Cannot resolve symbol
Fra : Rune Memborg Henriks~

Dato : 28-04-04 15:57

Hej

Jeg får denne her fejl når jeg prøver at kompile mit JAVA swing program:

Fejl:
CykelProgram_GUI.java [259:1] cannot resolve symbol
symbol : method add (java.lang.String)
location: class javax.swing.JList
rytterlist.add("Rune");

kode:
for(int i=0; i <= cm.tour.DeltagerListe.size(); i++)
{
rytterlist.add("rune");
}

Hvorfor kan den ikke finde add metoden til jList eller skal jeg bruge
noget andet for tilføje simpel tekst til min jList??

Håber en eller anden har et svar.

Fra : Anders K. Olsen

Dato : 28-04-04 16:10

"Rune Memborg Henriksen" <memborg@it.dk> wrote in message
> Hej
> Hvorfor kan den ikke finde add metoden til jList eller skal jeg bruge
> noget andet for tilføje simpel tekst til min jList??

Har du prøvet at kikke i JavaDoc'en? F.eks. online på:

http://java.sun.com/j2se/1.4.2/docs/api/

Den er rigtig god at kende hvis du arbejder med Java. Jeg vil sige, at den
er nødvendigt at kende hvis man arbejder med Java:

I den kan du se hvilke metoder der f.eks. findes på en JList:

http://java.sun.com/j2se/1.4.2/docs/api/javax/swing/JList.html

Der er endda også en kort vejledning i hvordan man kan bruge en JList.

Suns tutorial er også rigtig god. Den kan du nå via:
http://java.sun.com/developer/onlineTraining/index.html

I dit tilfælde, er det nok Swing tutorialens afsnit om lister du skal kikke
i:
http://java.sun.com/docs/books/tutorial/uiswing/components/list.html Der
står også et afsnit om hvordan man indsætter i en JList.

Held og lykke.

Venlig hilsen

Anders

Fra : Rune Memborg Henriks~

Dato : 28-04-04 21:45

Den Wed, 28 Apr 2004 17:09:36 +0200. skrev Anders K. Olsen:

> [...]
> http://java.sun.com/docs/books/tutorial/uiswing/components/list.html Der
> står også et afsnit om hvordan man indsætter i en JList.

Ahhh... jeg tror jeg har fattet det nu.
Før man kan lave noget med listen skal man bruge en DefaultModelList og
derefter en String[] som man så tilføjer til DefaultModelListen for så
at vise det med jLIst eller ScrollPane, som det nu går hen og bliver
efter som man ikke kan scrolle automatisk i jList :(
Håber jeg har fat i den lange ende og tak for hjælpen...
Hvorfor tænker man ikke på SUN javadoc og eksempler når sidder og koder :)

Fra : Anders K. Olsen

Dato : 28-04-04 22:04

> Ahhh... jeg tror jeg har fattet det nu.
> Før man kan lave noget med listen skal man bruge en DefaultModelList og
> derefter en String[] som man så tilføjer til DefaultModelListen for så

Du kan også bare tilføje elementer via DefaultListModel.addElement(Object
obj). En anden mulighed er at implementere din egen ListModel, evt. ved at
nedarve fra AbstractListModel. Det ser dog ud til at DefaultListModel er
ganske udmærket for de fleste formål.

> at vise det med jLIst eller ScrollPane, som det nu går hen og bliver
> efter som man ikke kan scrolle automatisk i jList :(

Det lyder rigtigt. Jeg har ikke selv særlig stor erfaring med Swing, men jeg
har haft stor glæde af Suns Swing tutorial når jeg har brug for hjælp.
Specielt denne side er et godt udgangspunkt:
http://java.sun.com/docs/books/tutorial/uiswing/components/components.html

> Håber jeg har fat i den lange ende og tak for hjælpen...
> Hvorfor tænker man ikke på SUN javadoc og eksempler når sidder og koder :)

Jeg syntes efterhånden JavaDoc er blevet et naturligt sted at finde hjælp
når man arbejder med Java. Ikke bare Sun's API, men også API beskrivelser
for andre komponenter som man anvender. Mange IDE'er kan også integrere med
JavaDoc, så man kan få vist hjælpen direkte i udviklingsværktøjet.

Venlig hilsen

Anders

Fra : Rune Memborg Henriks~

Dato : 29-04-04 07:19

Den Wed, 28 Apr 2004 23:03:52 +0200. skrev Anders K. Olsen:

> [...]
> for andre komponenter som man anvender. Mange IDE'er kan også integrere med
> JavaDoc, så man kan få vist hjælpen direkte i udviklingsværktøjet.

Det er fedt at man får så meget hjælp her...
Så skal jeg lige hører om Eclipse er godt. Jeg bruger selv netbeans 3.4
og synes det er meget godt et trække og slippe komponenter til ens GUI,
men så tilside sætter man evnen til at kunne redigere i koden, som
Netbeans opretter for en.
Tror jeg henter Eclipse og ser hvad den kan gøre for mig.
Tak for det gode kommentarer og vejledning...

MVH Rune

Fra : Anders K. Olsen

Dato : 29-04-04 15:45

> Så skal jeg lige hører om Eclipse er godt.

Jeg bruger Eclipse til daglig, og jeg er godt tilfreds.

> Jeg bruger selv netbeans 3.4
> og synes det er meget godt et trække og slippe komponenter til ens GUI,
> men så tilside sætter man evnen til at kunne redigere i koden, som
> Netbeans opretter for en.

Jeg har ikke selv arbejdet med Netbeans, så jeg kan ikke sige hvad der er
bedst. Det er sikkert alligevel en smag sag. Jeg er dog ikke sikker på at
der findes en gui-builder til Eclipse. Der er ikke en med som standard, men
det er da muligt at man kan finde en plugin på nettet.

> Tror jeg henter Eclipse og ser hvad den kan gøre for mig.

God ide. Du kan jo altid skifte tilbage, hvis Eclipse ikke lever op til dine
forventninger. Jeg er nu godt tilfreds.

/Anders

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 29-04-04 20:26

"Anders K. Olsen" <akol_dk@hotmail.com> writes:

> [...]
> der findes en gui-builder til Eclipse. Der er ikke en med som standard, men
> det er da muligt at man kan finde en plugin på nettet.

VE er efterhånden ved at være helt hæderlig. JEg har kun kigget
hurtigt på den, da vi bruger en LayoutManager der ikke er
understøttet, men det kunne hjælpe meget.

> God ide. Du kan jo altid skifte tilbage, hvis Eclipse ikke lever op til dine
> forventninger. Jeg er nu godt tilfreds.

Det kan seriøst anbefales at have sine ting i CVS. Så er det nemt at
skifte, og man risikerer ikke så meget hvis man får rodet det
fuldstændigt i ged.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://unixsnedkeren.dk/ravn

Fra : Rune Memborg Henriks~

Dato : 30-04-04 07:43

Den Thu, 29 Apr 2004 21:26:24 +0200. skrev Thorbjoern Ravn Andersen:

> [...]
>
> Det kan seriøst anbefales at have sine ting i CVS. Så er det nemt at
> skifte, og man risikerer ikke så meget hvis man får rodet det

Jeg må sige at efter have kørt med Eclipse et par døgn nu er jeg kun
positivt overrasket. Godt nok har den ikke en GUI editor, men det gør nu
ikke så meget. Så lærer jeg bare endnu mere om GUI opsætning.
Også er det ligesom at Eclipse er lidt mere frisk end Netbeans. Den er
ikke så tung at arbejde med. Det skal lige siges at det er i Linux den
opfører sig sådan. Ved ikke med Windows.

Fra : Filip Larsen

Dato : 01-05-04 09:13

Rune Memborg Henriksen skrev

Der er en på vej: http://www.eclipse.org/vep/

> Så lærer jeg bare endnu mere om GUI opsætning.

Ja, man får unægtelig en bedre forståelse for Swing ved at skulle skrive
det hele i hånden.

Mhv,
--
Filip Larsen

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 28-04-04 22:53

Rune Memborg Henriksen <memborg@it.dk> writes:

> Hvorfor tænker man ikke på SUN javadoc og eksempler når sidder og koder :)

Jeg arbejder med Eclipse til daglig, som har en fiks detalje. Bevæger
man musen hen over et eller andet i ens kildetekst vises javadoc'en i
et lille popupvindue. Det er ret praktisk.

Man skal lige vænne sig til eclipse, men det er - i mine øjne - umagen
værd, hvis man koder regelmæssigt, da den også kan andre rare ting.

I gamle dage kunne man sagtens klare sig med en editor og en manual
til sproget. I vore dage hjælper et IDE, så meget at der skal være
tungtvejende grunde til at undlade at bruge det.
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://unixsnedkeren.dk/ravn

Fra : Jonathan Stein

Dato : 28-04-04 21:16

Rune Memborg Henriksen wrote:

> kode:
> for(int i=0; i <= cm.tour.DeltagerListe.size(); i++)
> {
> rytterlist.add("rune");
> }

Vi må nok have lidt mere af koden - hvordan er "rytterlist" defineret?

M.v.h.

Jonathan

mail-setup med daglig backup.
http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : Rune Memborg Henriks~

Dato : 28-04-04 21:30

> Vi må nok have lidt mere af koden - hvordan er "rytterlist" defineret?
>
> M.v.h.
>
> Jonathan
Den er bare defineret sådan her

kode:
rytterlist = new javax.swing.JList();

også er der lidt til hvor den skal side i vinduet...
Jeg har ikke rigtigt beskæftiget mig med GUI programmering før, så det
er derfor.

Fra : Jonathan Stein

Dato : 28-04-04 22:47

> Den er bare defineret sådan her
>
> kode:
> rytterlist = new javax.swing.JList();

Der må stå noget foran?

- Men du finder sikkert en løsning blandt SUN's eksempler, som jeg
kan se i dit andet indlæg, at du kigger på.