Netscape/IE css hack
Fra : Brian Emilius

Dato : 22-04-04 07:38

Hej NG

Hvordan laver jeg et hack til henholdsvis IE og mozilla omkring margin på
<ul>?
Mozilla fortolker nemlig ikke margin i <ul> på samme måde som IE.

Venlig hilsen og på forhånd tak
Brian Emilius

Fra : Martin Hintzmann And~

Dato : 22-04-04 08:04

Brian Emilius wrote:

> Hej NG
>
> Hvordan laver jeg et hack til henholdsvis IE og mozilla omkring margin på
> <ul>?
> Mozilla fortolker nemlig ikke margin i <ul> på samme måde som IE.

Jeg har lavet et liste over nogle CSS hacks her.
http://www.hintzmann.dk/articles/skjulecss/

NB. Jeg har ikke fået lavet eksempler til dem alle sammen.

Du bør vælge et hack udfra om det er til "Hele CSS-filer", "Enkelte
regler", "Flere regler", "Enkelte deklarationer" eller "Flere
deklarationer".

Herefter vælger du enten udfra hvilke browsere der skal forstå det eller
ikke forstå det.

Der er sikkert nogen her i gruppen der mener at CSS-hacks er skabt af
fanden selv, og tildels vil jeg give dem ret. Men det er trods alt bedre
end de HTML-hacks vi lavede i forrige årtusinde. Så for mit vedkommende
go ahead.

Hintzmann c",)

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 22-04-04 10:31

Brian Emilius skrev:

> Hvordan laver jeg et hack til henholdsvis IE og mozilla
> omkring margin på <ul>?

Du har vel ikke brug for at lave hacks til begge browsere?

Må vi se den side det drejer sig om? Det er lettere at tage
stilling til et konkret problem.

Har du sørget for at sætte IE og Mozilla i standardmode (med en
standardsættende doctypeerklæring)?

Hvis det kun er Windows-IE'er der volder problemer, kan du benytte
conditional comments til at give speciel css-kode til IE.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Brian Emilius

Dato : 22-04-04 12:48

> Du har vel ikke brug for at lave hacks til begge browsere?

Aner det ikke... jeg ved faktisk overhovedet ingenting om hacks.

> Må vi se den side det drejer sig om? Det er lettere at tage
> stilling til et konkret problem.

http://computerskole.dk/felis/

Problemet er margin på menu-listen.

> Har du sørget for at sætte IE og Mozilla i standardmode (med en
> standardsættende doctypeerklæring)?

Er gjort (XHTML 1.0 strict (tror jeg)).

> Hvis det kun er Windows-IE'er der volder problemer, kan du benytte
> conditional comments til at give speciel css-kode til IE.

Det er rent faktisk Mozilla der volder lidt problemer.

Venlig hilsen
Brian Emilius

Fra : Lobais

Dato : 22-04-04 15:43

Thu, 22 Apr 2004 13:47:45 +0200. skrev Brian Emilius:

> Det er rent faktisk Mozilla der volder lidt problemer.

Det gør ingen forskel. Så sætter du bare først en generel værdi, og
derefter en anden, som er specifik for IE.
Den generelle vil dog også gøre sig gældende hos Opera mv.

--
Thomas
- "Videnskab uden religion er lam,

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 22-04-04 13:37

Brian Emilius skrev:

> http://computerskole.dk/felis/

Tak.

Der er nogle få fejl i html-koden - hvis du retter dem er det
lettere at tjekke både html og css for fejl.

> Problemet er margin på menu-listen.

Hvad er specifikt problemet?

> Er gjort (XHTML 1.0 strict (tror jeg)).

Nydeligt.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Brian Emilius

Dato : 22-04-04 13:47

> Der er nogle få fejl i html-koden - hvis du retter dem er det
> lettere at tjekke både html og css for fejl.

Problemet med dette er, at alt 'indhold' bliver genereret af et hjemmelavet
CMS, som endnu ikke overholder standarderne (det kommer det til at gøre, når
jeg en dag får tid). Men mine stylesheets skulle validere.

> Hvad er specifikt problemet?

Venstre margen på menuen. Jeg har sat <ul> margin til 0 px hele vejen rundt,
men i Mozilla vises menuen med en større margin end angivet.

Venlig hilsen
Brian Emilius

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 22-04-04 13:56

Brian Emilius skrev:

> Venstre margen på menuen. Jeg har sat <ul> margin til 0 px
> hele vejen rundt, men i Mozilla vises menuen med en større
> margin end angivet.

Har du overvejet at pille ved padding?
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 22-04-04 14:44

Jens Gyldenkærne Clausen skrev:

> Har du overvejet at pille ved padding?

Nu har jeg selv forsøgt - du kan se et forsøg her:

<http://www.gyros.dk/usenet/temp/felis.html>

Afstanden mellem listeikonet og listeteksten er ikke nem at stille
på - i IE står de helt tæt sammen mens der er et (i mine øjne pænt)
mellemrum mellem de to i Mozilla.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Brian Emilius

Dato : 22-04-04 15:11

Jeg fandt en løsning med padding.
Tak for hjælpen og fordi du gad kigge på det

Venlig hilsen
Brian Emilius