Vises forskelligt i explorer 5 og explorer~
Fra : Jens Dahlgaard

Dato : 06-04-04 15:08

Hej. Jeg har lige opdaget, at den hjemmesiden jeg sidder og leger
med vises forskelligt i Internet Explorer 5 og 6. I 6´eren vises
den fint, men det virker som 5´eren laver "om" på CSS´en og det
ser helt forkert ud. Hvordan kan jeg undgå det??

www.jensdahlgaard.dk

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 06-04-04 15:17

Jens Dahlgaard skrev:

> Hej. Jeg har lige opdaget, at den hjemmesiden jeg sidder og leger
> med vises forskelligt i Internet Explorer 5 og 6. I 6´eren vises
> den fint, men det virker som 5´eren laver "om" på CSS´en

Det der er tilfældet er at IE6 fortolker siden efter de
officielle css-regler, mens IE5.x bruger en række forkerte
antagelser om css. IE6 kan vise siden efter to regelsæt - enten i
standardmode (som nu) eller i quirks mode (som tidligere IE-
versioner). Det er doctypekontakten der afgør hvilken mode siden
skal vises i.

Emnet har været oppe en del gange her i gruppen - her er et par af
de links jeg plejer at sende:

   <http://gutfeldt.ch/matthias/articles/doctypeswitch.html>
   <http://www.hut.fi/u/hsivonen/doctype.html>
   <http://www.html.dk/artikler/00036/>

Du kan godt sætte IE6 i quirks mode og dermed få siden til at se
nogenlunde ens ud i IE6 og IE5 - men så får du problemer med andre
browsere. Jeg vil i stedet foreslå dig at servere tilpasningskode
til IE5.x med conditional comments eller evt. med css-hacks.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Anders Thorsen Holm

Dato : 06-04-04 15:19

Jens Dahlgaard <jens@dahlgaard-dahlgaard.dk> wrote:

> [...]
> med vises forskelligt i Internet Explorer 5 og 6. I 6´eren vises
> den fint, men det virker som 5´eren laver "om" på CSS´en og det

Problemet er, at du har defineret både 'width: 100%', padding og
border for bl.a. #title, samtidig med at der er margin og padding på
body.

Et blockelements totale bredde er givet ved

   total bredde = width + paddings + borders + margins

og i det konkrete tilfælde kan jeg snildt forestille mig at IE5 vil
kløjes i den slags. Det er altså IE 6 (og Firefox), der her viser
siden korrekt.

Start med at nøjes med følgende i body:

body {
   margin: 0;
   padding: 20px;
   font-family: verdana, arial, sans-serif;
   font-size: 10px;
}

og modificer så #title:

#title {
   height: 75px;
   background: #f00;
   padding: 5px;
   border: 1px solid #000;
}

Der er ingen grund til at angive nogen bredde, da et statisk
positioneret element pr. standard får tildelt maksimal total bredde
(svarende til, hvad der nu er til rådighed inden for det omgivende
element - her <body>).

--
Anders Thorsen Holm | http://www.daimi.au.dk/~zoolook/

Overvejer du at købe en DVD-afspiller? Så hold dig fra Fona!
Læs hvorfor: http://www.daimi.au.dk/~zoolook/fona/

Fra : Anders Thorsen Holm

Dato : 06-04-04 15:21

Anders Thorsen Holm <zoolook@daimi.au.invalid> wrote:

> [...]
^^^^^^^
> (svarende til, hvad der nu er til rådighed inden for det omgivende

Og der var her tale om BLOCK-elementer.

Fra : Jens Dahlgaard

Dato : 06-04-04 16:12

Anders Thorsen Holm wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> [...]
> positioneret element pr. standard får tildelt maksimal total bredde
> (svarende til, hvad der nu er til rådighed inden for det omgivende

Tak. Det rettede en del. Dog vil IE5 og Netscape 7 stadig ikke vise
right- og leftmenu med højden 100%. Hvorfor?

Fra : Anders Thorsen Holm

Dato : 06-04-04 16:28

Jens Dahlgaard <jens@dahlgaard-dahlgaard.dk> wrote:

> Tak. Det rettede en del. Dog vil IE5 og Netscape 7 stadig ikke
> vise right- og leftmenu med højden 100%. Hvorfor?

Det ser fint nok ud hos mig i IE5. Prøv evt. at tilføje

html {
   height: 100%;
}

Vær opmærksom på, at 'height: 100%' giver problemer med
baggrundsbilleder og -farver, hvis indholdet fylder mere end
browservinduets højde.

Hvis du har det for at opnå effekten med lodrette streger, kan det
næsten bedre betale sig at lave nogle baggrundsbilleder, som du så
gentager i højden. Læg det ene baggrundsbillede på body, og det andet
på en "dummy"-div, der omgiver hele sidens indhold.

F.eks.

body {
background: #fff url(venstrestreger.gif) top left repeat-y;
color: #000;
margin: 0;
padding: 0;
}

#container {
background: transparent url(hoejrestreger.gif) top right repeat-y;
}

derudover skal du fjerne 'height: 100%' de steder, der forekommer.

Det kan måske blive nødvendigt at pille lidt ved margins og paddings
hist og her - eksperimenter med det.

Evt. kan du også lave to forskellige dummy-div'er til at indeholde
hver deres baggrund i stedet for at bruge body til det. Leg lidt med
det.

Forresten er der ingen grund til at citere hele mit indlæg for at
skrive to liniers svar. Citér kun det nødvendige, og skriv evt.
"[snip noget om dit og dat]" ved større fraklip.

Fra : Jens Dahlgaard

Dato : 06-04-04 17:36

> [...]

> positioneret element pr. standard får tildelt maksimal total bredde
> (svarende til, hvad der nu er til rådighed inden for det omgivende

Er det også nødvendigt, når jeg nu har lavet en titlebottom? Indkapsler
den ikke ligesom de 100% i height, så de sagtens kan bruges i stedet for
at lave et baggrundsbillede? (måske lidt underligt formuleret.. )

www.jensdahlgaard.dk - plageonden

Fra : Anders Thorsen Holm

Dato : 06-04-04 17:45

Jens Dahlgaard <jens@dahlgaard-dahlgaard.dk> wrote:

> Er det også nødvendigt, når jeg nu har lavet en titlebottom?

Hvad er også nødvendigt? Jeg forstår ikke dit spørgsmål.

> Indkapsler den ikke ligesom de 100% i height, så de sagtens kan
> bruges i stedet for at lave et baggrundsbillede?

Forstår stadig ikke dit spørgsmål. Prøv dog de forskellige løsninger,
der er blevet forslået. Hvis de ikke virker, så sig til - og forklar,
hvad der ikke virker efter hensigten.

> (måske lidt underligt formuleret.. )

Ja - intet af det, du havde citeret har noget som helst med
baggrundsbilleder at gøre?