Problem med markering af "visited" links
Fra : Per Salling

Dato : 06-04-04 15:27

På min hjemmeside har jeg valgt at markere links med
fed+afvigende farve og besøgte links med fed+anden afvigende
farve. Det virker fint nok med interne links - altså links til
andre steder på siden. Men eksterne links bliver altid vist med
farven for "visited", og det går selvfølgelig ud over gæsternes
overblik.

Jeg kan oplyse, at siden er bygget op i frames (jatak, jeg ved
det godt!) - men det er vel ikke årsagen?

Du kan se problemet her: http://www.omatskrive.dk

Venlig hilsen, Per Salling

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Anders Thorsen Holm

Dato : 06-04-04 15:43

Per Salling <Per@omatskrive.dk> wrote:

> [...]
> andre steder på siden. Men eksterne links bliver altid vist med
> farven for "visited", og det går selvfølgelig ud over gæsternes

Prøv at validere dit CSS-ark: der er en hel del fejl. Det hedder
f.eks. 'font-size: 1.5em' og ikke 'font-size: 1,5em', 'text-
decoration: none' og ikke 'text-decoration: NO' m.v.

   <http://jigsaw.w3.org/css-validator/>

Angående det specifikke problem, så kan det nok skyldes, at du ikke
angiver farvekoderne korrekt.

Der skal altså stå
   a {
       color: #663366; /* eller endnu kortere: #636 */
   }

bemærk "#" foran talkoden.

Desuden skal du nok ændre ved rækkefølgen, således at CSS-reglerne
for links står i denne rækkefølge:

a:link
a:visited
a:hover
a:active

ellers vil reglen for a:hover, som nu, overskrive reglerne for
a:active, når musemarkøren holdes over links.

--
Anders Thorsen Holm | http://www.daimi.au.dk/~zoolook/

Overvejer du at købe en DVD-afspiller? Så hold dig fra Fona!
Læs hvorfor: http://www.daimi.au.dk/~zoolook/fona/

Fra : Per Salling

Dato : 08-04-04 12:22

Anders Thorsen Holm wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> [...]
> a:active
>
> ellers vil reglen for a:hover, som nu, overskrive reglerne for
> a:active, når musemarkøren holdes over links.

Tak for hjælpen!

Vh, Per

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 06-04-04 15:48

Per Salling <Per@omatskrive.dk> skrev :

> Men eksterne links bliver altid vist med
>farven for "visited", og det går selvfølgelig ud over gæsternes
>overblik.

Så vidt jeg kan se, fordi du bruger javascript til at åbne disse
links med (f.eks. linksiden, link til Dansk Sprognævn).

Hvorfor gør du dog det?
Det er yderst irriterende at siderne åbner i et lille vindue, så
man får scroll på siderne. fordi der ikke er plads til indholdet.

Jeg er tilhænger af, at links åbner i samme browservindue (selvf.
ude af dit frameset), men hvis du endelig vil åbne i et nyt
vindue, så gør det dog med et alm. link og target.
--
Knud

Fra : Per Salling

Dato : 07-04-04 23:18

Knud Gert Ellentoft wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Så vidt jeg kan se, fordi du bruger javascript til at åbne disse
> links med (f.eks. linksiden, link til Dansk Sprognævn).
<...>
hvis du endelig vil åbne i et nyt
> vindue, så gør det dog med et alm. link og target.
> --
> Knud

Jeg fik noget at arbejde med. Tak for hjælpen!

Per