iChat med audio ?
Fra : Karen Seiersen

Dato : 29-03-04 20:58

Hej NG

Jeg har dette problem, som jeg håber I kan hjælpe mig med

iMac G3, Combo, 17" OS X 3.3 Panter, iChat ver. 2.1
ADSL m. et simens adslmodem - Router Speedstream samt D-Link
netværkshub. iChat står i systemindstillinger til port 5060, har også
prøvet port 80, samt 5190 samt AIM konto, overvejder dog senere at få
en .Mac konto.

Når jeg vil audio chatte med nogen ud af huset kan jeg ikke få
forbindelse ude, men mellem min mands og min egen kan jeg godt, altså
problemstillingn er ud af huset.

For god ordens skyld vil jeg lige fortælle at de personer, som jeg har
prøvet med, alle prøvet audiocaht med andre uden problemer.

Jeg har prøver både uden og med firewall og personlig webdeling slået
til.

Hvad mon årsagen kan være ??? gode råd modtages gerne

Håber dette er nogenlunde forståeligt !

De bedste hilsner Karen

Fra : Michael Holm

Dato : 29-03-04 22:36

Karen Seiersen <vk@besked.com> wrote:

> [...]
> til.
>
> Hvad mon årsagen kan være ??? gode råd modtages gerne

kan ikke lige overskue om det samme setup herhjemme, men jeg har en iMac
på som "første led" og så bærbare, via airport, inde i huset kan jeg
godt snakke og video, men ud af huset er det kun iMac'en (som er den som
mit udvendige ip nr. passer til) som kan audio'e og video'e...

Tekst iChat virker fint alle steder :)

--
Michael T. Holm
http://www.toitsu.dk - http://alexanderteknik.tk

Fra : Karen Seiersen

Dato : 30-03-04 18:00

Michael Holm <michael.holm@anthro.ku.dk> wrote:

> [...]
> godt snakke og video, men ud af huset er det kun iMac'en (som er den som
> mit udvendige ip nr. passer til) som kan audio'e og video'e...

Sorry

Den kan jeg desværre ikke lige gennemskue...... mener du samme opsætning
som mig eller ?

de bedste hilsner Karen

Fra : Michael Holm

Dato : 30-03-04 18:58

> [...]

> Sorry
>
> Den kan jeg desværre ikke lige gennemskue...... mener du samme opsætning

af din beskrivelse lyder det som om du har en opsætning der ligner min,
og jeg har lign. problemer.

Er det på begge dine computere du har problemet med audiochat ud af
huset ?

Fra : Karen Seiersen

Dato : 30-03-04 22:23

> [...]

> og jeg har lign. problemer.
>
> Er det på begge dine computere du har problemet med audiochat ud af

Ja det er på alle 3 !!
men opsætningen er jo også ens på alle )

Hilsen Karen

Fra : Morten Lind

Dato : 31-03-04 07:07

Karen Seiersen <vk@besked.com> wrote:

> Ja det er på alle 3 !!
> men opsætningen er jo også ens på alle )
>
> Hilsen Karen

Karen
Jeg har ikke læst de dokumenter, Preben henviser til, og det ville jeg
gøre, hvis jeg var dig. Men du har været i
systemindstillinger>Deling>FireWall>iChat Rendezvous, ikke sandt?
M.

Fra : Karen Seiersen

Dato : 31-03-04 11:28

Morten Lind <fornavnogefternavn@machintoshUDENHINTOSH.com> wrote:

> [...]
> gøre, hvis jeg var dig. Men du har været i
> systemindstillinger>Deling>FireWall>iChat Rendezvous, ikke sandt?

Hej Morten
Jeg har været i >systemindstillinger>Deling>FireWall>iChat Rendezvous,
og har nu også læst Prebens henvisninger. Og som jeg må erfare er det
mest sansynligt at det er routeren som driller!

Jeg må nok ud og investere i en ny

De bedste hilsner Karen

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 31-03-04 16:34

> [...]

> og har nu også læst Prebens henvisninger. Og som jeg må erfare er det
> mest sansynligt at det er routeren som driller!

Nej du skal bare konfigurere den router du allerede har rigtigt.

--
med venlig hilsen
Jesper Haaber Gylling

Fra : Karen Seiersen

Dato : 31-03-04 22:00

> Nej du skal bare konfigurere den router du allerede har rigtigt.

OK det prøver jeg, tak

Hilsen Karen

Fra : Carsten Ortmann

Dato : 03-04-04 08:47

Hey Karen,

Nu er det jo et par dage siden, at denne her korrespondence lagde sig
ned, men jeg havde lignende problemer med min TRENDnet-router, og dem
har jeg fået løst. Hvis du ikke allerede har fået hul igennem kan du
kontakte mig, så skal jeg prøve at hjælpe.

vh
Carsten

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 31-03-04 00:09

> [...]
> prøvet med, alle prøvet audiocaht med andre uden problemer.
> Jeg har prøver både uden og med firewall og personlig webdeling slået

Problemet er i din router.
Læs evt.:
<http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=93208>
samt
<http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=93333>

/Preben
--
http://www.ravnekrogen.dk/gallery/salg

Fra : Karen Seiersen

Dato : 31-03-04 11:28

> Problemet er i din router.
> [...]

Hej Preben

Tak for dit svar og link's, ja det ser ud som om jeg må have en anden
router, er der nogen bestemt god, stabil og billig du kan anbefale ??

De bedste hilsner Karen

Fra : Morten Lind

Dato : 31-03-04 12:55

> [...]

> Tak for dit svar og link's, ja det ser ud som om jeg må have en anden
> router, er der nogen bestemt god, stabil og billig du kan anbefale ??

D-Link og Netgear som de billige.......Zyxell og 3Com som de dyre
Men tror du ikke vi kan konfigurere dén, du har?
M.

Fra : Karen Seiersen

Dato : 31-03-04 13:13

Morten Lind <fornavnogefternavn@machintoshUDENHINTOSH.com> wrote:

> D-Link og Netgear som de billige.......Zyxell og 3Com som de dyre
> Men tror du ikke vi kan konfigurere dén, du har?
> M.

Hej Morten
Aner ikke hvordan jeg ellers skal konfigurere min router.... jeg har
lige prøvet at resete den, nu skal jeg bare finde et offer til
afprøvning us af huset... kan være Søren har tid iaften

de bedste hilsner fra Karen

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 31-03-04 16:34

> [...]

> lige prøvet at resete den, nu skal jeg bare finde et offer til
> afprøvning us af huset... kan være Søren har tid iaften

Du kan da bare taste æble + g og så skrive macsnakdk

--
med venlig hilsen
Jesper Haaber Gylling

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 31-03-04 16:22

Karen Seiersen <vk@besked.com> wrote:

> Hej Preben
>
> Tak for dit svar og link's, ja det ser ud som om jeg må have en anden
> router, er der nogen bestemt god, stabil og billig du kan anbefale ??

Det er slet ikke nødvendigt med en ny router. Er jeg ret sikker på.
Hvis din router IKKE står på Apples liste, betyder det bare, at den ikke
kan køre iChat "out of the box", altså uden ekstra konfigurering.

Så skal der manuelt åbnes for de porte, som er beskrevet i det andet
link.
Jeg har ikke selv haft tid til nærlæsning og konfiguration af min egen
router endnu. Måske andre har.
Hoppe ud i det eller klag din nød her

/Preben
--
http://www.ravnekrogen.dk/gallery/salg

Fra : Karen Seiersen

Dato : 31-03-04 15:40

> [...]
> link.
> Jeg har ikke selv haft tid til nærlæsning og konfiguration af min egen

Ok tak for hjælp! det må jeg så se om jeg kan finde ud af, jeg må vel
bare "hoppe" ud i det med et stort plask )

Mange hilsner Karen