spørgsmål til newbie om webdesign og først~
Fra : Martin Jørgensen

Dato : 28-03-04 19:01

Hej NG.

Jeg har et par problemer og spørgsmål, med en hjemmeside jeg har lavet på
adressen http://www.2Engineer.dk, som kommer her:

1A) Jeg kører samme opløsning i Windows og Linux. Hvorfor ser min hjemmeside
www.2Engineer.dk meget mindre ud i Linux under Mozilla og konqueror end
under M$ Windows og Internet Explorer? Og hvordan afhjælper jeg problemet?

1B) Tekststørrelsen ser fin ud i Konqueror og Internet Explorer. Men i
Mozilla krymper teksten godtnok ret meget. Hvorfor det og hvordan afhjælper
jeg problemet?

2) I Konqueror kommer der en grå gennemgående linje i bunden (samme farve
som "body"-baggrunden). Hvorfor det og hvordan fjerner jeg den? Linjen
kommer kun i konqueror, ihvertfald ikke i IE eller Mozilla.

3) "Kontakt"-linket i menuen til venstre, som refererer til
kontakt.html-filen på mit webhotel, har min mail-adresse stående. Jeg vil
gerne spørge om den side er lavet 100% spam-sikret. Jeg har nemlig forleden
dag modtaget en spam-besked og jeg forstår ikke hvordan spam-robotten har
høstet min mail-adresse... At dømme efter hvad jeg har læst her på usenet
og på internettet, bl.a. html.dk, vil jeg mene at koden ellers skulle være
god nok, men måske tager jeg fejl?

4) Logoet aller-øverst i midten (i rødt) kan jeg ikke finde ud af at rykke
ned... Det ser lidt dumt ud, helt oppe i toppen, syntes jeg. Hvordan rykker
jeg det f.eks. 10 pixels ned (det skal stadig være centreret)?

5) Allernederst står der "Copyright 2004" osv... Jeg kan desværre heller
ikke finde ud af at få teksten skrevet i hvid...

Det var lidt spørgsmål (komprimerede mest muligt) til de kloge hjerne her i
gruppen

mvh.
Martin Jørgensen

Fra : Peter Loumann

Dato : 28-03-04 20:03

Martin Jørgensen <unoder.spam@jay.spam.net> skrev:

>Hej NG.

Hej Martin

> [...]

>Mozilla krymper teksten godtnok ret meget. Hvorfor det og hvordan afhjælper

På min windåze ser det nogenlunde ens ud i IE, Mozilla 1.6 og Opera 7.
I Mozilla til Windows kan man stille størrelsen:

Edit | Prefenreces | Appearance | Display resolution | Other

Det kan man velsagtens også i Linux-udgaven, så prøv det!

>5) Allernederst står der "Copyright 2004" osv... Jeg kan desværre heller
>ikke finde ud af at få teksten skrevet i hvid...

Du har et problem med valid kode:

http://validator.w3.org/

Opregner 7 fejl du bør kigge på.

http://pedalo.dk/thailand/

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 29-03-04 10:10

Hej Peter og i andre:

Peter Loumann wrote:

> Martin Jørgensen <unoder.spam@jay.spam.net> skrev:
-snip-

> [...]
>
> Edit | Prefenreces | Appearance | Display resolution | Other
>
> Det kan man velsagtens også i Linux-udgaven, så prøv det!

Ok, tak for tippet. Nu kører jeg 72 dpi og det ser lidt bedre ud, mht.
tekststørrelsen, i øjeblikket. Men det er ligesom der stadig er en
væsentlig forskel mellem IE og Mozilla... Selvom jeg kører samme opløsning
i Windoze og Linux, så ser det websiden i Mozilla mindre ud, ift. i
Winbøvs

> Du har et problem med valid kode:
>
> http://validator.w3.org/
>
> Opregner 7 fejl du bør kigge på.

Ok, det vil jeg kigge på. Hvordan ændres tekstfarven på det nederste
"copyright 2004"? Jeg har forsøgt noget med p.bund i css-filen og så lave
noget {color: white}, men jeg forstår ikke hvorfor det ikke virker...

Jeg har jo selv valgt farven i menuen...

mvh.
Martin Jørgensen

Fra : Peter Loumann

Dato : 29-03-04 12:01

>Ok, tak for tippet.

Derfor ikke! Indstillingen kan være lidt svær at finde hvis man ikke
lige er opmærksom på den.

> [...]
>væsentlig forskel mellem IE og Mozilla... Selvom jeg kører samme opløsning
>i Windoze og Linux, så ser det websiden i Mozilla mindre ud, ift. i

Hvis du i Mozilla har brugt lineal eller målebånd og har målt rigtigt,
så er Mozillas visning den rigtige. Tekstørrelse i IE er et vidt
begreb, se

Menu | Vis | Tekststørrelse ->

Dit andet spørgsmål har Jens taget sig kyndigt af, kan jeg se.

http://pedalo.dk/thailand/

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 29-03-04 10:27

Martin Jørgensen skrev:

> Ok, det vil jeg kigge på. Hvordan ændres tekstfarven på det
> nederste "copyright 2004"?

Prøv at starte med valideringen - så er det lettere at afgøre
hvorfor dine forsøg ikke virker.

<http://diveintomark.org/archives/2003/05/05/why_we_wont_help_you>

> Jeg har forsøgt noget med p.bund i css-filen og så lave noget
> {color: white}, men jeg forstår ikke hvorfor det ikke virker...

p.bund fanger en kode som <p class="bund">.

Du har imidlertid koden:

Det er ikke det samme.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 30-03-04 21:50

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:

> Prøv at starte med valideringen - så er det lettere at afgøre
> hvorfor dine forsøg ikke virker.

Ok.

> <http://diveintomark.org/archives/2003/05/05/why_we_wont_help_you>

> p.bund fanger en kode som <p class="bund">.
>
> Du har imidlertid koden:

> Det er ikke det samme.

Ok.

Tak for hjælpen til alle. Jeg prøver at kigge på tingene i løbet af ugen...

mvh.
Martin Jørgensen