CSS: Problem med overflow
Fra : Holger Danske

Dato : 01-04-04 17:35

I nedenstående bliver div.blue placeret under div.red, men hvis jeg
ændrer div.blue.width til 49% så er der plads nok til at de kan stå side
om side. Hvorfor kan de ikke det hvis jeg angiver 50%?

Ydermere, hvordan indsætter jeg billeder, som er centreret, på siden når
siden er delt op i to dele?

På forhånd tak!

<head>
<title>Blah</title>
body {
margin: 0 px;
width: 100%;
}

#red {
background: red;
float: left;
width: 50%;
}
#blue {
background: #blue;
float: left;
width: 50%;
}
</head>

Fra : Anders Thorsen Holm

Dato : 01-04-04 18:07

meHolger Danske wrote:

> [...]
> jeg ændrer div.blue.width til 49% så er der plads nok til at de
> kan stå side om side. Hvorfor kan de ikke det hvis jeg angiver

Tillykke! Du har opdaget een af IEs mange CSS-bugs. Problemet er, så
vidt jeg kan forstå, at IE laver nogle afrundingsfejl, når man
benytter relative størrelser og floats. Du kan dog opnå det ønskede,
ved at benytte følgende trick:

<http://www.daimi.au.dk/~zoolook/webdesign/red&blue.html>

[CSS]
body {
   margin: 0;
   padding: 0;
}

#red {
   background: #f00;
   width: 50%;
   float: left;
}

#blue {
   background: #00f;
   margin: 0 0 0 50%; /* 50% venstremargin */
}

[HTML]

Sørg endelig også for at definere både doctype og charset i dit HTML-
dokument!

> Ydermere, hvordan indsætter jeg billeder, som er centreret, på
> siden når siden er delt op i to dele?

Altså, du vil have billederne til at optræde ovenpå begge halvdele?
Så kunne du bruge 'postion: absolute;' og 'z-index: 2' til at placere
billederne.

--
Anders Thorsen Holm | http://www.daimi.au.dk/~zoolook/

Overvejer du at købe en DVD-afspiller? Så hold dig fra Fona!
Læs hvorfor: http://www.daimi.au.dk/~zoolook/fona/

Fra : Holger Danske

Dato : 01-04-04 21:22

In article <Xns94BEC26028F9Fzoolook@130.225.247.90>,
zoolook@daimi.au.invalid says...

> <http://www.daimi.au.dk/~zoolook/webdesign/red&blue.html>

Takker, men når jeg tilføjer height: 100%, så får jeg et hvidt område
imellem de to dele. Nogen idé til hvorfor det sker?

> Altså, du vil have billederne til at optræde ovenpå begge halvdele?

Ja.

> Så kunne du bruge 'postion: absolute;' og 'z-index: 2' til at placere
> billederne.

Er temmelig ny til CSS, så er det muligt at du gider at give mig noget
kode.

Pft.

Fra : Anders Thorsen Holm

Dato : 01-04-04 21:54

Holger Danske wrote:

> Takker, men når jeg tilføjer height: 100%, så får jeg et hvidt
> område imellem de to dele. Nogen idé til hvorfor det sker?

Jeg bliver nødt til at se din side. Generelt er det en dårlig ide med
'height: 100%', da det kan give problemer med baggrunde, når der er
overflow.

[snip position: absolute og z-index]

> Er temmelig ny til CSS, så er det muligt at du gider at give mig
> noget kode.

Prøv at se igen på:

Fra : Holger Danske

Dato : 01-04-04 22:31

In article <Xns94BEE8D55EE4Bzoolook@130.225.247.90>,
> [...]
>
> Jeg bliver nødt til at se din side. Generelt er det en dårlig ide med
> 'height: 100%', da det kan give problemer med baggrunde, når der er

Kort fortalt, så ønsker jeg følgende:

En side der er delt vertikalt, hvor den ene side er rød og den anden
side blå. Og det er på hele siden jeg ønsker denne opdeling, hvorfor jeg
umiddelbart ville tro, at jeg skulle anvende height: 100%;

Hvis jeg anvender din kode og tilføjer height: 100%, så forekommer der
et hvidt område mellem de to dele.

Ydermere skal der yderlige være 10 billeder, som skal være centreret
nedad på siden, således at de overlapper de to farver.

> Prøv at se igen på:
>
>    <http://www.daimi.au.dk/~zoolook/webdesign/red&blue.html>

Ah. Jeg troede kun at dit link svarede til den kode du havde postet i
gruppen, således at jeg kunne se resultatet. Derfor havde jeg ikke
kigget på linket.