Font problem!!
Fra : otn

Dato : 04-04-04 15:19

Ja - så er jeg nået til at skulle installere en enkelt font. FontBook
Help er studeret - men jeg kan ikke få det til at virke. Når jeg klikker
på fonten åbner FB sig godt nok - men fonten viser sig ikke - og jeg kan
ikke install. den. Det drejer sig om en font der hedder Flora ITC. I
mappen ligger 3 ikoner:
Flora ITC (mrk. FFIL), FloraITC(mrk.LWFN), FloraITCBol(mrk. LWFN)
Jeg har trukket og - syntes jeg - prøvet alle muligheder. ;0(
Kan nogen hjælpe nok en gang?
Puh ha - hvor har jeg dog svært ved at vænne mig til OSX.
PFT

Ole

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 04-04-04 16:52

otn <otn@stofanet.dk> wrote:

> Puh ha - hvor har jeg dog svært ved at vænne mig til OSX.

Det er ikke så svært

Jeg ved ikke lige hvad der er galt siden FontBook ikke vil kendes ved
skriften, for du har jo både skærm- og printerskriften. Du kan dog blot
smide skriften i enten /Library/Fonts eller ~/Library/Fonts. Det er
altså Library-mappen i enten roden af din harddisk eller den i din
home-mappe.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : otn

Dato : 04-04-04 18:04

Hej René,
Ja - hvor svært kan det være. Nu har jeg smidt fonten i library - og den
dukker også op i feks. AppleWorks - men stadig ikke i fontbook -
underligt. Samtidig ser den ikke særlig godt ud - hvilket også er
underligt. I gamle dage skulle man ha´ en ATM installeret for at få en
flot screen font - men det gælder vist ikke under OSX? Jeg tror jeg har
brug for lidt grundlæggende viden - ikke alene om fonte - men om hele
OSX systemet - pref. filer - som var let at finde under OS9 - er noget
sværere at finde nu. Kan du anbefale noget - litteratur eller
hjemmesider som kan give en mere grundlæggende viden om opbygningen af
Pantheren??
PFT

MVH

Ole

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 04-04-04 20:58

otn <otn@stofanet.dk> wrote:

> [...]
> underligt. I gamle dage skulle man ha´ en ATM installeret for at få en
> flot screen font - men det gælder vist ikke under OSX? Jeg tror jeg har

Der er ikke brug for ekstra software for at bruge Postscript-skrifter i
OS X. Det er understøttet af systemet.

Det jeg kan forestille mig er, at printerskriften muligvis er defekt
og derfor vil FontBook ikke vise skriften. Jeg tror ikke at OS X som
sådan bruger skærmskriften til noget, så den ignorerer den.

Hvis der så ligger en skærmskrift i systemet, kunne jeg forestille mig
at skriften alligevel dukker op, men da printerskriften ikke virker,
vil den være meget hakket at se på. Måske er det endda kun
Carbon-programmer, som viser skærmskrifterne, men det er gætværk.

> [...]
> sværere at finde nu. Kan du anbefale noget - litteratur eller
> hjemmesider som kan give en mere grundlæggende viden om opbygningen af

Hmm... lige på stående fod har jeg ikke nogle gode links. Jeg har læst
et par bøger om OS X, men ellers har jeg bare rodet rundt på nettet,
når jeg har haft brug for at vide noget specifikt.

Fra : Søren Theilgaard

Dato : 06-04-04 09:31

In article <iu56k1-e8e.ln1@osxserver.rfn.dk>, René Frej Nielsen
<spam@rfn.dk> wrote:

> Hmm... lige på stående fod har jeg ikke nogle gode links. Jeg har læst
> et par bøger om OS X, men ellers har jeg bare rodet rundt på nettet,
> når jeg har haft brug for at vide noget specifikt.

På mine kurser plejer jeg at anvende Davide Pogue's "Mac OS X Missing
Manual". Husk, at uanset hvad du køber, så skal bogen helst være
opdateret til Panther.

Ellers har jeg et par gode artikler på min hjemmeside, som du kan
starte med.

--
Søren Theilgaard
IT Consultant, M.Sc.Eng.

Theilgaard Consult
http://www.theilgaard.dk

(Remove "NOSPAM" from e-mail address if replying directly to me.)

Fra : Søren Theilgaard

Dato : 06-04-04 09:35

In article <1gbqevf.16hxq7d1cce76iN%otn@stofanet.dk>, otn
<otn@stofanet.dk> wrote:

> [...]
> dukker også op i feks. AppleWorks - men stadig ikke i fontbook -
> underligt. Samtidig ser den ikke særlig godt ud - hvilket også er

Mac OS X har den fordel, at den kun aktiverer fonte der umiddelbart
virker. Ikke sådan at forstå, at du får en advarsel eller lign., men
skriften bliver simpelt hen ikke aktiveret.

Nu vi snakker om fonter vil jeg ikke undlade at slå et slag for de
fonte som er udkommet i OTF (Open Type Font) formatet. Der er én fil
pr. skriftsnit, og de virker under både Mac og Windows, og så går de
ikke i stykker.