QT op MacOSX
Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 06-04-04 11:32

Whau! OSX er fanme lækkert. Nogen der har erfaringer med QT på OSX? Hvad
kan det bruges til, hvordan installeres det bedst? etc. Jeg kan godt
finde ud af at bruge Google, men er her nogen der kender til nogle
særligt gode websites eller lignende om QT/KDE-integration på OSX?

-j

Fra : Morten

Dato : 06-04-04 13:48

Janus Sandsgaard <spam@janus.dk> wrote:

> Whau! OSX er fanme lækkert.

Jeps Er du på Panther eller Jagwire?

> [...]
> godt finde ud af at bruge Google, men er her nogen der kender til nogle
> særligt gode websites eller lignende om QT/KDE-integration på OSX?

Jeg har KDE 3.2.1 kørende på min G5, og har installeret det via fink.
Koffice har jeg endnu ikke lagt på, men det kommer når jeg får rydet op
på min disk (Læs: brændt en masse skidt til DVD eler købt en ekstra HD)

"sudo apt-get install bundle-kde"

Eller hvis du vil kompilere skidtet fra sovs:

"fink install bundle-kde"

På samme måde installeres Gnome 1.4. 2.4 findes endnu kun som sovs
i unstable træet, og jeg kan ikke få den til at kompilere gstream (og
dermed gnome-media).

Jeg har installeret fra sovs for at få en nyere version (og ét eller
andet skulle G5'eren jo ha' lov til at lave). Med mindre du påtænker en
uges ferie fra din Pismo vil du fortrække at installere de binære pakker

Såvel KDE som Gnome kører under Apples X11 i både windowed og fuldskærms
mode.

OBS i fink unstable er der et panther look-a-like gtk thema. Alle dine
*tex ting findes iøvrigt osse i fink. Kender du lyx alternativet
"texmacs"? Jeg ved ikke hvor godt det er, da jeg just (inspireret af dit
besøg) er gået i gang med at lære mig basal latex. Umidelbart ser
TexShop ud til osse at være et godt bud.

--
Morten Reippuert Knudsen

PowerMac G5: 1.6GHz, 1.25GB RAM, 80GB Disk, 8x DVD+/-RW, Bluetooth
mus + tastatur, FX5200 Ultra, iSight & Lacie Photon18Vision (TFT).

Fra : Magnus Marius Rohde

Dato : 06-04-04 16:13

Morten <spam@reippuert.dk> wrote:

> [...]
> besøg) er gået i gang med at lære mig basal latex. Umidelbart ser
> TexShop ud til osse at være et godt bud.

TeXmacs er godt!

Det er lidt mere WYSIWYG-agtigt end LyX, men det synes jeg er bedre. Det
har stadig den samme opdeling af kapitler osv. og seperate styles.

Magnus
--
OS X: Because making UNIX user-friendly was easier that fixing Windows

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 06-04-04 17:13

Magnus Marius Rohde <magnus-marius@mail.tele.dk> wrote:

> TeXmacs er godt!
> Det er lidt mere WYSIWYG-agtigt end LyX, men det synes jeg er bedre. Det
> har stadig den samme opdeling af kapitler osv. og seperate styles.

Lyder interessant. Det må jeg kigge på. Har faktisk fået indtryk af at
LyX er eneste af sin slags - og at de andre værktøjer til eksempelvis
OSX mest af alt var editorer med hjælp til TeX-tags samt
preview-egenskaber. Men OK... LyX-folkene selv siger jo også at LyX er
WYSIWYM og ikke WYSIWYG.

-j

Fra : Morten

Dato : 06-04-04 18:00

> [...]

> OSX mest af alt var editorer med hjælp til TeX-tags samt
> preview-egenskaber. Men OK... LyX-folkene selv siger jo også at LyX er

<http://www.texmacs.org> det er en til X11 og kører sikkert osse på
din x86 box.

Fra : Magnus Marius Rohde

Dato : 06-04-04 19:19

> [...]

> OSX mest af alt var editorer med hjælp til TeX-tags samt
> preview-egenskaber. Men OK... LyX-folkene selv siger jo også at LyX er

Det (TeXmacs) er desværre ikke på dansk endnu, men det kommer
forhåbentlig snart. Jeg har oversat det, nu skal det bare indføres i
programmet.

Magnus
--
OS X: Because making UNIX user-friendly was easier that fixing Windows

Fra : Mogens Thyregod

Dato : 07-04-04 03:08

> [...]

> Det (TeXmacs) er desværre ikke på dansk endnu, men det kommer
> forhåbentlig snart. Jeg har oversat det, nu skal det bare indføres i

Gider du have have mig i tankerne. når det sker, så jeg kan få få den
tilføjet til en planlagt, snarlig opdatering af mine sider om dansk
oversat software til Mac OS X ?

Mogens Thyregod
moth@mothsoft.dk
www.mothsoft.dk

Fra : Magnus Marius Rohde

Dato : 20-04-04 14:26

> [...]

> Det (TeXmacs) er desværre ikke på dansk endnu, men det kommer
> forhåbentlig snart. Jeg har oversat det, nu skal det bare indføres i

Nu er det endelig sket, TeXmacs findes på dansk (fra version 1.0.3.7).
Hvis der er nogen her der bruger det ville det være rart med noget
feedback.

Pakken findes ikke i fink endnu (heller ikke i unstable), men hvis man
sender mig en mail kan man få en finkinfo fil, så det kan installeres
vha fink.

--
OS X: Because making UNIX user-friendly was easier that fixing Windows

Fra : Ole Guldberg Jensen

Dato : 20-04-04 19:44

Magnus Marius Rohde wrote:

> [...]
>
> Pakken findes ikke i fink endnu (heller ikke i unstable), men hvis man
> sender mig en mail kan man få en finkinfo fil, så det kan installeres

Vi har den i Darwinports, se mere på darwinports.opendarwin.org.

b0rk% port search TeXmacs
TeXmacs editors/TeXmacs 1.0.3 GNU TeXmacs: A
Scientific Text Editor

Fra : Magnus Marius Rohde

Dato : 20-04-04 20:22

Ole Guldberg Jensen <olegb@opendarwin.org> wrote:

> Vi har den i Darwinports, se mere på darwinports.opendarwin.org.
>
> b0rk% port search TeXmacs
> TeXmacs editors/TeXmacs 1.0.3 GNU TeXmacs: A
> Scientific Text Editor

Det er version 1.0.3, der er den sidste "stabile" udgave. Den danske
oversættelse findes ikke før i version 1.0.3.7, der er en "ustabil"
version. Oversættelsen er i øvrigt møgfyldt med fejl, så den er nok ikke
noget værd før 1.0.3.8 (der ikke er kommet endnu).

Se ændringerne siden 1.0.3 på :
<http://www.texmacs.org/tmweb/about/changes.en.html>

Magnus
P.S.: Hvis man er interesseret i de allernyeste rettelser til
oversættelsen kan man selvfølgelig få dem direkte fra mig.
--
OS X: Because making UNIX user-friendly was easier that fixing Windows

Fra : Ole Guldberg Jensen

Dato : 20-04-04 20:46

Magnus Marius Rohde wrote:

> [...]
> version. Oversættelsen er i øvrigt møgfyldt med fejl, så den er nok ikke
> noget værd før 1.0.3.8 (der ikke er kommet endnu).

argh, jeg må være (for) træt - du har selvfølgelig ret :)

Fra : Magnus Marius Rohde

Dato : 06-04-04 16:13

> [...]

> finde ud af at bruge Google, men er her nogen der kender til nogle
> særligt gode websites eller lignende om QT/KDE-integration på OSX?

Som Morten allerede har skrevet kan man installere kde, så det kører
under X11, ellers er de to eneste projekter jeg har hørt om der bruger
qt-OSX-porten LyX og koffice. LyX-aqua kan du finde på www.lyx.org, jeg
kan ikke lige huske nogle links til koffice-aqua, men det kan google
nok. Qt på OS X er ikke særlig pænt, eller en særlig god implementation.
Der er bla. problemer med placering af skrift i knapper, pop-up menuer
mv. Alt i alt er det ikke særligt tilfredsstillende, prøv at hent
LyX-aqua for at se hvad jeg mener.

Magnus
--
OS X: Because making UNIX user-friendly was easier that fixing Windows