig var, hvorfor du overhovedet var interesseret i
lanceringen af en PowerBook når du på daværende tidspunkt slet ikke
kunne få en med en stor nok skærm.

> Tja, - det kunne jo være, at opl. fra den pågældende ingeniør var en
> Apple ansat ingeniør...

På den ene side ja, men på den anden side sikkert ikke.

> Jo, det gør man faktisk. Kabinettet til den nye 17" PB er lavet med
> netop den teknik, jeg beskriver.

Gentagelse: Den teknik du beskriver er jo ikke en støbning.

> Det er alt sammen meget godt, men jeg har tilfældigvis set prototypen på
> både den nye Vaio og på TiBook'en, _før_ de blev offentlig præsenteret,
> - og det skete som sagt på en messe i Tokyo!

I '98?! Erik du er langt ude. Som sagt så skriver vi ikke 1. april
længere.

> [...]

> lanceringen af bl.a. iMac'en her i landet, og en hel del mere i de næste
> par år omkring forskellige andre produkter.

Lad os holde iMac'en udenfor denne tråd. Problemet er at du sender
mangelfuld eller direkte fejlbehæftet info ud i det offentlige rum,
hvilket er med til at svække dk.edb.mac. Vigtigheden af denne tråd er jo
til at overse, men dine ordrige indlæg gi'r så meget "informations støj"
at nogle rent faktisk læser det og ta'r indholdet for gode varer.

> Og hvis det er på den måde, du vil diskutere, så gider jeg ikke være
> med. Tag dog at indse, at der faktisk er andre end dig, der véd noget
> bl.a. om de ting her, som du ikke véd!

Det ved jeg godt der er.... men der er bare ik' dig

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 11-04-04 08:16

Martin Bredthauer <spam_spam_spam@talent.dk> wrote:
> [...]
> til at overse, men dine ordrige indlæg gi'r så meget "informations støj"
> at nogle rent faktisk læser det og ta'r indholdet for gode varer.

I den grad; hørt.
Er vi snart nået derud, hvor et ugenligt indlæg med advarsel om
ERS-vira'en, må anses for rimeligt/nødvendigt.

/Preben
--
http://www.ravnekrogen.dk/gallery/salg

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 11-04-04 15:50

Hej Martin

Martin Bredthauer wrote:

> [...]
> surt på en bærbar.) Det siger dog noget om selve chassiset... altså
> computerens. TiBooken er en drøn stærk... og fik jeg sagt

Jeg véd ikke, om jeg tror på den eller ikke. - Det eneste, jeg har set
af den slags, er, hor en bulldozer maser en bil flad, og efter meget
besvær får personen brækket bagagerummet op og tager sin bærbare Compaq
frem og tænder den, - uden at den har taget skade!

Og det kunne aldrig falde mig ind at anbefale en TiBook til en fysisk
handicappet, der fx. har motoriske forstyrrelser, hvor vedkommende kan
risikere at falde for et godt ord. - Det har jeg set lidt for mange
ødelagte maskiner til! - Og uanset hvad du så påstår, så _er_ en TiBook
ikke så vridstabil som fx. selv en gl. iBook eller Lombard eller Pismo!
Og jeg kender indtil flere, der har fået ombyttet TiBooks - netop pga.,
de er blevet slået skæve selv ved et forholdsvis lille stød/tryk.

> Det der så undre mig var, hvorfor du overhovedet var interesseret i
> lanceringen af en PowerBook når du på daværende tidspunkt slet ikke
> kunne få en med en stor nok skærm.

Det er da såre simpel... Ganske enkelt pga. dens ydelsesmæssige
kvaliteter og kvaliteter - og til at tage med ud til kunder, så man
altid havde muligheden for evt. at kunne starte en anden maskine op fra
den til en systemrenovering med forudgående backup...

Men udover at skulle købe en hundedyr computer også at skulle hen og
købe en stor skærm til den, syntes - og synes jeg stadig - er/var lidt
for meget af det gode!

> På den ene side ja, men på den anden side sikkert ikke.

Hvad du tror / ikke tror, kan jeg egentlig ikke tage mig af. - Jeg véd
bare, hvem jeg snakkede med omkring problemerne.

> Gentagelse: Den teknik du beskriver er jo ikke en støbning.

Og jeg gentager, - at man bruger betegnelsen i flæng både i forb. med
støbning, og det, man vel kan kalde for varme-laminering på dansk, -
derfor den udførlige forklaring!

> I '98?! Erik du er langt ude. Som sagt så skriver vi ikke 1. april
> længere.

Hvor skriver jeg, at det var i 1998? - Jeg skrev, at iMac'en kom frem i
1998... Og hvis du ellers bare kender en smule til prisuddelinger, så
ville du også vide, at det gælder for produkter, der er kommet i løbet
af et helt år, - altså også et stykke ind i 1999. - Og svjh. fra de
artikler, jeg har liggende, blev prototypen til TiBooke'en præsenteret i
slutningen af 19999.

> ... og!?

- At jeg har artiklerne liggende!

> [...]
> til at overse, men dine ordrige indlæg gi'r så meget "informations støj"
> at nogle rent faktisk læser det og ta'r indholdet for gode varer.

iMac'en skal sandelig ikke holdes uden for! - Det var jo netop første
trin i den nytænkning, som Apple kom med i 1998, og som de har
videreført siden da.

Jeg véd, jeg har ret, - uanset dine mindre lødige kommentarer desangående!

> Det ved jeg godt der er.... men der er bare ik' dig

- og jeg siger bare ...Nå! - Det er så tydeligt at se, at du ikke aner
noget om, hvad det er, jeg har skrevet om! - Så før du udtaler dig,
ville det være bedre, om du satte dig noget ind i metallurgiens
mysterier. - Det har jeg faktisk været nødt til i en helt anden
forbindelse, - nemlig i forbindelse med konstruktionen af brillestel,
der er så stærke, at de kan bære de ofte ret tunge glas, det er
nødvendigt for svagtseende at bruge.

Så tag og lær noget selv istedet for hele tiden at skulle have det
serveret på et sølvfad!

mvh. Erik Richard
<KMLDenmark"NO"@netscape.net>

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 11-04-04 23:54

> [...]
> besvær får personen brækket bagagerummet op og tager sin bærbare Compaq
> frem og tænder den, - uden at den har taget skade!

Det siger vel li' så meget om bilens kvalitet

> [...]
> Og jeg kender indtil flere, der har fået ombyttet TiBooks - netop pga.,
> de er blevet slået skæve selv ved et forholdsvis lille stød/tryk.

Ja, det må jo blive ved påstand mod påstand. Jeg kan blot bidrage med en
vurdering baseret på tidl. ejerskab af en Pismo i 18 mdr. og nuværende
ejerskab af en TiBook og den er entydig, at TiBook'en _er_
vridningsstabil og i hvert fald langt, langt mere vridningsstabil end en
Pismo. Begge maskiner har dog vist sig at være holdbare til alm. brug.
Så må "folket" herinde selv tage stilling.

> [...]
>
> Men udover at skulle købe en hundedyr computer også at skulle hen og
> købe en stor skærm til den, syntes - og synes jeg stadig - er/var lidt

Det ville da også gi' lidt bøvl at slæbe med ud til kunderne. Jeg fatter
fortsat ikke hvorfor du overhovedet viste interesse på daværende
tidspunkt. Nå pyt, du så den og fandt skærmen for lille - end of story
LOL - end of story.

> Og jeg gentager, - at man bruger betegnelsen i flæng både i forb. med
> støbning, og det, man vel kan kalde for varme-laminering på dansk, -
> derfor den udførlige forklaring!

"man bruger"... skal vi ikke sige at DU bruger betegnelsen i flæng. Hold
da op Erik du er på vej ud af skabet. Det er det tætteste du er kommet
på en indrømmelse i nyere tid. (Hvis vi lige ser bort fra den manglende
tilbagemelding omkring OS 9 på G5'eren. Ta' det fra én der også i den
grad er hoppet på en aprils nar: Det hjælper at få snakket om det!)

> Hvor skriver jeg, at det var i 1998? -

Her: <40785eb2$0$18691$ba624c82@nntp05.dk.telia.net>

citat:

> [...]

> af et helt år, - altså også et stykke ind i 1999. - Og svjh. fra de
> artikler, jeg har liggende, blev prototypen til TiBooke'en præsenteret i

Bullshit!

> [...]

> iMac'en skal sandelig ikke holdes uden for! - Det var jo netop første
> trin i den nytænkning, som Apple kom med i 1998, og som de har

.... lad iMac'en stå Erik.

> Jeg véd, jeg har ret, - uanset dine mindre lødige kommentarer desangående!

Det siger mere om dig end om TiBook'en.

> Så tag og lær noget selv istedet for hele tiden at skulle have det
> serveret på et sølvfad!

LOL... Det der sølvfad er det også støbt?

P.S. I forbindelse med min research til denne tråd har jeg indkøbt mig
et par briller med titanium stel. Ud over at passe fremragende til min
TiBook, i hvis nærhed de tit ligger, så viser de sig at være yderst
vridningsstabil

(Og så er det sgu' næsten ik' engang lyv... jeg har dog haft min
TiBriller de sidst par år. Fremragende briller købt hos Louise Nielsen
<http://www.louisnielsen.dk/> til kr. 400,- inkl. glas.)

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 12-04-04 02:09

Hej Martin

Martin Bredthauer wrote:

> Det siger vel li' så meget om bilens kvalitet

Har du virkelig aldrig set den reklame for CompaQs bærbare? - Den kørte
ellers meget for nogle år siden... Men jeg vil nu ikke just sige, at en
gammel Mazda er særlig stærk, og slet ikke, når der ikke var ét eneste
sted på bilen, der var over en halv meter i højden.

- I dag kunne jeg ikke drømme om at anbefale en bærbar Compaq, - de er
blevet for dårlige i udformningen!

> [...]
> Pismo. Begge maskiner har dog vist sig at være holdbare til alm. brug.
> Så må "folket" herinde selv tage stilling.

Det har jeg heller aldrig sat spørgsmålstegn ved, men det er de ekstreme
situationer, jeg jo afprøver...

> [...]
> fortsat ikke hvorfor du overhovedet viste interesse på daværende
> tidspunkt. Nå pyt, du så den og fandt skærmen for lille - end of story

Nå ja, jeg stod på det tidspunkt og skulle købe en større maskine end
min gl. Beige G3/233. - Og det, jeg helt klart faldt for ved TiBook'en
var dens ydelse sammenlignet med Lombard og Pismo. - Og skulle det
endelig have været, så kunne jeg jo have kombineret brugen af CloseView
med en stor lup, men det ville godt nok blive besværlig i alm. brug...

> [...]
> tilbagemelding omkring OS 9 på G5'eren. Ta' det fra én der også i den
> grad er hoppet på en aprils nar: Det hjælper at få snakket om det!)

Du kan sige/skrive, hvad du vil, men 'man' bruger faktisk udtrykket i
flæng. - Svjv. findes der ikke et reelt dansk ord for processen.
Ingeniøren, jeg referede til brugte også ordet i begge betydninger, - og
så er den snak ikke længere!

> [...]
> klassisk form som fx. Lombard, dog et par toner lysere i farven.
>
> Det var de to modeller, der i 1998 måtte dele førsteprisen for

OK, jeg indrømmer, det kan misforstås, - men "de to modeller" kan
ligesåvel referere til Vaio + Lombard, hvilket var det, jeg mente. - Men
uanset det ene eller andet, så er Lombard og Vaio de hidtil eneste
bærbare computere, der har fået en designpris...

> Bullshit!

??

> ... og!?

Sig mig en ting, - er du tungnem eller hvad?

> ... lad iMac'en stå Erik.

Hvorfor i alverden dog det, når det netop er den, der har sat Apples
design revolution igang?

> Det siger mere om dig end om TiBook'en.

> LOL... Det der sølvfad er det også støbt?

Jeg fristes til at citere vores dronning... "...at man så kommer med
dumsmarte bemærkninger...", - og jeg kan desuden tilføje "flaede
bemærkninger", når saglige argumenter ikke længere kan holde!

> [...]
> et par briller med titanium stel. Ud over at passe fremragende til min
> TiBook, i hvis nærhed de tit ligger, så viser de sig at være yderst

Tja, - og sjovt nok er de fremstillet efter samme teknik som de nye
kabinetter til bl.a. 17" PowerBook'en - altså meget tyne lag, der er
lagt sammen og presset under høj varmepåvirkning..

> (Og så er det sgu' næsten ik' engang lyv... jeg har dog haft min
> TiBriller de sidst par år. Fremragende briller købt hos Louise Nielsen
> <http://www.louisnielsen.dk/> til kr. 400,- inkl. glas.)

Jeg har skam også brillestel i titanium, men det er i en noget anden
prisklasse - lige knap 3000kr. bare for stel, - men der er jo også
forskel på, om et stel skal bære alm. tynde glas, eller om det skal
bruges til glas med en styrke på +19,75dpi

mvh. Erik Richard

<KMLDenmark"NO"@netscape.net>

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 12-04-04 02:52

[klip - ligegyldigheder og løs snak om metal og gamle biler]

> Og svjh. fra de

> ??

"Bottom line" er flg:

Den første bærbar G4 aka TiBook kom på markedet den 9. jan. 2001

<http://www.everymac.com/systems/apple/powerbook_g4/stats/powerbook_g4_4
00.html>

Apple har i den tid jeg har fulgt dem aldrig (frivilligt) vist
prototyper af kommende produkter, så nej den var ikke at finde i Tokyo i
1999.

Og ja, den lignede Sonys Vaio en smule, idet netop Vaio'en var
repræsentant for en ny designstil som Apple (og US kunder) syntes godt
om.

Så skulle det vist være på plads.

.... fik jeg foresten sagt at den oprindelige TiBook udover at ha' en
forholdsvis ringe ydelse (ofte på linie med Pismoen som den afløste) var
ret vridningsstabil - i modsætning til Pismoen, som knagede og bragede

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 12-04-04 11:19

> [...]
> forskel på, om et stel skal bære alm. tynde glas, eller om det skal
> bruges til glas med en styrke på +19,75dpi

Hvad er dpi i denne forbindelse?
--
Michael Tysk-Andersen
iChat://mta@mac.com

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 12-04-04 14:38

Hej Michael

dpi er måleenheden for styrken på et brilleglas. dpi = dioptri. Og man
bruger betegnelsen både, hvis det er 'minus glas' - for nærsynede og for
'plus glas' for langsynede.

mvh. Erik Richard

Fra : Morten

Dato : 12-04-04 05:14

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@nospam.dk> wrote:

> Det er alt sammen meget godt, men jeg har tilfældigvis set prototypen på
> både den nye Vaio og på TiBook'en, _før_ de blev offentlig præsenteret,
> - og det skete som sagt på en messe i Tokyo!

Erik dit gamle fjols... mon ikke du husker galt? (osse om hvorvidt du
har været i Tokyo)

> Og så er jeg godt og grundig træt af, at både du og andre hele tiden og
> så igen gør alt for at mistænkeliggøre, stort set alt det, jeg skriver.

Interessant at mængden "andre" bliver større og større uge for uge.

> Og hvis det er på den måde, du vil diskutere, så gider jeg ikke være
> med. Tag dog at indse, at der faktisk er andre end dig, der véd noget
> bl.a. om de ting her, som du ikke véd!

Der er helt sikkert folk der ved mere om bubj end Martin, men du er
ikke en af dem.

--
Morten Reippuert Knudsen

PowerMac G5: 1.6GHz, 1.25GB RAM, 80GB Disk, 8x DVD+/-RW, Bluetooth
mus + tastatur, FX5200 Ultra, iSight & Lacie Photon18Vision (TFT).

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 12-04-04 13:05

mta@mac.com (Michael Tysk-Andersen) writes:

> Hvad er dpi i denne forbindelse?

Diopter. Jeg ved ikke om dpi er en normal forkortelse.

Thomas -3.00
--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Fra : No1

Dato : 09-04-04 16:28

Janus Sandsgaard wrote:

> Nogne her der husker Apples forklaring på, hvorfor man droppede titanium
> til fordel for aluminium på PowerBook´ene?
>
> Vi sidder og undrer os over det her:
>
> http://a51.janus.dk/archives/2004/04/09/000779.html

Der problemer med at Titanium "malingen" skallede af. Det var måske ikke
solidt titanium?

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 09-04-04 17:48

No1 <nooooone@cghfcdgsgesg.mars> wrote:

> Der problemer med at Titanium "malingen" skallede af. Det var måske ikke
> solidt titanium?

Der er ikke maling på titaniumdelene, men på den ydre ramme af grafit og
hængslerne. Det er dog desværre rigtigt af den maling bobler op og til
sidst skalder af. Det ser rigtig træls ud. Titanium delene ser til
gengæld ud som nye, selv efter flere års slid.

Fra : No1

Dato : 09-04-04 20:29

> [...]
> sidst skalder af. Det ser rigtig træls ud. Titanium delene ser til
> gengæld ud som nye, selv efter flere års slid.

OK, så ville det måske være fedt med titanium dele og så aluminium eller
gummi eller et andet materiale i stedet for det malede.

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 10-04-04 10:27

No1 wrote:

> OK, så ville det måske være fedt med titanium dele og så aluminium eller
> gummi eller et andet materiale i stedet for det malede.

Det er ikke altid smart at blande 2 metaller. Fx. reagerer jern med
aluminium således at tingene koroderer hurtigere. (i følge discovery
omkring nogle italienske færger med stål (aka jern) bund, og aluminiums
overdel).

Hvis du eller andre vil have bedre svar omkring aluminium, jern, stål,
titanium, så tror jeg at dk.teknik er et bedre sted.

JonB

Fra : Lone Schmidt

Dato : 09-04-04 20:41

> [...]

> sidst skalder af. Det ser rigtig træls ud. Titanium delene ser til
> gengæld ud som nye, selv efter flere års slid.

Det er rigtigt at det " kun " rammen og hængsler, men da jeg så min
husbonds PB "15", (vistnok årgang 2000) , blev jeg seriøst rystet!

Hele den nederste del af rammen var komplet krakelleret, det skal dertil
siges at vi begge er malermestre, så vores vurdering af skaden var
baseret på viden.

Under al kritik, heldigvis blev rammen skiftet uden problemer.
Det er min klare overbevisning, at det er derfor aluminium er kommet
ind i billedet.

Men da jeg ikke har forstand , og min påstand skal holde vand,
så skal en metalkyndig fortælle mig ,hvorfor Apple ikkke bare laver
rammerne af titanium?

Min holdning om at rammerne er malet, kommer sig af at der under
krakelleringen var "rust rødt", samme farve som en del rusthindrende
malinger.
--
Venlige hilsner
og grumme go´hygge

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 10-04-04 10:25

Lone Schmidt wrote:

> [...]
>
> Men da jeg ikke har forstand , og min påstand skal holde vand,
> så skal en metalkyndig fortælle mig ,hvorfor Apple ikkke bare laver

Titanium er besværligt at arbejde med, netop fordi det er så stærkt.

JonB