filoverførsel i html
Fra : Martin Kallesen

Dato : 22-03-04 14:44

HEJ

Er der en html-kode for at starte en filoverførsel af en fil?

Eksempel:
</a>

Det drejer sig om en ifc-fil (lavet i Achitectual Desktop eller Arhcicad),
som min browser (har prøvet med Avant Browser, IE og Netscape) åbner som om
det var en txt-fil - den åbner altså et dokument i selve browservinduet med
en masse koder.
Jeg vil gerne have at den starter en filoverførsel, så man ved et enkelt
(venstre-)klik med musen automatisk bliver bedt om at gemme filen på
harddisken.

/Martin

Fra : Ukendt

Dato : 22-03-04 16:13

On Mon, 22 Mar 2004 14:44:10 +0100, "Martin Kallesen"
<mkk02@civil.aau.dk> wrote:

>Jeg vil gerne have at den starter en filoverførsel, så man ved et enkelt
>(venstre-)klik med musen automatisk bliver bedt om at gemme filen på
>harddisken.

Det nemmeste er vel at zippe den eller rename den til noget helt
andet.

Mvh. Brian
--
http://www.brinch.it - Life of Brian
Hent Webgallery V3 her.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 23-03-04 11:29

Martin Kallesen skrev:

> Er der en html-kode for at starte en filoverførsel af en fil?

Ja - <a>

Problemet er bare at du ikke kan styre hvad der skal ske når filen
overføres. Det er op til browseren om den skal vises direkte (som
fx html-filer), åbnes i et tilknyttet program (fx mp3) eller gemmes
på disken.

> Det drejer sig om en ifc-fil (lavet i Achitectual Desktop
> eller Arhcicad), som min browser (har prøvet med Avant
> Browser, IE og Netscape) åbner som om det var en txt-fil

Hvis filen sendes som text uden at være det, er det selvfølgelig
ikke så heldigt. Hvis du har adgang til webserveren, kan du
formentlig sætte den op til at behandle ifc-filer som binære (spørg
evt. i serversidegruppen).

En anden mulighed er at benytte et serversidescript til at sende
filen. Her kan man sætte content-type så filen ikke bliver vist
direkte. Du kan spørge hvordan det gøres i en passende
serversidegruppe (asp, php og asp.net har hver deres gruppe - du
kan se dem her: <http://usenet.dk/grupper.pl?seek=serverside>)
--
Jens Gyldenkærne Clausen