VNC gjennom router - kan noen hjelp?
Fra : Einar Fløystad

Dato : 02-04-04 17:41

Min venninne sitter på en annen kant av byen med sin Mac og
ADSL-forbindelse uten router. Jeg vil gjerne få hennes skrivebord frem
på min skjerm via VNC. Hun setter igang "ShareMyDesktop" VNC-tjener og
sender meg sin IP-adresse, sitt passord og beskjed om at hun bruker post
5901.

Jeg sitter med begge mine Macer (iBook & Cube, begge med OS 10.3.3) i
nettverk bak en 3Com OfficeConnect router og ADSL. Jeg
åpner "Chicken of the VNC" og skriver inn IP-adr., passord og port 5901
- uten å få forbindelse. Jeg ber min venninne slå av brannmuren i Mac OS
X, og jeg prøve å slå av min router brannmur (tror jeg får dette til).
Det nytter ikke.

Kan noen hjelpe meg med å få dette til?

Takk.

Fra : Morten

Dato : 02-04-04 18:34

Einar Fløystad <e.f@mac.com> wrote:

> [...]
> - uten å få forbindelse. Jeg ber min venninne slå av brannmuren i Mac OS
> X, og jeg prøve å slå av min router brannmur (tror jeg får dette til).

Hendes router bruger sikkert natd, hun skl lave en indgående forward på
port 5901 til Ip nummeret på LAN siden. Hvordan det gøres kan vi ikke hjælpe
dig med, før du oplyser hvilken router der er tale om.

--
Morten Reippuert Knudsen

PowerMac G5: 1.6GHz, 1.25GB RAM, 80GB Disk, 8x DVD+/-RW, Bluetooth
mus + tastatur, FX5200 Ultra, iSight & Lacie Photon18Vision (TFT).

Fra : Lone Schmidt

Dato : 03-04-04 08:08

Morten <spam@reippuert.dk> wrote:

> Hendes router bruger sikkert natd, hun skl lave en indgående forward på
> port 5901 til Ip nummeret på LAN siden. Hvordan det gøres kan vi ikke hjælpe
> dig med, før du oplyser hvilken router der er tale om.

Jeg er med på en kigger, for jeg har præcis det samme problem!
--
Venlige hilsner
og grumme go´hygge

Fra : Jens

Dato : 03-04-04 18:47

> [...]

> port 5901 til Ip nummeret på LAN siden. Hvordan det gøres kan vi ikke hjælpe
> dig med, før du oplyser hvilken router der er tale om.

Det er næppe problemet. Den oprindelige post begynder med:

Så noget antyder at det er hans egen router der skal pilles ved (om
nogen).

/ Jens (som ikke er klog på routere)
--
A: Maybe because some people are too annoyed by top-posting.
Q: Why do I not get an answer to my question(s)?

Fra : Morten

Dato : 03-04-04 23:34

Jens <spam@finds.dk> wrote:

> Det er næppe problemet. Den oprindelige post begynder med:

> Så noget antyder at det er hans egen router der skal pilles ved (om
> nogen).

det er vist rigtigt... så skal han bare igang med at natd'e sin egen
router.

> / Jens (som ikke er klog på routere)

--
Morten Reippuert Knudsen (som skal lære at læse det hele)

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 04-04-04 19:15

Morten <spam@reippuert.dk> wrote:

> det er vist rigtigt... så skal han bare igang med at natd'e sin egen
> router.

Burde da ikke være nødvendigt. Man skal jo heller lave portforward for
at _se_ websider på port 80 vel

Hvad med ganske enkelt, at prøve med en anden port.
Prøv en wellknown, f.eks. port 80.
Måske har udbyderen blokeret for bestemte porte til brugere uden egen
router.

Preben
--
http://www.ravnekrogen.dk/gallery/salg

Fra : Morten

Dato : 04-04-04 20:45

> Burde da ikke være nødvendigt. Man skal jo heller lave portforward for
> at _se_ websider på port 80 vel

nej ikke forwarding, men hvis der er lukket for de udgående porte der
anvendes, skal der åbnes for dem.

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 04-04-04 21:13

Morten <spam@reippuert.dk> wrote:

> nej ikke forwarding, men hvis der er lukket for de udgående porte der
> anvendes, skal der åbnes for dem.

Enig.
Er der virkelig routere, som out of the box har udgående porte blokeret,
eller udbydere der kører sådan?

Kunne snarere forestille mig en udbyder, som blokerer for en stor range
af indgårende porte, for en sikkerheds skyld.

/Preben
--
http://www.ravnekrogen.dk/gallery/salg

Fra : Morten

Dato : 05-04-04 12:59

In article <1gbqo6k.ismt2q1fcg401N%spam@events.dk>,
spam@events.dk (Preben Bødker Nielsen) wrote:

> Er der virkelig routere, som out of the box har udgående porte blokeret,

jeps.

> eller udbydere der kører sådan?

muligvis.

Fra : Einar Fløystad

Dato : 05-04-04 16:21

(Jeg har hatt brudd på min internettforbindelse og derfor ikke fått lest
svarene før nå)

Takk for all respons og diskusjon av problemet - selv om det fremdeles
ikke er løst.

Om bare noen kunne ha løsningen og veilede meg skritt for skritt...

Bare for å skjematisk presentere situajsonen på nytt:

MAC 1 (hos min venninne) - den jeg ønsker kontroll over / vist på min
skjerm: iBook med OS 10.3.3, ADSL-forbinelse UTEN router.

MAC 2 MAC 3: Cube G3 og PowerBook G4 forbundet i nettverk med 3Com
OfficeConnect router og ADSL forbindelse til internett.

FORSØK: Mac 1 starter VNC-tjeneren "ShareMyDesktop", sender IP-adr.,
passord og portnr. (5901) til Mac 2 / 3, som starter "Chicken of the
VNC" og skriver inn nevnte tall og bokstaver.

PROBLEM: Ingen forbindelse.

LØSNING: ??

På forhånd takk igjen!

Einar Fløystad.

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 05-04-04 17:22

Einar Fløystad <e.f@mac.com> wrote:

> MAC 1 (hos min venninne) - den jeg ønsker kontroll over / vist på min
> skjerm: iBook med OS 10.3.3, ADSL-forbinelse UTEN router.

Uden _egen_ router. Der står jo en hos udbyderen
Undersøg om der er blokeret for betemte porte hos udbyderen.
Prøv med en wellknovn port, f.eks. port 80. Har du prøvet det?

> MAC 2 MAC 3: Cube G3 og PowerBook G4 forbundet i nettverk med 3Com
> OfficeConnect router og ADSL forbindelse til internett.

Kan du selv komme igennem fra Mac 2 til Mac 3 med din offentlige
IPnummer?

Bare til en begyndelse.

/Preben
--
http://www.ravnekrogen.dk/gallery/salg

Fra : Einar Fløystad

Dato : 06-04-04 11:03

> [...]
> Prøv med en wellknovn port, f.eks. port 80. Har du prøvet det?

> Kan du selv komme igennem fra Mac 2 til Mac 3 med din offentlige

Ja, altså dette fungerer fint:

Mac 2:
Jeg åpner "ShareMyDesktop," og da kommer mitt faste IP-nr. 192.168.1.98
(som routeren har gitt den. Jeg har ellers PPPoE oppkobling, som vel
innebærer dynamisk IP-adr.). Jeg starter ShareMyDesktop.

Mac3:
Jeg åpner "Chicken of the VNC" og skriver inn 192.168.1.98 som IP-nr,
dessuten port 5901 (som "ShareMyDesktop" oppgir) og passord. Jeg
strarter "Chicken of the VNC".

Resultat:
Vellykket forbindelse, alt fungerer som det skal.

Men altså når jeg forsøker samme metode fra Mac 1 til Mac 2, eller fra
Mac 1 til Mac 3, eller fra Mac 2 eller 3 til Mac 1, så får jeg ikke
forbindelse.

Grrrrrrr.

Einar.

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 06-04-04 14:40

Einar Fløystad <e.f@mac.com> wrote:

> Ja, altså dette fungerer fint:
>
> Mac 2:
> Jeg åpner "ShareMyDesktop," og da kommer mitt faste IP-nr. 192.168.1.98
> (som routeren har gitt den.

Det er din Mac's IPnummer.

>Jeg har ellers PPPoE oppkobling, som vel
> innebærer dynamisk IP-adr.).

Jeps. Du skal bruge din routers WAN IPnummer.
Det nummer du tildeles af din udbyder.
Find dit IPnummer, f.eks. her www.myip.com

> [...]
> strarter "Chicken of the VNC".
>
> Resultat:
> Vellykket forbindelse, alt fungerer som det skal.

Det er IKKE gennem din router og din udbyder, men bare gennem dit lokale
netværk.
Prøv nu med Mac 2 og 3, og med dit offentlige IPnummer.

/Preben
--
http://www.ravnekrogen.dk/gallery/salg