Dualboot - først installere OS9 og så OSX?
Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 03-04-04 09:42

Jeg vil gerne have at min Pismo kan boote i både OS9 og OSX. Jeg har
OSX 10.2. Er det stadig sådan at jeg først skal installere OS9 og
derefter OSX10.2?

-j

--
Linux install party in La Paz, Bolivia
<http://weblog.janus.dk/archives/2002/10/19/000184.html>

Fra : Lone Schmidt

Dato : 03-04-04 10:00

Janus Sandsgaard <spam@janus.dk> wrote:

> Jeg vil gerne have at min Pismo kan boote i både OS9 og OSX. Jeg har
> OSX 10.2. Er det stadig sådan at jeg først skal installere OS9 og
> derefter OSX10.2?
>
> -j

Jeg mener ja, men om lidt kommer MRK og siger nej!
--
Venlige hilsner
og grumme go´hygge

Fra : Morten Lind

Dato : 03-04-04 10:51

Lone Schmidt <mailloneFJERN@netscape.net> wrote:

> Jeg mener ja, men om lidt kommer MRK og siger nej!

Hvis han gør det, har han ret
Men du har også lidt ret - din måde er i hvert fald nemmere.

Jeg har lige udkæmpet en krig med en iBook - dual
USB/500/10/128.......en formateret HD og på med Panther incl. OS9
drivere.

INGEN OS9CD´er ville den æde - var nødt til at "låne" en systemmappe fra
min egen maskine, før den ville installere OS9.

Til gengæld lagde jeg uden besvær Panther på en iMacOriginal og senere
en OS9 systemmappe ved at vælge ny systemmappe uden trediepart og
udvidelser.

Men iBook´en ville ikke?......

Så det er vist så som så med den s.... OS9 systemmappe - og naturligvis
har man brug for at kunne boote i OS9 - endnu i hvert fald
Hejsaer fra
Morten

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 03-04-04 11:35

Morten Lind <fornavnogefternavn@machintoshUDENHINTOSH.com> wrote:

> Lone Schmidt <mailloneFJERN@netscape.net> wrote:

> Hvis han gør det, har han ret
> Men du har også lidt ret - din måde er i hvert fald nemmere.

OK, det tager jeg som et "ja". Jeg har nu 9.2.2 kørende, og går nu i
gang med at installere OSX10.2. Håber det virker. Den lille sover, så
det er nu der skal handles.

-j

Fra : Morten

Dato : 03-04-04 16:15

Janus Sandsgaard <spam@janus.dk> wrote:

> Jeg vil gerne have at min Pismo kan boote i både OS9 og OSX. Jeg har
> OSX 10.2. Er det stadig sådan at jeg først skal installere OS9 og
> derefter OSX10.2?

nej. du skal bare sørge for at der lægge soS9 drivere på disken hvis
du formaterer den fra OSX.

--
Morten Reippuert Knudsen

PowerMac G5: 1.6GHz, 1.25GB RAM, 80GB Disk, 8x DVD+/-RW, Bluetooth
mus + tastatur, FX5200 Ultra, iSight & Lacie Photon18Vision (TFT).

Fra : Morten Lind

Dato : 03-04-04 16:47

Morten <spam@reippuert.dk> wrote:

> nej. du skal bare sørge for at der lægge soS9 drivere på disken hvis
> du formaterer den fra OSX.

Kære Morten - det er altså ikke rigtigt
Hvorfor véd jeg ikke, men de forskellige modeller opfører sig
forskelligt - så du kan ikke bare sige sådan
M.

Fra : Morten

Dato : 03-04-04 23:27

> Kære Morten - det er altså ikke rigtigt

Kære Medmorten - er altså rigtigt

> Hvorfor véd jeg ikke, men de forskellige modeller opfører sig
> forskelligt - så du kan ikke bare sige sådan

Jo, det går da meget fint... På dette flet opfører alle modeller altså
sig ens.

Fra : Morten Lind

Dato : 04-04-04 05:49

Morten <spam@reippuert.dk> wrote:

> Kære Medmorten - er altså rigtigt

> Jo, det går da meget fint... På dette flet opfører alle modeller altså
> sig ens.

Hæ, hæ....så du mit indlæg om iBogen tidligere i tråden?......kan du
forklare forskellen på dens opførsel versus iMac´en?
M.

Fra : Peter Kiil

Dato : 04-04-04 10:25

Morten Lind - fornavnogefternavn@machintoshUDENHINTOSH.com on 04/04/04 6:48
wrote:

> Hæ, hæ....så du mit indlæg om iBogen tidligere i tråden?......kan du
> forklare forskellen på dens opførsel versus iMac´en?

At din OS9 cd er for gammel til din iBook. Du skal bruge den der fugle med
maskinen eller en fra en nyere maskine.
--
/peter

Fra : Morten Lind

Dato : 04-04-04 12:15

Peter Kiil <spam@kiil.net> wrote:

> Morten Lind - fornavnogefternavn@machintoshUDENHINTOSH.com on 04/04/04 6:48

> At din OS9 cd er for gammel til din iBook. Du skal bruge den der fugle med
> maskinen eller en fra en nyere maskine.

Ja, Peter - men jeg har også prøvet med en OS9.1, og iBook´en ville ikke
starte fra CD´en?
M.

Fra : Peter Kiil

Dato : 04-04-04 19:52

Morten Lind - fornavnogefternavn@machintoshUDENHINTOSH.com on 04/04/04 13:15
wrote:

> Ja, Peter - men jeg har også prøvet med en OS9.1, og iBook´en ville ikke
> starte fra CD´en?

Sikkert fordi din iBook er født med et system nyere end 9.1. Du kan prøve
nok så mange cd'er, men den starter ikke før den får den der fulgte med den,
eller en nyere.

--
/peter

Fra : Morten Lind

Dato : 04-04-04 20:05

> [...]

> nok så mange cd'er, men den starter ikke før den får den der fulgte med den,

Hej Peter den var født med OS 9.0.4.......ifg.systemprofil(eller om
denne Mac?), inden jeg formaterede, så det er ikke det, vel?
M.

Fra : Peter Kiil

Dato : 04-04-04 20:21

Morten Lind - fornavnogefternavn@machintoshUDENHINTOSH.com on 04/04/04 21:04
wrote:

> Hej Peter den var født med OS 9.0.4.......ifg.systemprofil(eller om
> denne Mac?), inden jeg formaterede, så det er ikke det, vel?
> M.

En iBook 500mhz er minimum født med 9.1, og som sagt er en hvilken som helst
9.1 cd ikke garanti for at det virker.

--
/peter

Fra : Morten Lind

Dato : 04-04-04 21:12

> [...]

> En iBook 500mhz er minimum født med 9.1, og som sagt er en hvilken som helst

OK.....så må nogen have f..... den, for den var altså udstyret med
9.0.4, som jeg siger - det er jo ikke for sjov, vel

Men du har nok ret i, at det ikke er hvilkensomhelst systemCD, der
virker......jeg har kun de originale købeCD´er, og ikke de CD´er, der
fulgte med maskinen......

men pyt nu - jeg har jo løst problemet - tog en systemmappe 9.2.2 fra
min egen maskine - lagde den ind - og fik så liv i "dyret"
M.

Fra : Peter Kiil

Dato : 04-04-04 21:49

Morten Lind - fornavnogefternavn@machintoshUDENHINTOSH.com on 04/04/04 22:11
wrote:

> OK.....så må nogen have f..... den, for den var altså udstyret med
> 9.0.4, som jeg siger - det er jo ikke for sjov, vel

Apple er heller ikke enige. Den kan ikke køre 9.0.4.

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=25114

Du husker forkert kære Morten
--
/peter

Fra : Morten Lind

Dato : 05-04-04 06:39

> [...]

> Morten Lind - fornavnogefternavn@machintoshUDENHINTOSH.com on 04/04/04 22:11

> Apple er heller ikke enige. Den kan ikke køre 9.0.4.

Hmm..jamen, det må jeg jo gøre så
M.

Fra : Morten

Dato : 05-04-04 12:53

In article
<1gbqnzt.xni1q56hsurrN%fornavnogefternavn@machintoshUDENHINTOSH.com>,
fornavnogefternavn@machintoshUDENHINTOSH.com (Morten Lind) wrote:

> OK.....så må nogen have f..... den, for den var altså udstyret med
> 9.0.4, som jeg siger - det er jo ikke for sjov, vel

Det må i givet fald have været 9.04 + en nyere Mac OS ROM fil. Eller
osse var det en OS 9.04 installation som kun kunne bootes fra Classic,
men som ikke kunne boote direkte.

Fra : Morten Lind

Dato : 05-04-04 17:50

> [...]

> Det må i givet fald have været 9.04 + en nyere Mac OS ROM fil. Eller
> osse var det en OS 9.04 installation som kun kunne bootes fra Classic,

Se, det lyder interessant.....jeg kan forstå på dig, at det kan lade
sig gøre?
M.

Fra : Morten

Dato : 05-04-04 22:19

> Se, det lyder interessant.....jeg kan forstå på dig, at det kan lade
> sig gøre?

Det kan det, min G5 kan boote 9.04 og opefter i Classic men ingen af
disse direkte.

Fra : Morten

Dato : 05-04-04 12:51

In article
<1gbql1v.1qsmq4t12y6ia5N%fornavnogefternavn@machintoshUDENHINTOSH.com>,
fornavnogefternavn@machintoshUDENHINTOSH.com (Morten Lind) wrote:

> Hej Peter den var født med OS 9.0.4.......ifg.systemprofil(eller om
> denne Mac?), inden jeg formaterede, så det er ikke det, vel?

Den er ikke født med 9.04, jeg havde en af de allerførste iBog 500 og
den var født med 9.1, senere modeller er født med 9.2x.

9.1 blev frigivet mens jeg stadig havde en iBog 466, og før ice
modellerne blev annonceret.

Fra : Morten Lind

Dato : 05-04-04 17:53

> [...]

> den var født med 9.1, senere modeller er født med 9.2x.
>
> 9.1 blev frigivet mens jeg stadig havde en iBog 466, og før ice

Tjaeh - du og Peter har jo nok ret, men der stod altså 9.0.4, da jeg
åbnede diskutilities fra PantherCD´en, eller hvad jeg nu gjorde
M.

Fra : Morten

Dato : 05-04-04 22:18

Morten Lind <fornavnogefternavn@machintoshudenhintosh.com> wrote:

> Tjaeh - du og Peter har jo nok ret, men der stod altså 9.0.4, da jeg
> åbnede diskutilities fra PantherCD´en, eller hvad jeg nu gjorde

Den kan boote classic fra 9.04, men ikke boote 9.04 direkte, iøvrigt
var den vel osse i udu.

Fra : Morten Lind

Dato : 06-04-04 06:45

Morten <spam@reippuert.dk> wrote:

> Den kan boote classic fra 9.04, men ikke boote 9.04 direkte, iøvrigt
> var den vel osse i udu.

Nå ja*LOL* - det var jo dér, det begyndte
M.

Fra : Morten

Dato : 04-04-04 15:58

Morten Lind <fornavnogefternavn@machintoshudenhintosh.com> wrote:

> Hæ, hæ....så du mit indlæg om iBogen tidligere i tråden?......kan du
> forklare forskellen på dens opførsel versus iMac´en?

nope, jeg tror nemlig ikke jeg har læst det.

Fra : Morten Lind

Dato : 04-04-04 20:00

Morten <spam@reippuert.dk> wrote:

> nope, jeg tror nemlig ikke jeg har læst det.

OK, Morten......så får du lige en opgave

Indledningsvis skal det lige siges, at jeg grundlæggende er enig med dig
i, at det kan lade sig gøre at installere OS9 oveni en
Panther-installation.

Det har jeg - som tidligere nævnt - selv gjort på en original
iMac/rev.A/233MHz/160MB RAM/4GBHD, så langt, så godt

Jeg får så denne iBook ind, der er smadret totalt og skal geninstallere
alt.
iBook 500MHz/128MB RAM/10GB HD/Dual USB.......(ice)

Formaterer fra PantherCD´en.......som du også plæderer for.......hakker
af i "installer OS 9 drivere".......naturligvis........som du også
plæderer for..........installerer systemet og alt er godt, tror jeg - og
tror du

Smider derefter en OS 9 systemCD i maskinen, som jeg gjorde med
iMac´en.......ingen respons......Den vil ikke starte fra CD´en med
"C"tasten nede og den vil ikke installere systemet, fordi....."der
findes ikke en OS9 systemmappe i systemet"......det er hvad den
siger......

........Prøver efterfølgende at smide en OS 9.1systemCD i..........samme
resultat......????.......den bliver ved at sige, at der ikke er en OS9
systemmappe, og kan derfor ikke starte classic, og derfor ikke
installere OS9.

Naturligvis har jeg løst problemet, men vil du venligst forklare mig,
hvorfor det kunne lade sig gøre på min iMacOriginal og ikke på min iBog?

Jeg giver kaffe & kage, hvis du har en god forklaring, for iBook´en har
ingen hardwarefejl, og processen var mage til iMac´ens.

Du burde iøvrigt kunne huske historien med iMac´en, da det var dig, der
"styrede" afinstallationen af sprogpakkerne og printerdriverne.......en
smule arrogant, men du gjorde det dog)))

Så kære Morten - hvad gør vi nu, og hvad gør jeg forkert, når jeg nu gør
nøjagtig det samme som tidligere?

Og hvorfor opfører maskinerne sig ikke som du siger, nemlig ens?

Med forventningsfuld håben,
M.

Fra : Morten

Dato : 05-04-04 12:49

In article
<1gbqi2v.1gi8rl11glqe8hN%fornavnogefternavn@machintoshUDENHINTOSH.com>,
> [...]

> "C"tasten nede og den vil ikke installere systemet, fordi....."der
> findes ikke en OS9 systemmappe i systemet"......det er hvad den

Det er fordi din OS9 CD er for gammel til din iBog. Prøv en nyere CD,
den der fulgte med maskinen kan med garantrisse boote iBog'en!

> [...]
> resultat......????.......den bliver ved at sige, at der ikke er en OS9
> systemmappe, og kan derfor ikke starte classic, og derfor ikke

CD'en er stadig for gammel - prøv med den medfølgende CD, eller en
retail 9.2x CD istedet.

> Naturligvis har jeg løst problemet, men vil du venligst forklare mig,
> hvorfor det kunne lade sig gøre på min iMacOriginal og ikke på min iBog?

Fordi din gamle iMac kan boote fra de OS9 CD'ere du har prøvet med. Det
kan iBogen ikke - uanset om der i forvejen er installeret OSX eller ej.
Hvis du forsøger at boote din iMac fra en OS8.0 CD vil du opnå nøjagtigt
samme resultat.

> Jeg giver kaffe & kage, hvis du har en god forklaring, for iBook´en har
> ingen hardwarefejl, og processen var mage til iMac´ens.

Tid og sted?

Forlaringen er givet. De CD'ere du har prøvet med kan ikke boote
iBog'en. Ganske som en OS8.0 eller 7.6x CD ikke kan boote din iMac.

> [...]
> smule arrogant, men du gjorde det dog)))
>
> Så kære Morten - hvad gør vi nu, og hvad gør jeg forkert, når jeg nu gør

Du gør ikke det samme i begge tilfælde, iMacv'en stikker du en CD den
kan boote fra, mens du stikker iBogen en CD den ikke kan boote fra.

> Og hvorfor opfører maskinerne sig ikke som du siger, nemlig ens?

De opfører sig skam ens, men du gør ikke det samme på begge i-computere.

Fra : Morten Lind

Dato : 05-04-04 18:24

Morten <spam@reippuert.dk> wrote:

> In article
> <1gbqi2v.1gi8rl11glqe8hN%fornavnogefternavn@machintoshUDENHINTOSH.com>,
> fornavnogefternavn@machintoshUDENHINTOSH.com (Morten Lind) wrote:

Hej Morten

> Det er fordi din OS9 CD er for gammel til din iBog. Prøv en nyere CD,
> den der fulgte med maskinen kan med garantrisse boote iBog'en!

OK.....det er til at forstå. Aber dabei´et er blot, at de originale
softwareCD´er er stjålet i Australien

> CD'en er stadig for gammel - prøv med den medfølgende CD, eller en
> retail 9.2x CD istedet.

Hvorfor er den for gammel, når alle siger, at den blev leveret med 9.1?

Lånte iøvrigt en OS 9.2.2 systemmappe fra min egen maskine og bootede
derfra - derefter kunne jeg bruge de systemCD´er, jeg har

> [...]
> kan iBogen ikke - uanset om der i forvejen er installeret OSX eller ej.
> Hvis du forsøger at boote din iMac fra en OS8.0 CD vil du opnå nøjagtigt

OK - giver også mening

> Tid og sted?

Højsommer i kolonihaven på Klausdalsbrovej 273

> Forlaringen er givet. De CD'ere du har prøvet med kan ikke boote
> iBog'en. Ganske som en OS8.0 eller 7.6x CD ikke kan boote din iMac.

En OS 8 kan nu godt boote min iMac, tror jeg - den er født med 8.1, men
har dog ikke prøvet?

> Du gør ikke det samme i begge tilfælde, iMacv'en stikker du en CD den
> kan boote fra, mens du stikker iBogen en CD den ikke kan boote fra.

Men stadig plæderer du for, at man kan smide en OS9 systemmappe på en
Mac, hvis man bare har sørget for at installere OS9 drivere under OS X
installationen - og det kan man jo så ikke, vel?

Altså skal forklaringerne være mere nuanceret, så man enten bruger de
originale systemCD´er - eller et nyere system, end det, der fulgte med?

> De opfører sig skam ens, men du gør ikke det samme på begge i-computere.

Hmmmmm........????.....

Men tak for din opfølgning - håber at Lone og Janus følger med
Du er velkommen 01. maj kl.08:00 ved flagstangen til kaffe, brød og en
lille skarp

Hej fra MedMorten

Fra : Kaj Christiansen

Dato : 05-04-04 21:12

Morten Lind <fornavnogefternavn@machintoshUDENHINTOSH.com> wrote:

> Hvorfor er den for gammel, når alle siger, at den blev leveret med 9.1?

Apple siger:
"These computers are supported by the version of Mac OS included with
the computer when it was purchased; retail copies of Mac OS with the
same (or earlier) version number may not include the system software
components necessary to start up these models. These computers are also
supported by all subsequent versions of Mac OS."

Fra: <http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=25114>
Fodnote 3

mvh.
Kaj.
--
Never Mind the Dog...
BEWARE OF OWNER !

Fra : Morten Lind

Dato : 05-04-04 21:54

Kaj Christiansen <kajc@ofir.dk> wrote:

> Fra: <http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=25114>
> Fodnote 3
>
> mvh.
> Kaj.

Tak Kaj.....så lærte jeg også noget idag
M.

Fra : Morten

Dato : 05-04-04 22:16

> Hvorfor er den for gammel, når alle siger, at den blev leveret med 9.1?

= en custom 9.1, dvs 9.1 Finder & Systemkuffert + en nyere Mac OS Rom og
nyere drivere.

> Højsommer i kolonihaven på Klausdalsbrovej 273

Og jeg dukker op

> En OS 8 kan nu godt boote min iMac, tror jeg - den er født med 8.1, men
> har dog ikke prøvet?

8.0 og en almindelig retail version af 8.1 kan med sikkerhed ikke
boote din iMac. Den første OS version der kunne boote en newworld
maskine (ROM-i-RAM via Mac OS ROM filen) er din iMac og den blev
leveret med en custom udgave af MacOS8.1.

> Men stadig plæderer du for, at man kan smide en OS9 systemmappe på en
> Mac, hvis man bare har sørget for at installere OS9 drivere under OS X
> installationen - og det kan man jo så ikke, vel?

Jo man kan, men man skal selvfølglig sikre sig at den OS9 CD man vil
installere fra kan boote manskinen.

> Hmmmmm........????.....

bootable CD, ikke bootable CD - det er ikke det samme.

> Men tak for din opfølgning - håber at Lone og Janus følger med
> Du er velkommen 01. maj kl.08:00 ved flagstangen til kaffe, brød og en
> lille skarp

det lyder lidt tidligt på en fridag, og direkte fælt hvis der skal
synges arbejderslagsange

Fra : Morten Lind

Dato : 06-04-04 06:54

> = en custom 9.1, dvs 9.1 Finder & Systemkuffert + en nyere Mac OS Rom og
> nyere drivere.

OK, tak....havde ingen anelse om, at der var blandet så meget ind i
det

> Og jeg dukker op

Lyder dejligt - hvis du kan tåle byggerod, kan vi godt organisere det
ordentligt)))

> [...]
> maskine (ROM-i-RAM via Mac OS ROM filen) er din iMac og den blev
> leveret med en custom udgave af MacOS8.1.

Ja

> Jo man kan, men man skal selvfølglig sikre sig at den OS9 CD man vil
> installere fra kan boote manskinen.

Ja, det er efterhånden gået op for mig

> bootable CD, ikke bootable CD - det er ikke det samme.

Det er jeg klar over Hvordan tjekker man, om de er bootable?(Altså,
udover bare at prøve at smide dem i)

> det lyder lidt tidligt på en fridag, og direkte fælt hvis der skal
> synges arbejderslagsange

Hæ, hæ....OK.....for tidligt så - tror nu ikke, de synger
arbejderslagsange - dem er der vist ikke nogen, der kan huske*GG*......

Hej fra
Morten

Fra : Morten

Dato : 06-04-04 11:31

> Ja

sjovt sent-om-natten sprog.

> Det er jeg klar over Hvordan tjekker man, om de er bootable?(Altså,
> udover bare at prøve at smide dem i)

Peter Kill's fine url til en artikkel fra Apple omhandlende emnet.

Fra : Lone Schmidt

Dato : 06-04-04 18:54

Morten <spam@reippuert.dk> wrote:

> Og jeg dukker op

> det lyder lidt tidligt på en fridag, og direkte fælt hvis der skal
> synges arbejderslagsange

Tak for invitationen, Morten
Og jeg osse gerne se din flagstang

1. maj er jo en speciel dag

Det er, udover de fleste helligedage,
nok den mest faste arbejdsdag jeg har !! LOL

M.h.t. at huske arbejdersange, så er hukommelsen ikke noget problem, det
er mere at jeg ikke kender dem...........eeeejjj, der er vist en der
hedder noget med interasiociale, ikke?

Ku´ ikke lade være!
--
Venlige hilsner
og grumme go´hygge

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 03-04-04 19:45

Morten <spam@reippuert.dk> wrote:

> nej. du skal bare sørge for at der lægge soS9 drivere på disken hvis
> du formaterer den fra OSX.

Hmmmm... men når jeg nu har OS9.2.2 installeret kan jeg så installere
10.2 efterfølgende uden at smadre noget?

-j

Fra : Morten Lind

Dato : 03-04-04 19:55

Janus Sandsgaard <spam@janus.dk> wrote:

> Hmmmm... men når jeg nu har OS9.2.2 installeret kan jeg så installere
> 10.2 efterfølgende uden at smadre noget?
>
> -j

Yep
M., der godt nok synes, der er divergerende opfattelser af denne lille
detaille

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 03-04-04 20:06

Morten Lind <fornavnogefternavn@machintoshUDENHINTOSH.com> wrote:

> Yep

Tak.

> M., der godt nok synes, der er divergerende opfattelser af denne lille
> detaille

Ja, det har du ret i. Tager backup af mine Palm data til cd rom for en
sikerheds skyld (har lige slettet min Palm m505 helt for at forsøge at
henoplive den).

-j

Fra : Morten Lind

Dato : 03-04-04 21:28

> [...]

> Ja, det har du ret i. Tager backup af mine Palm data til cd rom for en
> sikerheds skyld (har lige slettet min Palm m505 helt for at forsøge at

Held & lykke
M.