Tekstombrydning
Fra : Kristian Andersen

Dato : 09-04-04 18:49

Når jeg ændrer størrelsen af et html dokument med tekst opstår en horisontal
scrollbar en gang imellem, tilsyneladende er det hver gang tekstombrydning
skal ske midt i et langt ord.

Stones Webwriter indsætter denne linie øverst i dokumenter når de oprettes:

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN"
"http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-transitional.dtd">

Hvis jeg fjerner denne linie sker det ikke (- eller ikke før bredden er nede
på ca. 10 cm).

Hvad betyder denne linie, og kan jeg ændre den eller fjerne den uden
problemer ?

--
Kristian

Fra : Andreas

Dato : 09-04-04 18:59

Stones WebWriter er ikke så godt... Men brug Notepad.

//Andreas - P.S. Kun et råd.

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Kristian Andersen

Dato : 09-04-04 19:31

"Andreas" <bn_kiks@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Stones WebWriter er ikke så godt... Men brug Notepad.
>
> //Andreas - P.S. Kun et råd.

Hvad er det der ikke er så godt ved Stones WebWriter ?

--
Kristian

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 09-04-04 21:42

Andreas skrev:
> Stones WebWriter er ikke så godt... Men brug Notepad.
>
> //Andreas - P.S. Kun et råd.

Jeg synes personligt at FTP modulet i Notepad sutter gevaldigt, og at
dens syntax highlightning og CSS attribut-hjælp er lidt tynd, men hvad,
vi har jo nok forskellige preferencer til vores værktøjers kunnen.
Netop derfor er det smart at man argumenterer for hvorfor man synes et
udviklingsværktøj er godt eller skidt

mvh

Jesper Brunholm

--
Phønix - dansk folk-musik i front - <http://www.phonixfolk.dk/>
H.C. Andersen-Centret: <http://www.andersen.sdu.dk/>

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 09-04-04 21:59

Andreas wrote:
> Stones WebWriter er ikke så godt... Men brug Notepad.

Notepad kan da bruges, men at påstå, at WebWriter ikke dur, er da vist
grebet lige ud af luften. Det er faktisk en ganske glimrende editor.

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 09-04-04 21:52

Kristian Andersen skrev:
> Når jeg ændrer størrelsen af et html dokument med tekst opstår en horisontal
> scrollbar en gang imellem, tilsyneladende er det hver gang tekstombrydning
> skal ske midt i et langt ord.

Det lyder mærkeligt, medmindre det er _meget_ lange ord. Kan du give os
et link på hvor du har problemet?

> [...]
> på ca. 10 cm).
>
> Hvad betyder denne linie, og kan jeg ændre den eller fjerne den uden

Den kode (som kaldes en Doctype eller Doctype-deklaration) er en
angivelse af hvilken standard browseren skal rette sig efter når den
tegner siden op som html, og den bliver en stor fordel at have med når
du skal have din side til at vise nogenlunde det samme på tværs af
forskellige browsere. Du kan læse mere om doctypes, hvad og hvorfor her
i gruppen, på http://www.html.dk/artikler/00036/ og på
http://www.html-faq.dk/1005.asp.

Dermed håber jeg at jeg også har svaret på sidste spørgsmål: nej, det er
ikke en langsigtet og holdbar løsning at fjerne den linie

mvh

Jesper Brunholm

Fra : Kristian Andersen

Dato : 10-04-04 14:08

> Det lyder mærkeligt, medmindre det er _meget_ lange ord. Kan du give os
> et link på hvor du har problemet?

Jeg arbejder foreløbig på min computer off-line, projektet er på et tidligt
stadie.

Jeg har lagt et eksempel op på
http://home19.inet.tele.dk/kran/astronomi.htm - som sagt keine hexerei -
kun tekst.
OBS! Jeg bruger CSS, det virker ikke on-line på dette eksempel, men det gør
ingen forskel på tekstombrydnings problemet.

Det er lidt svært at beskrive problemet, for det er ikke konsekvent på alle
HTML dokumenter, det ser nærmest ud som om det kun forekommer når dokumentet
er så langt at der i forvejen er en vertikal scroll-bar, og selvom jeg
fjerner den omtalte doctype-deklaration så kan problemet stadig forekomme
hvis dokumentet sættes ind i et frame sæt.

Jeg har nu prøvet at installere Netscape, og det ser ikke ud til at det
forekommer i den, så det er måske et IE problem.

Det er IE ver. 6.0 - jeg har fjernet cookies, temporary internet files og
alt off-line indhold samt set efter windows opdateringer.

> Dermed håber jeg at jeg også har svaret på sidste spørgsmål: nej, det er
> ikke en langsigtet og holdbar løsning at fjerne den linie

Jeg tror også jeg vil undlade at pille ved denne linie, det ser heller ikke
ud til at det løser problemet helt i alle tilfælde.

--
Kristian

Fra : Ryan Kristensen

Dato : 10-04-04 16:25

On Sat, 10 Apr 2004 15:07:58 +0200, Kristian Andersen
<kristian_andersen@IngenSpamtdcadsl.dk.invalid> wrote:

> [...]
> fjerner den omtalte doctype-deklaration så kan problemet stadig forekomme
> hvis dokumentet sættes ind i et frame sæt.

Det ser faktisk ud til, at IE har et problem med <em> i standard-mode.
Tilsyneladende tager den ikke højde for, at bogstaverne bliver lidt
bredere når den bruger italic. - Sjovt nok kan det løses ved, at tilføje
bold til sine em.

Du kan evt. løse det sådan: <p style="width:99%;"><em>Grunden til at man
angiver.....
Eller sætte lidt margin/padding på body.
Eller tilføje en xml-erklæring, der sætter IE i standard-mode. Dette skal
man dog passe på med, da det også får andre konsekvenser, såsom at det
bliver sværere, at få siden vist ens i alle browsere.

--
Ryan Kristensen

Fra : Kristian Andersen

Dato : 10-04-04 18:32

> [...]
> man dog passe på med, da det også får andre konsekvenser, såsom at det
> bliver sværere, at få siden vist ens i alle browsere.

Tak for hjælpen, det har ledt mig lidt mere på sporet.

Jeg kan godt se at hvis jeg fjerner <em> tag?et forsvinder problemet når
dokumentet vises alene. Men når det sættes ind i et frame sæt er der stadig
en horisontal scroll bar. Den er der konstant selvom den ikke er nødvendig -
hele teksten står på skærmen, og den scroller da også kun ca. 6-7 mm.
Netscape kan godt nøjes med at vise en vertikal scroll bar uden samtidig at
vise en horisontal, så der er måske flere problemer med IE.

Selvom jeg ikke er meget for det, kan det jo ende med at jeg må opgi mine
frames.

--
Kristian

Fra : Ryan Kristensen

Dato : 11-04-04 02:03

On Sat, 10 Apr 2004 19:31:55 +0200, Kristian Andersen
> [...]

> at
> vise en horisontal, så der er måske flere problemer med IE.

Det er igen svært at vide noget uden et link.

> Selvom jeg ikke er meget for det, kan det jo ende med at jeg må opgi mine
> frames.

Jeg forstår umiddelbart ikke, hvorfor du ikke er meget for det. At droppe
frames er vel noget af det bedste, der er sket for webdesign længe.
<http://www.html-faq.dk/2009.asp>
Hvis det er fordi du gerne vil have én fil med menuen, så kan du kigge
lidt på
<http://html.dk/tutorials/ssi/>.

Du må nok også hellere lige få et postkort:
<http://www.lazycat.org/postcards/frames.html>

--
Ryan Kristensen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 09-04-04 22:01

Kristian Andersen wrote:
> [...]
> oprettes:
>
> <!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN"

Det linje har faktisk en meget vigtig funktion og bør ikke fjernes. Dens
ordlyd kan have forskellige versioner, men det kan du læse meget mere om
her:

http://gutfeldt.ch/matthias/articles/doctypeswitch/table.html

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin