Perlesten
Fra : Helle.K

Dato : 28-04-01 18:06

Hej

Jeg vil gerne have perlesten i min indkørsel og i dele af haven... Jeg har
søgt rundt på netett og jeg kan sagtens finde priser på enten et ton eller
en m3 perlesten... men ingen steder kan jeg læse mig til hvor meget jeg
skal bruge.. Jeg regner med at jeg skal bruge til ca 50 m2, men hvor tykt
lag anbefales det at man lægger... og/eller hvor mange m2 regner man med at
et ton perlesten dækker??

Håber I kan hjælpe

Hilsen Helle.K

Fra : Finn

Dato : 28-04-01 18:39

"Helle.K" <helle.k@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> lag anbefales det at man lægger... og/eller hvor mange m2 regner man med

¨Hej Helle

Du skal ikke bruge et lag på mere end 2-4 cm. da det ellers er træls at gå
på/i.

Hilsen Finn

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 28-04-01 21:34

"Helle.K" wrote:

> Hej
>
> Jeg vil gerne have perlesten i min indkørsel og i dele af haven.

Kender du nogen, som har det og som kan lide det?

Hvor mange gange om året vil du vaske dem?

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 28-04-01 22:42

On Sat, 28 Apr 2001 22:33:46 +0200, Peter Ole Kvint <haabet@danbbs.dk>
wrote:

> [...]

[klip]

>Hvor mange gange om året vil du vaske dem?

???

--
Mads Lie Jensen
Mads@gartneriet.dk

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 29-04-01 09:19

Mads Lie Jensen wrote:

> [klip]

> ???

Fliser kan man feje, og skrabe sne på, men hvad gør du med perlesten?

Solder er dem imellem to sold, så grene og blade liger i det øverste og
grus og snavs falder igennem det underste?

Fra : Calle

Dato : 29-04-01 09:53

Har du aldrig hørt om en rive??? De fås i alle byggemarkeder.

Automatikmekaniker
Calle

Fra : Lars

Dato : 29-04-01 10:34

Peter Ole Kvint <haabet@danbbs.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3AEBCE57.698B75CF@danbbs.dk...

> [...]
og
> grus og snavs falder igennem det underste?

Jeg har perlesten i min indkørsel (ca. 200 m2), og jeg har ikke de
problemer du her omtaler. Jet har masser at træer og buske, som smider
bladene om efteråret, men det er altså ikke sådan at disse blade klæber
sig til perlesten... Og en rive er en glimrende erstatning for en kost,
hvis det alligevel skulle gå galt.

Som en anden svarer, så hjælper den gode danske regn med til at vaske
stenene med jævne (pt. daglige) mellemrum.

Og som svar til Helle K.: Jeg ringede til en grusgrav og spurgte om
deres anbefaling mht. mængden af sten, og jeg fik fin rådgivning.

Lars

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 29-04-01 10:50

On Sun, 29 Apr 2001 11:34:22 +0200, "Lars"
<Lars@Jeg.vil.ikke.spammes.dk> wrote:

>Og som svar til Helle K.: Jeg ringede til en grusgrav og spurgte om
>deres anbefaling mht. mængden af sten, og jeg fik fin rådgivning.

Hvad sagde de i grusgraven? Fortæl

--
Mads Lie Jensen
Mads@gartneriet.dk

Fra : Lars

Dato : 30-04-01 21:38

> Hvad sagde de i grusgraven? Fortæl

Det er flere år siden nu, så jeg må være svar skyldig - jeg kan heller
ikke huske hvor mange kubikmeter jeg fik leveret - Men det var en
grusgrav i Sorø.

Lars

Fra : Calle

Dato : 29-04-01 09:51

Har du nogensinde hørt om folk, der vasker en indkørsel med grus. Jeg har
ihvertfald ikke vasket min, det gør vor herre rigeligt.

Fra : Helle.K

Dato : 29-04-01 12:14

Hej

Måske ville det være nemmere at lægge fliser... men jeg har regnet på hvad
det ville koste.. og så svimlede det hele et øjeblik

Så jeg tror jeg vælger perlesten .. til trods for at at de skal rives og
"vaskes"(?) engang imellem....

Jeg fandt ud af at det ville passe bedst med et lag på ca 5 cm perlesten...
mest pga at det så mere eller mindre vil forhindre ukrudt i at gro op
igennem... (der var en der anbefalede 10 cm.. men det tror at ville være
træls at gå i og også tage for lang tid om at træde/køre fast)... og så er
det jo bare igang med regneblokken... forbruget vil så være at 1 m3 vil
dække ca 20 m2.. og jeg kan nu få bestilt perlesten...

Jeg vil sige tusind tak for svarene.. til både dem som har svaret mig privat
og til dem her i NG´en...

Hilsen Helle.K

Fra : Jean Seeberg

Dato : 06-05-01 21:06

Hej.

Istedet for perler i din indkørsel samt have, skulle du overveje at få
knust granit, som kan fåes i flere farvevarianter. Det er selvfølgelig en
dyrere løsning, men det holder til gengæld længere inden at det evt. skal
tilføres nyt.
Den største udgift er næsten kørslen, og den er jo den samme uanset hvad du
vælger.

I vores gamle hus havde vi en stor gårdsplads hvor vi fik knust granit, af
en ca. størelse på 3-4 cm. (grå-mix)
Der kom ca. 10 cm på, og idag 15 år efter er der stadig ikke tilført nyt, og
er stadig lige pænt.

Her hvor vi bor nu har vi små havegange der snor sig op ad en skråning, med
knust granit, uden at de triller ned, samt en terresse hvor der er knust
granit på, 2-3 cm størrelse. ( rød-mix, som er utrolig flotte når det lige
har regnet )

Ulempen ved perler er at de har nemt ved at sætte sig fast i dæk mønster og
i fodtøj med mønster, samt at laget helst ikke må komme over 5 cm da det så
vil være træls at køre og gå i.

Fordele ved det knuste granit er at det er behageligt at gå og køre på da de
"skarpe" kanter binder stenene sammen og at der kan komme et tykkere lag på
med mindre risiko for at ukrudt kommer op i gennem.

Uanset hvad du vælger, så husk at fjerne jord i yderkanterne ved fliser
eller andet, så der kommer samme lag på overalt.
Lad være med at skufle evt. ukrudt, da du så vil blande jord sammen med
sten.
Samt sørge for at jorden er godt fast inden pålægningen, du kan evt. vælge
at lægge filt-dug ud først hvilket dog gør projektet noget dyrere.

Hilsen Jean