css og font-family
Fra : Torben Svendsen

Dato : 06-04-04 19:30

Kære gruppe

I body-delen i mit style-sheet har jeg blandt andet følgende linje:

font-family : verdana, serif;

Når jeg validere efter css2-standarden får jeg følgende advarsel:

font-family: You are encouraged to offer a generic family as a last
alternative

Denne sætning ikke mening for mig. Er der nogen der kan hjælpe?

På forhånd tak

Torben Svendsen
www.sydjyskvinselskab.dk

Fra : Anders Thorsen Holm

Dato : 06-04-04 19:39

"Torben Svendsen" <torbensvendsen@mail.dk> wrote:

> font-family: You are encouraged to offer a generic family as a last
> alternative
>
> Denne sætning ikke mening for mig. Er der nogen der kan hjælpe?

Du skal angive, hvilken slags font, der er tale om, så browseren kan
vise siden med en standardfont, hvis de ønskede fonte ikke er
installeret.

<http://www.w3.org/TR/CSS2/fonts.html#value-def-generic-family>
<http://www.w3.org/TR/CSS2/fonts.html#generic-font-families>

Det underlige er så, at det faktisk er lige præcis det, du (efter
eget udsagn) har gjort - nemlig ved at skrive:

   font-family: verdana, serif;

(Skønt det egentlig burde være sans-serif til sidst, da Verdana
tilhører den gruppe.)

Giv et link til den side, der fejler valideringen - det er formentlig
en anden linie, der giver problemer.

--
Anders Thorsen Holm | http://www.daimi.au.dk/~zoolook/

Overvejer du at købe en DVD-afspiller? Så hold dig fra Fona!
Læs hvorfor: http://www.daimi.au.dk/~zoolook/fona/

Fra : Torben Svendsen

Dato : 06-04-04 19:57

"Anders Thorsen Holm" skrev blandt andet:
> Giv et link til den side, der fejler valideringen - det er formentlig
> en anden linie, der giver problemer.

Tak for hurtigt svar. Filen er her:

http://www.sydjyskvinselskab.dk/vinside/include/vintypografi.css

Venligst

Torben Svendsen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 06-04-04 20:12

Torben Svendsen skrev:

> http://www.sydjyskvinselskab.dk/vinside/include/vintypografi.css

Anders' formodning er korrekt - fejlen ligger i en anden linje.

Du har et par steder følgende css-kode:

   font : 12px Arial, Helvetica;

(bl.a. .lowText og .highText)

Det er her der mangler generiske fontnavne.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Torben Svendsen

Dato : 06-04-04 20:41

Jens Gyldenkærne Clausen" skrev blandt andet:

> Anders' formodning er korrekt - fejlen ligger i en anden linje.

Tak!

Torben Svendsen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 06-04-04 19:45

Torben Svendsen wrote:

> font-family : verdana, serif;
>
> Når jeg validere efter css2-standarden får jeg følgende advarsel:
>
> font-family: You are encouraged to offer a generic family as a last
> alternative

Du skal tilføje en 'fall back' fonttype, som brugernes computer kan vælge,
hvis de to valgte fonte ikke er installeret. Med det fotnvalt, dulallerede
har sat på, er det lidt svært at råde dig, da de valgte tilhører to
forskellige familier.

Faktisk er det sådan, at verdana tilhører familien sans-serif (fonte uden
fødder), mens serif *er* en fontfamilie (med fødder).

Det ville være naturligt at vælge sådan i css:

font-family: verdana, sans-serif;

.... eller

font-family: times, serif;

Læs mere om fonte og fontfamilier her:

http://www.hjemmesideskolen.dk/html/txtformt.asp#type

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Torben Svendsen

Dato : 06-04-04 20:03

"Erik Ginnerskov" <egin@spam.invalid> skrev blandt andet

> Læs mere om fonte og fontfamilier her:

http://www.hjemmesideskolen.dk/html/txtformt.asp#type

Tak for svar og link. Det er en fremragende hjemmeside du har. Jeg har tit
haft glæde af den, men jeg har hidtil overset sektionen med fonte.

Venligst
Torben Svendsen