Link positionering
Fra : TheCrow

Dato : 07-04-04 12:02

Hejsa

Jeg sidder og er ved at lave min første rigtige hjemmeside for een,
men skal vide om man kan positionere links vha. css, og i givet fald
hvordan ??

Det skal sige det faktisk er første gang jeg roder med css og derfor
er ret grøn!

linksene er bruges til navigering og går igen på alle sider.

På forhånd tak

/TheCrow

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 07-04-04 12:27

TheCrow skrev:

> Jeg sidder og er ved at lave min første rigtige hjemmeside for
> een, men skal vide om man kan positionere links vha. css, og i
> givet fald hvordan ??

Hvad vil du opnå? Du kan godt positionere en række links -
umiddelbart vil det nok være lettest at positionere den beholder de
er placeret i (div).

> Det skal sige det faktisk er første gang jeg roder med css og
> derfor er ret grøn!

Her er et par links der kan anbefales:
   <http://html.dk/tutorials/css/>
   <http://html-faq.dk/artikler.asp#css>
   <http://www.hjemmesideskolen.dk/html/css2.asp>

> linksene er bruges til navigering og går igen på alle sider.

Hvis dit mål er at få placeret links samme sted på mange sider, er
det ikke css du skal bruge, men derimod noget SSI.

Se fx:
   <http://html.dk/tutorials/ssi/>
   <http://www.hjemmesideskolen.dk/html/incl.asp>
   <http://html-faq.dk/2014.asp>
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : TheCrow

Dato : 07-04-04 17:19

Problemet er løst.

/TheCrow

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 07-04-04 21:23

TheCrow skrev:

> Problemet er løst.

Hvordan? Det er god tone at fortælle hvordan man løste et problem,
også (især) hvis man selv fandt løsningen. Andre kan have stor
glæde af dine erfaringer.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : TheCrow

Dato : 11-04-04 15:38

On Wed, 07 Apr 2004 22:23:27 +0200, Jens Gyldenkærne Clausen
<jens@gyros.invalid> wrote:

>Hvordan? Det er god tone at fortælle hvordan man løste et problem,
>også (især) hvis man selv fandt løsningen. Andre kan have stor
>glæde af dine erfaringer.

Okay, det er faktisk meget enkelt. Jeg kiggede lidt i html.dk`s css
tutorial og lurede selv en løsning. Jeg brugte ikke ssi da jeg er i
tidsmangel. Dette vil jeg dog undersøge nærmere da det lyder smart.

Løsningen er :

I mit html dok. proppede jeg mit link ind i en (span) - er det flere
links det drejer sig om gøres dette med (div). Om man assigner sin
span/div med enten en id eller en class, er faktisk et fedt, det
bliver nemlig det samme. Jeg valgte at bruge class elementet

Mit css. dok. ser således ud :

..link {
   color: green;
   position: absolute;
      top: 200px;
      left: 650px
}

med position absolute har man faktisk nærmest et utal af kombinations
muligeder, jeg valgte at bruge (top, left) Dette kunne ligeså godt
have været bottom, right for den sags skyld.

Længere var den vist ikke. Meget simpelt. Man kan nu positionere sine
links faktisk hvorhen man vil.

Håber det var svar nok?

/TheCrow

Fra : Thomas VJ

Dato : 07-04-04 22:21

"Jens Gyldenkærne Clausen" <jens@gyros.invalid> wrote in message

<klip>

> Hvis dit mål er at få placeret links samme sted på mange sider, er
> det ikke css du skal bruge, men derimod noget SSI.

Nu er jeg jo lidt af en doven hund og kan rigtig godt lide tanken om SSI.
Men så er det lige at hunden bliver endnu mere doven og tænker: Kan man ikke
bruge den i Frontpage indbyggede "webbot include" i stedet? Er der nogle
specielle ulemper ved at benytte denne sammen med css?
Kan google og andre søgemaskiner stadig indeksere siden hvis brødteksten
eksempelvist er sat ind med "webbot include" eller SSI for den sags skyld?

Mvh,
Thomas

PS, Beklager hvis dette indlæg er en smule OT.

Fra : Allan Vebel

Dato : 08-04-04 01:21

Thomas VJ <forkertadresse@nowhere.uni> skrev:

> Nu er jeg jo lidt af en doven hund og kan rigtig godt lide
> tanken om SSI.

Også her.

> Kan man ikke bruge den i Frontpage indbyggede "webbot
> include" i stedet?

Sikkert! Jeg kender den ikke. SSI kan næppe gøres mere
simpelt end det jeg har lavet på http://html-faq.dk/2014.asp

> Er der nogle specielle ulemper ved at benytte denne sammen
> med css?

Du bruger css til at fortælle hvordan siden skal se ud, og html og
ssi til at styre strukturen på siden - de to ting er normalt nøje
adskilt.

Se i øvrigt http://html-faq.dk/2003.asp

> Kan google og andre søgemaskiner stadig indeksere siden hvis
> brødteksten eksempelvist er sat ind med "webbot include"

Ja!

> eller SSI for den sags skyld?

Ja!

--