Spalter
Fra : peter hansen

Dato : 11-04-04 22:08

Hey folkens. Jeg har arbejdet med webdesigns i nogle år snart men har
egentlig aldrig haft brug for at anvende spalter før. Nu tror jeg egentlig
at det kunne være en fordel sådan rent grafisk men jeg har ingen anelse om
hvordan

http://213.237.36.247/jane/_pic/dummy.bmp
sådan vil jeg gerne ha det til at se ud (iøvrigt er temp.-adr
http://213.237.36.247/jane hvis der var nogen der ville se det som helhed)

Men hvordan laver jeg lige teksten i spalter? - jeg tænkte måske noget java
kunne gøre det...

// Peter

Fra : Claus Abildgaard Chr~

Dato : 11-04-04 22:33

peter hansen wrote:

> Men hvordan laver jeg lige teksten i spalter? - jeg tænkte måske noget java
> kunne gøre det...

html.dk har en artikel der beskriver hvordan du kan lave spalter vha.
CSS. Det kan være at du kan finde lidt inspiration der.

http://www.html.dk/artikler/00006/

--
Claus Abildgaard Christensen
http://abildgaard.de/

Fra : peter hansen

Dato : 11-04-04 22:51

[CUT]

> html.dk har en artikel der beskriver hvordan du kan lave spalter vha.
> CSS. Det kan være at du kan finde lidt inspiration der.
>
> http://www.html.dk/artikler/00006/

Ja okay... men det jeg tænkte som ville være det svære er at jeg har en
mængde tekst og så skal det selv fordele sig ud på spalterne. Det eksempel
med div'erne er jo statisk - det er brugeren der skal definere hvad for
noget tekst der skal være i hvilken spalte...

// Peter

Fra : Claus Abildgaard Chr~

Dato : 11-04-04 23:24

<snip>
> [...]
> med div'erne er jo statisk - det er brugeren der skal definere hvad for
> noget tekst der skal være i hvilken spalte...

OK, det fangede jeg ikke lige :) Men så skal du, efter min bedste
overbevisning, have fat i enten en klat javascript eller noget
serverside programmering.

Med serverside tilgangen kan du f.eks. generere div'erne alt efter hvad
brugeren har valgt. Hvis du ved hvor meget tekst der må stå i den første
spalte, er det jo blot at dele teksten et passende sted og smide div'er
omkring de to dele. Du kan sikkert lave noget tilsvarende med javascript.

Fra : peter hansen

Dato : 12-04-04 00:01

[CUT]
> [...]
> spalte, er det jo blot at dele teksten et passende sted og smide div'er
> omkring de to dele. Du kan sikkert lave noget tilsvarende med javascript.

Min pointe var:

lissom i layout-programmer til brouchure, aviser og andet tekst-tryk, hvor
man kan ta' to tekstbox og hælde tekst i den ene og så linke den til den
anden så den selv fordeler teksten dynamisk.

Det adskiller sig fra det du siger ved at jeg ikke skal til at breake
teksten, men jeg tvivler på at det kan lade sig gøre at koble tekst sammen
sådan

Jeg arbejder i ASP men jeg tror det er Java jeg skal ha fat i her... har du
noget eller skal jeg hoppe på eksperten eller en anden newsgroup ?

// Peter

Fra : Claus Abildgaard Chr~

Dato : 12-04-04 02:47

> [...]
>
> Jeg arbejder i ASP men jeg tror det er Java jeg skal ha fat i her... har du
> noget eller skal jeg hoppe på eksperten eller en anden newsgroup ?

Jeg kan ikke helt se forskellen i det Jens og jeg foreslår og så det du
beskriver ovenover. Dette skyldes formentligt at jeg ikke har arbejdet
med layout programmer. Jeg forstår ikke hvorfor du ikke kan breake
teksten med noget scripting.

Hvis du vil lave det med Javascript (det er vel det du mener?) kan du
prøve de kloge hoveder i dk.edb.internet.webdesign.clientside

Er du mere til ASP kan du prøve i dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 12-04-04 08:29

peter hansen skrev:

>Jeg arbejder i ASP men jeg tror det er Java jeg skal ha fat i her...

Det tror jeg ikke. Uanset sprog skal du samle hele teksten op i
en variabel (evt. et array) og så indsætte et '<div
class="spalte">' allerførst. Ca. midt i skal du indsætte '</div>'
og '<div class="spalte">' og til sidst '</div>'. Det kan man lige
så godt i ASP som i Java.

Så kan du sætte spalterne op med CSS.

--
Bertel

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 11-04-04 23:13

peter hansen skrev:

> Ja okay... men det jeg tænkte som ville være det svære er at
> jeg har en mængde tekst og så skal det selv fordele sig ud på
> spalterne.

Det er ikke muligt med html. Så vidt jeg husker er der noget på
tegnebrættet til XHTML 2.0, men det er ikke lige på trapperne.

> Det eksempel med div'erne er jo statisk - det er brugeren der
> skal definere hvad for noget tekst der skal være i hvilken
> spalte...

Jep. Har man adgang til serverside-scripting, kan man til en vis
grad lave opdelingen her - fx ved at knække teksten over i to lige
store dele og så placere hver del i sin egen spalte. Men der er
ikke mulighed for at lave spalter hvor det er browseren der
bestemmer tekstfordelingen.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Martin Bekkelund

Dato : 13-04-04 07:35

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:

> Det er ikke muligt med html. Så vidt jeg husker er der noget på
> tegnebrættet til XHTML 2.0, men det er ikke lige på trapperne.

Funksjonaliteten du tilsikter er på trappene med CSS3 og er beskrevet på

Martin

--

The road to hell is paved with spacer gifs and nested tables

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 12-04-04 21:36

Bertel Lund Hansen skrev:

> Det tror jeg ikke. Uanset sprog skal du samle hele teksten op
> i en variabel (evt. et array) og så indsætte et '<div
> class="spalte">' allerførst. Ca. midt i skal du indsætte
> kan man lige så godt i ASP som i Java.

Jep - men det sikrer kun at teksten deles i to lige store bidder.
Hvis man skulle kunne det samme som i layoutprogrammer, skulle man
fx kunne få spalteomløbet til at ændre sig når man ændrede
browserens størrelse - og man skulle kunne få browseren til at
fylde spalte 1 før den begyndte på spalte 2 (så man fx kunne have
1½ spalte hvis tekstlængden passede med det).

Med floats er det muligt at lave rimelig flydende ombrydning
omkring billeder - men der er desværre ikke html/css-understøttelse
af løbende spalter.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 13-04-04 08:54

Martin Bekkelund skrev:

> Funksjonaliteten du tilsikter er på trappene med CSS3

Præcis - tak for opklaringen.
--
Jens Gyldenkærne Clausen